Griekenland: hoe nu verder?
#1
Aangezien de vorige topic over de huidige situatie in Griekenland helemaal uit de hand was gelopen en zowat eindigde in een ordinair 'moddergevecht' heb ik deze noodgedwongen moeten sluiten om verdere escalatie te voorkomen. Toch moet een belangrijke zaak als politiek óók op Oríste kunnen worden besproken. Derhalve heb ik deze nieuwe topic geopend:
 "Griekenland: hoe nu verder?"

Maar wel met enkele spelregels en een vriendelijk verzoek: bestook elkaar niet met allerlei weblinks maar discussieer onderbouwd. Licht jouw mening toe met eigen woorden en niet met teksten die ergens anders op het internet door 'deskundigen' zijn neergezet. Luister naar elkaar en probeer elkaar op z'n minst te begrijpen. Schoffeer elkaar niet als men het niet eens wordt maar laat elkaar in elkaars waarde; het is immers geen misdrijf om een andere/afwijkende mening te hebben. Het moet toch mogelijk zijn om als fatsoenlijke en volwassen mensen een discussie, al is ie nog zo beladen, op een eerlijke en informatieve manier te kunnen voeren?

Laten we afspreken dat we de komende tijd géén nieuwe topics opstarten over het onderwerp 'politiek' (uiteraard tenzij er belangrijke en ingrijpende nieuwe ontwikkelingen te melden zijn) maar -voorlopig- alles dat we erover kwijt willen in deze topic bespreken.

Zo blijft het onderwerp 'politiek' toch bespreekbaar op Oríste en hoeven mensen die er niets mee hebben (en dat zijn er héél wat, getuige het aantal 'gerapporteerde berichten') alleen maar deze draad te negeren; zij worden verder niet meer met het onderwerp geconfronteerd.

Deal?
Quote
#2
Een goed initiatief, Ger!

Het topic over politiek is namelijk niet weg te denken uit de Griekse samenleving van vandaag. Niet alleen de Griekse burgers zelf, maar ook velen die een of andere band met Griekenland hebben (hetzij omdat er vrienden of kennissen wonen, hetzij als toerist, enz.) zijn in meerdere of iets mindere mate bekommerd om wat er met Griekenland zal gebeuren.
Het thema is dan ook niet weg te branden uit de media. Vandaag nog las ik enkele artikels van verschillende strekkingen: enerzijds lees je dat het op middellange termijn wel goed komt met het land; dezelfde dag nog lees je dat het torenhoog probleem moeilijk oplosbaar wordt. Wij staan tussen al die uiteenlopende meningen in, en zien door het bos de bomen niet meer. Is het evenwel belangrijk om verschillende meningen te horen en te lezen? Ja! Want tenslotte gaat het net over dàt land in de Europese Unie dat ons nauw aan het hart ligt.
Ik durf het eerlijk zeggen: omwille van het feit dat ik al zo dikwijls naar Griekenland geweest ben, en nog zal gaan, heeft het mij al regelmatig pijn gedaan om te vernemen wat er in Griekenland gebeurt. Het deed me pijn om brandende gebouwen te zien tijdens de hevige demonstraties in Athene; het deed me pijn om die boze betoger met opgestoken middenvinger te zien roepen "F.ck Europe". Het raakt me, gisteren nog, om op het nieuws te vernemen dat de Europese economie zeer lichtjes opveert, behalve in Griekenland. Het verontrust me om te zien dat de relatie tussen de Griekse regering en de Europese instellingen niet echt beter wordt.
Ik wil dus graag weten wat andere forumleden, eveneens bekommerd om de toekomst van Griekenland en het Griekse volk, over de hele situatie denken. De mening van forumleden op Oríste kan ons misschien een ander/breder perspectief doen zien, dan wat er in de media verschijnt.
Ja, ik probeer ook de politieke verslaggeving in de media te volgen. Maar ik stel helaas vast dat nogal wat journalisten niet de hoogste objectiviteit in het vaandel voeren. Daarom, Ger, heb je groot gelijk dat het hier moet ophouden met allerlei weblinks naar teksten van 'deskundigen'. Misschien zal ikzelf ook wel eens een weblink naar een 'deskundige' gepost hebben, niet om er mijn eigen gelijk mee te voeden, maar wel om bij te dragen in kennisdeling.
Kortom, het interesseert mij om te weten te komen hoe het nu verder zal/moet gaan met Griekenland. Ik wil het ook graag van de forumleden zelf lezen, zonder links naar artikels van extreem linkse of extreem rechtse 'deskundigen'.

Wat ik zelf denk over de Griekse toekomst, na er mij al heel lang in verdiept te hebben? Ik ben er nog niet echt uit. Het is immers een zeer complex probleem. Als voorzichtige 'voorspelling' denk ik dat er lichte toegevingen zullen komen van de 'Instellingen', dat de Griekse overheid een en ander zal binnen halen maar ook veel zal moeten toegeven, en dat de Griekse bevolking nog enkele jaren de pineut zal zijn. Ik denk tevens dat de algemene belangen, zowel in Griekenland als in de EU, te groot zijn opdat er te drastische beslissingen zouden vallen.

Of politiek belangrijk is voor de Griekse economie, samenleving... en zelfs voor het toerisme? Absoluut wel. Het beleid van een regering bepaalt voor een zeer groot deel de richting en toekomst van een land.
Daarom blijft een 'draad' als deze wel degelijk van belang.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#3
Ik ben het grotendeels eens met wat @Vlagreco hierboven neergepend heeft, maar heb er persoonlijk geen behoefte meer aan om zowel mijn idee/mening hierover kenbaar te maken of te lezen wat anderen er van denken. 
Kan men een topic op een negeerlijst zetten?






********************
Opmerking moderator:
Het is helaas (nog) niet mogelijk een discussie op een negeerlijst te zetten net zoals dat bij forumleden wél kan. Maar men kan er uiteraard wél voor kiezen een discussie met een bepaalde naam/onderwerp niet te openen en zo ook niet te hoeven lezen.
********************
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Ik hoop dat in deze discussie nu eens meningen, feiten en persoonlijke gevoelens gescheiden kunnen blijven Smile Zelf doe ik dus ook niet meer mee.
Quote
#5
Van mij zullen jullie in ieder geval geen last hebben in dit topic.
Een welgemeend suc6.
Quote
#6
@ Patrick, ElsR, Xander:
Is het dan niet mogelijk om over dit thema 'normaal' van gedachten te kunnen wisselen?
Is het thema zodanig beladen dat een gezonde discussie, in respect voor eenieders mening, niet of nauwelijks mogelijk is?
Mij lijkt het wel net interessant om te weten wat de forumleden, die bijzonder veel weten over de Griekse situatie omdat ze veel in Griekenland zijn/komen, er over denken.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#7
Hallo,

Hier een nieuweling op het forum.

Gewoon doorgaan! Er zijn verschillende soorten discussies:
Heetgebakerd omdat iemand zich druk maakt om zijn land: prima daar zit hart in.
Filosofisch omdat iemand het wil doorgronden: ook prima daar zit hart en hoofd in en de wil om een oplossing te vinden,
Angstvisioenen van waar het heen gaat: vooral praten, proberen te doorgronden en realistisch blijven.
Ongeleide projectielen die hun woede per dag ergens anders op richten. Omdraaien in een andere richting...http://www.wageral.nl/oriste/images/smilies/smile.gif

Ik ben geen politicus en geen tovenaar, mijn weg is altijd die van het kleine welgemeende gebaar.
Wat mij afgelopen jaar trof op Tinos was een gesprek met een man van 35-40 jaar die geen werk had en daarover vertelde. Ook over hoe hij noodgedwongen met zijn ouders (de eigenaren van het kleinschalige project) de eindjes aan elkaar knoopte. Ik kan hem nu nog zien zitten op een plastic stoel op ons terras. De triestheid en uitzichtloosheid in dat gezicht. Wanneer hij praatte leek hij veel ouder dan hij was.
Ik ga dit jaar natuurlijk weer naar Griekenland, naar Kreta. Ons hart is op een bizarre manier verbonden met Griekenland, in goede en slechte tijden. Wegblijven is dus geen optie.
We hebben op Kreta voor een aantal weken een klein huis gehuurd. Ik vind dat ook een manier om te steunen en vriendschap te betuigen. Lokaal kopen en koken en samen eten.
Verder hebben wij enige tijd geleden besloten een voedselproject van de gemeente Apokoronas te steunen. Met een voedselzak per maand voor een gezin. Dat is niet grootschalig, en geen groots gebaar maar het helpt een gezin hoe bescheiden dan ook.

Ik denk dat Griekenland een kans voor ons allemaal is. Naar een meer fatsoenlijker en eerlijker samenleving in Europa. Want ik ben er nog steeds van overtuigd als er een groter wij-denken zou zijn op alle vlakken wij samen in Europa een heel mooi leven zou kunnen leiden en er ook nog veel kansen zijn voor iedereen.
Mijn motto: je laat je niet leiden door politieke en media waan, maar door je eigen oordeel en vermogen tot vriendschap. Dus...wat helpt Griekenland...hup allemaal die boot op!



groet.
Quote
#8
Allereerst wil ook ik even vooropstellen dat ik geen 'deskundige' ben, niet op politiek en evenmin op financieel/economisch vlak. Maar als ik diep in m'n hart en gevoel kijk denk ik toch dat Griekenland véél te vroeg tot de Eurozone is toegetreden. Mediterrane landen als Griekenland, Spanje, Italië maar ook Portugal hebben toch een hele andere manier van tegen dingen aankijken dan de meeste andere landen in de Eurozone. "Komt allemaal wel goed", "mañana, mañana", "No problem, don't worry", kortom, men maakt zich daar een stuk minder druk om allerlei regeltjes en wetjes, maar hebben meer een mentaliteit van "we lossen het onderling wel op" en "de ene hand wast de andere". Waarom moeilijk doen als het ook makkelijker kan, waarom betalen als het ook via een handige omweg kan lijkt het devies.
Begrijp me niet verkeerd hoor, dit is geen verwijt maar een positieve constatering en ook meteen de reden waarom ik (en zovelen met mij) zo graag naar Griekenland op vakantie gaan. Lekker relaxed, nergens druk om maken, de bus komt wel, een stuk later of misschien wel niet, wat maakt het uit.

Wij in West-Europa daarentegen willen altijd alles voor ons geregeld hebben. Overal hebben we regeltjes en wetjes voor, en alles moet altijd optimaal werken. Van een bus die 10 minuten te laat komt raken wij helemaal in de stress. Probleempjes in de straat, wijk of stad: dat moet de overheid maar regelen, daar bemoeien we ons niet mee. Kortom, een wereld van verschil met de hierboven geschetste aanpak van de Grieken. Soms zou ik willen dat wij een beetje meer "Griekse aanpak" in onze genen hadden en ons niet overal zo vreselijk druk om zouden maken.

Kom ik terug op m'n eerste constatering dat de Grieken, achteraf gezien, beter hadden kunnen wachten met toetreden. Het mentaliteitsverschil is gewoonweg te groot, er gaan waarschijnlijk generaties overheen voordat men is gewend aan de hectischere omstandigheden zoals die in de rest van Europa 2015 gelden. En als je toetreedt tot een grote club zal je toch in meer of mindere mate wat gedrags- en gewoonteappassingen moeten doorvoeren; da's nou eenmaal niet anders.

Ik zit wel eens te filosoferen of het geen idee zou zijn als Griekenland snel de Eurozone zou gaan verlaten en -voorlopig- terugkeert naar de Drachme. Vervolgens kan een nieuw te kiezen regering ín en áán het land gaan werken aan een efficiëntere aanpak van de economie; bijvoorbeeld een goed werkend belastingsysteem in elkaar zetten, waarbij de lasten eerlijk(er) onder de bevolking (en dus ook over al die groepen die nu nauwelijks iets hoeven te betalen) worden verdeeld. Pensioenen herbekijken, het grote aantal ambtenaren nog eens onder de loep leggen, de corruptie in het land aan banden leggen (prioriteit nummer 1 wat mij betreft) en meer van dit soort speerpunten die een herstel van de economie momenteel dwarsbomen. 
Als na verloop van tijd (ben wel bang dat dit meerdere jaren gaat duren) mocht blijken dat, door die ingrijpende maatregelen en mentaliteitswijzigingen, het land weer min of meer op eigen benen kan staan én een betrouwbare onderhandelingspartner blijkt te zijn, dán staan de deuren van Europa weer open en is toetreden tot de Eurozone weer een optie. 

Nogmaals, ik ben geen deskundige, maar dit lijkt me een reëel haalbare tussenoplossing waarbij er zowel voor de Grieken als ook voor de rest van Europa duidelijkheid komt. De Grieken zelf hebben dan tevens een 'stok achter de deur' én een uiteindelijk doel om naartoe te leven.
Ik besef me terdege dat een Grexit armoede bij de bevolking teweeg brengt, maar de weg die de huidige Griekse regering in is geslagen brengt hen ook niet veel goeds zoals wel allemaal vrijwel dagelijks via de media en kennissen in het land zelf vernemen. En voortdurend leven met het zwaard van Damocles boven je hoofd (failliet, misschien toch niet failliet, Grexit of toch Euro, wel/geen steun enz. enz.) is ook geen pretje.

Ideeën, commentaar, correcties, aanvullingen? Ik hoor ze graag zolang het maar géén weblinks naar of citaten uit "pro-dit" of "contra-dat" artikels zijn.........
Quote
#9
Er zijn twee manieren om uit een crisis te raken. De eerste manier is geprobeerd door de instituties en heeft de crisis voor de Grieken, uitzondering daargelaten, alleen maar vergroot. Het is daarom tijd om de tweede manier te proberen. Investeren, investeren, investeren. In bedrijven, een eerlijke economie en de koopkracht. Mag er dan niet meer bezuinigd worden? Ik weet wel twee grote posten: het leger en de vakbonden. Ik was gisteren in een schooltje met een onderwijzeres uit Nederland. De tranen sprongen in haar ogen toen ze zag hoe smerig, verwaarloosd, hoe arm het was. Als er niet geinvesteerd wordt in onderwijs is er weer een hele generatie verloren. De huidige jong volwassenen zitten al in een uitzichtloze situatie. Maar een van mijn vrienden onder de dertig heeft een baan! Ik kwam een aantal gisteren nog tegen bij gratis Italiaanse lessen, georganiseerd door de dorpsvereniging. Alles wordt aangepakt om kansen op de arbeidsmarkt te krijgen. Hier of in het buitenland. Maar ook de ouderen hebben het zwaar. Hoezo de pensioenen aanpakken? Er is al bijna niets van over! Te weinig om van te leven. Ik ben geen voorstander van nieuwe verkiezingen, zoals vaak gesuggereerd wordt. Waarom? Omdat de uitslag de conservatieven in Europa en de instituties niet aanstaat? Omdat ze niet toe willen geven dat hun manier van crisisaanpak gefaald heeft? Wat mij de meeste zorgen baart is dat de solidariteit in Europa weg is. Dat er een wij-zij cultuur is onstaan. Dat is ook wat ik minister Dijsselbloem het meeste kwalijk neem. Het is al gewoon geworden om te praten over wij de echte Europeanen, en zij uit het zuiden. Dat is eigenlijk een grotere crisis dan de economische. Er is niet alleen een Griekse economische crisis (en die van een paar andere landen), maar een grote Europese crisis die vooralsnog alleen maar leidt tot verdeeldheid.
Quote
#10
Treffend goed beschreven @Jan Platanias!
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#11
(08 May 2015, 09:25)Jan Platanias schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoezo de pensioenen aanpakken? Er is al bijna niets van over! 

Even een klein misverstandje uit de wereld helpen:
Met 'Pensioenen herbekijken' bedoelde ik uiteraard om deze weer naar een acceptabel niveau terug te brengen Jan; die mensen hebben er tenslotte hun hele leven hard voor gewerkt. Eventueel ten koste van al diegenen die nu menen geen belastingen te hoeven betalen. 
Quote
#12
Grote winst voor de toekomst is wellicht toch te halen uit de hervorming van het volledige ambtenarenapparaat.
Van hoog tot laag zie je de onwil om tot hervorming te komen. Vaak gestuurd door het beschermen van de eigen stoel, wordt alles zoveel mogelijk gehouden bij hoe het altijd is gegaan. Jongen enthousiaste medewerkers krijgen hierdoor té weinig kansen om te hervormen. De oude 'baasjes' houden alles strak in de hand en bedienen hun vrienden als eerste. Corruptie heet dit met een mooi woord.

Het lijkt soms wel of de overheid er alles aan doet om jonge startende ondernemers te frustreren met dagelijks veranderende regelgeving. Je moet van goede huize komen om hier een bedrijf op te zetten. De overheid werkt in de meeste gevallen als handrem, i.p.v. de stimulerende factoor.
De economie start bij de kleine ondernemer!

Natuurlijk speelt efficiëntie een belangrijke rol. Je kunt het de gemiddelde gemeenteambtenaar niet kwalijk nemen als hij nog met systemen moet werken die voor Nederlandse begrippen volkomen verouderd zijn. De meeste willen wel, maar zijn met handen en voeten gebonden aan wat ze van bovenaf wordt verstrekt.

De overheid kan geen geld meer uit de samenleving halen. Alles is volledig stuk bezuinigd. De bevolking vertrouwd zijn leiders niet, dus daar komt de steun voor nieuw beleid dan ook niet vandaan. Ook hier luidt het spreekwoord "de vis is rot aan de kop".
Computer Boy's signatuur Internetverslaving is nu een erkende ziekte, waarvoor je naar een afkickkliniek kan gaan. Ik ga alleen maar als er WiFi is.
Quote
#13
Dit artikel in de Greek Reporter van vandaag stemt goed overeen met wat ik hier op Corfu rondom me heen zie en hoor.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Maar of ik a.s. woensdag nog hetzelfde beeld zal hebben weet ik niet. Alles lijkt nog steeds erg onvoorspelbaar. Was het vorige week duidelijk dat Varoufakis op een zijspoor was geplaatst, net lees ik dat hij vandaag gewoon als de Griekse vertegenwoordiger meedoet in het overleg van de Euro-ministers.
Quote
#14
Ja maar Varoufakis mag niks zeggen las mijn man
Quote
#15
@Dutcou:... "Ideeën, commentaar, correcties, aanvullingen? Ik hoor ze graag zolang het maar géén weblinks naar of citaten uit "pro-dit" of "contra-dat" artikels zijn........."

De link naar greekreporter lijkt mij nogal een contra de huidige regeringspolitiek-artikel en is daarom niet aan de orde. Sorry @Dutcou je bent nogal nieuw hier en kent de regels op politiek/economische onderwerpen misschien nog niet. (zie #8 van dit topic).Dus graag in je eigen woorden en eigen voorbeelden, geen citaten of links dus.
Quote
#16
@Alekos: Ik durf nu geen enkele link meer op dit forum te plaatsen in de veronderstelling dat je gelijk wordt afgeschoten...
@Ger: Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ik begrijp datb je bedoelt dat men zijn eigen mening moet verwoorden, maar dat je daarbij geen voorbeelden mag aanhalen begrijp ik niet.
Quote
#17
@Lyonesse. Ik schreef het al: @Ger heeft deze regel specifiek ingesteld voor die onderwerpen welke veel emoties en verhitte discussies losmaken, zoals dus de politieke en economische perikelen in Griekenland zelf en in relatie met het memorandum, de ECB, EU, IMF, Schauble, Dijsselbloem etc. Als het over boeken of zo gaat is er volgens mij alle ruimte voor links etc. Het gaat dus maar om een heel klein stukje van het hele, brede Oriste Forum. Maak je niet ongerust.

En juist wél eigen voorbeelden en eigen beleefde situaties geven.En eigen mening, maar geen bewijzen of adstructie met kranten, TV of Video(YouTube), Twitter, Facebook etc. - bronnen en dus de links daar naar toe, om je mening kracht bij te zetten.
Quote
#18
Tuurlijk mag je zo nu en dan een link gebruiken. In een vorige discussie gooiden sommigen echter elkaar dood met links om maar vooral gelijk te krijgen. Ik vraag me af waarom je een mening d.m.v. links kracht bij zou willen zetten, je hebt een mening en daar mogen anderen weer anders over denken, toch? Ik begrijp die stelling eerlijk gezegd niet. Het is geen kwestie van gelijk krijgen en hebben maar van een gezonde en interessante discussie wat mij betreft. De waarheid in dit vraagstuk is een relatief begrip, het is maar net vanuit welke invalshoek je het bekijkt........
Quote
#19
Alle leden van het Oriste Griekenland-forum hebben een hechte band met Griekenland.
Met het Land van nu en/of het Griekenland van de Oudheid. Ik denk dat de wijsheid van
de oude denkers door de moderne Philhellenen hier, ter harte genomen zou kunnen worden.

De pre-Socrates filosoof Heraclitus van Ephesus in Klein-Azië leefde van 535 tot 475 v.Chr.
Hij was de vader van de later wereld-wijd verspreide Panta-rhei-filosofie en het 'Dike Eris'
(Strife is Justice).Hij zei o.a.:

We must know that war (πόλεμος polemos) is common to all and strife is justice, and that all things come into being through strife necessarily.

De latere filosoof Diogenes legt dit uit als:

All things come into being by conflict of opposites, and the sum of things (τὰ ὅλα ta hola, "the whole") flows like a stream.

Beide uitspraken hebben regelrecht te maken met het karakter van de lopende en voorgaande vergelijkbare discussies.
Iedereen mag wat mij betreft hier zijn eigen interpretatie aan geven en er naar handelen(posten).
Quote
#20
Ik denk zomaar dat de Griekse week bij LidL het nieuws over de benarde en uitzichtloze situatie waarin dat land zich bevindt, overstijgt....  Dodgy
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#21
Ja, vreemd hè Bart dat men geen behoefte meer heeft om zijn/haar mening over deze kwestie te openbaren? Hoe zou dát nu toch komen Blush ?

Misschien een ideetje: Wellicht heeft men er schoon genoeg van om voortdurend citaten van 'deskundige' en 'briljante' figuren en schitterend gevonden cartoons aan te moeten treffen, of is men er niet van gediend om telkens voor dom uitgemaakt en/of afgebekt te worden? Of misschien is er wel geen plaats voor meningen van leden die de huidige regering niet in hun hart hebben gesloten of zelfs kritiek erop hebben (foei!)?
Quote
#22
Ger je wordt toch niet cynisch he Smile
Quote
#23
teveel kan soms voor iedereen wel eens teveel worden hé
Quote
#24
(14 May 2015, 20:11)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja, vreemd hè Bart dat men geen behoefte meer heeft om zijn/haar mening over deze kwestie te openbaren? Hoe zou dát nu toch komen Blush ?

Misschien een ideetje: Wellicht heeft men er schoon genoeg van om voortdurend citaten van 'deskundige' en 'briljante' figuren en schitterend gevonden cartoons aan te moeten treffen, of is men er niet van gediend om telkens voor dom uitgemaakt en/of afgebekt te worden? Of misschien is er wel geen plaats voor meningen van leden die de huidige regering niet in hun hart hebben gesloten of zelfs kritiek erop hebben (foei!)?

Wat ik vreemd vind is deze reactie van Ger. Hij is moderator van dit forum maar laat vooral bij dit soort discussies heel duidelijk merken aan welke 'kant' hij staat.  Trouwens, ook forumleden die geen fan zijn van de huidige regering kunnen er wat van, over afbekken gesproken ! Ik denk dat Oriste beter een forum kan zijn over Griekse ditjes en datjes, toeristische tips, een vleugje cultuur en recepten. Raakt niemand meer overstuur.
Quote
#25
"Over afbekken gesproken" 


Zéker, het 'afscheid' hier van Roos Mavrikou-Zevenhuizen staat mij nog vers in het geheugen......
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#26
(15 May 2015, 15:54)suzan schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat ik vreemd vind is deze reactie van Ger. Hij is moderator van dit forum maar laat vooral bij dit soort discussies heel duidelijk merken aan welke 'kant' hij staat.  Trouwens, ook forumleden die geen fan zijn van de huidige regering kunnen er wat van, over afbekken gesproken ! Ik denk dat Oriste beter een forum kan zijn over Griekse ditjes en datjes, toeristische tips, een vleugje cultuur en recepten. Raakt niemand meer overstuur.

Zoals ElsR hierboven al door had was mijn reactie 100% cynisch bedoeld. Als ik al aan 'een kant' sta is het de kant van een respectvolle discussie. Een gelukkig maar klein groepje leden is daar echter niet toe bereid en wil kost wat kost hun Syriza-sympathiën aan de anderen opdringen, of men daar van gediend is of niet. Één persoon speelt het zelfs klaar om leden, welke een andere visie hebben, via PB en mail lastig te vallen. De laatste tijd vind ik regelmatig klachten in m'n mailbox hierover. Ik vind dat onacceptabel, dit is immers een discussiebord waar iedereen zijn/haar mening mag ventileren zonder te hoeven vrezen in het openbaar beledigd te worden.

Desalniettemin blijf ik van mening dat ook zwaar beladen thema's zoals deze politieke kwestie wel degelijk op Oríste thuis horen. Het is een kwestie van fatsoen om anderen in hun waarde te laten en vooral andermans zicht op bepaalde kwesties te respecteren. Ik kan me echter goed voorstellen dat sommigen hun mening liever voor zich houden in plaats van hier te ventileren, gezien het wangedrag van enkele doordrammers. Ik vind dit ontzettend jammer en een gemiste kans voor Oríste.

@BartOriste: Misschien mag ik jou verleiden om jouw eigen persoonlijke mening over de situatie in Griekenland met ons te delen; in plaats van de inmiddels bekende 'one-liners' van jouw hand die we regelmatig mogen lezen op dit forum?
Quote
#27
Wat ik jammer vind is dat er niet op een behoorlijke manier met elkaar wordt omgegaan en een ieder in zijn waarde wordt gelaten.
En als Ger in dit geval uit zijn slof schiet dan geef ik hem groot gelijk, tot nu toe heeft hij het op een zeer diplomatieke wijze proberen op te lossen om de boel niet te laten escaleren.

Vind je Oriste niet bij je passen, is niet erg hoor, je hoeft deze site niet te lezen.

Nog een plezierig weekend toegewenst,

Dick
Quote
#28
(15 May 2015, 16:52)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(15 May 2015, 15:54)suzan schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat ik vreemd vind is deze reactie van Ger. Hij is moderator van dit forum maar laat vooral bij dit soort discussies heel duidelijk merken aan welke 'kant' hij staat.  Trouwens, ook forumleden die geen fan zijn van de huidige regering kunnen er wat van, over afbekken gesproken ! Ik denk dat Oriste beter een forum kan zijn over Griekse ditjes en datjes, toeristische tips, een vleugje cultuur en recepten. Raakt niemand meer overstuur.

Zoals ElsR hierboven al door had was mijn reactie 100% cynisch bedoeld. Als ik al aan 'een kant' sta is het de kant van een respectvolle discussie. Een gelukkig maar klein groepje leden is daar echter niet toe bereid en wil kost wat kost hun Syriza-sympathiën aan de anderen opdringen, of men daar van gediend is of niet. Één persoon speelt het zelfs klaar om leden, welke een andere visie hebben, via PB en mail lastig te vallen. De laatste tijd vind ik regelmatig klachten in m'n mailbox hierover. Ik vind dat onacceptabel, dit is immers een discussiebord waar iedereen zijn/haar mening mag ventileren zonder te hoeven vrezen in het openbaar beledigd te worden.

Desalniettemin blijf ik van mening dat ook zwaar beladen thema's zoals deze politieke kwestie wel degelijk op Oríste thuis horen. Het is een kwestie van fatsoen om anderen in hun waarde te laten en vooral andermans zicht op bepaalde kwesties te respecteren. Ik kan me echter goed voorstellen dat sommigen hun mening liever voor zich houden in plaats van hier te ventileren, gezien het wangedrag van enkele doordrammers. Ik vind dit ontzettend jammer en een gemiste kans voor Oríste.

En omgekeerd ook zeker?

Nu, via PB en mail je persoonlijke mening willen opdringen vind ik ook niet kunnen.

Persoonlijk heb ik er echter geen behoefte (meer) aan om in dit topic aan een politieke discussie mee te doen. 
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#29
(15 May 2015, 16:59)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En omgekeerd ook zeker?
Uiteraard Patrick!
Quote
#30
(15 May 2015, 17:05)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(15 May 2015, 16:59)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En omgekeerd ook zeker?
Uiteraard Patrick!

Je was wel heel snel Ger Smile  Heb mijn bericht nog even 'bijgewerkt'.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#31
Maken jullie je ook zorgen over de toekomst van Griekenland en het Griekse volk?
Het zijn nu echt wel heel cruciale dagen. Volgens velen er op of er onder.
Wat voorspellen jullie?
Ik denk dat de redding van het IMF zal komen. Deze morgen hoorde ik een bericht dat het IMF akkoord zou gaan om de terugbetalingen van Griekenland aan de 'instellingen' te bundelen per einde juni, omdat de terugbetaling van de schijf van 300 miljoen euro dit weekend niet mogelijk is.

Ik wil zeker geen polemiek opstarten met extreme standpunten 'links en rechts', maar ben toch benieuwd om te vernemen wat jullie er van denken. Let wel: 'discussie' in alle rust, met respect van eenieders mening, zoals in het begin van deze draad ook duidelijk gesteld werd. Ikzelf heb zeker de wijsheid niet in pacht. De hoge politici, zowel in de EU als in de Griekse regering, weten het wellicht ook niet zo zuiver.

Wat ik wél vaststel, is dat de media in België het zeer ernstig nemen. Het is al twee dagen hot item nummer één in ons journaal. Zeker de moeite om het artikel en de 2 reportages van ons VRT-journaal te bekijken:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





en
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





en
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Het stemt me geenszins gelukkig.
En vooral ook: wat denkt de Griekse bevolking hierover...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#32
Hoe het nu verder moet ? Wel de tijd zal het ons leren. Ieder heeft zijn eigen mening maar de bron van al die meningen is dezelfde , namelijk de media.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#33
Ik zie het vooral somber in voor de Griekse jeugd, wat er ook uit de bus mag komen. Zij gaan een zware erfenis krijgen van hun beleidsmensen, ouders, groot-ouders, enz...
Quote
#34
Er zijn drie waarheden in deze discussie,

Die van de EU, de Griekse en de Echte
Quote
#35
(06 June 2015, 09:54)Rododafni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Er zijn drie waarheden in deze discussie,

Die van de EU, de Griekse en de Echte
Leuk doordenkertje.
Quote
#36
Nee hoor Jef, de bron is niet alleen de media. De eigen mening is ook voor de meesten een momentopname. Denk, dat dat ook voor het journalistieke volk geldt.
Het scheelt enorm of je op Kos of Samos tussen de bootvluchtelingen zit uit te buiken of in Parga tussen de goedgeklede appende en drankjes slurpende pubertjes.
Quote
#37
Het lijkt er inmiddels op dat er nog maar twee mogelijkheden zijn, onderhandelingen lijken immers niet meer aan de orde.

Arrow  Griekenland stemt in met de voorwaarden van de geldverstrekkers en is (voorlopig) verzekerd van verdere hulp, of:
Arrow  Griekenland geeft niet toe en moet de Eurozone verlaten, met alle gevolgen voor het land van dien.

Wat gaat het worden  Huh

[Afbeelding: vwu2s9.png]
Quote
#38
Tot dusver heeft de EU de propagandaoorlog gewonnen maar volgens mij is toch wel een kentering aan de gang. Steeds vaker lees je -en niet van de minste- dat het probleem niet bij de nieuwe Griekse regering ligt maar bij de starre houding van de EU en de Trojka die het beleid dat heeft gefaald willen voortzetten vanwege prestige en andere (eigen-)belangen. Dat is op de lange duur niet houdbaar. Zoals de uitspraak luidt: you cannot fool all the people all the time. Maar voorlopig zal het wel blijven voortmodderen.
Quote
#39
Twee reportages vanavond in "Terzake":
http://deredactie.be/permalink/2.39434?video=1.2368436
maar bekijk/beluister vooral ook de mening van econoom Geert Noels:
http://deredactie.be/permalink/2.39434?video=1.2368440
Als ik Geert Noels zo bezig hoor (en nog eens opnieuw beluister) dan vraag ik me af of dit ooit nog goed kan komen... Zelfs voor wie de Griekse crisis in de voorbije maanden en jaren gevolgd heeft, is het niet eenvoudig meer om hier nog een rechte lijn in te zien. Zelfs geen kromme lijn meer...
@ Maja: wat jij schrijft "voorlopig zal het wel blijven voortmodderen" -> daar begin ik dus sterk aan te twijfelen. Tot v oor kort dacht ik dat het vooral te doen was om ongeveer 1,3 miljard euro die Griekenland tegen einde juni zou moeten terugbetalen. maar als ik dan in de genoemde reportage constateer dat ook zo 'n astronomisch bedrag (of zelfs hoger) in juli én in augustus terugbetaald moet worden, dan vrees ik dat het "blijven rekken" niet zal duren tot het einde van deze zomer.
Als ik econoom Roels hoor uitleggen dat zelfs een kwijtschelding van de schulden (waar Europa sterk weigerachtig tegenover staat) niet zal helpen, dan denk ik dat er aan deze situatie geen goede kant meer kan zitten. Roels voegt er ook aan toe dat de Griekse bevolking er de zwaarste dupe zal van zijn. En dat vind ik erg.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#40
Interessant stuk Vlagreco; deze meneer slaat de spijker op z'n kop wat mij betreft. Zeker de opmerkingen over het verleden. De Griekse kijk op dit soort zaken is nog steeds hetzelfde als tientallen jaren geleden. Wat aanmodderen, overvloedige corruptie, de ene hand wast de andere, weinig of geen regelgeving, kortom men rotzooide/rotzooit maar wat aan. Het volstaat niet om dit bouwvallige huis te renoveren, nee zelfs niet om het af te breken en te herbouwen. Dit vergt m.i. een totale aanpak tot en met de wortels van het kwaad. Dus ook de fundamenten dienen te worden uitgegraven en opnieuw te worden gestort. Maar goed, hoe doe je dat - en wie moet dat doen- dát is de prangende vraag. De Grieken zijn deze laconieke aanpak immers al sinds mensenheugenis gewend, en dat verander je niet zo maar eventjes.

Op de huidige manier doorgaan door er maar oneindig geld in te blijven pompen (zonder fundamenteel iets te veranderen) leidt niet tot enig toekomstperspectief voor de Griekse bevolking vrees ook ik. En wat licht aan het einde van deze tunnel gun ik ze zo enorm.........
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)