Ferrymaatschappijen in problemen
#1
Mede door de economische crisis verdwenen de laatste 5 jaren al een aantal maatschappijen zoals GA Ferries, Agapitos en Agoudimos. Vorig jaar had NEL Lines cashproblemen waardoor op een gegeven ogenblik enkele van hun schepen voor korte tijd aan de kade bleven liggen toen er geen brandstof meer geleverd werd. Ook al in 2013 was Lesbos wekenlang afgesloten van ferryverkeer door problemen bij NEL Lines.

De verlaten Daliana, Romilda, Marina en Rodanthi van GA Ferries in Piraeus
[Afbeelding: 2nlfu3p.jpg]

En ook nu duiken opnieuw een aantal problemen op.

Ventouris Sea Lines bezit slechts 1 ferry, de Agios Georgios, die al jarenlang een verbinding verzorgd tussen Piraeus en de Cycladeneilanden Kythnos, Serifos, Sifnos en Milos. Eerder dit jaar werd het vaartuig even uitgeleend aan LANE LINES. Dat was om de verbinding tussen Kythira en Kreta (Kissamos) tijdelijk over te nemen van de Vitsentzos Kornaros die dan weer uitgeleend werd aan een andere rederij om een verbinding in de Dodekanese te verzorgen.
Sinds half Maart ligt de Agios Georgios (die sedert het uitlenen aan LANE de naam Panagiou Tinou heeft) echter werkloos aan de kant. Het schip is bezet door bemanningsleden die al maanden geen cent loon meer ontvangen hebben.

[Afbeelding: juu5ag.jpg]


NEL Lines heeft ondertussen ook weer serieuze financiële problemen. Eerst werden een paar maanden terug de AQUA JEWEL en de AQUA SPIRIT bezet door (alweer) onbetaalde bemanningsleden. Beide ferry's liggen ondertussen nog altijd werkloos in Drapetsona. Daar ligt ook de THEOFILOS al geruime tijd aan de kant. Aan Salamina liggen dan weer al een aantal jaren de 'highspeeds' Aelos Kenteris en het zusterschip Aeolos Kenteris I.


En dan is er ook nog het aparte maar schijnende verhaal van de MYTILENE:

[Afbeelding: ojgpie.jpg]

Op 5 februari 2015 meerde het schip af in Karlovasi, Samos met machineproblemen. De Mytilene ligt er nog altijd. De machineproblemen zijn nooit opgelost, maar ook hier heeft de bemanning het schip bezet omdat zij ondertussen al meer dan 8 maanden niet meer betaald zijn door de rederij.  In de sociale akkoorden voor de zeelui in Griekenland is er een clausule die bepaald dat werkloze zeelui een premie krijgen van 300 Euro met Pasen. Maar ook dat hebben de bemanningsleden van de Mytilene niet gekregen. Ondertussen is de situatie aan boord alleen maar slechter geworden voor de 48 bemanningsleden die nog aan boord zijn.
[Afbeelding: sak4.jpg]

Enkele officieren hebben de leiding van NEL gecontacteerd en kregen te horen dat op 24 April er zou betaald worden, maar tot heden is dat nog niet gebeurd. Een ander bemanningslid kreeg te horen dat hij een aanvraag moest doen .....per e-mail. Ondertussen worden zij, voor zoveel als mogelijk, geholpen door de autoriteiten en inwoners van Samos. Ook de viceminister van Maritieme zaken, Drakas, heeft inmiddels de rederij aangemaand te voldoen aan haar verplichtingen.  Als drukkingsmiddel worden voor NEL geen nieuwe vaarschema's meer goedgekeurd.
Ook de TAXIARCHIS, nog een ferry van NEL, is ondertussen bezet door de bemanning en ligt in de haven van Lavrio.
Mogelijks kan de verkoop van de Panagia Thalassini, een 'highspeed' die door Inter Ships gechartered werd en ingezet tussen Algerije en Spanje maar vorige week terug naar Piraeus gesleept werd, voor enig soelaas zorgen.

In Patras ligt sinds 12 september 2012 de IONIAN QUEEN van ENDEAVOR Lines die sedert 2005 tussen Griekenland en Italië voer. Dit is de grootste ferry die de haven van Brindisi te verwerken kreeg. Maar de crisis zorgde ervoor dat ook voor Endeavor Lines de schulden zich opstapelden.  Ondertussen werd al ettelijke malen geprobeerd het schip te verkopen, maar zonder succes. De vraagprijs zal daar wel voor iets tussen zitten. Maar nu wordt een nieuwe poging gedaan en is de vraagprijs gezakt van 9 tot 3 miljoen Euro.
Dus als er iemand ergens een verborgen spaarpotje heeft?  Big Grin Big Grin

[Afbeelding: 2ito2op.jpg]

HELLENIC SEAWAYS heeft dan wel geen financiële problemen, maar werden de laatste tijd wel door het noodlot getroffen. Op 23 maart laatstleden brak, bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt, brand uit op de HIGHSPEED 5. Jammer genoeg viel daarbij ook 1 dode te betreuren.

[Afbeelding: bfneq9.jpg]

Het vaartuig dat ingezet wordt op de drukke Piraeus-Santorini-Kreta route zal niet meer bedrijfsklaar geraken voor het zomerseizoen en waarschijnlijk ook niet meer varen dit jaar. Tot overmaat van ramp viel vorige week dan ook nog de HIGHSPEED4 uit met een probleem aan 1 van de motoren. Door de leiding van Hellenic Seaways werd beslist om een motor uit de Highspeed 5 over te hevelen naar de Highspeed 4.

En deze morgen deelde ook Fastferries in de klappen. Bij het aanleggen in Gavrio (Andros) van de Ekaterini P brak een olieleiding waarmee de bediening van de de achterklep werkt. Daardoor viel de druk weg waardoor de achterklep in het water viel. Bemanningsleden konden dan de achterklep vastmaken met touwen waarna deze iets kon opgetild worden zodat het schip alsnog kon aanleggen. Alles werd ter plaatse hersteld en na een inspectie door de veiligheidsdiensten kon de ferry - met vertraging - toch vertrekken om de normale route naar Tinos en Mykonos verder te zetten.

[Afbeelding: kb6ae0.jpg]

Maar niet alleen voor ferry maatschappijen is het voor het ogenblik kommer en kwel.
Ook één van de grootste scheepswerven, Neorion Shipyards in Syros, heeft het moeilijk. De werf is voor het ogenblik afgesloten door stakingen en bezettingen, ook al door personeel dat al enige tijd niet meer betaald is.


De Neorion scheepswerf in betere tijden
[Afbeelding: n67zuf.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Winst voor ferrymaatschappijen Patrick 0 2.369 01 September 2015, 21:03
Laatste bericht: Patrick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)