De opmars van Griekse Wijnen buiten Griekenland
#1
De opmars van Griekse Wijnen buiten Griekenland staat in schril contrast met de economische en financiële situatie in Griekenland zelf. 

Overal waar de moderne stijl Griekse Wijnen worden geïntroduceerd zijn ze een doorslaand succes. Nederland volgt, zij het op gepaste afstand. 

Een van de belangrijkste verschillen /oorzaken voor dit opvallende verschil is het imago van Griekenland in Nederland en België. Vraag een Nederlander of Belg hoe hij naar Griekenland kijkt en je krijgt hele andere antwoorden als je dezelfde vraag stelt aan een Brit, Amerikaan of Australiër. 

Zij hebben geen of weinig verleden met het land anders dan de immigranten die er wonen. 

Touroperators in Nederland promoten veelal een imago van Griekenland wat de Grieken zelf allang niet meer willen maar waar ze niet van afkomen en nu ook keihard nodig hebben. 

En die eenzijdige benadering is m.i. niet goed voor de toekomst. 

Mvg 
Martin 
Quote
#2
Misschien is het toch verstandiger om dat "oude" Griekenlandbeeld
nog even in stand te houden. Als de touroperators de realiteit van
het grootste deel van het land en bevolking zouden omschrijven, dan
zouden ze toch de feitelijkheid van een semi-derde wereldland niet kunnen
verhullen. Ik weet niet of dat nu zo veel positiever zou gaan werken.
Quote
#3
Helaas wel ja. Maar touroperators beschrijven toch alleen de accomodatie,  de bezienswaardigheden en een beetje locale horeca? De economische situatie van een land heb ik nog nooit in een brochure gelezen. Ook nu kun je in Griekenland fantastisch eten en mooie wijnen drinken, maar die kant werd en wordt nu zeker niet belicht terwijl daar internationaal gezien echt wel behoefte naar is.

Mvg 
Martin 
Quote
#4
Je hebt een punt. In de brochures wordt qua horeca beschrijvingen het niveau van souvlaki- en gyroszaken nauwelijks ontstegen, terwijl er ondanks de moeilijke tijden nog steeds hele mooie zaken worden geopend. Een paar weken geleden op Kreta nog een hele mooie (voor ons) nieuwe zaak bezocht, mooie gerechten, mooie wijnen voor heel redelijke prijzen.
Quote
#5
Er zijn er meer,  en ik snap dat het in deze moeilijke tijden niet eenvoudig is om zoiets te beginnen maar ik zie maar weinig promotie voor lokale wijnproducenten. Een voorbeeld ;

In Vatolakkos,  Chania,  is gevestigd Nostos Manousakis winery. Zij krijgen per jaar vele honderden bezoekers. Slechts 1% daarvan is Nederlands,  de rest komt uit Finland, Zweden,  Denemarken of van buiten Europa. 

Ze hebben meerdere malen contact opgenomen met Nederlandse touroperators om iig mensen erop te wijzen,  maar krijgen 0 op het request. Antwoord van de touroperators: " onze klanten hebben daar geen interesse in ", of men wil er betaald voor krijgen. 

Tja, hoezo eenzijdige benadering?  De hostess laat zich graag betalen door de lokale auto en scooter verhuurder . Ik bedoel maar. 

En daarmee hou je het eenzijdige imago in stand. Toen ik in Chania voor het eerst gewezen werd op bijv Taverna Leventis in Stalos wist ik niet wat me overkwam. 

Eindelijk eens wat anders dan die eeuwige souvlaki en Tzatziki. En de zaak zat avond aan avond vol. We komen er jaarlijks met veel plezier terug. 

Mvg 
Martin 
Quote
#6
Mijn pech is dat ik geen verstand van wijn heb, althans niet van Griekse, maar ik heb me laten adviseren. Ik weet alleen of wijn lekker is of niet als ik het drink. Ze kwamen met een top kretenzer droge witte wijn op de proppen. Kostte 19,50. Smaakte geweldig en paste perfect bij onze visgerechten.
Eten was ook perfect. In totaal dacht ik iets van 70 euro voor ons tweeën voor 3 gangen in een mooie ambiance met dito uitzicht. Gelukkig zijn er nog Grieken die durven te ondernemen.
Quote
#7
@martin, manousakis komt niks tekort hoor.Er komen zat mensen langs om te proeven en te kopen.
Zie dat regelmatig met eigen ogen. Geldt ook voor Dourakis hier in de buurt.
Overigens kreeg ik onlangs een etentje aangeboden in een restaurant hier in de buurt. Eigenlijk was het niet direct een diner te noemen, centraal stonden dus de wijnen en daarbij werden dus passende gerechten gepresenteerd. Weer eens iets nieuws, nietwaar? De wijnen waren top, het eten ook, had wel een beetje hoofdpijn de volgende dag.
Waar? Restaurant Alcyone in Almyrida.
Quote
#8
Chris, 

Het gaat me niet zozeer erom of Manousakis of Dourakis te kort komen , maar om het feit dat de meeste touroperators het aloude imago van Griekenland in stand houden terwijl er naast dit eenzijdige imago nog zoveel meer mogelijk is. En dat blijft helaas ondergeschikt waarmee veel mensen Griekenland, de Griekse wijnen en gastronomie als ondermaats blijven zien. 

Nu kun je daarover discussiëren natuurlijk maar het land laat hiermee een hoop omzet liggen net als de Griekse horeca 


Mvg 
Martin 
Quote
#9
Dat klopt Martin, we zijn het helemaal niet oneens.
Quote
#10
Zo`n drie weken geleden bij Nostos wines op bezoek. Gastvrij ontvangen in een prachtige omgeving. Er werd stevig aan de weg getimmerd.
Denk, dat je het over een jaar niet meer terug kent. Het nieuwe proeflokaal is in aanbouw.
Goed voor Griekenland.
[Afbeelding: kapm2s.jpg]
Nostos   Kreta-West
Quote
#11
Jawel hoor Wim ben er pas nog geweest en ga in september weer voor de bruiloft van Alexandra Manousakis. 

Mvg 
Martin
Quote
#12
Martin, hoe gaat het nu met de verkoop van wijnen aan particulieren?
Merk jij iets van de anti-Griekse houding die door de media gecreëerd is of zijn het toch veelal Griekenland liefhebbers die bestellen?
Quote
#13
Nee er is geen enkel negatief sentiment gelukkig. 

Mvg 
Martin
Quote
#14
Ter verduidelijking,  wij ondervinden geen nadelige gevolgen van de situatie in Griekenland. Natuurlijk krijgen we veel vragen over hoe en wat nu. Dat is logisch. Maar gelukkig zijn de meeste mensen realistisch en snappen donders goed hoe en wat. 

Mvg 
Martin
Quote
#15
Gelukkig maar, Martin. Het zou echt vervelend zijn als die negatieve opinie ook je handel verstoort.
Jij hebt vast ook veel contact met restauranteigenaren, hebben zij nog last van negatieve sentimenten of valt dat ook wel mee?
Quote
#16
Je hebt altijd wel "lolbroeken " die denken dat ze leuk zijn :

* kan ik ook in Drachmes betalen? 
* de wijnen worden nu zeker een stuk goedkoper? 
* doe nog maar een doos, betaald is hij al 

Maar verder zijn het vooral positieve reacties. Men begrijpt iha wel dat de gewone man de dupe is. Als we dieper op de materie ingaan dan hoor je de verschillende opvattingen net als hier op het forum. 

Probleem is vaak het gebrek aan kennis. Te veel mensen baseren dat op wat ze lezen in de krant of horen op tv. Dat dit onvolledig of vaak onjuist is weten ze niet en dat is jammer. 

Mvg 
Martin
Quote
#17
Ja Martin ik heb ook wel  te maken met van die ''lolbroeken"' zoals jij ze omschrijft, vooral het idee dat wat ze ook bij mij willen kopen zo'n beetje voor de helft van het geld meegenomen kan worden komt voor.  Gelukkig gaat het nog steeds om een klein percentage mensen.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zoete Wijnen uit Griekenland metaxa 2 2.337 06 May 2016, 23:08
Laatste bericht: Ger
  proeverij Griekse Wijnen martin 3 3.389 25 October 2015, 08:52
Laatste bericht: martin
  Mooie en interessante site over griekse wijnen chris 17 10.139 05 February 2015, 23:06
Laatste bericht: corrys
  Griekse wijnen in Duitsland martin 0 2.171 27 February 2013, 10:07
Laatste bericht: martin
  Griekse wijnen in NRC martin 3 2.977 16 December 2012, 18:36
Laatste bericht: Ger
  proeverijen Griekse wijnen martin 8 6.428 07 November 2011, 13:08
Laatste bericht: martin
  Proeverij Griekse wijnen martin 4 4.347 06 November 2010, 21:58
Laatste bericht: Koukla

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)