Zooooo lekker: tomatenkeftedes
#1
De laatste vakanties heb ik de tomatenkeftedestest gedaan. Niet voor het AD, Griekse Gids of kookrubrieken, maar om het geheim te ontfutselen van een van mijn favoriete gerechtjes. Overal geproefd en geraden wat er in zou zitten. Veel op internet gespeurd in in kookboeken geneusd. En, de beste basis gevonden in De Griekse keuken van Rianne Buis, dat recept aangevuld met iets meer munt en ook wat dille (doet zij er niet in maar heb ik regelmatig wel geproefd in de Griekse versies en is erg lekker). 
Voor wie het ook eens wil proberen hieronder het recept. Ze waren gisteren zo snel op dat ik vergeten ben een foto te maken...  Confused

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Nodig voor ca 12 keftedes: 3 grote, rijpe (zachte) vleestomaten - 4 zongedroogde tomaten (zonder olie) - 4 lente-uitjes, fijngehakt  - 1 teen knoflook, fijngehakt - 4 el fijn geknipte verse gladde peterselie  - 2 el fijn geknipte verse munt - 2 el fijn geknipte verse dille - ½ tl gedroogde oregano - zout, vers gemalen peper - ca 120 g bloem - 1 tl bakpoeder - olijfolie om te frituren.


Ontvel de tomaten en hak ze fijn, verwijder de pitjes en verwijder overtollig vocht. Snijd de zongedroogde tomaten in kleine stukjes. Meng dan alle ingrediënten goed door elkaar en roer tot het mengsel zo dik is als stevig beslag. Schep kleine lepels van het beslag in een flinke laag hete olie en bak de tomatenkeftedes rondom goudbruin en gaar. Serveer direct, eventueel met wat tzatziki. Heerlijk als voorgerecht of als onderdeel van een (Grieks) buffet.
Quote
#2
Heerlijk Corry! Wij hadden ze in Evia verleden jaar, krijg er weer zin in Tongue

offtopic2  Heb je zondag op de boekenmarkt in Middelburg nog Griekse kookboeken in de verkoop?
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#3
Wauw! Dat klinkt goed! Binnenkort eens kijken of ik dat ook kan maken. Moet niet al te moeilijk zijn zo te zien.
Ben benieuwd.
Groetjes,
Willem.
Quote
#4
@Johan, ja heb weer een paar nieuwe gevonden. Heb veel zin in de markt, hopelijk werkt het weer ook een beetje mee!
Misschien tot zondag?
offtopic2
Quote
#5
Voorlopig ziet het er niet echt droog uit Confused

Maar ik zet mijn zuidwester wel op, ik kom zeker even langs! Smile
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lekker Grieks koken chris 3 1.942 12 February 2021, 10:46
Laatste bericht: AlexLangendijk
  Lekker eten in... Erwin 63 37.599 29 July 2014, 20:36
Laatste bericht: corrys
  Kant en klaar - maar ook lekker? Ger 12 11.715 20 July 2013, 13:03
Laatste bericht: Connie
  Zo mooi, zo lekker. martin 11 6.349 28 April 2012, 19:53
Laatste bericht: martin
  Papoutsakia - Errug lekker... Corry 1 3.387 16 October 2010, 09:06
Laatste bericht: Koukla

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)