De Griekse ferry industry - De routeverdeling
#1
Wie regelmatig gaat 'eilandhoppen' wordt er altijd mee geconfronteerd. De vaarschema's van de ferrymaatschappijen en de laattijdige publicatie ervan. Zoals ooit iemand opmerkte: "Het zoeken naar en in de vaarschema's van Griekse ferry's is dikwijls een middeleeuwse foltering."
Hoe komt dat?

In de transport wetgeving van de Europese Unie is iets voorzien dat PSO genoemd wordt. De "Public Service Obligation". De PSO is een regeling waarbij door een regering of enige andere wetgevende macht van een land een aanbesteding voor subsidies wordt georganiseerd, waarbij de 'winnende' maatschappij een monopoly krijgt om voor een specifieke periode een specifieke dienstverlening te organiseren op vlak van transport. Dit wordt gedaan om transport mogelijk te maken op een route die commercieel niet levensvatbaar is, maar waar wel een sociaal specifieke nood aan is. Het gebruik van de PSO kan toegepast worden op elke vorm van transport zij het via de lucht, het water, de weg of het spoor. De aanbesteding kan op 2 mogelijke manieren uitgezet worden: op basis van een 'netto-contract' ofwel een 'bruto-contract'. Bij een 'bruto-contract' wordt de operator vergoed voor de operationele kosten en gaan de inkomsten naar de uitschrijvende autoriteit. Bij de 'netto-contracten' bedraagt de subsidie het verschil tussen de werkelijke inkomsten op een (veelal verlieslatende) route en wat men noemt de 'normale' of aannemelijke inkomsten (inclusief de normaal gemaakte winst). Ferry routes vallen normalerwijs onder 'netto-contracten'.
De basis van toekenning van de subsidies  is gebonden aan criteria die in elk land (kunnen) verschillen. Voor ferryroutes in Griekenland bestaan die criteria uit:
1. Frequenty
Er dient een aantal afvaarten per week te zijn.

2. Capaciteit
De ferry dient over een minimum aantal plaatsen voor passagiers en een minimaal aantal lengtemeters  voor voertuigen te beschikken.

3. Vervanging mogelijk
Ten allen tijde dient een vervangingsvaartuig beschikbaar te zijn.

4. Periode en duur
Normaliter moet de route 10 maanden per jaar aangehouden worden.

5. Veiligheid
Het gebruikte transportmiddel moet voldoen aan de wettelijk voorziene nationale voorschriften

6. Gelijkheid
Vooraf dient een maximumprijs bepaald en er dienen ook voordeeltarieven toegepast te worden.

7. Ouderdom van vervoersmiddel
Het gebruikte schip mag niet ouder zijn dan 30 jaar.

De toekenningen en ook goedkeuring van de vaarschema's worden verricht door het Ministery of Marine (in de huidige regering:  Ministery of Shipping, Maritime Affairs and the Aegean). De gekende Griekse bureaucratie zorgt er dus ook voor dat sommige vaarschema's soms slechts 1 week voor de start goedgekeurd en officieel worden of dat bepaalde schema's slechts voor korte tijd gelden en telkenmale opnieuw dienen goedgekeurd worden.

Enkele cijfers:

Het binnenlandse ferryverkeer in Griekenland zorgt voor verbindingen tussen ongeveer 150 havens op 114 bewoonde eilanden. Het begrip 'haven' wordt hier soms heel ruim bevat.

Dit is de 'haven' waar de ferry van o.a. de verbinding Kefalonia-Ithaka aanlegt (Piso Aetos - Ithaka)
[Afbeelding: xeo8s4.jpg]

 Of waar de ferry uit Porto Nicholas, Zakyntos aankomt in Pessada, Kefalonia
[Afbeelding: 33w5ksy.jpg]

De Griekse ferrymarkt bestaat uit 7 'groepen' met circa 55 operatoren die 365 vaarschema's hebben. De 'groepen' komen ruwweg overeen met de eilandengroepen (Sporaden - Noord-Oost Egeïsche - Ionische - Sarronische - Dodecanese en Kreta) met dien verstande dat de Cycladen in 2 gedeeld worden, de Westelijke Cycladen (Andros, Tinos, Mykonos, Syros) en de overige Cycladeneilanden. De vaarroutes bestaan uit 85 gesubsidieerde, 30 korte-afstand routes en 242 commerciële, niet-gesubsidieerde routes. Ongeveer 70% van de ferry's varen in de Egeïsche Zee, maar vervoeren ook meer dan 70% van het nationaal passagiers transport.
Alle operatoren zijn commerciële ondernemingen, m.a.w. de Griekse Staat bezit geen ferry's. De havens zijn wel bezit van de Griekse Staat. Ferry maatschappijen specialiseren zich meestal in bepaalde routes en gebieden, soms ook uit historisch perspectief. Een voorbeeld hiervan is de route Piraeus-Kreta waar Minoan en ANEK vroegen zowat het alleenrecht op deze route. Maar ondertussen is sinds jaren ook de Attica Group (Blue Star Ferries / Superfast) actief op deze route. De Griekse overheid kan ook beslissen hoeveel verschillende maatschappijen op 1 en dezelfde route toegelaten worden en weegt bij die beslissingen af hoe hoog (of hoe laag) men de lat gaat leggen voor maatschappijen die op een bepaalde route willen meedingen.

De binnenlandse routes kunnen gecategoriseerd worden in 3 onderdelen:
- De winstgevende, competitieve routes
- De routes met beperkte winstgeving
- De afgelegen routes met beperkte frequentie en quasi nihile winstmogelijkheid.

Het is duidelijk dat deze laatste allemaal gesubsidieerd worden en ook een deel van de routes met beperkte winstgeving. Het totale bedrag aan subsidies bedroeg de afgelopen jaren zowat 80.000.000 Euro. Ongeveer 50% van dit bedrag is afkomstig van de verkochte tickets op de niet gesubsidieerde routes. Uiteraard is dit zeer tegen de zin van de maatschappijen op de niet-gesubsidieerde routes. Maar die vergeten daar wel bij te vertellen dat ook zij, in beperkte mate, gesubsidieerde routes hebben. Een voorbeeld hiervan is Blue Star Ferries die 2 à 3 maal per week de verbinding onderhoud tussen de kleine eilanden Kastellorizo, Symi, Tilos, Nisyros met grote broers Rhodos en Kos.

Onlangs werd door Antonis Agapitos, stichter van Agapitos Lines en nu CEO van Hellenic Seaways, erop gewezen dat de 80 miljoen subsidie in feite klein bier is tegenover wat andere vormen van transport (bus en trein) als subsidies toegewezen krijgen. Hij beklemtoonde ook dat door de financiële crisis de griekse ferry industrie grote verliezen leed in de laatste 5 jaren. Het antwoord van de verantwoordelijke minister, Varvitsiotis, was voorspelbaar. Een verhoging van het toegekende bedrag aan maatschappijen in problemen is onmogelijk, want het zou niet fair zijn tegenover rivalen die inspanningen doen om met nieuwere en modernere schepen aan alle verplichtingen voldoen. 

Nog een paar tips voor 'eilandhoppers':

Hou bij je planning er in eerste instantie rekening mee om eilanden te kiezen binnen 1 bepaalde groep. Het beperkt soms aanzienlijk de reistijd die je nodig hebt om van eiland naar eiland te trekken.
Van het ene naar het andere eiland trekken betekent ook in- en uitchecken (eventueel), van en naar de haven gaan en de trip zelf. Dus in de meeste gevallen minimaal een halve dag uittrekken hiervoor.
Als je niet vanaf je laatste bestemming maar bvb vanaf Athene terug huiswaarts gaat, voorzie misschien een laatste overnachting in Athene (of omstreken zelf) om bepaalde ongemakken voor te zijn. Onverwachte afgelasting van een ferry of slechte weersomstandigheden met grote vertragingen als gevolg kunnen, bij een gemiste vlucht, het kostenplaatje aardig omhoog jagen.
De prijs voor een ticket op een 'snelle' boot (type FlyingCat of Highspeed) is normaal gezien ongeveer het dubbele van een ticket voor een 'gewone' ferry.
Beste websites voor uurschema's van de ferry's:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en/of
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signature
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Patrick
Heel helder stuk. Dank.
Quote
#3
Voor volgend jaar is opnieuw 90 milj. Euro ingeschreven op het budget van het Griekse Ministerie voor de Scheepvaart als subsidies voor de zgn. 'lifelines', de ferrylijnen naar de kleinere eilanden. Dit is hetzelfde bedrag als dit jaar.
Er zouden ook enkele (kleine) veranderingen komen zoals:
- een bijkomende afvaart op de lijn Neapoli-Kythira-Antikythira
- verhoging van de afvaarten van 2 naar 3 voor de route Mykonos-Kythnos-Paros-Sifnos
- een nieuwe lijn Lavrio-Limnos-Samothraki die in de zomermaanden zou doorgetrokken worden tot Alexandroupoli

Op 23 oktober werden de aanbestedingen open gesteld voor 49 verbindingen en 3 kleinere regionale verbindingen. Wel werd voor een groot aantal verbindingen de aanbestedingen regels veranderd en krijgen de rederijen die deze verbindingen nu reeds uitvoerden voorrang voor een nieuw contract. Voor een 20-tal verbindingen werd dit reeds goedgekeurd en toegewezen:

- Piraeus/Lavrio naar Sifnos - Milos - Folegandros - Sikinos - Ios - Santorini met de "Adamantas Korais van Zante Ferries voor 17.980 Euro
- Piraeus/Lavrio naar Santorini - Anafi en terug: «Blue Star 2» voor 6.500 Europ.
- Piraeus/Lavrio naar Naxos - Donousa en terug: «Blue Star Naxos» of Blue Star Ferries voor 2.678 Euro
- Piraeus/Lavrio naar Paros - Naxos - Iraklia - Koufonissi - Schoinousa - Katapola en terug: «Blue Star Naxos» of Blue Star Ferries voor 16.307 Euro
- Piraeus/Lavrio naar Patmos - Lipsi - Leros - Kalymnos - Kos - Simi - Rhodes en terug: «Blue Star Paros» of Blue Star Ferries voor 40.000 Euro
- Piraeus/Lavrio naar Astipalaia - Kalymnos - Kos - Nisyros - Tilos - Rhodes en terug: «Blue Star Paros» of Blue Star Ferries voor 25.084 Euro
- Piraeus/Lavrio naar Kalymnos - Kos - Nisyros - Tilos - Symi - Rhodes en terug: «Blue Star Paros» of Blue Star Ferries voor 20.168 euro.
- Rhodes - Karpathos en terug: «Blue Star 2» of Blue Star Ferries voor 19.000 Euro.
- Rhodes - Kastelorizo en terug: «Blue Star Paros» of Blue Star Ferries voor 19.000 Euro.
- Kavala - Limnos - Mitilini - Chios - Karlovassi en terug: "Nisos Mykonos' of Hellenic Seaways (HSW) voor 93.150 Euro.
- Kavala - Limnos - Mitilini - Chios - Vathy - Agios Kirikos en terug: "Nisos Mykonos' of HSW voor 99.274 Euro.
- Kavala - Limnos - Mitilini - Chios - Vathy en terug: "Nisos Mykonos' of HSW voor 88.649 Euro.
- Lavrio - Agios Efstratios - Limnos en terug + Lavrio - Mesta Chiou - Agios Efstratios - Limnos en terug: "Express Pegasus" of HSW voor 36.640 Euro.
- Lavrio - Limnos - Samothrace en terug: 'SAOS II " voor 41.749 Euro.
- Chios - Oinousses - Psara en terug: «Blue Star 1» of Blue Star Ferries voor 10.250 Euro.
- Piraeus - Kythira - Antikythira - Kasteli en terug: "Vitsentzos Kornaros" LANE voor 38.000 Euro.
- Gytheio - Kythira - Antikythira - Kastelli en terug: "Vitsentzos Kornaros" LANE voor 20.030 Euro.
- Syros - Andros - Tinos - Paros en terug: "Aqua Spirit" of the Jumbo Jet (Seajets) voor 8.980 Euro.
- Syros - Mykonos - Paros - Naxos - Donousa - Egiali - Katapola - Koufonisia - Iraklia - Schinoussa - Naxos - Paros - Syros: "Aqua Spirit" of Jumbo Jet (Seajets) voor 25.315 euro.
- Syros - Mykonos - Paros - Naxos - Ios - Sikinos - Folegandros - Kimolos - Milos en terug: "Artemis" of HSW voor 29.551 Euro.

De vermelde bedragen zijn per afgelegde reis.
Een voorbeeld: Blue Star Ferries gaat bijvoorbeeld 3 x per week van Piraeus naar Rhodos en terug. Als ze éénmaal de route via Patmos nemen, 1 x de route via Astypalaia, 1 x de route via Symi en tijdens die 3 trips ook 1 maal naar Kastelorizo gaan krijgen ze dus 40.000 + 25.084 + 20.168 + 19.000 = 104.252 Euro subsidie voor die week.

De goedkeuringen kwamen er nog voor de Minister van Scheepvaart, Thodoris Dritsas, vorige week vervangen werd. Volgens de geruchten werd hij vervangen omdat hij de besparingen te weinig steunde.  Heel eigenaardig want de diverse stakingen door de vakbond van zeelui (PENEN) waren dikwijls gericht op Dritsas omdat hij de besparingen te veel doordrukte.

Verder werden ook plannen ontvouwd om overgaan tot een herschikking van het ferrysysteem, de hervorming van de institutionele kader voor de scheepvaart om de kwaliteit van de ferryverbindingen naar de kleine eilanden te verbeteren.

Ook van Turkse zijde was er nieuws: De lijn Izmir - Lesbos - Thessaloniki (die volgende lente zou van start gaan) zou uitgebaat worden door een Turkse rederij die daarvoor 2 (nieuwe) hogesnelheidsvaartuigen zou inzetten.
Het viel me trouwens al op dat de verbindingen tussen Turkije en Griekenland bijna exclusief door Turkse rederijen uitgebaat worden.
En 1 van de redenen daarvoor zou de volgende zijn (volgens de eigenaar van Dodekanisos Seaways dat in het verleden een lijn van Rhodos naar Turkije had):
Door de vorige regering werd blijkbaar een akkoord gesloten met Turkije. Om de instroom van toeristen (die in Turkije verbleven) te verhogen werden de havengelden (c.q. haventaksen) drastisch verlaagd, maar niet voor de ferry's onder Griekse vlag. Dat betekende dat een ferry van Dodekanisos Seaways die van Rhodos naar Marmaris en terug ging bijna dubbel zoveel haventaks diende te betalen dan een Turks vaartuig. En dit zowel in Griekenland als Turkije. Reden genoeg dus voor Dodekanisos Seaways om enkele jaren terug, door die briljante (sic) politieke beslissing, die verbinding gewoon te schrappen en dat vaartuig een groot deel van het jaar vanuit Samos te laten opereren en enkel nog in Griekse wateren.
Patrick's signature
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Nu begrijp ik ook dat er zoveel mensen kunnen 'nietsen' tijdens zo'n overtocht. Ik heb me altijd verbaasd over de grote hoeveelheden bemanningsleden die je van de een naar de ander sturen waarbij nog minimaal 2 mensen staan te kijken. Ik vroeg me al af hoe afvaarten rendabel konden zijn voor pakweg 15 auto's.
Quote
#5
(07 November 2016, 21:55)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nu begrijp ik ook dat er zoveel mensen kunnen 'nietsen' tijdens zo'n overtocht. Ik heb me altijd verbaasd over de grote hoeveelheden bemanningsleden die je van de een naar de ander sturen waarbij nog minimaal 2 mensen staan te kijken. Ik vroeg me al af hoe afvaarten rendabel konden zijn voor pakweg 15 auto's.

PSO (Public Service Obligation) is een systeem dat overal in Europa geldt en ook toegepast wordt (bijvoorbeeld in Scandinavië voor de ferry's naar kleine eilanden). Het wordt ook toegepast voor binnenlandse vluchten, zowel in Griekenland als in andere Europese landen.

Patrick schreef:Ook van Turkse zijde was er nieuws: De lijn Izmir - Lesbos - Thessaloniki (die volgende lente zou van start gaan) zou uitgebaat worden door een Turkse rederij die daarvoor 2 (nieuwe) hogesnelheidsvaartuigen zou inzetten.

Vandaag raakte bekend dat vermoedelijk Hellenic Seaways een ferry gaat inzetten op deze lijn. Daartoe werd de Vastervik aangekocht die momenteel verbouwd wordt op een Griekse scheepswerf. Die zou dan de Nissos Samos gaan vervangen die komende zomer voorzien was voor de lijn Piraeus - Paros - Naxos - Santorini, maar dan op de route Thessaloniki - Lesbos - Izmir zou gaan varen.

Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signature
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  De Griekse ferry industry Patrick 14 6.918 23 March 2015, 17:37
Laatste bericht: Patrick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Jouw forum-permissies
Je mag geen discussies starten.
Je mag geen reacties plaatsen.
Je mag geen bijlagen posten.
HTML staat aan.
MyCode staat aan.
Smilies staan aan.
[img]-code staat aan.