Griekenland: hoe nu verder?
Ik weet eerlijk gezegd niet precies wat ik er momenteel van moet denken; zit er een beetje mee te dubben:

Aan de ene kant vind ik dat Tsipras zich er erg gemakkelijk vanaf maakt. Tijdens de verkiezingscampagne beloofde hij de bevolking dingen waarvan er een aantal vanaf het begin aan al als 'onmogelijk te realiseren' te kwalificeren was. Nu blijkt dat 'ie een aantal beloftes inderdaad niet waar kan maken, laat hij het aan de bevolking over middels een referendum. Naderhand kan er dan gezegd worden "Tja, ik wilde het anders maar het volk heeft gesproken". Een beetje laf, afschuiven van de eigen verantwoordelijkheid richting de kiezers, niet de ballen hebben om zelf een beslissing te nemen was m'n eerste reactie.

Maar aan de andere kant is zo'n referendum misschien wel de enige juiste en democratische manier om uit deze slepende impasse te komen. Jammer alleen dat de volksraadpleging op zo'n korte termijn plaats moet vinden. Het zou m.i. verstandiger zijn geweest om eerst een goede en neutrale  informatiecampagne te houden waarin de bevolking uitgebreid wordt ingelicht over de ingrijpende gevolgen van zowel het vóór als het tégenstemmen. En dat op zowel korte als de lange termijn. Ben bang dat het nu weer zo'n 'hap-snap'-keuze gaat worden waar de Griekse bevolking inmiddels een bedenkelijk talent voor ontwikkeld lijkt te hebben.

Moeilijk, moeilijk; wordt ongetwijfeld vervolgend, stiekem (en tegen beter weten in) hoop ik dat er vandaag toch nog een deal komt tijdens de Eurogroep-meeting in Brussel..........
Quote
Connie, je kunt het wel niet met me eens zijn, maar dit is wat ik hoor in mijn omgeving. Al diverse mensen die hebben omgeboekt naar Spanje en Turkije, en dit al voor augustus. En anderen die niet meer kijken naar last-minutes naar Griekenland omdat ze daar echt niet naar toe willen. Misschien ga ik met een andere doelgroep om dan jij, dat zou kunnen. Maar dit zijn de geluiden uit mijn omgeving en op andere gedachtes brengen heeft geen zin.
En ergens ben ik het wel met ze eens. Zonvakantie is zon en onbezorgd vakantie houden en dan wil je je niet druk hoeven maken of er nog geld uit de automaat komt, er stakingen komen of dat er vluchtelingen rondlopen want dat speelt ook nog mee voor de Egeïsche eilanden.
Quote
Ik ben het helemaal met je eens Vito.
Quote
Het is gouden handel voor de All in resorts, waar Tsipiras van af wil, die mensen hoeven niet te pinnen
alles is al betaald Tongue
Quote
Was net in Kissamos (Kreta) en zag voor het eerst een lange rij voor de pinautomaat. Schijnt te komen omdat vandaag de pensioenen betaald worden, maar er stonden veel jonge mensen in de rij. Ken geen mensen die om deze reden niet naar Griekenland gaan. Hoor hier wel van Ned. dat ze nog niet geboekt hebben voor september. (wij ook niet)
Quote
....en toen kwam er een grote olifant met een hele lange snuit...en die blies het griekse verhaaltje uit...
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
Wat een gezeur of er wel of geen geld uit de muur komt. Voor ons als toeristen is dit makkelijk op te lossen. Maar je zult er maar wonen. Je zult je baan er maar kwijt raken. Je zult maar jaren in onzekerheid leven. Zonder sociaal vangnet, zonder ziektekostenverzekering. Je zult je huis maar uitgezet worden. En bovendien tienduizenden vluchtelingen op moeten vangen terwijl wij hier in Noord Europa hoog en droog zitten en met ons welbekende vingertje wijzen. We maken ons zorgen over onze vakantie en boeken gauw een ander zonovergoten land. Tot zover onze liefde voor Griekenland, ons menselijke gezicht voor een volk en haar vluchtelingen. Wie vlucht hier eigenlijk? Wij. Een humanitaire ramp voltrekt zich: we veroordelen de Grieken tot de bedelstaf en laten ze ook nog eens opdraaien voor vluchtelingen die zij zo goed en kwaad als het kan proberen op te vangen.

Natuurlijk: decennia zijn er door opeenvolgende regeringen fouten gemaakt. Natuurlijk: het kon niet op, hier ook niet trouwens. Maar instellingen die dit faciliteerden blijven buiten schot. Er is op de Nederlandse tv een reclame van een bank. Hierin wil een mevrouw het huis van haar overleden ouders komen. De bank erkent deze wens en zet alles op alles om dit mogelijk te maken. Mevrouw blij, bank blij. Nu maar hopen dat het niet mis gaat. Want eigenlijk zegt de bank: het kan niet. Zorgplicht heet dat, dit is een verkeerd voorbeeld daarvan. De link naar Griekenland?  Bloomberg en andere profiteurs! De "gewone" hardwerkende Griek, al dan niet met baan wordt geofferd op Europees altaar. Geen gehoor voor de noden. Geen aandacht voor duizenden zelfmoorden, daklozen, gaarkeukens. Er kan in Brussel niet eens een beslissing genomen worden over mensonterende situaties waarin vluchtelingen verkeren. Ik schaam me, diep, heel diep. En of die "luie" Grieken gelijk hebben of niet: ga gerust ergens anders op Vakantie, sluit je ogen voor armoede, onrecht, niet na leven mensenrechten, vluchtelingen. Als onze vakantie die we zo verdienen maar zorgeloos is!                                                           .                                                                                             Hoe het verder moet, want dat is immers de titel van deze discussie: geen idee, maar een menselijker kant van de schuldeisers zou eerste stap kunnen zijn. Veronderstel dat na 40 jaar hard werken u op uw pensioen genadeloos wordt gekort? Of al 40% van uw loon hebt ingeleverd en daarmee nauwelijks huur en andere vaste lasten kunt voldoen. Wilt u bij uw bejaarde ouders gaan wonen of andersom? De echte schuldigen blijven buiten schot, de rijke Grieken eveneens. We leven in een land waarvan onze premier zegt dat als je je baan kwijtraakt niet bij het UWV moet aankloppen en gebruik maakt van een recht waar je jarenlang voor gespaard hebt.waar een werkgeversvoorzitter werkelozen wegzet onder de naam labbekakken. Waarin Prorail directeur treinen op tijd wil laten rijden door tijdadviezen te geven aan mensen met zelfmoord plannen. Nee dit is niet in Griekenland, dit is hier, nu. Met excuses denkt men er mee weg te komen. Ook de PVV begint weer te schoppen als een klein kind in de supermarkt dat zij zin niet krijgt. Constructieve bijdragen blijven echter uit.                                                                                                                                                                                       Nu ook zogenaamde "Griekenlandliefhebbers" het land laten vallen mag duidelijk zijn wie echte vrienden zijn. Of dit op een top in Brussel of op een reisbureau is. Maakt niet uit. Fijne vakantie.

Ik heb bovenstaande op persoonlijke titel geschreven.
Quote
Hallo Erwin. Ik zou mij naam zo onder jouw stuk kunnen zetten, goed verwoord! We maken ons hier als gezinnetje best zorgen. Hoe nu verder? Dat is een onderwerp waar ik vaak met mijn vrouw over praat. Flink gekort op salaris (mijn (griekse)vrouw meer dan 40%), gezondheiszorg miserabel en we hebben 2 kleine kinderen, wat zijn hun kansen in de toekomst?. We vinden het hier in Griekenland fijn om te wonen en te leven maar de zorgen nemen erg toe. Hoe nu verder...ik weet het even niet.
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
Pijnlijk treffend verwoord @Erwin! Pijnlijk.....
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
Volgens mij lees jij in je emoties niet goed, Erwin. Er staat nergens dat de Griekenlandliefhebbers Griekenland laten vallen. Er staat alleen dat mensen, te weten willekeurige toeristen die graag een onbezorgde vakantie willen hebben, Griekenland door dit getouwtrek overslaan. Wij gaan gewoon weer naar ons geliefde Griekenland, drachme of euro, of veel contant mee, het maakt me werkelijk niet uit.
Maar die stoere taal van Tsipras jaagt mensen tegen zich in het harnas en ik begrijp dat wel. Het is jammer dat de gewone Griek de dupe wordt, zoals met alles de afgelopen jaren.
Quote
Voor alle duidelijkheid: ik ben noch voor noch tegen de voorstellen van de Griekse regering, of van de schuldeisers. Wat ik met mijn bijdrage probeer te bewerkstelligen is een humanere kijk op de situatie van de "gewone" Griek. Met andere woorden: hoe zouden wij reageren als het ons zou overkomen? Hoe is het mogelijk dat bijvoorbeeld de rekenkamer van het EP dit niet heeft voorzien, dan wel zo ver heeft laten komen? Waarom loopt er geen aanklacht tegen Bloomberg? Waarom moet de " Griek met de pet" als enige bloeden terwijl de rijke Griekse dynastieën buiten schot blijven. Als toerist betaal je straks dubbel mee: je leent geld en betaald het hoge BTW tarief in het restaurant en supermarkt. Maar dat is hooguit 14 dagen. De Griek 365 dagen per jaar. Er moet daar duidelijk grondige veranderingen plaatsvinden. Terecht. Maar geef het tijd. Stort het land niet 50 jaar terug in de tijd terwijl velen er stinkend rijk van zijn geworden. Onze banken bijvoorbeeld. Onze vice premier had het vandaag over de droom van de vvd: 8 miljoen mensen in zzp en onzekerheid. In Griekenland wordt dit uitgetest!

Wederom: geschreven op persoonlijke titel.
Quote
Overigens ben ik op zoek naar Grieks / Nederlandse gezinnen in Griekenland die de moed hebben om de website van de Griekse Vereniging Eindhoven te voorzien van een column over het effect van de bezuinigen op het dagelijkse leven.Heeft u belangstelling en kunt u een beetje onderhoudend schrijven dan hoor ik via een pb graag van u.! Let op!: geplaatste columns zijn niet anoniem. Wat eenmaal geplaatst wordt is moeilijk van internet te verwijderen. Bezint..., maar wie durft de impact aan de hand van gezinssituatie, kassabonnen ED de menselijke kant te laten zien?
Quote
Update: hoe moet het nu verder? Na Dijsselbloem heeft ook Schaubele gezegd dat door het referendum zoals aangekondigd door premier Tsiparas, waar overigens het Griekse parlement vanavond over stemt, de Grieken de deurvoor verdereonderhandelingen hebben dichtgegooid.

NU.NL durft zelfs te weren dat de Griekse regering een nee als stemadvies geeft. Over integere berichtgeving gesproken.

De oppositie in Griekenland noemt het voorgenomen referendum " gevaarlijk". enerzijds terecht: welgemeende emoties van zwaar gedupeerde Grieken bepalen uiteindelijk een uitslag die generatie lang gevolgen heeft. Tsiparas wil duidelijk geen verantwoordelijkheid nemen en geeft zijn mandaat terug aan het volk. Of dit volk ter zake kundig is, zou u dat zijn? Veronderstel dat u Griek bent, in de meest gunstige situatie hebben u en uw partner uw baan nog maar beiden hebben 40% van het salaris ingeleverd. U kunt ja en dus voor stemmen en nee, dus tegen. Ben benieuwd?
Quote
Zit net naar de Griekse TV te kijken en zie dat er grote rijen bij de geldautomaten staan. Ik begrijp dat vandaag de uitkeringen en pensioenen werden uitgekeerd en men dit geld nu meteen en massaal afhaalt. Als ik het goed heb verstaan/begrepen is het vanaf vandaag niet meer mogelijk om elektronisch geld van een Grieks bankaccount naar het buitenland over te maken. Maar dat weet ik niet 100% zeker, m'n Grieks is niet zo goed dat ik alles tot in de details begrijp, zeker niet als men erg snel spreekt.

Iemand een idee of dit klopt, of begreep ik het verkeerd?
Quote
Helemaal precies wwet ik t ook niet Ger, maar Alpha bank webbanking naar t buitenland is op dit moment niet mogelijk.
Quote
[Afbeelding: 30uyadt.jpg]
Quote
Ik vind het absoluut laf om een referendum te houden, waarvan de uitslag eigenlijk tevoren al vaststaat.
Het is überhaupt niet aan het volk om nu te beslissen wat er moet gebeuren. Het volk heeft, slechts kort geleden, de regering gekozen om deze beslissingen te nemen.!
Quote
(27 June 2015, 15:27)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. . . Wij gaan gewoon weer naar ons geliefde Griekenland, drachme of euro, of veel contant mee . . .
Zo denk ik er ook over. Ik heb er helemaal geen probleem mee (veel) contant geld mee te nemen (sterker nog: ik denk dat de grieken er heel blij mee zijn) echter (zoals eerder op dit forum geuit) zou dit het enige "probleem" zijn dat we als toeristen tegen komen? Begin er steeds meer aan te twijfelen. . .
Quote
(27 June 2015, 15:16)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat een gezeur of er wel of geen geld uit de muur komt. Voor ons als toeristen is dit makkelijk op te lossen. Maar je zult er maar wonen. Je zult je baan er maar kwijt raken. Je zult maar jaren in onzekerheid leven. Zonder sociaal vangnet, zonder ziektekostenverzekering. Je zult je huis maar uitgezet worden. En bovendien tienduizenden vluchtelingen op moeten vangen terwijl wij hier in Noord Europa hoog en droog zitten en met ons welbekende vingertje wijzen. We maken ons zorgen over onze vakantie en boeken gauw een ander zonovergoten land. Tot zover onze liefde voor Griekenland, ons menselijke gezicht voor een volk en haar vluchtelingen. Wie vlucht hier eigenlijk? Wij. Een humanitaire ramp voltrekt zich: we veroordelen de Grieken tot de bedelstaf en laten ze ook nog eens opdraaien voor vluchtelingen die zij zo goed en kwaad als het kan proberen op te vangen.

Natuurlijk: decennia zijn er door opeenvolgende regeringen fouten gemaakt. Natuurlijk: het kon niet op, hier ook niet trouwens. Maar instellingen die dit faciliteerden blijven buiten schot. Er is op de Nederlandse tv een reclame van een bank. Hierin wil een mevrouw het huis van haar overleden ouders komen. De bank erkent deze wens en zet alles op alles om dit mogelijk te maken. Mevrouw blij, bank blij. Nu maar hopen dat het niet mis gaat. Want eigenlijk zegt de bank: het kan niet. Zorgplicht heet dat, dit is een verkeerd voorbeeld daarvan. De link naar Griekenland?  Bloomberg en andere profiteurs! De "gewone" hardwerkende Griek, al dan niet met baan wordt geofferd op Europees altaar. Geen gehoor voor de noden. Geen aandacht voor duizenden zelfmoorden, daklozen, gaarkeukens. Er kan in Brussel niet eens een beslissing genomen worden over mensonterende situaties waarin vluchtelingen verkeren. Ik schaam me, diep, heel diep. En of die "luie" Grieken gelijk hebben of niet: ga gerust ergens anders op Vakantie, sluit je ogen voor armoede, onrecht, niet na leven mensenrechten, vluchtelingen. Als onze vakantie die we zo verdienen maar zorgeloos is!                                                           .                                                                                             Hoe het verder moet, want dat is immers de titel van deze discussie: geen idee, maar een menselijker kant van de schuldeisers zou eerste stap kunnen zijn. Veronderstel dat na 40 jaar hard werken u op uw pensioen genadeloos wordt gekort? Of al 40% van uw loon hebt ingeleverd en daarmee nauwelijks huur en andere vaste lasten kunt voldoen. Wilt u bij uw bejaarde ouders gaan wonen of andersom? De echte schuldigen blijven buiten schot, de rijke Grieken eveneens. We leven in een land waarvan onze premier zegt dat als je je baan kwijtraakt niet bij het UWV moet aankloppen en gebruik maakt van een recht waar je jarenlang voor gespaard hebt.waar een werkgeversvoorzitter werkelozen wegzet onder de naam labbekakken. Waarin Prorail directeur treinen op tijd wil laten rijden door tijdadviezen te geven aan mensen met zelfmoord plannen. Nee dit is niet in Griekenland, dit is hier, nu. Met excuses denkt men er mee weg te komen. Ook de PVV begint weer te schoppen als een klein kind in de supermarkt dat zij zin niet krijgt. Constructieve bijdragen blijven echter uit.                                                                                                                                                                                       Nu ook zogenaamde "Griekenlandliefhebbers" het land laten vallen mag duidelijk zijn wie echte vrienden zijn. Of dit op een top in Brussel of op een reisbureau is. Maakt niet uit. Fijne vakantie.

Ik heb bovenstaande op persoonlijke titel geschreven.

Ik ben het helemaal met je eens.
Ook in België heb je echte schuldigen die buiten schot blijven. Zal men straks langer moeten werken, maar niettegenstaande dit toch minder pensioen krijgen daarvoor. Wordt de uurregeling van de treinen aangepast omdat er te veel vertragingen zijn. Laat het percentage vertragingen nu net 1 van de regels zijn waar de bonussen van de bestuurders mede door bepaald worden. Worden wetten herschreven en aangepast waardoor duizenden spaarders die duizenden Euro's verloren door verkeerde beleggingen van hun bank, geen poot meer hebben om op te staan om een gerechtelijke klacht in te dienen.
En dat België is dan ook 1 van de landen die meehelpt een Europese bondgenoot nog verder het moeras in te duwen.  En dan durft een Van Rompuy (ex Europese voorzitter/president) deze week nog te zeggen: Het is allemaal zo erg niet als een paar jaren terug. Zulke mensen hebben gewoon geen zicht meer op de realiteit.

En of het nu met Euro's of drachmes zijn dat we in het vervolg moeten betalen, we zijn al volop aan het plannen voor een volgende Griekenland-trip, zelfs al is onze trip nu nog niet helemaal afgelopen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
(27 June 2015, 20:24)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Helemaal precies wwet ik t ook niet Ger, maar Alpha bank webbanking naar t buitenland is op dit moment niet mogelijk.

Door Alpha bank werd enkele dagen geleden al aangekondigd dat ze dit weekend hun online systeem gingen upgraden. Daardoor blijkt webbanking tijdelijk niet mogelijk.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Nu wordt het echt wel heel precair voor Griekenland en vooral de Griekse bevolking.
Ik moet Erwin en anderen hier (graag) gelijk geven: het is de Griekse bevolking die in de hele situatie - weeral - de pineut zal worden. Als toerist kan je inderdaad nog gedurende 2 à 3 weken de nodige voorzieningen treffen voor uw vakantiebudget. Maar voor de Griekse inwoners breekt nu wellicht een heel moeilijke periode. Zelfs ongeacht of er een deal komt of niet. Stel dat er wél een deal komt, dan nog is Griekenland de laatste weken - en à fortiori de laatste dagen - zeer negatief in het nieuws gekomen. Je moet maar eens naar dit artikel van 22/6, in de Britse (pulp)pers kijken:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Het ziet er op dit moment echt wel heel slecht uit. In het tv-journaal van vanavond:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Zouden de bruggen nu echt opgeblazen zijn?:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





En zowat in het midden van volgende bijdrage zie je de wachtrijen aan de geldautomaten:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Een merkwaardig standpunt van Paul De Grauwe, professor aan de London School of Economics, die zegt dat niemand belang zal hebben met een mislukken van de deal:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Op het einde van zijn betoog denkt hij evenwel dat een deal nog mogelijk blijft, en dat de vervaldag van 30 juni nog kan opgeschoven worden.

Op 3 dagen tijd kan er inderdaad nog veel gebeuren. Drie dagen vormen een zee van tijd in de politiek. Kunnen we daar op hopen?

NB: ik begin het zeer moeilijk te krijgen om de situatie van 'de Grieken' nog verdedigbaar te krijgen bij kennissen/vrienden die Griekenland genegen zijn/waren. Ze hebben het vooral heel moeilijk met de houding van de top van de Griekse regering. Hoe moet je gaan verdedigen dat Varoufakis en/of Tsipras de besprekingen gisteren verlaten hebben om in Athene voor een referendum te gaan pleiten? Ik begrijp hun standpunt, maar zou het kunnen dat de best denkbare vorm van diplomatie niet aan hen besteed is?

Zoals Ger zegt: moeilijk, moeilijk!!!!

Tenslotte: ik denk dat er hier op dit forum zeer weinig Griekenlandliefhebbers zijn, die niet begaan zouden zijn met deze situatie. Ik schat in dat er weinig forumleden bij Oríste zijn die enkel maar bekommerd zijn om hun persoonlijk vakantietje, en die zich niks zouden aantrekken van het lot van de Griekse bevolking.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
(27 June 2015, 22:45)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zelfs ongeacht of er een deal komt of niet. Stel dat er wél een deal komt, dan nog is Griekenland de laatste weken - en à fortiori de laatste dagen - zeer negatief in het nieuws gekomen. Je moet maar eens naar dit artikel van 22/6, in de Britse (pulp)pers kijken:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Riooljournalistiek is nog een te net woord voor de schrijfsels in de Britse pers. Of zoals een Brit in de studio naast de onze het gisteren verwoordde: "If it's neat and true, they don't publish it. If it's dirt and completely untrue they put it on the frontpage."

En na elke vergadering weer die hoogdravende verklaringen van onze Belgische Minister van Financiën:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Maar wat heeft hij eigenlijk zelf al verwezenlijkt sinds hij vorig jaar zijn ministerpost kreeg?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
(27 June 2015, 23:13)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En na elke vergadering weer die hoogdravende verklaringen van onze Belgische Minister van Financiën:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Maar wat heeft hij eigenlijk zelf al verwezenlijkt sinds hij vorig jaar zijn ministerpost kreeg?

Wacht maar... binnen enkele dagen/weken komt hij met het lang verwachte Taxshift-plan.
De middenklasse zal het fel mogen uitzweten. Jawel, de middenklasse, want de rijken kennen maar al te best de achterpoortjes die de opgeklommen stumperds van de middenklasse niet kennen.
We zullen nog serieus verschieten!
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
(27 June 2015, 23:28)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(27 June 2015, 23:13)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En na elke vergadering weer die hoogdravende verklaringen van onze Belgische Minister van Financiën:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Maar wat heeft hij eigenlijk zelf al verwezenlijkt sinds hij vorig jaar zijn ministerpost kreeg?

Wacht maar... binnen enkele dagen/weken komt hij met het lang verwachte Taxshift-plan.
De middenklasse zal het fel mogen uitzweten. Jawel, de middenklasse, want de rijken kennen maar al te best de achterpoortjes die de opgeklommen stumperds van de middenklasse niet kennen.
We zullen nog serieus verschieten!

Inderdaad, de middenklasse (waar wij beiden waarschijnlijk toe behoren) zal het wel weer mogen uitzweten.

En ook eens een positieve noot in Griekenland:

De Stavros Niarchos Foundation heeft beslist om 100 miljoen Euro extra te verdelen onder non-profit organisaties die zich inzetten voor minder bedeelde Grieken.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Staande ovatie deze nacht voor Tsipras na zijn toelichtingen in het Parlement. Het feit dat niet enkel de meerderheid voor het referendum stemde maar ook een deel(tje) van de oppositie zegt genoeg denk ik.

Eén van zijn opmerkingen was: "In het land waar democratie geboren is hoeven wij geen toestemming te vragen aan Dhr. Dijsselbloem en Dhr. Schäuble om aan ons eigen volk te vragen om hun mening te geven over en zaak van nationaal belang."

5 juli zou wel eens een 2de "OCHI" dag kunnen worden.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
[Afbeelding: bwv2t.jpg]
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
Ik vind het vooral makkelijk van Tsipras om de verantwoordlijkheid nu bij de gewone Griek neer te leggen met een negatief stemadvies. Als hij echt ballen had zou hij die beslissing zelf nemen. Nu kan hij zich achter het volk verschuilen.
Quote
Tsipras en zijn regering zijn de wettelijk verkozen vertegenwoordigers van het Griekse volk. Zij hebben, via de verkiezingen, het mandaat van het volk gekregen. Ze worden dus geacht om alle nodige beleidsbeslissingen te kunnen nemen. Net dàt wordt van hen verwacht. Dat is hun taak en plicht.
Waarom neemt de regering dan niet zelf een beslissing, en schuiven ze de hete aardappel door naar het Griekse volk? En dan nog net op dit moment waarop een dringende beslissing genomen moet worden?
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
(28 June 2015, 09:18)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




5 juli zou wel eens een 2de "OCHI" dag kunnen worden.

De eerste 'OXI'-dag heeft toentertijd goed uitgepakt voor de Grieken. Voor een goede afloop van deze eventueel tweede zou ik persoonlijk  m'n hand niet in het vuur durven te steken hoor  Confused
Maar goed, als de Griekse bevolking democratisch kiest voor de terugkeer naar een eigen munt en er van overtuigd is dat ze op die manier uiteindelijk beter af zullen zijn, is dat natuurlijk hun volste recht. De toekomst zal het ons leren..........
Quote
Ik vind een referendum (waar door de regering ook naar gehandeld wordt natuurlijk) hèt voorbeeld van toepassing van directe democratie. Ik zeg, doen!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
De Griekse bevolking kan helemaal niet kiezen tussen een munt. Wat voorgelegd gaat worden is of men voor of tegen de voorwaarden (en dus bezuinigingen ) van het steunpakket is. Dan is het antwoord wel vrij duidelijk. Tegen, dat zou ik ook zijn. Maar de gevolgen van het tegenstemmen zijn helemaal niet duidelijk. Een failliet land met een drachme die niets waard is ? Of haalt de EU toch bakzeil om de euro te ondersteunen?
Het lijkt mij ontzettend lastig om over zo'n precair en ingewikkeld onderwerp te moeten stemmen.
Quote
(28 June 2015, 10:43)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vind een referendum (waar door de regering ook naar gehandeld wordt natuurlijk) hèt voorbeeld van toepassing van directe democratie. Ik zeg, doen!

Akkoord dat een referendum een goede toepassing van democratische beginselen is. Maar waar dient een regering dan voor? Op uiterst moeilijke en dringende momenten moeten ministers toch de verantwoordelijkheid in handen nemen? 
Het gaat hier vooral ook over het tijdbestek: als er tegen dinsdag 30 juni om 24.00 uur een ultieme, zware beslissing genomen moet worden, moet je dan niet vooral daadkracht tonen? Op dat moment eens een referendum beginnen te organiseren lijkt me niet dé actie op het juiste moment.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
(28 June 2015, 10:59)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De Griekse bevolking kan helemaal niet kiezen tussen een munt.

Nee, natuurlijk niet direkt, daar heb je gelijk in Vito. Maar uiteindelijk draait het daar wél om. De vraag is akkoord gaan en in de Eurozone blijven of niet akkoord gaan waardoor het land uiteindelijk de Eurozone moet verlaten en terug zal keren naar de Drachme. Het is dus wel degelijk een kwestie van kiezen tussen €uro of Drachme; al is dat indirect.

Waar ik me ook zorgen over maak is de snel groeiende antipathie jegens Griekenland. Als ik ingezonden stukken lees op internet en in dagbladen (in binnen- en buitenland) lijkt een grote meerderheid van de Europeanen het land liever kwijt dan rijk in de Eurozone. Plat gezegd: Europa is al het gedoe rond het land duidelijk 'spuugzat'.  Dat kan bijna niet anders dan grote gevolgen hebben voor o.a. het toerisme in de komende jaren, met alle gevolgen voor het land van dien. Toerisme was -en is nog steeds- verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de inkomsten van het land. Zelf zal ik het land de rug zeker niet toekeren en er gewoon op vakantie blijven gaan, maar zo denkt lang niet elke Europeaan er meer over. Één lichtpuntje bij een vertrek uit de Eurozone zou kunnen zijn dat vakanties door een zwakke Drachme relatief goedkoop zouden kunnen zijn, en daardoor toch nog wat aspirant-Griekenlandbezoekers over de streep/grens zouden kunnen trekken.

Het worden superspannende dagen/weken/maanden voor Griekenland. Had zó een thema uit een Alfred Hitchcock-film kunnen zijn..........
Quote
(28 June 2015, 11:01)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(28 June 2015, 10:43)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vind een referendum (waar door de regering ook naar gehandeld wordt natuurlijk) hèt voorbeeld van toepassing van directe democratie. Ik zeg, doen!

Akkoord dat een referendum een goede toepassing van democratische beginselen is. Maar waar dient een regering dan voor? Op uiterst moeilijke en dringende momenten moeten ministers toch de verantwoordelijkheid in handen nemen? 
Het gaat hier vooral ook over het tijdbestek: als er tegen dinsdag 30 juni om 24.00 uur een ultieme, zware beslissing genomen moet worden, moet je dan niet vooral daadkracht tonen? Op dat moment eens een referendum beginnen te organiseren lijkt me niet dé actie op het juiste moment.

Daar heb je gelijk in. Maar met een referendum kan straks niemand meer naar een ander wijzen. Als mensen een regering kunnen kiezen, kunnen ze ook hier een keuze maken. Een regering is niet met absolute meerderheid gekozen, nu kan de absolute meerderheid een richting wijzen. Is er geen absolute meerderheid, is de regering weer aan zet, ook al is die links.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
@Ger, ik vraag me dus af of de Griekse bevolking wel de consequenties van het tegenstemmen zal onderkennen. Misschien leven ze in de hoop dat de EU wel water bij de wijn zal doen en het zo'n vaart niet zal lopen. En daarom vind ik een referendum over dit onderwerp dan ook niet terecht. Het zou duidelijker geweest zijn om idd te vragen: euro of drachme?
Quote
(28 June 2015, 11:25)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Daar heb je gelijk in. Maar met een referendum kan straks niemand meer naar een ander wijzen. Als mensen een regering kunnen kiezen, kunnen ze ook hier een keuze maken. Een regering is niet met absolute meerderheid gekozen, nu kan de absolute meerderheid een richting wijzen. Is er geen absolute meerderheid, is de regering weer aan zet, ook al is die links.

en dan zou je de lijn zelfs kunnen doortrekken. Als het Griekse volk zich in een absolute meerderheid uitspreekt naar één bepaalde richting toe, dan zou er in principe zelfs geen reden meer mogen zijn om een staking uit te roepen. 
Maar nu gaan we misschien te diep in op de democratische beginselen Wink
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
(28 June 2015, 11:31)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Ger, ik vraag me dus af of de Griekse bevolking wel de consequenties van het tegenstemmen zal onderkennen. Misschien leven ze in de hoop dat de EU wel water bij de wijn zal doen en het zo'n vaart niet zal lopen. En daarom vind ik een referendum over dit onderwerp dan ook niet terecht. Het zou duidelijker geweest zijn om idd te vragen: euro of drachme?

Ik vraag me af welk stemadvies de doorslag gaat geven voor de gemiddelde Griek. Die van Tsipras of een lege geldautomaat?
Quote
Een failliet Griekenland is een groot probleem, maar ergens is dan wel weer licht aan het eind van de tunnel. Of dat dan 2 of 3 jaar gaat duren of 5 voor het allemaal weer wat positiever gaat worden is dan niet zo belangrijk, er is weer toekomst. Akkoord gaan met nog meer bezuinigingen, nog meer en langere onzekere tijden is nog erger.
Quote
In the interest of transparency.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
(28 June 2015, 13:39)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(28 June 2015, 11:31)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Ger, ik vraag me dus af of de Griekse bevolking wel de consequenties van het tegenstemmen zal onderkennen. Misschien leven ze in de hoop dat de EU wel water bij de wijn zal doen en het zo'n vaart niet zal lopen. En daarom vind ik een referendum over dit onderwerp dan ook niet terecht. Het zou duidelijker geweest zijn om idd te vragen: euro of drachme?

Ik vraag me af welk stemadvies de doorslag gaat geven voor de gemiddelde Griek. Die van Tsipras of een lege geldautomaat?

Beste Ger, de gemiddelde Griek bestaat niet, net zo min als de gemiddelde Belg of Nederlander.
We zijn allemaal individuen, en niet "gemiddeld".

Als je ook maar enigszins iets van het Griekse volk begrijpt dan weet je hoe trots dit volk is. Trots op hun land, cultuur en afkomst. En terecht. En daarom pikken ze het niet langer om afgezeken te worden door een stelletje afknijpers. En ja, de emotie overheerst nu. Ik spreek hier dagelijks de mensen en merk dat hun mening over Europa snel aan het veranderen is. Ook de vroegere voorstanders van de troika voorstellen zijn de afgelopen dagen van mening veranderd ten opzichte van hun houding ten opzichte van de EU. Men voelt zich zwaar in de zeik genomen, en naar mijn mening terecht. Ik zou willen dat Nederland een minister president zou hebben die zo sterk achter zijn volk staat als Tsipras.
En een Varouvakis met zijn uitstraling en frisse ideeën als minister van Financiën zou ook beslist niet verkeeerd zijn voor NL.
Ik bedoel maar te zeggen dat in Nederland er geen enkel medegevoel vanuit de overheid bestaat voor bijvoorbeeld de ouderen, de zorgbehoevenden en de kanslozen, waarbij ter vergelijking de huidge Griekse regering vierkant achter zijn volk staat, en dat kun je helaas van de Nederlandse overheid niet zeggen. Integendeel juist.
En wat betreft die geldautomaat? Ja, die waren leeg hier vandaag, inderdaad. έτσι είναι η ζωή. En daarom houden wij van "de" Grieken.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)