Peiling: Grieks eten: ook thuis?
Je hebt geen toestemming om te stemmen in deze peiling.
Ik eet alleen Grieks als ik op vakantie in Griekenland ben.
1.79%
1 1.79%
Ook thuis experimenteer ik wel eens met het bereiden van Griekse gerechten.
30.36%
17 30.36%
Eenmaal thuis eet ik alleen Grieks bij de plaatselijke Griek.
8.93%
5 8.93%
Bij de Griek én zelfgemaakt, ik kan er niet genoeg van krijgen.
58.93%
33 58.93%
Totaal aantal stemmen: 56 stem(men) 100%
* Je hebt op deze optie gestemd. [--]

Mijn favoriete gerecht
#1
(Scroll even naar boven en vul ook even de peiling in)

Regelmatig waag ik een poging om in Griekenland geproefde en goed bevallen gerechten thuis na te maken. Helaas met wisselend resultaat Blush 
Een tijdje geleden heb ik het -voor het eerst in Pilion gegeten- spetzofai gemaakt en wonder boven wonder smaakte dit voortreffelijk. Trouwens met dank aan een forumlid die me op de goede weg hielp Wink 

Ik vraag me af of er meer forumleden zijn die, eenmaal thuis, ook experimenteren met het bereiden van typisch Griekse gerechten.
Daarnaast lijk het me leuk eens te inventariseren wat jullie favoriete gerecht  is als je in Griekenland bent. En hebben jullie dat ook als eens thuis geprobeerd na te maken? Dan horen we natuurlijk graag hoe je dat deed, dus kom maar op met al die heerlijke recepten Big Grin

Één van mijn favorieten:

[Afbeelding: 466.JPG]

Kali Orexi!
Quote
#2
Ineens mijn 3 favorieten in willekeurige volgorde

[Afbeelding: qnjl1z.jpg]


[Afbeelding: sl075g.jpg]

[Afbeelding: 34pi839.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Per restaurant is verschillend wat mijn favoriet is.
Stifado en moussakas vind ik echt gerechten die heel wisselend van kwaliteit kunnen zijn. Kan favoriet zijn maar ook tegenvallen.
Ik vond de Kefalonia kreatopita ook erg de moeite waard en bij de taverna waar we afgelopen jaar kind aan huis waren was de melitzanosalata om je vingers bij af te likken.
Quote
#4
Mijn favoriete gerecht is Spaghetti Arabiatta.
Wij hebben dat in Mirtos op Kreta veel gegeten.
Hebben het thuis uitgeprobeerd en kwamen heel dichtbij het gerecht uit Mirtos.
Op andere eilanden hebben wij het vaak op de kaart zien staan maar dan is het steeds met paprika en volgens mij ook met rode peper.

Zo maak ik het:
1 bol knoflook fijngehakt,
1 doos champignons gesneden,
200 gr ham of kipfilet kleingesneden (vleeswaren)
Blueband Finesse voor koken,
paar druppels Tabasco,
geraspte kaas,
300 gr Spaghetti.

Fruit de knoflook in een beetje olie, doe de champignons erbij en bak even mee.
Voeg de ham of kip toe.
Doe de Blue band finesse erbij en warm even mee.
Doe er een paar druppels Tabasco bij.
Kook ondertussen de spaghetti gaar.
Giet de spaghetti af en roer er een beetje olie door.
Voeg het bij het knoflook/champignonmengsel.
Serveer het met lekker veel geraspte kaas.

Kali Orexi!
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#5
Is dat Grieks, Harma? Bij spaghetti krijg ik steevast een Italiaans idee dus eigenlijk bestel ik dat nooit in Griekenland.
Quote
#6
Music 
Ik ben normaalgesproken niet zo'n kokkin, maar met Kerst heb ik een Grieks kerstdiner klaargemaakt voor 6 personen. Iedereen vond het erg geslaagd, en het zag er ook nog leuk uit. Helaas is de foto ervan te groot.

Pas nog bij een heel goede Griek in Den Haag gegeten, Knossos. Heerlijk eten, leuke (Griekse) mensen! Ook Apollo in Kijkduin is heel leuk, vooral de setting (aan de boulevard met uitzicht op zee) en de inrichting. Over een paar weken weer naar Corfu, kom al helemaal in de stemming.  Tongue
Quote
#7
Daar vraag je me wat, Vito.....

Ik ga er van uit dat het Grieks is.
Hebben het in Mirtos bij Taverna Votsalo gegeten.
Op Samos heb ik het gegeten bij Ilias Bar van hotel Blue Sea.
Hebben het tot nu toe bij meerdere taverna's in Griekenland gezien.
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#8
Mijn favoriete gerechten zijn stifado, Soutzoukakia en Tonosalata
Quote
#9
Oooooow, dat is lastig kiezen Undecided ! Ik heb meerdere favorieten in Griekenland, die ik vaak ook thuis (na)maak. Zoals de overheerlijke ..pitakia, dus met chorta, spinazie, pompoen, enz. Heeeerlijk! En uiteraard de courgettekeftedes, tomatenkeftedes (is me nog niet gelukt om goed na te maken), garnalen in tomatensaus met feta (uit de oven), spetzofai, youvetsi en diverse lekkere groentegerechten. Al m'n favorieten staan op mijn kookblog: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Erg lekker en snel thuis gemaakt zijn deze soutzoukakia (pasta of aardappelen en sperzie- of snijbonen smaken er uitstekend bij):

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Voor 4-6 personen: 600 gram rundgehakt - 1 snee (wit)brood, zonder korst - 1 ei - 4 el rode of witte wijn - 1 afgestreken el geraspte ui - zout, peper - 1 tl piment - bloem. 
Voor de saus: 1 blikje tomatenpuree - 1 teentje knoflook - 2 tomaten, ontveld en in stukjes - 1 blaadje laurier - 4 el olijfolie.

Klop het ei los en meng er de wijn door. Week hierin het brood en maak het fijn. Maak het gehakt aan met brood, resterend vocht, ei, zout, peper en piment. Kneed goed door en vorm kleine gehaktworstjes. Leg ze een uurtje in de koelkast zodat de smaken goed kunnen intrekken. Wentel ze dan door de bloem en bak ze ca een kwartiertje in hete olijfolie. Draai regelmatig om. 
Maak intussen de saus: Fruit de ragfijn gesneden of geperste knoflook in de olie, voeg de gesneden tomaat toe, het blaadje laurier en eventueel nog wat peper en zout. Voeg 2 dl warm water toe en laat de saus een kwartier zachtjes pruttelen. 
Leg de soutzoukakia in de saus en laat ze nog even meesudderen. Geef hier rijst of gekookte aardappelen en een groene groente bij. Of serveer ze met brood bij een mezedesbuffet.
Quote
#10
(12 April 2015, 19:10)Harma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mijn favoriete gerecht is Spaghetti Arabiatta.
Wij hebben dat in Mirtos op Kreta veel gegeten.
Hebben het thuis uitgeprobeerd en kwamen heel dichtbij het gerecht uit Mirtos.
Op andere eilanden hebben wij het vaak op de kaart zien staan maar dan is het steeds met paprika en volgens mij ook met rode peper.

Zo maak ik het:
1 bol knoflook fijngehakt,
1 doos champignons gesneden,
200 gr ham of kipfilet kleingesneden (vleeswaren)
Blueband Finesse voor koken,
paar druppels Tabasco,
geraspte kaas,
300 gr Spaghetti.

Fruit de knoflook in een beetje olie, doe de champignons erbij en bak even mee.
Voeg de ham of kip toe.
Doe de Blue band finesse erbij en warm even mee.
Doe er een paar druppels Tabasco bij.
Kook ondertussen de spaghetti gaar.
Giet de spaghetti af en roer er een beetje olie door.
Voeg het bij het knoflook/champignonmengsel.
Serveer het met lekker veel geraspte kaas.

Kali Orexi!

(12 April 2015, 19:14)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Is dat Grieks, Harma? Bij spaghetti krijg ik steevast een Italiaans idee dus eigenlijk bestel ik dat nooit in Griekenland.

Spaghetti Arabiata is inderdaad een onvervalst Italiaans gerecht. Is een gerecht waar, behalve rode peper en olijfolie géén andere toevoegingen in zitten. De champignons, paprika, ham en/of kip is zeer waarschijnlijk een "toeristenhap". Hypocrite  Begrijp me goed, kan best lekker zijn, Tongue  , maar doet het originele gerecht geen goed.
Sorry voor de opmerking, maar koken is mijn lust en mijn leven Cool .

Mijn favoriete Griekse gerecht is toch, hoe saai, de arni stifado, stoofgerecht van lamsvlees.
Hier thuis zijn ze helemaal wild van Griekse worteltjes, gestoofd in wijn, honing en thym, in combinatie met Griekse aardappelpuree (Met knoflook, hmmm Tongue ). 
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#11
Mijn favoriete gerecht is Youvetsi en dat maak ik ook wel zelf. En verder vind ik ook erg lekker; gemista, kokkonisto (vooral die in Agia Galini bij ons hotel Ariadne, mmmmm), pastitio. 
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#12
Het spijt me maar ik kan geen stem uitbrengen ik heb mijn eigen Griekse kokkie waar geen Grieks restaurant tegenop kan. Zo heb ik vandaag voor het eerst haar Mageritsa geproefd en ik heb er nu spijt van dat ik de andere jaren heb overgeslagen.
Een echte favourite heb ik niet omdat alles me heerlijk smaakt.
Bij een Grieks restaurant eet ik meestal Gyros want dat is thuis wat moeilijk te maken.

Kali Orexi

Dick 
Quote
#13
Alleen al voor al die heerlijke Griekse gerechten zou je naar Griekenland reizen (en daarmee bedoel ik niet dat je in België of in Nederland niet in een Grieks restaurant, of zelfgemaakt, van die Griekse schotels zou kunnen genieten).

's Middags vind ik een Choriatiki Salata, vooral bij voldoende warm weer, een heerlijkheid.  Dan wel graag in de nabijheid van de zee, met blik op oneindig, en traag genieten Wink.

Verder vind ik een Youvetsi of een Stifado ook verrukkelijk.
Ik vraag me trouwens al lang af: waaruit bestaat de échte Stifado: met konijn of met varkensvlees of met rundsvlees of met lamsvlees? Ik heb het al in verschillende Griekse restaurants gevraagd, maar kreeg telkens een ander antwoord. Wie weet het?
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#14
(12 April 2015, 23:03)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Alleen al voor al die heerlijke Griekse gerechten zou je naar Griekenland reizen (en daarmee bedoel ik niet dat je in België of in Nederland niet in een Grieks restaurant, of zelfgemaakt, van die Griekse schotels zou kunnen genieten).

's Middags vind ik een Choriatiki Salata, vooral bij voldoende warm weer, een heerlijkheid.  Dan wel graag in de nabijheid van de zee, met blik op oneindig, en traag genieten Wink.

Verder vind ik een Youvetsi of een Stifado ook verrukkelijk.
Ik vraag me trouwens al lang af: waaruit bestaat de échte Stifado: met konijn of met varkensvlees of met rundsvlees of met lamsvlees? Ik heb het al in verschillende Griekse restaurants gevraagd, maar kreeg telkens een ander antwoord. Wie weet het?

Vlagreco, dé stifado bestaat eigenlijk niet. Dus in dat opzicht hebben ze misschien wel allemaal gelijk Cool . Het is een verzamelnaam voor stoofgerechten van rundvlees, konijn, lamsvlees, maar ook van octopus (heerlijk Tongue , moet je echt eens proberen). Het vlees/vis wordt altijd gestoofd met (parel) uitjes, wijn, azijn. (Bij lamsvlees met veel kaneel!) Het was afhankelijk van welk dier er "voorradig" was. In het binnenland/bergen bv konijn, aan de kust dus de octopus. Vergelijk het een beetje met paella, er zijn visvarianten, vleesvarianten, maar ook gemengde. (En allemaal hebben ze het enige echte recept Big Grin .)

Ikzelf maak hem altijd een dag van te voren, wordt hij, net als alle stoofgerechten eigenlijk, nòg lekkerder van. Ik maak hem het liefst van lamsvlees, dat wordt hier vers van het geslachte lam afgesneden, waar je bijstaat, heerlijk.

Ook de door jou genoemd Youvetsi is in verschillende uitvoeringen te krijgen. Bv met een hele lamsschenkel, maar ook met gesneden lams - of rundvlees. Wèl met Kritaraki, anders terugsturen naar de keuken! Rolleyes
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#15
Lamsvlees met artisjokken in citroen/eisaus, en op deze gedeelde eerste plaats: stifado!
Quote
#16
Voor wanneer je een gevulde portemonnee hebt: eind mei verse kreeft van Fourni bestellen bij Themos van restaurant Akrogiali in Balos, Samos. Gekookt, heel, met zijn eigengemaakte knoflook-spaghetti erbij ..... We gaan dit 1x per jaar eten ... Mmmmmmm.....
Zijn tzatziki met flink veel knoflook is trouwens ook een aanrader, evenals de tiropitakia, courgette-en kikkererwtencroquetjes, en natuurlijk de lamskoteletjes.
Voor de liefhebbers: 1 mei gaat hij weer open (die dag wel reserveren!)
Quote
#17
Voor mij is nog altijd mijn lievelings gerecht  PASTITIO.
Heerlijk met een griekse salade en zaziki.......
Maar natuurlijk ook de gevulde aubergine en de courgetteballs.
En Ger....over 4 weken gaan we weer naar Afissos en daar weer natuurlijk de spetzofai...
Quote
#18
Het lekkerste gerecht wat wij in Griekenland hebben gegeten waren gevulde gefrituurde courgettebloemen. En dat bij een restaurantje waar je dacht dat je bijna op het einde van de wereld was. Was wel overdag en buiten het seizoen.
Wat thuis mijn voorkeur heeft, en zelf gemaakt, is Tzatziki, Stifado van rundvlees, Briam en aardappelen uit de oven als een complete maaltijd.
Maar ga eerst woensdag bij de plaatselijke Griek Mezedakia eten.
Quote
#19
Ik vind Stifado heel erg lekker, maar maak die meestal zelf. In restaurants hebben ze hele verschillende recepten, zoals eerder al beschreven, en ik vind het lang niet overal even lekker. Het recept van Smulweb dat ik heel lekker vind:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





De Griekse salade blijft altijd lekker, net als de gefrituurde courgetteplakjes of aubergineplakjes.
Toppunt is het eten van een vers gevangen vis op een terrasje aan een haventje.
Ook heel leuk vind ik het als je in de keuken mag aanwijzen wat je wilt eten, want ik vind het leuk om van alles te proeven.
Trouwens alleen al het zitten aan een tafeltje met een blauwwit geblokt tafelkleedje aan een haventje vind ik al super. Een wijntje, een paar mezzes. Laat mij maar even zitten!
Quote
#20
(16 April 2015, 11:16)zwempie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook heel leuk vind ik het als je in de keuken mag aanwijzen wat je wilt eten, want ik vind het leuk om van alles te proeven.

Kiezen is niet altijd makkelijk als er zoveel lekkers is zoals hier bij Nikos in Vathy (Ithaka)

[Afbeelding: 2it0ilk.jpg]
[Afbeelding: 2iapgsp.jpg]
[Afbeelding: a314pc.jpg]


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#21
(12 April 2015, 19:14)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Is dat Grieks, Harma? Bij spaghetti krijg ik steevast een Italiaans idee dus eigenlijk bestel ik dat nooit in Griekenland.

Op Alonissos stond bijna overal tuna spaghetti op de kaart en spaghetti lobster. Specialiteiten van Alonissos. En idd overheerlijk
Quote
#22
(13 April 2015, 11:41)Andrebeek schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het lekkerste gerecht wat wij in Griekenland hebben gegeten waren gevulde gefrituurde courgettebloemen. En dat bij een restaurantje waar je dacht dat je bijna op het einde van de wereld was. Was wel overdag en buiten het seizoen.
Wat thuis mijn voorkeur heeft, en zelf gemaakt, is Tzatziki, Stifado van rundvlees, Briam en aardappelen uit de oven als een complete maaltijd.
Maar ga eerst woensdag bij de plaatselijke Griek Mezedakia eten.

Tot nog toe alleen op Lesbos gefrituurde courgettebloemen op de kaart aangetroffen. Zo ontzettend lekker. Jammergenoeg in Nederland nog nergens courgettebloemen kunnen krijgen.
Quote
#23
Lam met donker bier, sinasapple, knoflook en honing en dan heeeeel lang in de oven. Jammie!!!!!
Quote
#24
Heel simpel, gegeten op Karpathos.
Kipsouvlaki op de BBQ:
Stukjes kipfile in blokjes snijden, aan spiesjes rijgen en bestrooien met oregano en thijm.
Deze op zacht vuur gaarmaken op een bbq. ( liefst houtskool met wat eiken snippers)

Nu het moeilijke deel:
Leeg klein petflesje vullen met een laag olijfolie.
Dan evenveel azijn. ( ja je leest het goed)
Flink zout peper toevoegen en het sap van een uitgeknepen citroen.
nu het alleermoeilijkste:
Flesje goed schudden en met een hete pen een gaatje in de plastic dop branden.
Haal de pennen/stokjes van het vuur en spuit er lustig op los over het vlees.
Dan komt het mooiste, genieten van je arbeid en de felicitaties in ontvangst nemen van je gasten.
Quote
#25
(16 April 2015, 17:06)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Heel simpel, gegeten op Karpathos.
Kipsouvlaki op de BBQ:
Stukjes kipfile in blokjes snijden, aan spiesjes rijgen en bestrooien met oregano en thijm.
Deze op zacht vuur gaarmaken op een bbq. ( liefst houtskool met wat eiken snippers)

Nu het moeilijke deel:
Leeg klein petflesje vullen met een laag olijfolie.
Dan evenveel azijn. ( ja je leest het goed)
Flink zout peper toevoegen en het sap van een uitgeknepen citroen.
nu het alleermoeilijkste:
Flesje goed schudden en met een hete pen een gaatje in de plastic dop branden.
Haal de pennen/stokjes van het vuur en spuit er lustig op los over het vlees.
Dan komt het mooiste, genieten van je arbeid en de felicitaties in ontvangst nemen van je gasten.

@Wim M:
Je kan dezelfde smaakbeleving ook bereiken door deze marinade (of een variant hiervan) van te voren te maken, daar de kip (of vlees naar keuze) 4 tot 8 uur in te marineren (koelkast!). Dan op de grill. Voordeel: minder bewerkelijk als je al aan het koken bent, meer tijd voor je gasten en door de zuren wordt het vlees nog veel malser! Tongue
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#26
Wat een leuk onderwerp, alleen jammer dat er bij de meeste thuiskokers geen recepten staan.
Wij vinden de Stifado bij restaurant Flisvos in Parga de lekkerste die we hebben gehad. duimpie
Quote
#27
(19 April 2015, 12:31)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat een leuk onderwerp, alleen jammer dat er bij de meeste thuiskokers geen recepten staan.

Terwijl er -als ik de peiling hierboven bekijk- toch héél wat wordt geëxperimenteerd op het gebied van Grieks koken......
Quote
#28
Supersimpel snackje.
een of meerdere courgettes, niet schillen wel wassen.
in een keukenmachine zeer dunne schijfjes van snijden.
wanneer de courgette te dik is in de lengte doorsnijden.

in een hete (frituur) pan in de olijf,- of pindaolie (arachide) kort frituren.
Er wel bijblijven, want het schuimt en is zo klaar.
Peper en zout klaar.
Voor de liefhebbers ook heerlijk met wat tzadzikki
Quote
#29
Kleftiko, met een Kretenzer dievensmaakje....


[Afbeelding: s5hao2.jpg]

"Kleftiko betekent letterlijk gestolen, dus van de dieven, gestolen voedsel in dit geval. Een Kretenzische specialiteit met een rumoerige achtergrond. In Kreta werd door de eeuwen heen vaak vee gestolen, zelfs nu nog, o.a. de streek rond Rethymnon is berucht vanwege de familievetes (vendettas), met moorden vaak toe, vanwege het stelen van grote hoeveelheden vee, lammeren meestal, maar ook wel kippen.

Die gestolen lammeren werden vroeger hoog in de bergen in rijen speciaal daarvoor gebouwde pithari (ouderwetse grote urnen) ovens gegaard en in zijn geheel verkocht, meestal voor bruiloften of een van de vele andere feestelijke gelegenheden, waaronder de z.g. *Panajieria, altijd veel goedkoper dan vlees op normale manier aangekocht, aantrekkelijk dus in een tijd van armoede, waarin het gros van de bevolking leefde.

Deze pithari ovens werden gemaakt van enorme ouderwetse ronde urnen, boven smal toelopend. 2-3 Kilo hout werd in de urn gestopt en aangestoken, wat door de vorm van de urn zeer snel als een tornado van vlammen door de pot woedde. Na 20 tot 30 minuten had de pot al haar uiterste hittepunt bereikt (1000 graden C of meer) en na het doven van de vlammen werd het houtskool klein geslagen, dit werd afgedekt met potscherven, en daarop werd een heel lam, (maar ook wel kippen), aardappelen en uien gelegd. Als de pot vol was, dan werden daarop takken van de carobboom, henna of ander zoetig hout gelegd om het te beschermen tegen verbranding. Hierop werd de urn luchtdicht afgesloten door lagen klei, en de hele urn werd begraven in de grond. Het eten gaarde daardoor in de stoom die er ontwikkeld werd en het vet en de overtollige sappen werden opgezogen door de afsluitende wand. In slechts 2 uur tijd was zo een gewicht van 40 kilo voedsel gaar, dat men veilig 2 weken in de luchtdichte pot in de aarde kon laten en dat na die 2 weken nog steeds heet was, (2 dagen nadat het vuur in de pot aangestoken was, had de pot nog een temperatuur van 200 graden), bovendien kwamen er op deze manier geen geuren vrij, dus kans op ontdekking van politie of bestolenen was zeer gering."

Tot zover de lang en vervlogen tijd. Vandaag de dag zijn er tal van Kleftiko-recepten op Internet te vinden. Vergezeld van een mooie Griekse salade, één van mijn favorieten.....!

 
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#30
Mijn courgettetaart:

GRIEKSE RECEPTEN GRIEKSE RECEPTEN
COURGETTETAART

4 PERSONEN

INGREDIËNTEN

o 350 gram courgette, grof geraspt

o 1 ui, fijn gesneden

o 1 teen knoflook, fijn gesneden

o 2 eetlepels olijfolie

o 1 eetlepel basilicum (gedroogd)

o 3 eieren

o 100 gram gekruimelde feta

o peper

o zout

o nootmuskaat

BEREIDING

1. Ui en knoflook zachtjes fruiten tot ze glazig zijn.

2. De grof geraspte courgette toevoegen.

3. Laat ongeveer 5 minuten bakken en dan laten afkoelen.

4. Basilicum en gekruimelde feta toevoegen.

5. Eieren met zout, peper en nootmuskaat kloppen en het geheel door de afgekoelde courgette roeren.

6. In een vuurvaste schaal 35 minuten in een oven van 180 graden zetten.

kali Orexi!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#31
Pastitio:

GRIEKSE RECEPTEN GRIEKSE RECEPTEN
PASTITIO


4 PERSONEN


INGREDIËNTEN

o 250 gram lange "macaroni" no. 2

o 1 ui, fijn gesneden

o 2 tenen knoflook, in fijne plakjes gesneden

o 1 eetlepel fijngehakte (citroen)thym

o 1 eetlepel fijngehakte rozemarijn

o 300 gram lamsgehakt

o 100 gram varkensgehakt

o 100 gram kalfsgehakt

o 2 eetlepels tomatenpuree

o 2 stokjes kaneel

o 250 gram gepureerde tomaten

o zout

INGREDIËNTEN BECHAMELSAUS

o 100 gram boter

o 100 gram bloem

o 800 ml volle melk

o 200 gram kaflagraviera kaas (of parmezaan)

o 3 geklutste eieren


BEREIDING PASTA

1. Kook de pasta volgens de gebruiksaanwijzing. Spoel na koken af en schenk er goede olijfolie over. Laat afkoelen op een (bak)plaat.

BEREIDING VLEESSAUS

2. Sauteer de gesneden uien, knoflook, tijm en de rozemarijn totdat het geheel zacht is. Voeg dan al het gehakt toe en laat bruinen.

3. Voeg de tomatenpuree, kaneelstokjes en gepureerde tomaten toe en roer goed door. Zet het vuur laag en laat een uurtje sudderen. Voeg zout en peper toe om op smaak te brengen.

BEREIDING BECHAMELSAUS

1. Neem een pan met dikke bodem en smelt hierin op laag vuur de boter.

2. Voeg onder continu roeren beetje bij beetje de bloem toe. Als alles toegevoegd is, nog een kleine twee minuten blijven roeren.

3. Voeg geleidelijk de warme melk toe, blijf roeren totdat een dikke, glad gebonden saus ontstaat. Haal de pan van het vuur, leg het deksel op de pan en laat de saus 10 minuten afkoelen.

4. Schenk de geklutste eieren erin, voeg de geschaafde kaas toe en roer het geheel goed door. Voeg peper en eventueel zout toe. (Let op: De kaas maakt de saus al zout).

ASSEMBLAGE

1. Olie een casserole of bakblik in en mix de overgebleven kaas door de pasta.

2. Leg de pasta op de bodem het bakblik.

3. Schenk hier de vleessaus overheen.

4. Bedek het geheel tenslotte met de bechamelsaus.

5. Zet het 45 minuten in een op 200 o C voorverwarmde oven totdat de bechamelsaus mooi goudbruin is geworden.


Kali Orexi!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#32
Griekenland is voor mij het land van de verse vis. Een vers gevangen tsipoura van de grill met een dressing van olijfolie en citroen en erover wat oregano en klaar. Erbij natuurlijk wel een mooi glas wijn. 

Als ik in het noorden ben geniet ik ook enorm van de piperies Florinis,  truffel of een lekkere forel uit een van de meren. 

Mvg 
Martin 
Quote
#33
Deze kreeg ik van Grieks Restaurant Olympia in Roosendaal.

[Afbeelding: 11146343_1596634170617293_4603174206945410419_o.jpg]
Quote
#34
(20 April 2015, 11:44)janos54 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Deze kreeg ik van Grieks Restaurant Olympia in Roosendaal.

[Afbeelding: 11146343_1596634170617293_4603174206945410419_o.jpg]
Oei @Janos54, ik schrik toch wel van de prijzen hoor! € 18,50 voor een gyros en € 21,00 voor een mousakas? Crisisprijzen? Big Grin
Zonder gekheid, maar dat ligt toch wel gemiddeld € 5,00 tot € 6,00 hoger dan hier in het Middelburgse. Cool
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#35
(20 April 2015, 11:59)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(20 April 2015, 11:44)janos54 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Deze kreeg ik van Grieks Restaurant Olympia in Roosendaal.
Oei @Janos54, ik schrik toch wel van de prijzen hoor! € 18,50 voor een gyros en € 21,00 voor een mousakas? Crisisprijzen? Big Grin
Zonder gekheid, maar dat ligt toch wel gemiddeld € 5,00 tot € 6,00 hoger dan hier in het Middelburgse. Cool

Het zijn dan ook Koningsdagprijzen natuurlijk Big Grin

Kali Orexi,

Dick
Quote
#36
(20 April 2015, 11:59)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(20 April 2015, 11:44)janos54 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Deze kreeg ik van Grieks Restaurant Olympia in Roosendaal.

[Afbeelding: 11146343_1596634170617293_4603174206945410419_o.jpg]
Oei @Janos54, ik schrik toch wel van de prijzen hoor! € 18,50 voor een gyros en € 21,00 voor een mousakas? Crisisprijzen? Big Grin
Zonder gekheid, maar dat ligt toch wel gemiddeld € 5,00 tot € 6,00 hoger dan hier in het Middelburgse. Cool

Ja dat geloof ik zomaar. Moet zeggen dat het eten en de sfeer van de zaak als ook het lieve personeel dit weer goed maakt Dit is trouwens een speciaal menu voor koningsdag met beperkte kaart en beperkt aantal plaatsen. Wink
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hoe heet dit gerecht? Daantje 33 13.519 07 October 2016, 18:01
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  favoriete "kookbijbel" Andrebeek 45 29.501 04 May 2015, 11:13
Laatste bericht: Andrebeek
  Hoe heet dit gerecht? Ger 5 5.331 22 September 2011, 14:29
Laatste bericht: ElsR
  Gerecht met rode bietjes KarenAnna 8 6.384 27 February 2011, 20:56
Laatste bericht: Martje
  Hoe heet dit Pilion-gerecht? Ger 2 2.833 08 October 2010, 22:16
Laatste bericht: Ger

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)