Grieksegids nieuws
Brand in Plakias.
#1
Gisteren een forse brand geweest in plakias,Kreta. Op een na, zijn alle taverna's afgebrand.
Quote
#2
Wow, heftig hoor. Geen gewonden gevallen? Heb je misschien een website met meer info?
Quote
#3
Bericht op tripadvisor..

Major fire in Plakias resort Southern Crete.
today, 5:03
Terrible news for anyone visiting Plakias this summer.

At 5am this morning a major fire swept through the beach front bars and Tavernas from the Ostraco to the Sofia. Will post more news when I have it. I think the Gio-Ma and Christos are fine as they are on the harbour. Awful news and right at the start of the season. I feel so sorry for the businesses. First reports say no one injured.
Quote
#4
Zag net (het einde van) een stukje erover langskomen op Mega-tv. Was helaas net te laat Confused 
Zag er wel heftig uit........
Quote
#5
plakias brand
[Afbeelding: 15my3kh.jpg]
[Afbeelding: j76ypi.jpg]
Quote
#6
Wat een ravage! En dat ook nog eens net aan het begin van het seizoen. Vreselijk in eerste instantie voor de ondernemers en omwonenden. En natuurlijk ook jammer voor degenen die er vakantie willen gaan vieren.
Gelukkig (nog) geen berichten over slachtoffers; hopelijk blijft dat zo.........
Quote
#7
Men is al bezig om de troep op te ruimen en ze willen zsm weer opbouwen.
Quote
#8
Als ik je foto's zo bekijk (neem aan dat je ze zelf hebt genomen) lijkt het of de houten uitbouwsels zijn verbrand maar dat de stenen bouw redelijk onaangetast is. Klopt dat?
In dat geval zou de schade beperkt kunnen blijven en hoeven alleen de overkappingen te worden vernieuwd. Nou ja, alléén, daar gaat natuurlijk ook heel wat werk, tijd én geld inzitten.

By the way, wel handig om zo'n 'verslaggever ter plaatse' te hebben op dit forum Chris, zijn we verzekerd van goede en up-to-date info.

  efcharisto
Quote
#9
Op trip advisor staan die foto;s
en voor diegene die fb hebben  is er op een site van iemand die daar woont ook nog fotos te zien  ...https://www.facebook.com/takis.milonakis
Quote
#10
hier nog wat foto's van takis

[Afbeelding: 6yoaj9.jpg]

[Afbeelding: 2r4isf6.jpg]


[Afbeelding: 2ywahr9.jpg]
[Afbeelding: k1cnyv.jpg]

[Afbeelding: 2rh1seq.jpg]
[Afbeelding: f38gvc.jpg]
[Afbeelding: 28jwlcn.jpg]

[Afbeelding: t825j4.jpg]
Quote
#11
Ja en dit stond er in de Rethymno krant 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Denk dat de meeste dus NIET verzekerd zijn, of.... de inspecteur is er wel HEEL erg snel bij.... want zij zijn al aan het opruimen  Confused
Persoonlijk denk ik 1 week en het staat weer overeind... als.... er genoeg materiaal te krijgen is, want veel zaken hebben hier geen voorraad  Angry
Gelukkig geen gewonden Hypocrite , je moet er niet aan denken dat al de terrassen vol met mensen gezeten hebben, wat een paniek er dan was uitgebroken  Huh
Quote
#12
ZONDAG AVOND WAREN ZE WEER OPEN

[Afbeelding: voubdk.jpg]
Quote
#13
Eerst was er sprake van kortsluiting wat ook niet erg verwonderlijk is gezien de overal loshangende en aan elkaar geknoopte stroomkabels in elke taverna,  momenteel zegt de politie dat er sprake is van brandstichting.
Op dit Duitse Kreta forum staan nog enkele foto,s en commentaar van leden die er wonen voor wie de Duitse taal machtig is of zet even de vertaler erop.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
Kan me niet voorstellen dat zoiets mogelijk is in de Lage Landen en de ons omringende landen. Daarmee bedoel ik: afgebrand op zaterdagnacht en alles opgekuist én, weliswaar met minimale infrastructuur, terug open op zondagavond.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#15
(11 May 2015, 19:39)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kan me niet voorstellen dat zoiets mogelijk is in de Lage Landen en de ons omringende landen. Daarmee bedoel ik: afgebrand op zaterdagnacht en alles opgekuist én, weliswaar met minimale infrastructuur, terug open op zondagavond.
Tja, dat klopt toch niet met het beeld dat "de Griek" eigenlijk niet vooruit is te branden.....!
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#16
Er speelt blijkbaar nog iets : al deze terrassen zijn illegaal. De taverna's hebben dus geen vergunning. Het schijnt alleszins de vraag te zijn of toegestaan wordt dat de terrassen op een gelijke wijze weer opgebouwd mogen worden.
Quote
#17
(11 May 2015, 23:07)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Er speelt blijkbaar nog iets : al deze terrassen zijn illegaal. De taverna's hebben dus geen vergunning. Het schijnt alleszins de vraag te zijn of toegestaan wordt dat de terrassen op een gelijke wijze weer opgebouwd mogen worden.

Ok, die terrassen zijn misschien wel illegaal maar het wordt wel gedoogd. En dat is iets wat ik wel weet te appreciëren bij de Grieken. Het wordt gedoogd omdat men blijkbaar van mening is dat het ten goede komt aan o.a. de uitstraling van een dorp én velen worden er ook beter van. De extra inkomsten door die terrassen gaan, in 2de instantie, ten dele óók naar andere middenstanders in het dorp of de buurt.
Als je aan de Belgische kust met iets dergelijks afkomt mag je gelijk inpakken mét een fikse boete bovenop en als het slecht loopt krijg je er ook nog een openingsverbod van enkele weken bij. Niet bepaald een ideale manier om je lokale middenstand te stimuleren.
Je kan natuurlijk gaan discussiëren dat 'de wet' of 'de regels' moeten gevolgd worden, maar persoonlijk heb ik het voor de lossere manier waarop het in Griekenland aangepakt wordt.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
Dat gedogen geldt alleen maar voor vrienden van. Wanneer je daar niet aan mee wil of kan doen, kun je wel inpakken. Helemaal als je buitenlandse eigenaar bent. Je wordt voortdurend overvallen door allerlei controle's.Er is dan zelfs een soort keuringsdienst van waren en je snapt het al, je voldoet nooit aan de hoge eisen van de griekse wet....
Quote
#19
Het heeft er volgens zeggen ook mee te maken dat de gemeente al plannen voor een herinrichting van de straat ter plaatse had.
Daar kan ik me iets bij voorstellen omdat de weg langs die terrassen wel erg smal en onoverzichtelijk is.

Ik kan me ook voorstellen dat de gemeente daarom terughoudend zou kunnen zijn met het (oogluikend) toestaan van een wederopbouw van de terrassen op dezelfde wijze.
Quote
#20
Life Goes On .....
4 dagen na de brand. Foto's van Takis Milonakis.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#21
goeiemorgen Kretofielen,

Is er nog nieuws van Plakias,ik zou graag in oktober gaan,maar gezien de hele toestand om Griekenland
heb ik zo me twijfels,Er is een Engelse uitdrukking"if you do`nt know what to do,do`nt move"
Dus afwachten maar.(Trouwens vanaf Mirthios heb je het mooiste uitzicht op Plakias en Gavdos,
Niet te verwarren met Mirtos,dat ligt bij Irapetra)

Grroeten uit een droog en winderig Rotterdam.

JVW
Quote
#22
gewoon gaan, je zult er meer dan welkom zijn
Quote
#23
Zoals een hotelmanager een paar jaar geleden zei: crisis en betogingen is voor de politiek en de mensen in Athene, wij hebben daar hier op Kreta geen tijd voor. Gewoon gaan, als nu ook nog alle toeristen wegblijven is er inderdaad geen inkomsten meer.
Quote
#24
Ik weet niet of je op Facebook zit, maar er is een openbare Facebookgroep over Plakias (ik volg die groep ook). Daar komen af en toe foto's van nu voorbij. Er staan al vanaf dag 2 na de brand op de terrassen heel grote parasols i.p.v. de gebouwde overkapping. Alles is schoongemaakt en het beton van de vloeren weer fris. Twee van de terrassen op het eind van het rijtje staan overigens nog gewoon overeind. En Plakias is zoveel meer dan dit stukje boulevard. Gewoon gaan dus, ik denk niet dat het voor ons als bezoekers heel veel anders is dan hiervoor. Tenzij je avond aan avond bij Muses zou willen eten, want daar zit je nu wel minder beschut. Maar dat kan ik me nou ook weer niet voorstellen.
Quote
#25
Mhh, Ingrid, Muses restaurant, daar zeg je wat, zijn heerlijke Lobster spagetti...nog 51 dagen wachten.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)