Griekenland: hoe nu verder?
Vanochtend even het nieuws op de diverse Griekse TV-stations gevolgd (althans geprobeerd te volgen; ging allemaal nogal snel) en wat ik er van begrijp is dat de gisterenavond ingediende voorstellen behoorlijk aansluiten op de eisen van de geldschieters. Er zouden maar minieme verschillen zijn tussen de oorspronkelijke reform-eisen en dit voorstel. Het zou gaan om enkele "knelpuntjes" als ik het goed heb verstaan..

Voor de geïnteresseerden:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






en/of:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 (eerste gedeelte in het Grieks, verderop in het Engels).

Nu maar afwachten wat die "paar knelpuntjes" precies zijn (kwalificeert de IMF/EU/ECB ze ook als zodanig?). 

Wat ik me nu eigenlijk afvraag: als die nieuwe voorstellen inderdaad zo aansluiten bij de strenge eisen; wat zullen de OXI-stemmers daarvan vinden? Toch opgelucht omdat er nu nieuwe steunmaatregelen in het vooruitzicht staan, of zullen ze teleurgesteld (of zelfs kwaad) zijn omdat Tsipras z'n belofte toch niet heeft kunnen waarmaken? Het beloofd een spannend weekend te worden.........
Quote
(10 July 2015, 09:36)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 (eerste gedeelte in het Grieks, verderop in het Engels).

Is de brief (Engelse versie pagina 8 van het document) die Tsakalokos 2 dagen geleden al stuurde. Zie mijn post #292 in deze topic.

Of dit de ultieme voorstellen van gisterenavond zijn?? Kan zijn.

Details van het voorstel dat gisteravond overgemaakt werd
  • De voorstellen van Tsipras omvatten onder meer een BTW-verhoging, een hervorming van de pensioenen en van het openbaar ambt. Zo zou het land een standaard BTW-tarief gaan hanteren van 23 procent, met uitzonderingen voor basisvoeding, energie, hotels en water waar een lager BTW-tarief van 13 procent zal gelden. Voor boeken, theater en geneesmiddelen zou zelfs een superlaag tarief van 6 procent gehanteerd worden. Deze voorstellen zijn in lijn met de eisen van de schuldeisers.
  • De fiscale voordelen (lagere BTW) op de Griekse eilanden zouden vanaf oktober geleidelijk worden afgeschaft, te beginnen met de eilanden met hogere inkomens die ook de meest populaire bestemming van toeristen zijn. Een uitzondering geldt voor de afgelegen eilanden. Deze maatregel lag in het verleden erg moeilijk bij Athene.
  • De vennootschapsbelasting zou stijgen van 26 tot 28 procent, zoals de schuldeisers hadden gevraagd. Ook de belasting op luxegoederen wordt verhoogd.
  • In verband met de pensioenen zouden maatregelen worden genomen om de pensioenleeftijd op 67 jaar te brengen, of 62 jaar voor diegenen met een loopbaan van minstens veertig jaar. De maatregel gaat geleidelijk in, tussen nu en 2022.
  • De Griekse regering zou ook snoeien in de militaire uitgaven, met 100 miljoen euro in 2015 en 200 miljoen volgend jaar. De schuldeisers hadden aangedrongen op een besparing met 400 miljoen euro.
  • Daarnaast wordt de strijd tegen fiscale fraude opgevoerd en ook de belastinginning efficiënter gemaakt. De openbare sector zou moderner gerund worden, onder meer door de invoering van evaluaties.
  • Verdere privatiseringen staan op stapel, zoals de verkoop van het resterende belang in het telecombedrijf OTE, de haven van Piraeus en die van Thessaloniki. Openbare aanbestedingen zouden tegen oktober moeten binnen zijn.
  • De Griekse regering vraagt, om zijn enorme schuld van 180 procent van het bruto binnenlands product (bbp) te kunnen regelen, een schuldverlichting en een steunpakket van 35 miljard euro voor economische groei. Ze zou bereid zijn te streven naar een primair begrotingsoverschot (zonder schulden) van 1 procent dit jaar, 2 pct in 2016 en 3 pct in 2017. Al wordt de doelstelling voor dit jaar erg moeilijk door de crisis en de kapitaalbeperkingen van de jongste weken

Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
De visie van Bruno Tersago

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Een stuk van Peter Mertens. Bijzonder helder!

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&utm_medium=socialcpc&utm_campaign=knack
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
Ik snap er niets van, maar dat zal vast aan mij liggen. Eerst worden de maatregelen door het volk in een referendum verworpen en nu komt de regering met een nog strenger pakket en dat slikt iedereen wel? Schiet mij maar lek ... Ze moeten wel heel gek zijn op Tsipras .
Quote
(10 July 2015, 15:48)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik snap er niets van, maar dat zal vast aan mij liggen. Eerst worden de maatregelen door het volk in een referendum verworpen en nu komt de regering met een nog strenger pakket en dat slikt iedereen wel? Schiet mij maar lek ... Ze moeten wel heel gek zijn op Tsipras .

Ik denk dat de meeste Grieken ervan uit gaan dat het pakket nu in combinatie gaat met gedeeltelijke kwijtschelding van de schulden en het zo als een beter deal zien. Afwachten of dat ook werkelijk gaat gebeuren..
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
Met het referendum heeft premier Alexis Tsiparas een mandaat voor de huidige en komende onderhandelingen afgedwongen. Niet alleen hij maar ook de Eurogroep is er alles aan gelegen dit tot een acceptabel einde te brengen, Washington , Beijing, Moskou, niemand zit op een Grexit  te wachten. Grote mogelijke spelbrekers voor een akkoord over voortzetting onderhandelingen: naast Duitsland ook de Baltische en voormalig Oost Europese Staten. Zwaard van Damokles hangt aan flinterdun draadje...
Quote
Jullie verbazen je over verschillende dingen even refererend naar Vito zijn stukje.

Waar ik mij ook over verbaas.
Mijn collega's; "Grieken betalen nergens belasting over, kan toch niet". Nu worden waarschijnlijk de belasting tarieven aangepakt in oa de horeca. Mijn collega's; "nou dan kom ik er niet meer wordt mij te duur". Dat is nou Nederland...Voor alle duidelijkheid, ik ben het niet met mijn collega's eens...Als het goedkoop was hebben we er toch allemaal van geprofiteerd...beetje hypocriet
Quote
(10 July 2015, 19:32)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jullie verbazen je over verschillende dingen even refererend naar Vito zijn stukje.

Waar ik mij ook over verbaas.
Mijn collega's; "Grieken betalen nergens belasting over, kan toch niet". Nu worden waarschijnlijk de belasting tarieven aangepakt in oa de horeca. Mijn collega's; "nou dan kom ik er niet meer wordt mij te duur". Dat is nou Nederland...Voor alle duidelijkheid, ik ben het niet met mijn collega's eens...Als het goedkoop was hebben we er toch allemaal van geprofiteerd...beetje hypocriet

Blijkbaar weten je collega's dan niets van Griekenland af.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Dat zal zo zijn Patrick.
Wat denk je als de btw 23% wordt. Hotels/app duurder, uit eten duurder enz., zou Griekenland dan voor velen nog en populair vakantieland zijn. Ik ben bang dat het toeristen (inkomsten) kost..
Quote
En uiteindelijk de staat dus ook minder opbrengt aan belastinginkomsten.....
Quote
Ik begreep ook dat de eilanden belastingvoordeel hebben en dat nu ook gaat verdwijnen ?
Dan wordt het idd duurder en dat zou toeristen kunnen kosten.
Quote
Juist minder inkomsten van toeristen. Ben ik ook bang voor..
 Sleepy
Quote
een mens zit soms vreemd in elkaar, zoals deze belgishe horeca uitbater die vind dat de grieken zelf schuldig zijn vermits de griekse horeca geen of weing belasting betaald , maar zelf 5 minuten later zegt dat het een schande is dat de belgishe staat een "witte" kassa gaat invoeren , want nu gaat hij niks meer verdienen (lees niet meer kunnen sjoemelen)
Quote
(10 July 2015, 20:39)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik begreep ook dat de eilanden belastingvoordeel hebben en dat nu ook gaat verdwijnen ?
Dan wordt het idd duurder en dat zou toeristen kunnen kosten.

Klopt m.b.t. de eilandbelasting. Met uitzondering van Kreta en de Ionische eilanden (denk ik) die op hetzelfde niveau waren als het vasteland , hadden de eilanden lagere belastingtarieven. Dit zou dus veranderen met dien verstande dat te kennen gegeven is dat men zou beginnen met de grotere eilanden eerst.

BTW tarieven omhoog zal betekenen dat het inderdaad (iets) duurder wordt. Of dat véél toeristen ervan zal weerhouden om Griekenland te mijden? Ik weet het niet maar mijns inziens is Griekenland, zelfs dan, toch nog altijd een stuk goedkoper dan pakweg Italië.

Kijk, als je in een taverna een mousaka neemt van pakweg 8 Euro zit in die prijs 0,48€ BTW. Met de nieuwe tarieven zou dat 1, 84€ BTW zijn. Als de eigenaar dezelfde winst wil behouden zou ie dus ongeveer 10€ moeten gaan kosten. Volgens mij gaan dan veel toeristen bvb geen voorgerecht meer nemen. Gaan ze dus niet méér betalen, maar iets minder eten.

Komt er eigenlijk op neer dat de kleine handelaar/zelfstandige een beetje de klos zal zijn.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Ik denk persoonlijk wel dat het mee zal vallen . Ikzelf probeer altijd voor ca. € 30,a € 35,- te eten met twee volwassenen en één kind . Het zal nu iets meer worden maar met een iets andere keuze zal je waarschijnlijk wel op hetzelfde bedrag kunnen komen .Het maakt me niet heel veel uit zeg ik eerlijk .

Bovendien eet ik om de dag in de middag lekker twee pita's met gyros of souvlaki . Eet je weer een stukje goedkoper  Rolleyes
Quote
De Griekse ouderen krijgen volgens de regering Tsipras en de eisen van de Trojaanse te maken met:
Belastingverhoging ook op levensmiddelen.
Hogere eigen bijdrage medicijnen.
Lagere pensioenen.
Hogere belastingen.
En wij zeuren dat we tijdens vakantie mogelijk duurder uit zijn in een restaurant in een land waar uiteten gaan al " geen knoop kost" en waar we tenminste een drankje en het nagerecht van het huis verwachten! God sta ons bij als dezediscussie verzandt in hoe veel duurder wij in Griekenland uit zullen zijn! Ruim een miljoen gezinnen hebben geen inkomen, geen toegang tot gezondheidszorg. Pakweg 45% van de kinderen en de bejaarden leeft beneden de armoedegrens! Men heeft het over het verlagen van het minimum pensioen naar 300 Euro en dat terwijl de kosten in de supermarkt vergelijkbaar zijn met hier en dus volgens de plannen hoger zullen worden. Laten we terug gaan naar het topic parakalo!
Quote
Erwin dan heb je duidelijk niet begrepen waar het iig bij mij om draaide (en volgens mij bij anderen ook). Wij maakten ons geen zorgen om ons zelf, het zal me werkelijk worst zijn of ik ipv 35 nu 40 euro ga betalen. Het ging mij erin dat dit Griekenland toeristen kan kosten en dus inkomsten die o zo belangrijk zijn. Als het je immers alleen om een zonvakantie gaat maakt het je niet uit of je nu naar Spanje, Portugal of Griekenland gaat en zullen de prijzen een rol gaan spelen. Dat was iig wat ik hiermee bedoelde te zeggen.

Overigens vind ik het pro-Tsipras kamp behoorlijk stil. Wat vinden jullie er nu van?
Quote
@ Ger, niet alleen Griekenland is te vroeg tot de Euro toegetreden, naast de door jou genoemde landen ook de Baltische Staten en voormalige Oostbloklanden. Hun cultuur en economie is ook beduidend anders. Maar het gaat de Europeanen om materieel gewin. Als een land aan bepaalde minimum eisen voldoet kan het toetreden. Er is een grotere pan Europese afzetmarkt waar wij en andere rijkere lande van profiteren. Ook kunnen zij boven hun stand leven doordat zij in staat zijn tegen lagere rentes te lenen. Leve dus de Euro. Volgens mij, en dat is mijn persoonlijke mening, is Griekenland geofferd als proeftuin en als waarschuwing. Helaas hebben landen die eigenlijk met hakken over de sloot de Euro mochten invoeren zich ook in schulden gestoken die op termijn niet meer houdbaar blijken te zijn. Met name West Europese banken en industrieën hebben hiervan geprofiteerd. Frankrijk en Duitsland in het bijzonder: Zo mocht Griekenland beslist niet bezuinigen op defensie. Daar profiteren de wapen industrie in Duitsland en Frankrijk van en gebruikten de Euroleningen zelfs als pressie middel. Dat Tsipras nu voorstelt om 300 miljoen te bezuinigen op defensie komt dan ook als complete verrassing. Even slikken voor de wapentuig leverende landen dus. Nee zeggen tegen deze bezuinigen is geen optie. Toch wil Schaubele en aanhang Grexit, we hebben gespeeld, verloren, redden wat er te redden valt en, Griekse vrienden, zoek het verder maar uit! Dat de Griekse bevolking door een mogelijk Grexit 50 jaar terug in de tijd wordt geworpen: so be it!  Dat bij de oprichting van de Euro de spelregels onduidelijk waren en zelfs ontbraken geeft te denken. In de begin jaren was het hoogconjunctuur: geldbomen groeiden voorbij de hemel. Het kon niet op. Landen als Griekenland, Italië, maar ook Estland en Letland konden goedkoop lenen. Geef ze ongelijk. Niemand had kennelijk de diverse crisisses voorzien. Niemand waarschuwde, ook op menselijk vlak niet: tot op de dag van vandaag maakt een bank reclame waarin zij zeggen alles op alles te zetten zodat iemand een hypotheek kan krijgen, die dat feitelijk niet op kan brengen. Van persoonlijk leed naar het leed van een land. Griekenland wilde zo graag het jubileum van de Olympische Spelen. Ze zouden eindelijk in 2004 thuiskomen. Dat is ze niet gegund, 4 jaar later in 2008wel, maar toen begon de crisis cyclus. Men was begonnen met de bouw van accommodaties die maar een maand gebruikt zouden worden. Er was geen weg terug en het goedkoop geleende geld werd steeds duurder. Nu staan de meeste accommodaties op instorten: 7 jaar later waardeloze bouwvallig. De banken, Europese regeringen zijn schuldig. De Grieken leefden boven de stand. De Griekse regering wist dat, of behoorde dat te weten. Nu nemen Grieken massaal hun spaargeld op. Sommige kopen er blijkbaar dingen voor die zij waarde vaster achten dan de Drachme die mogelijk na een Grexit terug komt. Je hoeft geen medelijden te hebben met een man due voor een miljoen Euro sierraden wilde kopen bij een juwelier. Wel met de kleine spaarder die bang is om spaargeld te verliezen en daardoor in de toekomst mogelijk geen medicijnen kan kopen. Aan dit menselijk leed gaan banken en regeringen voorbij. Die bonussen die zij zo nodig moeten opstrijken zijn betaald door ons: middels steunprogramma 's nationaliseringen maar ook als klant van een bank. Shame on them!  Waarschijnlijk komt Griekenland met de schrik vrij. Er was geen keuze: erger of nog erger. Je hoeft geen econoom.of professor te zijn om te begrijpen wat hier gebeurt. Tot zover Europese solidariteit.  nogmaals: op persoonlijke titel.
Quote
(11 July 2015, 13:12)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Overigens vind ik het pro-Tsipras kamp behoorlijk stil. Wat vinden jullie er nu van?

Laat ik antwoorden met een stukje van wat Bruno Tersago vandaag schreef:

"Toch wist premier Tsipras zich van een wisselmeerderheid te verzekeren, door de oppositieleiders mee achter het voorstel te krijgen. Zoiets is zeer uitzonderlijk in het Griekse politieke landschap, waar oppositie voeren bijna per definitie betekent dat je tegen eender welk regeringsvoorstel stemt. Premier Tsipras mag dan misschien zijn ideologische lijn deels hebben verlaten, hij is er hier in geslaagd om een brede politieke concensus te vormen. Dat getuigt van sterk politiek vakmanschap, en dat zou wel eens de sleutel kunnen zijn voor de succesvolle uitvoering van de voorstellen."

Het volledige artikel staat hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Tja, dat was niet zo moeilijk om de oppositie achter zich te krijgen. Die willen immers in de euro blijven?

Ik bedoel meer wat jullie nu van de voorstellen nà het referendum vinden die nog slechter zijn. Is dit nu opeens wel te verkopen aan de Griekse bevolking?
Quote
(11 July 2015, 12:35)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De Griekse ouderen krijgen volgens de regering Tsipras en de eisen van de Trojaanse te maken met:
Belastingverhoging ook op levensmiddelen.
Hogere eigen bijdrage medicijnen.
Lagere pensioenen.
Hogere belastingen.
En wij zeuren dat we tijdens vakantie mogelijk duurder uit zijn in een restaurant in een land waar uiteten gaan al " geen knoop kost" en waar we tenminste een drankje en het nagerecht van het huis verwachten! God sta ons bij als dezediscussie verzandt in hoe veel duurder wij in Griekenland uit zullen zijn! Ruim een miljoen gezinnen hebben geen inkomen, geen toegang tot gezondheidszorg. Pakweg 45% van de kinderen en de bejaarden leeft beneden de armoedegrens! Men heeft het over het verlagen van het minimum pensioen naar 300 Euro en dat terwijl de kosten in de supermarkt vergelijkbaar zijn met hier en dus volgens de plannen hoger zullen worden. Laten we terug gaan naar het topic parakalo!
Wat heel belangrijk is ,is de herstructurering van het belastingstelsel . Rijke Grieken die veel te weinig belasting betalen hebben voor een groot gedeelte voor deze ellende gezorgd . De ouderen hebben dit dus te danken aan hun fijne landgenoten !De Grieken moeten ook eens heel goed naar zich zelf kijken met hun anti belasting cultuur en 'we zien wel wat er morgen komt' mentaliteit .
Quote
@ Vito, de regering Tsipras heeft met de referendum stunt die 25 miljoen Euro heeft gekost, geld dat het land niet heeft, een enorme financiële schade maar ook imago schade toegebracht. De kosten hiervan zijn door belastingverhogingen niet mer op te brengen maar al wel verrekend in de nieuwe steunaanvragen van 53.5 miljard Euro. Kon Tsipras niet anders? We zullen het nooit weten
De vraag is of de offers die de Grieken nu willen en moeten brengen de Europese goden wlgezint zullen zijn

Het zal me worst wezen al eet iemand dagelijks gros, al gaat iemand dagelijks eten in het Grande Bretagne, die paar toeristen die weg zullen blijven door duurder verblijf kan het land missen. Met name de Chinese markt groeit explosief, dat merken ze zelfs in Giethoorn. Het gaat ook om een mentaliteitsverandering: de Grieken investeerden niet in toerisme: schommelige douchegordijntjes werden niet vervangen en dat kapotte lampje op de badkamer ook niet. Veel accommodaties hebben het wegblijven van toeristen aan zichzelf te danken. Anderen aan touroperators die bestemmingen na korte tijd schrappen terwijl de plaatselijke horeca investeerden met geld dat er mogelijk niet was. Of deautoriteiten die lucthavens als Ioannina niet de Internationale status geven om toeristen te kunnen ontvangen of zelfs degraderen tot regionale luchthaven als op Skyros. Er moet daar iets echt veranderen. Niet alleen daar, ook bij ons, wij moeten niet voor een dubbeltje op eerste rang willen zitten! Ik heb bescheiden inkomen, maar altijd meer dan die miljoenen Grieken die getroffen worden. Hoe nu verder? Om te beginnen met een goed business plan voor het toerisme. Een gratis cursus commerciële economie voor ondernemers. Kwaliteit omhoog, met charme alleen red je het niet meer, reëele prijzen zijn dan mogelijk en dan kun je nog eens een drankje weggeven aan je gasten. Persoonlijk laat ik altijd een fooi achter die de kosten van de dingen van het huis in ieder geval dekken. Ik laat het op tafel achter zodat discussie of vernederende gevoelens niet mogelijk zijn.
Quote
@ Kostas, de diverse op eenvolgende regeringen hebben, zelfs onder Nederlandse inbreng, nauwelijks iets aan het belastingstelsel gedaan, ook Tsipras niet! Vele media zijn in handen van de rijken. Waar moet de Griek onpartijdige informatie vandaan halen. Waar moet de Griek op stemmen als geen enkele regering de rijken aan durft te pakken? Nu is het kiezen tussen erger of erger. Waar stem je op als water aan de lippen staat. Goddank dat dat niet hier gebeurt.

Ps: voor iedere toerist zou een ondernemer zijn best moeten doen, van gyrostent tot luxe resort. Iedere toerist moet zich welkom voelen en betaalbare accommodaties en restaurants zijn. Maar daar mag kwaliteit echt wel eens van omhoog. In Nederland moet een ondernemer ook eerst in zijn zaak investeren voordat hij zichzelf luxe kan permitteren. Zo is een winkelinrichting hier na 5 jaar zo oud dat het invloed heeft op de omzet. Vieze toiletten die niet op slot kunnen is in mijn ogen geen charme maar gebrek aan ondernemerszin. Iemand heeft niet een jasrvgespaard om met toiletpapier op wcbril en een voet tegen de deur o vakantie naar het toilet te gaan. Ik ben ooit op badkamer uitgegleden. De anti sliptegels van de vloer bleken bij naderinzien opde wand te zitten en andersom. Totaal gebrek aan verantwoordelijkheid van aannemer en desinteresse  van hotelier. Dat bedoel ik met mentaliteitsverandering in toerisme.
Quote
De alles beslisende vergadering voor Griekenland,  Europa is begonnen. Komt er een akkoord dan zijn er 5 nationale parlementen die goedkeuring moeten geven. Hieronder naast Duitsland ook...  Nederland. Staatsecretaris ven Financiën Wiebes (vvd) heeft al laten weten dat wat hem betreft de voorstellen nietver genoeg gaan. deze fijne meneer dwingt de " gewone" Griek tot slavernij. Wederom, persoonlijke titel.
Quote
Gisteren:

Dijsselbloem: "Als er brede steun voor is in Griekenland geeft dat natuurlijk meer geloofwaardigheid"

Vandaag:

Dijsselbloem: Het vertrouwen in de Griekse regering is - op zijn zachtst gezegd - niet bijster groot.

Weet die nu eigenlijk wel wat hij wil?  Is er geloofwaardigheid of is het vertrouwen niet groot? Als er meer geloofwaardigheid is, is er toch automatisch ook meer vertrouwen.


Nu, geloofwaardigheid en Dijsselbloem, daar stel ik mij toch ook vragen bij . Is dat niet hij die eerder deze week een Nederlandse verzekeraar verkocht (of liet verkopen) aan China voor 1 Euro, terwijl hij hij enkele weken geleden nog verklaarde dat de maatschappij voor zo'n 150 miljoen Euro zou verkocht worden? Het is natuurlijk maar een klein verschil: 149.999.999 Euro

Ik vrees dat deze vergadering wéér een maat voor niets zal zijn en dat vanuit Europa (met 'havik' Schäuble op kop) nog maar eens zal gezegd (bevolen) worden om nóg strengere bezuinigingen door te voeren.

Met andere woorden: Ga terug naar Start en u ontvangt geen....
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Dit zette Ingeborg Beugels vanmorgen op twitter.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Zoals velen in Griekenland maakte ik zojuist tzatziki, en de aadappelen met citroen gaan zo de oven in. Met gigantes en klein beetje lamsvlees erbij een heerlijke maaltijd, maar voor veel Grieken een culimaire droom. We mogen hen niet in de kou laten staan meneer Wiebes. Heeft u ooit van O commando niks rond moeten komen terwijl u vindt dat er nog grotere offers gebracht moeten worden? Als het ons overkwam was u vast allang vertrokken,geld veilig in belastingparadijs als Nederland, oeps,dat mag ik niet zeggen. FOEI. Ga maar fijn asperges steken met radio aan in de winter! Deze mensen staan zo vee af van werkelijkheid. En zij bepalen vandaag over Griekenland, over ons...
Quote
Onze staatsecretaris momenteel in actie en eigenlijk zou ik als Nederlander trots op 'm moeten zijn. Het omgekeerde is echter waar. En dat is zacht uitgedrukt....

[Afbeelding: 2dha0ds.jpg]
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
Er lijken drie kampen te bestaan: geen Grexit: Frankrijk, geen Grecit maar niet tegen elke prijs: Cyprus (!?) Grexit, na Duitsland en Baltische Staten kennelijk ook...  Nederland...
Quote
Lang leve de Europese 'familie'.....

[Afbeelding: 2n9i5mv.jpg]
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
Lang leve de Europese 'familie'.....

[Afbeelding: 2n9i5mv.jpg]
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
Daarmee voldoet hij alvast aan een voorspelling van Varoufakis gisteren in Th Guardian:

Schäuble is convinced that as things stand, he needs a Grexit to clear the air, one way or another. Suddenly, a permanently unsustainable Greek public debt, without which the risk of Grexit would fade, has acquired a new usefulness for Schauble. What do I mean by that? Based on months of negotiation, my conviction is that the German finance minister wants Greece to be pushed out of the single currency to put the fear of God into the French and have them accept his model of a disciplinarian eurozone.

Het volledige artikel staat hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Volgens de Frankfürter Allgemeine gaat Schäuble vandaag dit voorstel nog op tafel gooien:

Volgens de krant (!!!) zou Schäuble Griekenland twee opties geven.

1. Ofwel veel scherpere voorstellen, waarbij de Grieken voor 50 miljard euro staatsbezittingen zouden moeten verkopen.

2. Ofwel een tijdelijk vertrek uit de eurozone, een time out waarbij Griekenland zijn schuldenberg kan aanpakken. Griekenland blijft in dit scenario wel lid van de Europese Unie en krijgt "groeiversterkende, humanitaire en technische steun".

De Frankfürter Allgemeine vraagt zich wel af, terecht, of hij Merkel daarmee geen hak zet als hij dit er door krijgt.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Met andere woorden, een innerlijke politieke strijd in Duitsland wordt dus afgehandeld op de kap van de Grieken. Maar het lot van een gehele bevolking, daar maalt "Herr" Schäuble blijkbaar niet om. Waar hebben we dat ooit nog eens gehoord?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Neem aan dat (een deel van) "de Grieken" (deels) over dezelfde info kunnen beschikken als wij.
Iemand enig idee hoe de bevolking en eea beleeft nu? Of hoe de bedrijven er tegen aan kijken?
Gaat men het lijdzaam aan, komen er stakingen of breekt gewoon de pleuris uit als er (te) zware offers moeten komen?
Ho is de stemming nu in Griekenland? Daar lees je niets over hier!
Quote
Gollem vindt het niet kunnen dat terugbetaling van de schuld langer dan 30 jaar duurt. Als goede betalers hebbende Duitsers er bijna 90 jaar overgedaan om de herstelbetaling van WOI af te lossen. In die periode hebben ze dan nog een flink gereduceerde herstelbetaling gedaan van WOII , en hadden nog ergens 2000 Miljard € in hun achterzak voor de herenigingen van Oost en West Duitsland .
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
I Kathimirini schreef zojuist:


German Finance Minister Wolfgang Schaeuble has not raised the possibility of Greece exiting the euro zone at crisis talks in Brussels discussing aid for Athens, Greek government officials said on Saturday.

"The issue of a Grexit has not been raised by anyone, including Schaeuble, at the Eurogroup meeting," a Greek government official told Reuters.

Blijkbaar krijgen Grieken nu koekje van eigen deeg...?

Hoe dan ook: er wordt gevaarlijk spel gespeeld over de rug van de gewone Europeaan om. Dit is op zich verwerpelijk en een misdaad tegen de Euopese bevolking. Wij en de Grieken verdienen beter! De echte schuldigen blijven buiten schot, als gewoonlijk. Zij hebben hun winsten al lang in veiligheid gebracht. (persoonlijke titel)
Quote
Schauble zou niet misstaan in een slechte oorlogsfilm van WO II . Wat een hufter !
Quote
(11 July 2015, 21:27)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




I Kathimirini schreef zojuist:


German Finance Minister Wolfgang Schaeuble has not raised the possibility of Greece exiting the euro zone at crisis talks in Brussels discussing aid for Athens, Greek government officials said on Saturday.

"The issue of a Grexit has not been raised by anyone, including Schaeuble, at the Eurogroup meeting," a Greek government official told Reuters.

Blijkbaar krijgen Grieken nu koekje van eigen deeg...?

Hoe dan ook: er wordt gevaarlijk spel gespeeld over de rug van de gewone Europeaan om. Dit is op zich verwerpelijk en een misdaad tegen de Euopese bevolking. Wij en de Grieken verdienen beter! De echte schuldigen blijven buiten schot, als gewoonlijk. Zij hebben hun winsten al lang in veiligheid gebracht. (persoonlijke titel)

ERT zou zojuist gemeld hebben dat Schäuble zijn 'Grexit' voorstel op tafel gegooid heeft.

Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  (Paul Mason is redacteur van het Britse Channel4 News en voormalig economisch redacteur van BBC Newsnight)

Opmerkelijk: Het Duitse Europarlementslid Sven Giegold liet via Twitter weten dat hij een kopie van het 'Grexitdocument' van Schäuble op zijn website geplaatst heeft. MAAR: Opeens is zijn website geblokkeerd én niet meer toegankelijk!!!!!!!!!!!!  Hoezo geen complotten?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Schauble Grexit proposal has been leaked = it is off the table. I cannot believe such an improvised / insulting to the FR position was real


EDIT:

The Guardian:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Italy to tell Germany: enough is enough.
Tomorrow, Italy is reportedly going to demand that Germany hammers out an agreement with
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




, o
ur datablog editor, Alberto Nardelli, hears tonight.
Italian prime minister Matteo Renzi has had enough, Alberto understands. It’s time to stop humiliating Greece, and end this crisis.
Tomorrow, at the summit of eurozone leaders, Renzi will insist that chancellor Angela Merkel finds an agreement, for the good of the European Union.
This crisis just gets more, and more, and more serious. And compelling.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)