S.O.S.
#1
Mogelijk ben ik off-topic, maar aangezien hier enige weken geleden ook een herhaalde oproep om de droomreis van een Ned. schrijfster (een auteursreis door Nederland), mee te financieren is geplaatst, breng ik nu dan hier ook graag het volgende onder de aandacht van een ieder op dit forum, welke dit jaar naar Griekenland op vakantie denkt te gaan:

                                                                [Afbeelding: n6ou8g.jpg]

 
Athens SOS: Charity Clinic MKIE in urgent need of donations for infants


The Metropolitan Community Clinic in Athens, a charity providing uninsured patients and people without any resources with medical care, has an urgent need of donations for infants. In its latest call for donations the charity clinic needs baby diapers (no. 3, 4 and 5).
 
Each month, the clinic helps approximately 100 infants and children (up to 3 years old) and it already has significant shortcomings with the effect that is not able to meet its needs. 


The Metropolitan Social Clinic operates with the support of the Municipality of Argyroypolis, from December 2011 until today.
 
In the three years of operation, the clinic has performed more than 37.000 medical checks and consultations to patientsfrom all over the Attica Prefecture and beyond.



The MKIE at Helliniko operates with 250 volunteers offering their services pro bono and the people's donations.


It does not accept monetary donations, only donations of goods and services.


Patients seeking medical care come from the vulnerable groups of the society, patients without social security insurance, without work and without any resources.
 
If you wish to respond to the urgent diapers needs, please, get in touch with MKIE: 
Telephone: 0030 210 9631950 during clinic hours (Mo-Tue 10 am - 8 pm.   Fri 10 am - 7 pm.   Sa 10 am - 2 pm)
Email: mkiellinikou@gmail.com
The urgent appeal has been issued Feb 16/2015.


Of course, you can offer other things as well.


Please, click MKIE official website 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




, and 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







***Spread the word! Even if you cannot help, somebody else may be able  Smile




Sorry dat het niet helemaal vlekkeloos is weergegeven...

Ook heeft enige tijd geleden een forumlid hier een lijstje geplaatst, waar (in Griekenland) welke (hulp-)goederen werden ingezameld. Ik kan dit lijstje niet terug vinden, misschien weet iemand dat nog?



Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Ik heb per abuis een deel van m'n artikel weggeknipt, dus hier komt alsnog een lijst waar grote behoefte aan is:


URGENT NEEDS – ITEMS DIFFICULT TO FIND

-Prevenar  13 or Synfolix
– Neisvac
-Varivax  or Varilrix
– Eucreas (50mg/850mg and 50mg/1000mg)
-Janumet  (50/850mg and  50/1000mg tabl)
-Αtorvastatin (Lipitor, Zarator, Atrost,  Biger, Holistein  etc.  10 mg / 20 mg /40mg)
-Omeprazole 20mgr,40mgr
-Escitalopram 20mgr
-Januvia 100mgr
– Spiriva inhaler
-Effient
-Exforge or Copalia  and EXFORGE HCT  or COPALIA HCT (5/160 mg, 10/160mg , 5/160/12,5mg,  5/160/25 mg ,  10/160/12.5 mg, 10/160/25 mg, 10/320/25 mg)
-Duoplavin 75/100mgr
-Brilique 90
-Crestor  (5 mg tab, 10 mg tab, 20 mg tab)
-Humira
-Inegy 10+40mgr
-Azitec coll
-Vimpat 100mgr
-Daxas
-Keppra 1000mg
-Humalog mix50
-Levemir 100 penfill

ITEMS NEEDED REPETEDLY – CONSTANT NEEDS
Vaccinations
-Pentavac
-Vaqta
-Menveo

Preparations
– clopidogrel ( Plavix  , Iscover, Darxa, Clopidogrel,  Globel, Zystol etc.)
-Spiriva tablets
-Symbicort Turbuhaler 160mg
-Symbicort Turbuhaler 80mg
-Seretide diskus 50+500 mcg , 50+250mcg
-Daflon
– Rolenium  inh. (Salmeterol+Fluticasone).
-Mucosolvan sir ενηλίκων, /Aprinol/ Celibron κ.α
-Tapes for measuring sugar levels ( one touch ultra, one touch vita, contour, accu- chec aviva, wellion  κ.α)
-Glucophage (850mg tab και 1000mg tab)
–  Lantus Solostar insulin
-Victosa
-Simvastatin ( Lepur 10mgr, 20mgr κ.α)
-Dovobet  gel
-Zodin /Omacor
-Duodart
-Rasilez 150mgr
-Neotigason ( 10mgr, 25mgr)
– INEGY ( 10+10 mg και 10+20 mg και10+40 mg)
-Dostinex
-Competact 15+850mgr
-Olanzapin  5mgr, 10mgr
-Abilify 15mgr και 30mgr
-Triatec plus
-Mezavant
– Aurid nas.spray
-Dexarina Spray
– Thyrohormone 0,1 mgr
– Avamys Spray
– Trileptal 600mgr
-Aranesp
-Be-freeze
-Wartec
-Terbinafine
-Kenacomb
-Lescol 40mg
-Loceryl
-Mycostatin
-Olartan plus 20/25mg
-Olmetec 40mg/Olmetec plus 40/12.5mg
-Stelazine 5mg,15mg
-T4 75mg,125mg
-Voltaren gel
-Dactodor
-Cr.Bepanthene
-Cr Bepanthol
-Cr. Daktarin
-Cr. Canesten
-Cr. Mycomycent
-Cr .Ygielle , cr clindagel ( clindamycin σε κρέμα κολπική).
-Cr. Lamisil
-Cr Betafusin ή Fusicort
-Cr Betnovate
-Cr Flixotide
-Cr Elocon ή Movesan
-Cr Butavate

Formulations for Hepititus and autoimmune diseases
– Enbrel 50mgr inj.
-Humira
-Prolia
-Zeffix100mgr

For Scabies 
Shampoo Fungoral or Topladerm or Stieprox

Eye drops
-Azitec coll
– Lataz coll
-Xalatan coll
-Xalacom coll
-Duotrav coll

Cancer medications
-Zoladex 3.6mg
-Sutent
-Χeloda caps 150mg/500mg
-Femara tabs
-Supplemental nutrition for cancer patients.

Other needs in order of urgency are:
1) We have immediate need of a general practioner, a cardiologist, pharmacists, endodontist and a speech therapist.
2) Vaccinations for infants, children and teens
Varilix ή Varivax
Act Hib
Infanrix-Hexa / Hexavac
Havrix / Epaxal / Vaqta
Infarix – IPV – Hib
Infanrix  x1 (1 pv)
Infanrix 1pv  + Engerix 10  + Valiroux
Boostrix Polio (diphtheria, tetanus, polio, measles)
Menveo (quadruple meningitis)
Pentavac
Tetravac
Intamix – tetra
Boostrix – polio
Repevax
Prevenar 13
Neisvac
Engerix 10
Engerix 20
MMR
Havrix
Vagta
Viread 245mg
Epaxal
Menveo

3) Insulins (together with tapes for measuring sugar levels, i.e. BAYER and needles)
Januvia
Janumet
Lantus and Lantus Solostar
NPH
Levemir
Mixtard 30
Humulin M3
Levemir flexpen
NovoRapid flexpen
Humalog Kwik Pen Mix50

4) Contrast medium for CT scans
DOTAREM 20mg and XENETIX 200mg
5) Supplies for Pap Tests:
– Speculum
– Slides
– Spray
– Brushes
– Spatulas

(We ask you please not to bring us medications which have expired or that will expire within the month.  Our clinic DOES NOT give expired medication to anyone.  We must then properly recycle expired medication, which creates a significant amount of extra work.)
We always have need of volunteer doctors of all specialties and pharmacists.
We would like to clarify that we do not accept financial contributions.  This means we can accept contributions of goods, or services.  Thank you for understanding this very important operating rule of our clinic.
Please, do not bring to the clinic baby strollers, or adult clothing.
Quote
#3
Kun je dit niet beter op een medisch forum plaatsen?
Of zijn er hier dokters in de zaal?
Quote
#4
Mijn gedachten hierin @Fyfika gingen meteen uit naar de Nederlandse stichting 'Baby Hope'. Deze in 2003 opgerichte stichting zamelt kraammaterialen in voor kraamprojecten in Afrika, India, Zuid-Amerika en Oost-Europa. Doel is meer hygiëne tijdens bevallingen, zodat meer vrouwen hun pasgeboren baby’s levend en wel tegen zich aan kunnen drukken.
 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





 
In 2003 kon deze stichting natuurlijk niet bevroeden dat het lid van onze rijke en geciviliseerde Europese 'familie' Griekenland, in 2015 óók wel eens tot hun 'doelgroep' zou kunnen behoren......


[Afbeelding: 5kn2f6.jpg]
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#5
Beste mensen.

Tot mijn grote spijt heb ik onder het mom van ***Spread the word! Even if you cannot help, somebody else may be able  
deze vraag ook op het camperforum geplaatst.
Echter 60% van de van degenen die reageerden vonden dat de griekse kinderen maar in hun eigen sop moesten gaar koken.
Ik schaam mij diep voor deze oer hollandse mentaliteit

Excuses excuses

Rene
Quote
#6
Ja Rene,  jouw Camper-forum en ons Oriste verschillen kennelijk niet zoveel..... 
Ik schaam dus met je mee!

[Afbeelding: 2hqqsdf.jpg]
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#7
Dat bewijst nog maar eens hoe het tegenwoordig gesteld is met de mentaliteit van velen. Diep triest en   Angry  gelijkertijd word ik ervan. 
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
Helaas komt er wel heel veel bij kijken om een dergelijke hulpactie op te zetten: financieel maar ook organisatorisch. Als particulier initiator weet je niet wat je je op de hals haalt. Ook fiscaal en juridisch gezien. Het zou mooi zijn als artsen, apothekers en ziekenhuizen in Nederland en belgié zelf een dergelijk intitiatief zouden opzetten. Maar met noden in de derde wereld die nog hoger zijn dan in Griekenland geef ik dat weinig kans. Het is ronduit schandalig dat de Europese familie een ziek familielid laat vallen. Jammer genoeg hoor je over de sociale en medische noden van de Grieken weinig in de Nederlandse media: daarin wordt Griekenland nog beschouwd als een walhalla waarin men er de kantjes van af loopt om volop van het leven te kunnen genieten. Uit ervaring weet ik dat de opbrengsten op particulier initiatieven niet opwegen tegen de kosten en de tijd die een betrokken individu investeert. Maar: misschien is een forumlid werkzaam in de medische sector, een ander in de logistieke sector, etc. Wellicht kunnen zij hun krachten bundelen en toch iets betekenen? Enige jaren geleden heb ik met Roosmarijn het initiatief genomen voor de actie voor de schooltjes op Skyros. Dat heeft mij destijds veel negatieve kritiek opgeleverd, ook op Oriste. Ook vele hulpverzoeken uit Griekenland overigens. Bezint eer gij begint...
Quote
#9
@ Erwin: met die actie voor de schooltjes op Skyros, waar ik ook aan meewerkte (o.a. oproep verstuurd naar tal van Griekse verenigingen, (Griekse) dansgroepen en muzikanten, Griekse restaurants, Griekse winkels, organisatoren van Griekse feesten,...) heb ik gemerkt dat er relatief weinig respons op kwam. De meeste respons kwam - ongeveer procentueel gesproken - nog van Oriste forumleden (met dank!). Alhoewel Roos en haar man er heel blij mee waren, en voor de kinderen op Skyros wat meer en beter materiaal ineen konden knutselen, was ikzelf toch een beetje ontgoocheld over wat de hele actie uiteindelijk slechts teweeg gebracht had.
Solidariteit is een nobel begrip, maar...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#10
(29 March 2015, 22:10)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ Erwin: met die actie voor de schooltjes op Skyros, waar ik ook aan meewerkte (o.a. oproep verstuurd naar tal van Griekse verenigingen, (Griekse) dansgroepen en muzikanten, Griekse restaurants, Griekse winkels, organisatoren van Griekse feesten,...) heb ik gemerkt dat er relatief weinig respons op kwam. De meeste respons kwam - ongeveer procentueel gesproken - nog van Oriste forumleden (met dank!). Alhoewel Roos en haar man er heel blij mee waren, en voor de kinderen op Skyros wat meer en beter materiaal ineen konden knutselen, was ikzelf toch een beetje ontgoocheld over wat de hele actie uiteindelijk slechts teweeg gebracht had.
Solidariteit is een nobel begrip, maar...

Ik weet waar de meeste sponsoring vandaan kwam, NIET van Oriste...(ik kan daar niet nader op in gaan helaas: ik ken de opbrengst en weet van sommige donnateurs wat zij hebben overgemaakt) ook ik was ontgoocheld en teleurgesteld. Ik krijg regelmatig steunaanvragen: van brandweerauto 's op Samos tot de schooltjes op Skyros. Van vluchtbegeleiders voor honden tot medicijnen. We moeten ons echter afvragen of dit de weg is? Volgens mij ligt solidariteit met de Griekse bevolking toch echt bij volkeren onderling, en deze is momenteel ver te zoeken helaas. Overigens heb ik, net als jij kennelijk, mezelf op de achtergrond gehouden wat betreft de actie voor Skyros.
Quote
#11
@ Erwin: het klopt wat je schrijft.
Ik bedoelde maar: op het Oriste forum waren er tenminste sympathisanten die zich achter de actie schaarden. Waarvan ik het vermoeden heb dat ze ook daadwerkelijk een donatie gedaan hebben. Ik zeg wel: het vermoeden, want heel zeker weet ik het niet, en het lag/ligt zeker ook niet in mijn intentie om te weten wie wat overgemaakt heeft. Het enige wat ik weet, is dat het me nog steeds een goed gevoel geeft dat ik wel een vrij grote donatie gedaan heb.
Het aantal sympathisanten vond ik voor het grootste deel bij Oriste; van sommige verenigingen (zelfs Griekse verenigingen!) kreeg ik zelfs geen antwoordmail. Jammer.
(NB: ik ken de opbrengst ook.)
Belangrijke noot: we mogen hier op dit forum geen slecht gevoel geven aan diegenen die geen donatie gedaan hebben, of geen donatie konden doen. Dat mogen en zullen we niét doen. Wie zouden we trouwens zijn...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#12
(29 March 2015, 22:42)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ Erwin: het klopt wat je schrijft.
Ik bedoelde maar: op het Oriste forum waren er tenminste sympathisanten die zich achter de actie schaarden. Waarvan ik het vermoeden heb dat ze ook daadwerkelijk een donatie gedaan hebben. Ik zeg wel: het vermoeden, want heel zeker weet ik het niet, en het lag/ligt zeker ook niet in mijn intentie om te weten wie wat overgemaakt heeft. Het enige wat ik weet, is dat het me nog steeds een goed gevoel geeft dat ik wel een vrij grote donatie gedaan heb.
Het aantal sympathisanten vond ik voor het grootste deel bij Oriste; van sommige verenigingen (zelfs Griekse verenigingen!) kreeg ik zelfs geen antwoordmail. Jammer.
(NB: ik ken de opbrengst ook.)
Belangrijke noot: we mogen hier op dit forum geen slecht gevoel geven aan diegenen die geen donatie gedaan hebben, of geen donatie konden doen. Dat mogen en zullen we niét doen. Wie zouden we trouwens zijn...

Ik kan namens de Griekse Vereniging Eindhoven spreken (ik doe de pr) dat er destijds zoveel steunaanvragen en noodoproepen binnen kwamen dat ook wij moesten afzien van verdere steun aan de actie. Je wilt niet weten wat voor berichten wij ontvingen destijds, schrijnend gewoon. De vereniging vond het bijzonder spijtig om verdere ondersteuning van de actie te weigeren; er was gewoon geen andere keus. Ik heb de actie destijds in privékring verder uitgedragen en ik weet hoeveel dat heeft opgeleverd. Desondanks wens ik een iede die dit oppakken veel succes en wijsheid.
Quote
#13
(29 March 2015, 22:53)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb de actie destijds in privékring verder uitgedragen en ik weet hoeveel dat heeft opgeleverd. Desondanks wens ik een iede die dit oppakken veel succes en wijsheid.

Zo heb ik het ook gedaan, Erwin: de actie vanuit de privékring uitgedragen... ik weet dus niet of ik sommigen heb kunnen overtuigen om een concrete donatie te doen. Het enige wat ik er van weet, is wat ik zélf bijgedragen heb. En dat ik mijn best gedaan heb om anderen te overtuigen. So far so good... 
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#14
Sorry Vito, ik ben niet medisch onderlegd en heb ook geen kontakten in de medische wereld. Met bovengenoemd artikel had ik enkel voor individuen aan te spreken... Geen grootschalige aktie op touw te zetten. 
Ja BartOriste, dat is min of meer precies wat ik bedoel "Stichting Baby Hope is medio 2003 opgericht door een moeder die haar ongebruikte kraampakket niet wilde weggooien. "  
Er blijven in elk gezin wel medicijnen of verbandmiddelen ed. over welke nog máánden goed zijn, bv. na herstel of na een overlijden. De apotheek in Nederland neemt deze toch niet terug, dus waarom zouden we dit niet kunnen doneren?
Seretide(-disc), omeprazol, paracetamol, alopurinol (hoewel voor volwassenen), sprays en zalven, butavate (in Nederland bekend onder een andere naam) bepanthen, daktarin, inhalers, onderleggers, etc. etc. en zoals gevraagd: baby-luiers. Wellicht ook ongebruikte kraampakketten. 
Digiwalker/Rene: daar loop ik ook tegenaan. Als "straf" voor zoveel onverschilligheid bombardeer ik al mijn fb-"vrienden" en kennissen met emails en artikelen over de wérkelijke toestand (voor zover mij bekend) onder de bevolking, onder mijn vrienden aldaar. Van politiek heb ik geen kaas gegeten; eigenlijk vind ik het allemaal graaiers welke eens een aantal jaren hadden moeten leven op het niveau van de mensen waarover zij beslissen. Leugenaars, die aan de pluche verslaafd zijn.
Patrick: ook ik word er moedeloos en  Angry Angry van als ik zie dat mijn man telkens de onnodige smalende, krenkende opmerkingen krijgt, evenals mijn 3 kinderen, welke half Nederlands (Fries) en half Grieks (Kretenzers) een (dubbel) hartstochtelijk gevoel voor hun afkomst hebben. Wij zijn niet echt nationalistisch te noemen, maar kom niet aan onze afkomst! Leaver dea dan slaef en Μολών Λαβέ zit ze wel in 't bloed. Dubbel dus. Dat maakt soms wel dat je dubbel  Angry Angry Angry wordt en misschien een beetje té zwart/wit. 
Hierbij dan ook mijn excuus aan Vlagreco. Ik heb een vorig artikel van jou in het negatieve getrokken. Liefde maakt blind, maar  Angry  zie je soms ook niet helemaal helder meer  Blush .
Erwin en Vlagreco: Ik heb niet de intentie om een aktie op touw te zetten, Mocht ik dat wel hebben gehad, dan zou ik na jullie berichten hier eerst nog eens ernstig over nadenken of ik de capaciteiten en het doorzettingsvermogen hiervoor wel had.
Mijn gedachten gaan véél kleinschaliger. Wie met het vliegtuig naar Griekenland gaat houdt er denk ik rekening mee dat een aantal artikelen (kilo's) mee terug genomen worden naar Nederland. Als deze kilo's dan de heenreis opgevuld zouden kunnen worden met hulpgoederen (bv. medicijnen, luiers, etc.) en ieder zou  wéten wáár dit ingeleverd kon worden, dan zou dat wel een druppel op de gloeiende plaat zijn, maar vele druppels .....
Wie met eigen vervoer naar Griekenland gaat, neemt zeker olie, wijn, enz. mee terug. De benodigde ruimte kan de heenreis dan anders benut worden....  Bv.aan goederen (kleding, schoeisel, medicijnen en verbandmiddelen, babyvoeding?? enz.) waar in Griekenland, op welk eiland dan ook, of op het vasteland in de grote steden een tekort is!!
Zelf slepen we al enige járen met vooral medicijnen, baby- en kleine-kinder kleding, en als er nog plaats over is in de auto met winterkleding(jassen) en (goed) schoeisel. We hebben op Kreta een adres welke zorg draagt dat e.e.a. verder komt. Ook de orthodoxe kerk aldaar zorgt voor sutelje/ferdiele.....zorgen dat het op de goede plek komt bedoel ik. Bij mensen welke er beoefte aan hebben.

De mensen in Griekenland worden (ook hier op het forum) geroemd om hun gastvrijheid: "... je moet zo maar mee-eten, mee vieren enz." Het kan absoluut geen kwaad om er ook eens € 100 - € 150 aan te spenderen om bv. aankomende Pasen een schaap te doneren (waar je zelf dan óók weer van mee kunt eten als je wilt)...  En anders is er in elk καφενείων/cafe wel iemand die precies weet welke gezinnen behoeftig zijn in de wijk. Je kunt (anoniem als je wilt) enkele kilo's vlees laten bezorgen.....

Ik ben A-politiek, heb er totaal geen benul van noch vertrouwen in noch waardering voor. Ik heb als ambtenaar ook de andere kant gekend (laten we daar maar verder over zwijgen) maar ben erg begaan met "de gewone man"  (tóch 'n rode inslag??)
Een ieder kan niet meer doen als in zijn vermogen ligt. Misschien een paar kilo in z'n vakantiekoffer opofferen? 
Quote
#15
Voor de in- en uitvoer van medicijnen heb je een zogenaamd medicijnenpaspoort nodig: weer een obstakel in je goedbedoelde plan. Je kunt niet zomaar medicatie de grens over brengen, althans: niet per vliegtuig. Toch succes en bedankt dat je de kwestie onder de aandacht hebt gebracht.
Quote
#16
Waarschijnlijk is het het handigst om direct contact op te nemen met de Charity Clinic MKIE als je ze wilt helpen. Telefoonnummer, webadres etc. staan in het bericht. Zij weten vast wel hoe je bv. een pakket met medicijnen kunt opsturen i.v.m. eventuele invoerregels.
Quote
#17
@Erwin. Ik wil deze discussie laten voor wat het is. Wel hecht ik eraan in te gaan op hetgeen je opmerkte over de SkyrosSchooltjes-actie. Verbaasd door je quote "Ik weet waar de meeste sponsoring vandaan kwam, NIET van Oriste...(ik kan daar niet nader op in gaan helaas: ik ken de opbrengst en weet van sommige donnateurs wat zij hebben overgemaakt) ook ik was ontgoocheld en teleurgesteld". Ik was een van de 'schenkers'. Ik hoop niet dat je opmerking duidt op bekendheid met de hoogte van mijn gift en indien en voor zover dat wel het geval zou zijn,gaat het om strikt vertrouwelijke en privacy gevoelige gegevens waarvan gebruikmaking met welk oogmerk en in welke casus dan ook niet is toegestaan noch op grond waarvan gevolgtrekking als de onderhavige is toegestaan.
Quote
#18
Beste Vassiliki: ik ken de opbrengst en weet wat de door mij aangebrachte gevers hebben binnengebracht. Uiteraard niet van anderen. Op grond van deze gegvens kan ik stellen dat de bijdrage van Oriste leden tegen viel. Ik wil iemand niet de moed ontnemen om een zinvolle actie op touw te zetten. Bovendien dank ik Oriste voor het platvorm dat zij bieden voor een dergelijke actie. Zonder Oriste was er namelijk de actie niet geweest: had ik Roosmarijn nooit leren kennen bijvoorbeeld. Was publiciteit op Oriste niet mogelijk geweest. Met dank aan alle gulle donors: de resultaten van uw giften zijn nog altijd te bekijken op de bekende website. Voor dat iemand een dergelijke actie op touw zet, adviseer ik diegene e.e.a. eerst organisatorisch op orde te hebben: dat is alles: er komt meer meer bij kijken dan een doosje pilletjes op sturen naar een hulporganisatie. Was het maar zo eenvoudig, en, verwacht er niet te veel van ondanks alle inspanningen en de welgemeende intenties van veel Oriste leden.
Quote
#19
Spam je apotheker met deze berichten. Mensen dienen nl. wel degelijk de medicijnen die zij over hebben naar de apotheek terug te brengen. Je krijgt er uiteraard geen restitutie voor, maar ze komen in ieder geval niet in onze watervoorziening terecht omdat ze door het toilet worden gespoeld of in de vuilnisbak belanden. En het lijkt mij dat een apotheker wel een weg weet om medicijnen elders te krijgen.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#20
Erwin. Ben verheugd te lezen dat je bekendheid met giften niet verder reikt dan door aangebrachte gevers. Dank voor het rechtzetten. Overigens nog wel een kanttekening tav de conclusie die je trekt door totale opbrengst en het totaalbedrag van jouw gevers te relateren. Je gaat eraan voorbij dat het verschil daartussen opgebracht kan zijn door heel veel kleinere bedragen van even zovele oriste-leden en die ondanks hun beperkte budget vanuit hun hart hebben bijgedragen.
De kracht van de SkyriosSchooltjes-Aktie was de kleinschaligheid, de doelgerichtheid maar vooral de betrokkenheid verkregen door het open vizier waarmee Roos ons tegemoet trad en zonder schaamte wees op die specifieke situatie. Juist die factoren kunnen het welslagen van een actie bevorderen en hoeven niet in de weg te staan aan soortgelijke acties daar of elders in Griekenland.
Quote
#21
(30 March 2015, 20:56)Maria schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Spam je apotheker met deze berichten. Mensen dienen nl. wel degelijk de medicijnen die zij over hebben naar de apotheek terug te brengen. Je krijgt er uiteraard geen restitutie voor, maar ze komen in ieder geval niet in onze watervoorziening terecht omdat ze door het toilet worden gespoeld of in de vuilnisbak belanden. En het lijkt mij dat een apotheker wel een weg weet om medicijnen elders te krijgen.

Nu Maria, wees daar maar niet al te zeker van. Ik weet nl 100% zeker dat een bepaalde apotheker (en dat zijn natuurlijk niet alle apotheken in Nederland of daarbuiten) de teruggebrachte, over-datum-zijnde medicijnen wel gewoon mooi met het huisvuil mee gaf ......  Huh 


[Afbeelding: vqsd1d.jpg]
Quote
#22
Oostenrijker rijdt ruim duizend kilometer voor medicijnen Grieken


[Afbeelding: oostenrijker-rijdt-ruim-duizend-kilomete...rieken.jpg]       duimpie 

De Oostenrijkse Erwin Schrümpf rijdt iedere maand 1400 kilometer van Salzburg naar de Griekse hoofdstad Athene met een busje vol met medische hulpmiddelen om Grieken te helpen. Schrümpf richtte de non-profitorganisatie Griechenlandhilfe op toen hij hoorde over de tekorten aan vaccins en andere medische benodigheden in klinieken door de economische crisis in Griekenland. Inmiddels helpen ook andere mensen mee.


[Afbeelding: vqid81.jpg]   
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Quote
#23
Beste Fyfika

Bij onze (brave) apotheker heb ik navraag gedaan en hij zegt dat het weg geven van retour medicijnen niet meer  mag.
Dus het verzamelen van medicijnen via de apothekers is volgens zeggen niet meer mogelijk.
Dan blijft alleen een inzamel actie bij de particulieren over, en daar heb ik mijn twijfels over. Omdat dan de kwaliteit van de medicijnen niet meer gecontroleerd kan worden.
Hiermee zouden we dan meer kwaad dan goed doen omdat de organisatie in Griekenland zwaar overbelast gaat worden om alles uit te zoeken.

Ik wil hiermee aangeven een kleine inspanning voor de noodlijdende instantie te hebben gedaan.

Sterkte en succes

Rene
Quote
#24
Achter de schermen ben ik al geruime tijd bezig met proberen om iets op touw te zetten. Als beheerder van het grootste Nederlandstalige Griekenlandforum voelde ik me min of meer verplicht om dat op z’n minst eens te onderzoeken. Ik heb me met name gefixeerd op het sturen van overtollige medicijnen en hulpmiddelen. Daarbij doel ik op medicijnen die particulieren over hebben (maar uiteraard nog ruim binnen de houdbaarheidsdatum vallen). Breng je die terug naar de apotheek dan worden ze (ten minste dat zou moeten volgens de regels) vernietigd. Die medicijnen zouden in mijn optiek nog prima dienst kunnen doen in Griekenland.

Ik ben momenteel aan het onderzoeken of daar misschien mogelijkheden zijn. Daarbij loop ik nogal tegen wat juridische, belastingtechnische- en veiligheid regeltjes aan. Ik heb momenteel contact met enkele ‘deskundigen’ daarover. Ook het transport erheen is een knelpunt, transporteurs willen over het algemeen als men die kant op gaat -en als er plaats beschikbaar is- best wel wat dozen meenemen maar er moeten dan wel correcte papieren bij zitten. Dat moet je allemaal wél even weten.
Dan is er nog het probleem: waar sturen we de spullen heen? Naar een plaatselijke apotheek? Die moet de spullen wettelijk gezien –net als in Nederland- vernietigen. Daarnaast is er het risico dat die apotheek ze weer doorverkoopt, waardoor de bevolking er uiteindelijk toch niet optimaal mee wordt geholpen. Je zou ze ook kunnen sturen naar een in die regio wonende Nederlander/Vlaming die ze dan weer distribueert onder de bevolking, maar dan maakt die persoon zich mogelijk strafbaar aan het verspreiden van medicijnen zonder doktersvoorschrift/recept. Ook blijkt dat het in de EU wettelijk verplicht is dat de bijsluiter in de taal van het betreffende land is geschreven. Regeltjes, regeltjes, je wordt er niet goed van.
 
Een ander groot probleem is het algemene begrip (of beter gezegd: het ontbreken ervan) voor de situatie in Griekenland. Als ik vertel om welk land het gaat krijg ik opmerkingen zoals “eigen schuld, moeten ze maar geen corrupte of populistische regeringen kiezen”, “dit is géén humanitaire ramp zoals tsunamis of ander natuurgeweld” en meer van dit soort one-liners. Er is duidelijk bar weinig begrip en vooral sympathie voor het land en inherent daaraan meteen veel minder draagvlak.
 
Maar ik blijf nog even aan de gang met het vergaren van informatie, ben nog aan het wachten op enkele antwoorden van mensen die meer inzicht m.b.t. de mogelijkheden zouden moeten hebben. Misschien zitten daar nog interessante en vooral werkbare tips tussen. Duurt allemaal lang, véél te lang in mijn ogen. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd.
 
Fijne paasdagen allemaal!

Ger
Quote
#25
Mooi Ger, respect!

Echt fijn om zo'n positief bericht hier te lezen van de moderator, jouw Oriste waardig.

Kαλό Πάσχα
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#26
Beste Ger: respect voor waar je mee bezig bent. Echter: een en ander was te voorzien, hoe spijtig ook. Mocht het je desondanks lukken om een zending medicijnen bij elkaar te krijgen en je weet niet waar je deze moet leveren: onder andere in Athene zijn diverse artsen vrijwillig aan het werk om mensen zonder ziektekosten verzekering te behandelen. Voor zover ik weet zijn er zelfs speciale klinieken. Mocht je daarover iets willen weten dan kan ik proberen via mijn contacten aan contactgegevens te komen. Veel succes!
Quote
#27
Toch zou het in principe wel mogelijk moeten zijn ondanks alle regeltjes, getuige dit Oostenrijks initiatief dat Fyfika hierboven ook al meldde:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






[Afbeelding: vqid81.jpg]   
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ik hoop snel meer info te krijgen, door de goede vrijdag (veel mensen hebben vrij) en de paasdagen zal het waarschijnlijk allemaal wat trager gaan.

Ik ben, buiten dit forum om, allerlei mensen en instanties aan het benaderen, maar vergat helemaal dat er op dit ruim 2200 leden tellende forum misschien ook wel mensen meelezen die iets constructiefs over de juridische, medische, praktische en logistieke kant van een eventuele actie kunnen vertellen........
Quote
#28
De medicijnen kunnen het beste rechtstreeks naar doktersposten voor de armen gestuurd worden.
Ik ben vrijwilligster bij 2 doktersposten,Heraklion en Gazi op Kreta.
Uit Frankrijk krijgen we regelmatig medicijnen,dus het is wel mogelijk.
Καλο Πασχα και καλη ανασταση.
Quote
#29
Φάρμακα για το Κοινωνικό Φαρμακείο Πικερμίου 14.03.15

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







[Afbeelding: r09pj6.jpg]
Quote
#30
(03 April 2015, 22:06)Kornelia schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De medicijnen kunnen het beste rechtstreeks naar doktersposten voor de armen gestuurd worden.
Ik ben vrijwilligster bij 2 doktersposten,Heraklion en Gazi op Kreta.
Uit Frankrijk krijgen we regelmatig medicijnen,dus het is wel mogelijk.
Καλο Πασχα και καλη ανασταση.

Je bent er vroeg bij, maar ik wens jou ook ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ.  Ik kom uit Herakleion en zou graag de adressen en/of telefoonnummers hebben evt. in een PB 
Quote
#31
(03 April 2015, 17:48)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Achter de schermen ben ik al geruime tijd bezig met proberen om iets op touw te zetten.
Als beheerder van het grootste Nederlandstalige Griekenlandforum voelde ik me min of meer verplicht om dat op z’n minst eens te onderzoeken......

Ik ben momenteel aan het onderzoeken of daar misschien mogelijkheden zijn.......

Dan is er nog het probleem: waar sturen we de spullen heen? ......
 
Een ander groot probleem is het algemene begrip (of beter gezegd: het ontbreken ervan) voor de situatie in Griekenland. .......
 
Maar ik blijf nog even aan de gang met het vergaren van informatie, .......
 

Is via de  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 geen benodigde info of hulp te krijgen? 
"Doel: De stichting stelt zich ten doel het verlenen van hulp in de vorm van financiële en/of materiële bijdrage aan mensen in nood waar ook ter wereld. Samenwerking: De stichting werkt bij het realiseren van de door haar gestelde doelen nauw samen met “Dorcas Hulp Nederland” te Andijk."

De Stichting lijkt zeer religieus geïnspireerd, maar dat hoeft toch geen beletsel te zijn?
Quote
#32
(08 April 2015, 17:38)Fyfika schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Is via de  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 geen benodigde info of hulp te krijgen? 
"Doel: De stichting stelt zich ten doel het verlenen van hulp in de vorm van financiële en/of materiële bijdrage aan mensen in nood waar ook ter wereld. Samenwerking: De stichting werkt bij het realiseren van de door haar gestelde doelen nauw samen met “Dorcas Hulp Nederland” te Andijk."

De Stichting lijkt zeer religieus geïnspireerd, maar dat hoeft toch geen beletsel te zijn?

Geen idee Fyfika, ik zie zo op het eerste gezicht geen banden met Griekenland. Weet ook niet of het allemaal efficiënt werkt en wat er eventueel aan de strijkstok blijft hangen. Maar nogmaals, da's m'n eigen en persoonlijke eerste indruk die uiteraard niet hoeft te kloppen.
Wat het inzamelen van medicamenten betreft, dat gaat zeker niet op grote schaal én met hulp van apotheken lukken. Ben wat gaan lobbyen maar word steevast geconfronteerd met de wetgeving die het hen verbied ingeleverde medicijnen -hoe goed het ook bedoeld is- weer uit te leveren.

Andere optie zou kunnen zijn het particulier verzamelen ervan en ergens te concentreren en vervolgens naar Griekenland te brengen. En ook dat zal particulier moeten gaan gebeuren; vrachtbedrijven vragen gedetailleerde inhoud van de dozen/pallets. Vermoeiend al die regeltjes hoor Confused

Daarnaast blijft het (ontbreken van) begrip voor Griekenland duidelijk parten spelen, zo heb ik de afgelopen dagen helaas moeten constateren Blush
Quote
#33
Dorkas heeft bij onze AH altijd een boodschappenactie waarmee je dus boodschappen koopt voor mensen in Roemenië. Er blijft dus niets aan de strijkstok hangen maar het is ook niet voor Griekenland.
Quote
#34
Ger,

Het is inderdaad zo dat in Nederland bij apotheken ingeleverde medicijnen niet opnieuw uitgegeven mogen worden.Een van de redenen is dat men niet weet hoe de mensen met die medicijnen zijn omgegaan,ook al is de houdbaarheidsdatum nog lang niet in zicht.Hebben ze ze bij de juiste temperatuur bewaard of gekoeld of in de zon of niet in het donker,zeg het maar.
Dus wil je medicijnen naar Griekenland krijgen dan zou men dat wat men te veel heeft ergens heen moeten brengen buiten de apotheek om,en dat is ook weer moeilijk denk ik.En dan weer met 'n particulier mee naar het Griekse.Ik dacht ook aan zo'n constructie toen ik dit alles las maar uitvoerbaar?
Quote
#35
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






[Afbeelding: 269609.jpg]De situatie in Griekenland begint stilaan haar invloed te hebben op de Griekse openbare diensten. De gezondheidszorg raakt steeds verder uitgehold door lege apotheken, lamgelegde spoedafdelingen en failliete ziekteverzekeringen. 

Lamgelegde ziekenhuizen 
De Griekse staatsziekenhuizen hebben te weinig basismiddelen om hun patiënten grondig en veilig te kunnen onderzoeken. Katheders, handschoenen of simpel papier zijn vaak afwezig in de onderzoekskamers. Met de nodige gevolgen voor de hygiëne. "Soms gebruiken we een laken voor verschillende patiënten", zegt Kiki Kiale, een radiologe. "Tragisch, maar we kunnen niet anders." 

Het ontbreekt de dokters ook aan toestellen om mensen behoorlijk te onderzoeken. Kiale vertelt hoe dokters soms veertig patiënten per dag zien, maar de meeste niet eens kunnen onderzoeken. "Bepaalde aandoeningen worden daardoor compleet over het hoofd gezien", zegt ze. "Sommige patiënten komen daarom later nog eens terug, maar dan is het vaak te laat." 

"Als we binnen de drie of vijf weken geen fondsen krijgen, hebben we een echt probleem", zegt de directeur van een psychiatrisch ziekenhuis. "Alle afdelingen zullen een voor een stilvallen." In veel ziekenhuizen worden niet-dringende operaties nu al uitgesteld en zijn dokters volledig uitgeput. 

Corrupt systeem 
De gezondheidszorg was al langer slecht georganiseerd en leed onder een verstikkende bureaucratie. Ziekenhuisdirecteurs zijn meestal politieke pionnen. Daardoor hadden de ziekenhuizen het voor de crisis al moeilijk om het hoofd boven water te houden. Om een degelijke behandeling te krijgen, moesten patiënten de dokters regelmatig extra geld toestoppen in 'fakelaki' of envelopjes.
Door de crisis kwam dat corrupte systeem nog meer onder druk te staan. De werkloosheid heeft ervoor gezorgd dat steeds meer Grieken zonder ziekteverzekering zitten en behandelingen niet meer kunnen betalen. Dus ook geen 'envelopjes' aan de dokters. "De gezondheidszorg heeft de deur in het gezicht van de Grieken geslagen", Katerina Avloniti, psychologe in een Atheens ziekenhuis.
Tekort aan medicijnen
Apothekers geraken ook steeds meer in moeilijkheden. Griekenland werkt vooral met dure gepatenteerde merken in plaats van goedkope generische medicijnen. Dat zorgt voor een enorme druk op het budget. Apothekers raken meer en meer bedolven onder de onbetaalde rekeningen, omdat de ziekteverzekeringen niet meer uitbetalen. De overheid is de verzekeraars meer dan 750 miljoen euro schuldig. 

Er zijn enkele apotheken die nog medicijnen verkopen op afbetaling, maar bij de meeste moeten de klanten op voorhand betalen. Tientallen apothekers hebben hun zaak al moeten sluiten. Zwaar zieke mensen komen daardoor zonder medicijnen te zitten. "Het gaat hier niet om pijnstillers", zegt een vrouw die pas genezen is van kanker. "We hebben die medicijnen nodig om te overleven." 

Draconische besparingen 

De Europese Unie en de Internationale Monetaire Unie (IMU) vragen van Griekenland besparingen in de gezondheidszorg, in ruil voor de 130 miljard euro staatssteun. De kost van de gezondheidszorg mag maar 6% van het bbp bedragen, 4% minder dan nu. De medische lobbygroepen en vakbonden verzetten zich echter tegen de besparingen. 

Grieks eerste minister Panagiotis Pikrammenos vraagt dat iedereen tot een consensus komt, maar staat machteloos. "We moeten dit oplossen zodat er geen mensenlevens op het spel komen te staan", waarschuwde hij onlangs. Het ministerie van Volksgezondheid vindt de berichten over tekorten in ziekenhuizen echter overroepen. Het beloofde wel leveranciers van medische goederen 600 miljoen euro te betalen. Dat bedrag is echter ruim onvoldoende om alle schulden weg te werken. 

De economische crisis en de politieke patstelling zorgen ervoor dat een echte oplossing uitblijft. "De politici verstoppen zich achter de verkiezingen, achter de politieke onzekerheid en achter de crisis", zegt Kiale. 

Verkiezingen 

Aanstaande zondag zijn het opnieuw verkiezingen in Griekenland. Binnen de EU heerst de vrees dat de extreemlinkse partij Syriza de verkiezingen wint en erin slaagt een coalitie te vormen. Dan is de kans groot dat die regering de opgelegde besparingen weigert en dat Griekenland daardoor uit de eurozone moet stappen. 

Producenten van medicijnen stellen ondertussen inderhaast een noodplan op om de verdeling van medicijnen gaande te houden mocht dat gebeuren. De farmaceutische industrie zou samen met de EU al besproken hebben hoe ze Griekenland kunnen blijven bevoorraden mocht het land moeten terugvallen op een sterk gedevalueerde drachme. (GM)
Quote
#36
7/06/12
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






                                       [Afbeelding: media_xll_4869621.jpg]
                  Radioloog Iannis Saridakis voor de ingang van het algemeen ziekenhuis in Rethymnon: &quont;Het ergste is dat de kinderen altijd de eerste slachtoffers zijn". © lb.



Aangrijpende getuigenis over besparingen in de gezondheidszorg op Kreta

Aan de staatskliniek in Rethymnon hangen spandoeken: 'Gezondheidszorg voor iedereen' en 'Geen fusie'. Indien het gezondheidsministerie zijn besparingszin krijgt, wordt het algemeen ziekenhuis van deze stad op Kreta gereduceerd tot een medisch centrum met enkel een spoeddienst. Maar nu reeds is er door de besnoeiingen een nijpend tekort aan materiaal en medicijnen. De artsen trekken aan de alarmbel: "Patiënten die sterven omdat we de middelen niet meer hebben om hen te helpen, dat gebeurt haast dagelijks". Ze vinden geen gehoor. Integendeel: "Patiënten zijn vaak urenlang op weg naar hier en krijgen dan te horen dat we ze niet kunnen helpen. Dan reageren ze hun frustratie af op ons. Maar onze woede is nog groter".

Artsen en verplegend personeel draaien meer uren dan wettelijk is toegestaan, de dokters zijn sinds januari niet meer uitbetaald. Medische centra op het platteland worden drooggelegd, met een nog grotere toestroom naar de kliniek in Rethymnon tot gevolg [b](*). Daar staan mensen zonder ziekteverzekering in de rij voor de gratis spoeddienst. De vijf euro die ze voor de 'normale' consultatie moeten betalen, is voor velen te duur. [/b]

Dokters werken hier vrijwillig, patiënten zonder geld krijgen ingezamelde medicijnen. Tenminste, als die er zijn. 

Noodtoestand
We praten met radioloog Iannis Saridakis, tevens voorzitter van het artsensyndicaat van het ziekenhuis, en nierspecialiste Irini Ntaountaki. Indien u bij hun relaas een krop in de keel krijgt, hoeft u niet meteen naar de spoed. wij hadden dat immers ook. "Dit is een noodtoestand, er moet internationaal ingegrepen worden", verzucht Irini. 

Iannis: "Sinds twee jaar zijn onze lonen gehalveerd. Ook onze vergoeding voor wachtdiensten en overuren. Ik ben in januari voor het laatst betaald. De helft van wat ik normaal kreeg, ja".

                                    [Afbeelding: media_xll_4869693.jpg]

                                                         Mensen staan soms uren in de rij om vervolgens te horen te krijgen dat hun medicijnen er niet zijn. © lb.

Permanente onderbezetting
"De klachten van patiënten, over lange wachtrijen en slechte zorgen, zijn terecht. We zijn het enige algemeen ziekenhuis in de streek, voor 100.000 inwoners. In de zomer komen daar nog de toeristen bij die naar de spoed komen. Collega's van me die met pensioen gaan, worden niet meer vervangen. Er is al twee jaar een aanwervingsstop, uiteraard leidt dat tot een permanente onderbezetting van artsen en verplegers. De kassa van het ziekenhuis is leeg, we kunnen niets meer aankopen. Leveranciers van vaak levensreddende medicijnen weigeren ons nog krediet te verstrekken".

Geldkraan dicht
"De staatssteun voor het ziekenhuis is de laatste twee jaar gehalveerd. Bovendien hebben we de eerste helft van dit jaar nog maar 10 procent ontvangen van wat ons beloofd werd. Ja, van dat gehalveerde bedrag. De kliniek heeft twee bronnen van inkomsten: de ziekenfondsen, van wie we niets meer krijgen, en de overheid, van wie we dus nog maar een aalmoes krijgen. Onze werking staat op instorten, als er niets gebeurt, moeten we over twee maanden de deuren sluiten".

Explosie van aids
"Maar ondertussen hebben we wel 30 procent meer bezoekers dan twee jaar geleden. Grotendeels mensen die zich geen ziekteverzekering meer kunnen veroorloven en naar de spoed of de dienst van vrijwillige dokters komen voor gratis zorgen. Miljoenen Grieken en emigranten hebben geen ziekteverzekering meer. Normaal moeten ze een ticket van 5 euro remgeld betalen om de kliniek binnen te mogen, maar voor velen lukt zelfs dat niet meer. Dus komen ze naar de spoed. Mensen kunnen zich geen vaccinaties voor hun kinderen meer veroorloven, door gebrekkige screenings is er een explosie van aidsgevallen, we zien ook meer en meer mensen met tuberculose".

Tot 90 werkuren per week
"We waren de eerste kliniek in Griekenland met een vrijwilligerspraktijk, nu zie je dat in heel het land. Dokters van de Wereld sporen hun artsen aan niet meer naar het buitenland te trekken maar in Griekenland te blijven. Griekse dokters werken 80 tot 90 uren per week".

Weggeschonken medicijnen
"Vroeger moest je slechts een schijntje betalen voor medicatie, het ziekenfonds betaalde die voor 80 tot 90 procent aan de apothekers. Maar de ziekenfondsen kunnen dat niet meer en voortaan moeten patiënten in de apotheek het volledige bedrag betalen. Chronisch zieken met een pensioen van 300 tot 400 euro kunnen dat niet meer. Die kunnen hier medicatie krijgen die particulieren wegschenken. Maar die medicatie is dus niet altijd voorradig. Mensen staan soms uren in de rij om vervolgens te horen te krijgen dat hun medicijnen er niet zijn. Geloof me, in Griekenland zijn al duizenden doden gevallen door de gebrekkige zorgen van de voorbije jaren".

"Inmiddels raakte bekend dat 4 op 10 ziekenhuizen volgend jaar zullen gesloten worden. De minister van Volksgezondheid verwijst daarbij naar Denemarken, waar algemene ziekenhuizen vaak een miljoen mensen bedienen. Maar Griekenland heeft een andere geografische en demografische spreiding, je kan dat niet zomaar implementeren"
                                      [Afbeelding: media_xll_4869716.jpg]
                                                              Nierspecialiste Irini Ntaountaki. "Ja, er sterven mensen die niet hoeven te sterven". © lb.
Nierspecialiste Irini Ntaountaki is ook al maandenlang niet uitbetaald. Hoe gaat zij om met de realiteit van patiënten die ze ziet overlijden en van wie ze weet dat ze mits voldoende middelen gered hadden kunnen worden ?

Boos op de politiek
"Heel kwaad word je daarvan. Niet alleen op de Griekse politici, maar ook op de Europese politiek. Alle sociale bewegingen hier hebben bovendien niets kunnen veranderen. We zijn met duizenden de straat opgetrokken, het heeft niets geholpen. Het ziekenhuis in Alexandroupolis: hetzelfde verhaal. Daar hebben ze nog voor vijftien dagen materiaal. Alle operaties die op de agenda stonden, zijn er geannuleerd, enkel spoedoperaties worden nog uitgevoerd".

Humanitaire noodtoestand
Irini: "Het is simpel: in Griekenland zou een humanitaire noodtoestand moeten worden uitgeroepen, zodat er internationaal fondsen kunnen worden vrijgemaakt. Persoonlijk krijg ik binnenkort geen filters meer aangeleverd die nodig zijn voor de nierdialyse. Er is een alternatieve behandelingswijze, met vloeistof die in de buik van de patiënt wordt gespoten, maar ook die levering is niet gegarandeerd. Ja, er sterven mensen die niet hoeven te sterven. Maar de buitenlandse farmabedrijven weigeren nog op krediet te leveren, we kunnen geen kant meer op".

Of er dan collega's zijn die afhaken, die weigeren onbetaald door te werken?

Irini: "Drie op de vier dokters in opleiding willen weg uit Griekenland. Maar de dokters hier in de kliniek, die in vaste dienst zijn, weigeren het zinkend schip te verlaten. Wat ons overeind houdt? Onze boosheid, en onze hoop op rechtvaardigheid. We moeten doorgaan, in eer en geweten".

"Stilaan worden de Europeanen zich bewust van de ernst van de situatie, dat is het enige positieve dat deze ellende voortbrengt".

Slechter kan niet
Iannis: "We blijven optimistich. De toestand kan niet anders dan verbeteren, want slechter kan het echt niet worden. Maar, geloof ons, we hebben al op elke deur geklopt en telkens krijgen we te horen dat er geen geld is. Toen we in Heraklion gingen protesteren bij de minister van Volksgezondheid, kregen we traangas als antwoord. Maar we stoppen onze acties niet. Europa moet weten dat de gezondheidszorg in Griekenland op instorten staat, dat er dagelijks mensenlevens geofferd worden. Weet je wat het ergste is? Dat de kinderen altijd de eerste slachtoffers zijn. De nieuwe generatie heeft geen toekomst als er niet gauw wordt ingegrepen".
                                        [Afbeelding: media_xll_4869702.jpg]
Spandoeken aan de ingang van het ziekenhuis: 'Gezondheidszorg voor iedereen' en 'Geen fusie'. "We hebben al op elke deur geklopt en telkens krijgen we te horen dat er geen geld is. Toen we in Heraklion gingen protesteren bij de minister van Volksgezondheid, kregen we traangas als antwoord". © lb.


Wie een donatie wil doen aan de vrijwillige dokters in Rethymnon, kan dat op volgend rekeningnummer: 
OLGA ANTONOUSAKI-MAMALAKI AGAPI
¿¿¿¿ :GR0201407900663002101142785
BIC CODE:CRBAGRAAXXX
Alpha Bank 663-002101-142785


(*): De trojka (Europese Commissie, Europese Centrale Bank en Internationaal Monetair Fonds) droeg Athene in 2011 op 310 miljoen euro te besparen in de gezondheidszorg, en nog eens 1,43 miljard euro in de drie volgende jaren. Griekenland telt slechts 4,7 bedden per duizend inwoners - in België zijn dat er 6,8 - maar toch wordt het aantal Griekse bedden met een derde teruggeschroefd. Het aantal openbare ziekenhuiizen gaat van 133 naar 83.
 

(**): Voor de geruststelling: toeristen kunnen ook in privé-klinieken terecht en krijgen de kosten van de zorgen terugbetaald door hun ziekenfonds.
(***): De besparingen drijven een groeiend aantal Grieken tot zelfmoord, drugsverslaving, prostitutie en depressie. Dat is de conclusie van een studie van het medische tijdschrift The Lancet.  "We stellen een verontrustende tendens vast: meer dan een verdubbeling van het aantal zelfmoorden, meer moorden, de helft meer hiv-infecties en mensen die zeggen dat hun gezondheid achteruit is gegaan maar die niet langer  een dokter kunnen raadplegen", stelt socioloog David Stuckler.


Hoewel bovenstaand artikel uit de HNL.be 2012 is, is de toestand in Griekenland er nog niet (veel) beter op geworden, en is alle hulp welkom.

Quote
#37
@Fyfika, wat is de bronvermelding van je post met #35? Vind het wel prettig als ik weet waar, door wie en wanneer iets gepubliceerd is. Ook om gedoe vanuit de rechthebbende te voorkomen?
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#38
(09 April 2015, 09:51)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Fyfika, wat is de bronvermelding van je post met #35? Vind het wel prettig als ik weet waar, door wie en wanneer iets gepubliceerd is. Ook om gedoe vanuit de rechthebbende te voorkomen?

Als je op de link van #35:  "Griekse gezondheidszorg stuikt in elkaar" had geklikt, was je vanzelf terechtgekomen op de bron Johan. Evenzo met #36: "Dagelijks doden door nijpend tekort in Griekse klinieken".


Overigens loopt de media m.i. vaak nogal gemakzuchtig een flink eind áchter de feiten aan en verzamelt een aantal gebeurtenissen en verzint een interview om hiermee een min of meer samenhangend verhaal in elkaar te draaien. Bv. onderstaand artikel uit de Trouw (klik op de link "Afzien...etc."):


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Thijs Kettenis − 07/04/15, 11:07
                                                 [Afbeelding: media_xl_2895339.jpg]
© HH. Hoofdzuster Fotini Katsigianni (rechts) van het ziekenhuis Evangelismos in Athene werd ingehuurd om haar eigen echtgenoot in het ziekenhuis te verzorgen.

De gevolgen van de bezuinigingen zijn voor de Griekse bevolking dagelijkse realiteit. In de ziekenhuizen zijn de wachttijden lang, is er een tekort aan materiaal en personeel, en de druk op de artsen die er werken is hoog. Waar blijven de beloofde maatregelen van de regering Tsipras?

Patiënten klagen dat ze uren moeten wachten en nemen bij gebrek aan personeel soms zelfs een eigen verpleegster mee

Een jongeman in witte doktersjas komt het ziekenhuis Evangelismos in Athene uitgelopen. Hij steekt de straat over, op weg naar koffiebar To Chryso (Het Goud). Daar zit neurochirurg in opleiding Aristotelis Kalyvas met zes doosjes bougatsa, een zoete lekkernij van filodeeg. Zijn collega geeft hem drie zoenen. "Nog vele jaren!" zegt hij, terwijl hij Kalyvas bij beide schouders pakt. Die biedt hem een stuk bougatsa aan - hij trakteert immers vanwege zijn verjaardag.

Even pauze kunnen de doktoren van het grootste ziekenhuis in Griekenland wel gebruiken. Ze draaien diensten van twaalf uur en regelmatig loopt dat zelfs op tot zestien uur. Een gevolg van de chronische onderbezetting in de Griekse staatsziekenhuizen na zes jaar van harde bezuinigingen.

Elf miljard euro geeft de overheid per jaar uit aan de gezondheidszorg, zei premier Alexis Tsipras vorige week. Dat is zo'n vijf procent van het bruto binnenlands product, een van de laagste percentages in de Europese Unie. Ter vergelijking: in Nederland, met een veel hoger bbp, ligt dat percentage volgens cijfers van de Wereldbank twee keer zo hoog. Voor het begin van de crisis droeg de Griekse overheid nog zo'n 7 procent bij - van een bbp dat toen nog een derde hoger lag.

Vacaturestop
De gevolgen laten zich raden. Patiënten klagen dat ze uren moeten wachten en nemen bij gebrek aan personeel soms zelfs een eigen verpleegster mee. Artsen gaan gebukt onder een veel te hoge werkdruk - er geldt al vijf jaar een vacaturestop - en een tekort aan materiaal. Ze hollen de hele dag door het ziekenhuis, omdat personeel dat patiënten normaal gesproken naar behandelkamers brengt voor een groot deel is wegbezuinigd. Als klap op de vuurpijl krijgen ze, als gevolg van de betalingsproblemen van de staat, sinds kort een deel van hun loon niet meer uitbetaald.

"Ons basissalaris is 980 euro. Daarnaast hebben we recht op zo'n 500 tot 600 euro voor overwerk, maar dat deel hebben we sinds december niet meer gekregen", zegt Dimitris Giakoumettis (33), terwijl hij een stukje bougatsa op zijn plastic vorkje probeert te prikken. "Een privéleven heb ik nauwelijks meer. Mijn vriendin zie ik één keer per week. Ik hou van mijn werk en ik wil niet klagen, maar het is heel zwaar."

Ik had verwacht dat ze misschien de helft zou uitvoeren van wat ze hadden beloofd, of een derde. Maar voorlopig wachten we nog steeds

Vorige week eiste de vakbond van artsen dat het overwerk alsnog wordt uitbetaald, en dat er weer personeel wordt aangenomen. De bond dreigt met een staking op 20 april als de regering niet aan de eisen tegemoetkomt. Daarop zegde premier Alexis Tsipras toe om 4500 extra artsen en verpleegkundigen aan te zullen nemen. Daarnaast schrapt hij de eigen bijdrage van vijf euro voor ziekenhuisbezoek die de vorige regering invoerde om geld binnen te halen.

Water bij de wijn
Het zijn mooie beloften, maar de vraag is waar Tsipras dat allemaal van gaat betalen, als de huidige artsen nu al een deel van hun salaris niet uitbetaald krijgen. De bodem van de staatskas is in zicht, terwijl de onderhandelingen met de internationale geldschieters tergend langzaam verlopen. Moet Tsipras water bij de wijn doen om een algeheel faillissement te voorkomen?


Van de jarige Kalyvas mag hij dat. "Als deze regering echt eens de corruptie en belastingontduiking gaat aanpakken, dan accepteer ik dat we de voorwaarden van de geldschieters moeten slikken. Zo denken veel Grieken er volgens mij over."

Hij geeft de regering voorlopig het voordeel van de twijfel, maar moet niets hebben van Tsipras' harde opstelling in Europa. "Wij zijn maar één land, er zijn nog 28 andere landen in de EU. Die eis voor Duitse herstelbetalingen voor de Tweede Wereldoorlog is niet reëel. Dat gaat over zeventig jaar geleden. Ik ben 29 en leef nu." Dan buigt hij zich met collega Giakoumettis over de patiëntenlijst: de administratie moeten artsen tegenwoordig zelf doen. Ook daar is geen personeel meer voor.

Café-eigenaar Vassilis Sotiropoulos komt ze koffie brengen. Hij heeft zijn omzet zien kelderen sinds het aantreden van de regering. Met hoeveel wil hij niet zeggen. In tijden van onzekerheid houdt iedereen de hand op de knip. Toch wil ook hij de regering nog wat tijd geven. Alhoewel... "Ik had eerlijk gezegd verwacht dat ze misschien de helft zou uitvoeren van wat ze hadden beloofd, of een derde. Maar voorlopig wachten we nog steeds."



Mijn reactie hierop: "Stemmingmakerij. Artsen en verpleging krijgen al 5 jaar niet of gedeeltelijk betaald. Een regering kan dat in 2 maanden niet terugdraaien. En de voorwaarden van de geldschieters slikken?? Daaróm hebben de ziekenhuizen juist tekorten aan personeel, medicamenten en lonen. Onnozel verhaal." is blijkbaar weggejorist Hypocrite










 
Quote
#39
Έχετε φάρμακα που σας περισσεύουν στο σπίτι;

ΑΥΡΙΟ, συγκεντρώνουμε φάρμακα στην Καλλιθέα.

Πληροφορίες:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






      [Afbeelding: 10408745_929923343725112_325606220614176...e=55AD3438]
Quote
#40
@Fyfika, het was mij niet duidelijk dat die tekst een link was. Normaal gesproken wordt een link toegelicht en onderstreept, vandaar dat ik het niet als zodanig heb opgemerkt.
Dat laat echter onverlet dat bronvermelding van een gepubliceerd stuk de normaalste (en ook verplichte) zaak van de wereld is, toch? Er zijn namelijk bronnen waarvan iemand bv zegt, daar kijk ik zowiezo niet op. Of: Dat is vertrouwd, even kijken. Verder rusten er meestal rechten op publicaties die aangetast worden door de bron niet te vermelden.
Het is maar een tip om ieder te helpen om uit de problemen te blijven en als zodanig goed bedoeld...
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)