Hulp voor vluchtelingen
#1
 Op Lesbos zijn alleen de afgelopen dagen al zo'n 2000 vluchtelingen aangekomen. Het is een groot probleem net als op andere Griekse eilanden. Op Lesbos wordt geprobeerd om deze mensen zoveel mogelijk te helpen. Als je facebook hebt kijk dan eens op deze pagina 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&fref=ts
Ga je naar Lesbos of ken je mensen die gaan, op deze pagina doet men ook oproepen van dingen die nodig zijn z.a. kleding, voeding, luiers etc. 
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#2
Zie voor nog een achtergrond verhaal ook de site van Hotel Boekenlust.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&id=482.
Steun is inderdaad hoog nodig als je deze aantallen van vluchtelingen leest die op Lesbos aankomen.
Zal helaas ook op veel ander Griekse eilanden zoals Samos niet anders zijn.
Maar ja de Telegraaf en andere dergelijke media schrijven liever over andere dingen met betrekking tot Griekenland.
Nikos en Maria
Quote
#3
Goed dat je ook even een vergelijkbare website noemt Nikos & Maria; immers niet iedereen heeft facebook. Alle beschikbare aandacht is welkom in deze verschrikkelijke situatie.......
Quote
#4
Zie ook de filmpjes die via you tube zijn te vinden , met daarbij een betoog wat recht uit het hart van de filmer komt.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Maken we dan ook verschil tussen echte vluchtelingen of goudzoekers?
Hoeveel Grieken zouden een paar duizend (!) Dollar p.p. op tafel kunnen leggen voor een overtocht?
Griekse kinderen vallen flauw in de klas en moeten op blote voetjes naar school....
Begrijp me niet verkeerd; een mens in nood moet je altijd helpen maar goudzoekers heb ik niets mee.

Edje.
Quote
#6
Het gaat hier toch niet om Grieken maar voornamelijk Afrikanen? Of begrijp ik je verkeerd?
Quote
#7
De mensen die aankomen op Lesbos komen voornamelijk uit Syrie en deels ook uit Afghanistan. Ik heb respect voor Grieken die ondanks hun eigen ellende deze vluchtelingen helpen waar ze kunnen. Je ziet dat toeristen ook de helpende hand uitsteken. Vanmiddag is er een konvooi van (huur) auto's  van Grieken en toeristen met vrouwen en kinderen van Molyvos naar Mytilini gereden. Zij riskeren gearresteerd te worden want de wet verbied dat je helpt. De mensen moesten eigenlijk lopen:-( 70 km in de zon?! Als de Grieken dit doen en wij als toerist doen dit ook allemaal een beetje dan helpen we iedereen toch? 
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#8
1200 vluchtelingen opgevist de laatste 48 uren

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
En nog een relaas van Lesbos vanmorgen 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#10
Kijk eens, in de reportage vanavond op onze TV1, over de vluchtelingenstroom op het eiland Kos... wat een ellende:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#11
Dit is nu ook in NL in de media gekomen waarschijnlijk n.a.v het artikel uit de Britse krant
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





En overgenomen door de Telegraaf en het AD. Editie NL zoekt nu via FB toeristen die vluchtelingen hebben gezien? Ik heb hen gezegd waarom ze niet met hulporganisaties contact leggen waarom die niets doen. Er is dringend hulp nodig op diverse eilanden, voedsel en water is nodig. Maar ja, geen aardbeving van 8 op schaal van richter dus geen hulp
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#12
Ze komen hier dagelijks langs ons huis op Lesvos op hun lange tocht naar Mytilini. Het is verschrikkelijk triest allemaal. De mensen van hier zijn inderdaad geweldig behulpzaam. We doen wat we kunnen.
Quote
#13
@Mariët en greece67,
Wat een uitzichtloze ellende om mee te maken. Engelse toeristen, die vertellen, dat ze daar niet mee geconfronteerd willen worden in de vakantie. Zou zelf ook niet lekker rustig zitten eten, wanneer het eten van mijn bord gekeken wordt door een paar mensen met honger. Wat een ellende en nog maar het begin van het "vluchtseizoen"
Quote
#14
NOS vandaag:

De problemen met bootvluchtelingen in de Middellandse Zee houden aan. In het zuiden van Italië zijn ze inmiddels wel wat gewend, maar de afgelopen 24 uur moest de Italiaanse kustwacht meer dan 4000 mensen van de Middellandse Zee halen. Onder de vluchtelingen zijn veel vrouwen en kinderen.
Zeventien immigranten overleefden de overtocht niet. Dit jaar zijn naar schatting tegen de 1800 migranten omgekomen bij hun poging om de Middellandse Zee over te steken. 
Griekse eilanden
Ook het aantal vluchtelingen dat uit Turkije vertrekt en aankomt op de Griekse eilanden is nog nooit zo groot geweest. Elke week worden het er meer. Dit jaar zijn het er al bijna 40.000.
De helft van hen zet voet aan land op Lesbos. Zeker nu het weer beter wordt en de zee rustiger, neemt het aantal vluchtelingen dagelijks toe. Gisteren kwamen 750 vluchtelingen aan op het eiland, voornamelijk uit Afghanistan en Syrië. Het eiland kan de stroom vluchtelingen nauwelijks nog aan.


[Afbeelding: xxl.jpg]
Quote
#15
Dit is het bekende dweilen met de kraan open.
En zolang ze de mensen blijven opvangen, zal de toestroom
alleen nog maar meer en meer toenemen.
Een paar jaar geleden stuurde de Griekse marine op Lesbos
nog elke verdachte boot met gelukszoekers met georganiseerde
En soms harde hand retour naar de Turkse wateren.
Maar dat mocht onder druk van de Europesche commissie
niet meer want dat was inhumaan.
Maar voor de rest werd er natuurlijk geen oplossing gezocht
Voor dit probleem. Italië en Griekenland moesten het verder
Zelf maar uitzoeken, en de Turken worden er niet op aan
gesproken om deze boten stroom tegen te houden.
En zie... Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Quote
#16
In september ga ik zelf naar Mythilini, ik zal mijn bijdrage leveren: ik schrik niet terug van een vakantie in Griekenland, een land dat toch al zwaar getroffen is door de crisis, en zal tevens inkopen doen voor de vluchtelingen. Ik weet het: een druppel op de gloeiende plaat, alla: ti na kanoume:
Quote
#17
als elke toerist 1 goede daad doet tijdens zijn verblijf waar ook op de eilanden tov de bootvluchtelingen is dat op zich geen pleister op een houten been meer ...
al moest je tenminste 1 maal in de supermarkt 1 zakje met eten vullen en zelf aan de vluchtelingen geven, heeft die dan weeral die dag geen honger meer ...
en dat ga ik dan ook doen als ik er 1 tegenkom op Kreta ( ik weet niet of er daar zijn)
Quote
#18
De EU maakt zichzelf te schande. Ze laten Griekenland creperen en verrijken zich enorm aan de schuld van Griekenland. Nederland verdiende er in april 3 miljard euro aan en Duitsland meer dan 500 miljard. In de tussentijd wordt het land, dat het al zo moeilijk heeft, bedolven onder de vluchtelingen en vangt die ruimhartig op. En wat doet de EU? Wat doet Nederland? Helemaal niets........ Het is een schande!

Mvg
Martin
Quote
#19
Zeker, terwijl ik weleens hoorde dat wij toch één grote Europese familie zijn....[Afbeelding: 14wzrx4.jpg]
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#20
Klopt. Maar alleen als we er geld aan kunnen verdienen, anders niet.

Mvg
Martin
Quote
#21
Wij waren op Samos en hebben geen last gehad van vluchtelingen. Ik heb ze wel gezien, maar ze gingen gelijk in politiebusjes en werden "afgevoerd" Deze mensen komen in een opvang of iets wat daarvoor doorgaat. Ze lopen echt niet op straat.
Verder spreek ik bijna dagelijks iemand die op Kos woont. Hij zei dat alles door de media vreselijk wordt opgeblazen. Er zijn daar inderdaad ook vluchtelingen maar sinds eergisteren worden zij direct naar Athene vervoerd waar ze ook weer opgevangen worden. Op de eilanden heb je als toerist dus geen last van vluchtelingen. Het is natuurlijk ook niet zo dat, als er vluchtelingen aankomen, die daar maar gewoon tussen de toeristen lopen. Denk eens na!!
Het is al zo erg dat alle mensen die ik spreek (en die weten dat wij in Griekenland waren) als eerste vragen of we geen last hadden van vluchtelingen.
Quote
#22
Morgen belangrijke laatste vergadering in Brussel met de Griekse delegatie. Het zal buigen of barsten worden vrees ik. Indien geen akkoord is faillissement onafwendbaar met als gevolg maandag gesloten banken. Best het nieuws morgen in het oog houden.
Quote
#23
Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waar al die mensen al dat geld vandaan halen om bijvoorbeeld die smokkelaars te betalen! Soms zijn er hele families gevlucht. .
Als ik het goed begrijp zijn het dus hoofdzakelijk de rijke mensen die als vluchteling aankomen en de meeste arme mensen moeten daar noodgedwongen blijven?
Quote
#24
(12 June 2015, 19:36)Margo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waar al die mensen al dat geld vandaan halen om bijvoorbeeld die smokkelaars te betalen! Soms zijn er hele families gevlucht. .
Als ik het goed begrijp zijn het dus hoofdzakelijk de rijke mensen die als vluchteling aankomen en de meeste arme mensen moeten daar noodgedwongen blijven?

Neen. Het niet altijd zo dat het volledige bedrag ineens betaald wordt. Dikwijls gebeurt het in etappes en worden ze gedwongen te werken , bedelen of.... tot het bedrag betaald is. Dan wordt een bedrag afgesproken voor een volgende etappe enz... Anderen hebben hun huis of stuk grond verkocht. Of de familie legt samen om 1 of 2 familieleden de overtocht te laten maken in de hoop dat ze (ooit) geld verdienen om een overtocht voor andere familieleden te betalen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#25
Op Lesbos zie je ze wel. Het is hier niet zo goed geregeld door de autoriteiten. De boten komen meestal aan bij Eftalou. Omdat er geen vervoer is geregeld gaan de vluchtelingen te voet naar Mitilini. Een tocht van ruim 70 km lopen in de zon. Ze vallen je zeker niet lastig. Ik vond het mensonterend zeker als er ook kinderen bij zijn. Dus nu hebben we in de auto tijd extra flessen water mee om uit te delen. Daar zijn ze erg blij mee. Ik zie nu alleen hier. Maar dan zijn er nog de andere eilanden, Italië, Malta etc en vraag ik mij wel af hoe dit verder moet in Europa??
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#26
Ook op Leros komen ze aan. Elke dag zo een vijftig, zestig die vanaf naar ik meen Agathonisi Komen. . Ze worden geregistreerd, mensen uit oorlogsgebied krijgen een verblijfspas tot zes mAnden, anderen, waarvan men aanneemt dat het gelukszoekers zijn, mogen een maand in Griekenland zijn. De mensen met cash op zak, en dat zijn er toch nog wel wat, vertrekken vervolgens zelfstandig met de Ferry naar het vasteland.
Quote
#27
(12 June 2015, 20:46)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(12 June 2015, 19:36)Margo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waar al die mensen al dat geld vandaan halen om bijvoorbeeld die smokkelaars te betalen! Soms zijn er hele families gevlucht. .
Als ik het goed begrijp zijn het dus hoofdzakelijk de rijke mensen die als vluchteling aankomen en de meeste arme mensen moeten daar noodgedwongen blijven?

Neen. Het niet altijd zo dat het volledige bedrag ineens betaald wordt. Dikwijls gebeurt het in etappes en worden ze gedwongen te werken , bedelen of.... tot het bedrag betaald is. Dan wordt een bedrag afgesproken voor een volgende etappe enz... Anderen hebben hun huis of stuk grond verkocht. Of de familie legt samen om 1 of 2 familieleden de overtocht te laten maken in de hoop dat ze (ooit) geld verdienen om een overtocht voor andere familieleden te betalen.

Het is inderdaad zo, Margo, dat alleen de welgestelde mensen hier naartoe komen. De beelden die wij op tv zien van al die huilende kindertjes met hun blote voetjes in de sneeuw, zijn mensen die hier niet naartoe kunnen komen omdat ze geen geld en/of ander bezit hebben. Het klopt wat Patrick zegt: vaak wordt een huis, auto of stuk land verkocht om de overtocht te kunnen maken. In etappes betalen heb ik nog nooit van gehoord. Hoe zou je dat moeten doen? De smokkelaars verdwijnen als ze het geld hebben ontvangen. Ik heb ruim 5 jaar met vluchtelingen gewerkt en weet wel zo'n beetje hoe het werkt.
Quote
#28
(13 June 2015, 12:13)Doornroosje schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(12 June 2015, 20:46)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(12 June 2015, 19:36)Margo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waar al die mensen al dat geld vandaan halen om bijvoorbeeld die smokkelaars te betalen! Soms zijn er hele families gevlucht. .
Als ik het goed begrijp zijn het dus hoofdzakelijk de rijke mensen die als vluchteling aankomen en de meeste arme mensen moeten daar noodgedwongen blijven?

Neen. Het niet altijd zo dat het volledige bedrag ineens betaald wordt. Dikwijls gebeurt het in etappes en worden ze gedwongen te werken , bedelen of.... tot het bedrag betaald is. Dan wordt een bedrag afgesproken voor een volgende etappe enz... Anderen hebben hun huis of stuk grond verkocht. Of de familie legt samen om 1 of 2 familieleden de overtocht te laten maken in de hoop dat ze (ooit) geld verdienen om een overtocht voor andere familieleden te betalen.

Het is inderdaad zo, Margo, dat alleen de welgestelde mensen hier naartoe komen. De beelden die wij op tv zien van al die huilende kindertjes met hun blote voetjes in de sneeuw, zijn mensen die hier niet naartoe kunnen komen omdat ze geen geld en/of ander bezit hebben. Het klopt wat Patrick zegt: vaak wordt een huis, auto of stuk land verkocht om de overtocht te kunnen maken. In etappes betalen heb ik nog nooit van gehoord. Hoe zou je dat moeten doen? De smokkelaars verdwijnen als ze het geld hebben ontvangen. Ik heb ruim 5 jaar met vluchtelingen gewerkt en weet wel zo'n beetje hoe het werkt.

De laatste 16-17 jaren van mijn beroepsloopbaan heb ik gerechtelijke onderzoeken verricht (nationaal en internationaal) naar mensensmokkel.
Betalen in etappes is/was iets dat de laatste jaren meer voorkwam dan vroeger. Smokkelaars verdwijnen namelijk niet als het geld ontvangen is. Punt is dat de meeste smokkelaars het geld zelfs niet rechtstreeks in handen krijgen. Dikwijls wordt gewerkt via het "hawala" bankierssysteem. Zeg maar een soort voorloper van Western Union dat voornamelijk gebouwd is op vertrouwen en veel in gebruik is in het Midden Oosten en zeker het Indische subcontinent.
Hoe werkt het "hawala" systeem?
Simpel. Jij bent de smokkelaar die het voor mij regelt dat ik van Turkije naar Griekenland kom. De wijze waarop dat gebeurt zal de prijs bepalen. Mijn familie neemt contact met een "hawala bankier" (dikwijls een vooraanstaand persoon in hun dorp of streek) en betaald hem de som die overeengekomen werd (kan in natura - grond, huis, vrouw, dieren,... - of in liquide). Jij (de smokkelaar) bepaalt waar dat geld naartoe gaat (ook een "hawala bankier"). De "bankiers" bepalen de modaliteiten waarop zij onderling de 'betaling' verrekenen. De smokkelaar ontvangt een bericht van zijn 'bankier' dat de betaling in orde is en zal dan tot de actie overgaan.

Groot probleem in dergelijke onderzoeken is dat je niet kan uitgaan van het systeem "follow the money". Verder is het een hechte kring die echt contacten hebben met soortgenoten in (bijna) alle Europese landen.
Om terug te komen tot de 'etappes'. Jij smokkelt mij voor een bepaald bedrag van Turkije naar Griekenland. Als ik verder wil (Italië bijvoorbeeld) zal ik van jou een telefoonnummer of een naam of een adres krijgen van een smokkelaar in Griekenland. Eens in Italië zal ik weer door iemand anders 'geholpen' worden om bij de juiste persoon in België, Nederland, Frankrijk,... terecht te komen die mij weer verder 'helpt' (bijvoorbeeld als mijn uiteindelijke bestemming Engeland is).
Soms dient voor elk stuk apart betaald, soms wordt een som afgesproken voor het volledige traject. De prijzen daarvoor verschillen dan ook naargelang de wijze van transport. Goedkoopste is altijd het meest gevaarlijke (gammele bootjes, in koelwagens,...). Duurste zijn dikwijls met vliegtuig (en valse of vervalste documenten) of zogenaamde 'gegarandeerde transporten' (= meestal met medeweten van vrachtwagenchauffeur(s) of speciaal omgebouwde ruimtes in vracht- /bestelwagens).

Wat mij in al die tijd het meest verwonderd heeft was hoe weinig van die mensen gebruik wilden maken van het "slachtoffersysteem" zoals dat in België bestaat. Hierbij wordt hen een vast verblijf en verblijfspapieren aangeboden, mits enkele voorwaarden natuurlijk.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#29
(13 June 2015, 22:14)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(13 June 2015, 12:13)Doornroosje schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(12 June 2015, 20:46)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Neen. Het niet altijd zo dat het volledige bedrag ineens betaald wordt. Dikwijls gebeurt het in etappes en worden ze gedwongen te werken , bedelen of.... tot het bedrag betaald is. Dan wordt een bedrag afgesproken voor een volgende etappe enz... Anderen hebben hun huis of stuk grond verkocht. Of de familie legt samen om 1 of 2 familieleden de overtocht te laten maken in de hoop dat ze (ooit) geld verdienen om een overtocht voor andere familieleden te betalen.

Het is inderdaad zo, Margo, dat alleen de welgestelde mensen hier naartoe komen. De beelden die wij op tv zien van al die huilende kindertjes met hun blote voetjes in de sneeuw, zijn mensen die hier niet naartoe kunnen komen omdat ze geen geld en/of ander bezit hebben. Het klopt wat Patrick zegt: vaak wordt een huis, auto of stuk land verkocht om de overtocht te kunnen maken. In etappes betalen heb ik nog nooit van gehoord. Hoe zou je dat moeten doen? De smokkelaars verdwijnen als ze het geld hebben ontvangen. Ik heb ruim 5 jaar met vluchtelingen gewerkt en weet wel zo'n beetje hoe het werkt.

De laatste 16-17 jaren van mijn beroepsloopbaan heb ik gerechtelijke onderzoeken verricht (nationaal en internationaal) naar mensensmokkel.
Betalen in etappes is/was iets dat de laatste jaren meer voorkwam dan vroeger. Smokkelaars verdwijnen namelijk niet als het geld ontvangen is. Punt is dat de meeste smokkelaars het geld zelfs niet rechtstreeks in handen krijgen. Dikwijls wordt gewerkt via het "hawala" bankierssysteem. Zeg maar een soort voorloper van Western Union dat voornamelijk gebouwd is op vertrouwen en veel in gebruik is in het Midden Oosten en zeker het Indische subcontinent.
Hoe werkt het "hawala" systeem?
Simpel. Jij bent de smokkelaar die het voor mij regelt dat ik van Turkije naar Griekenland kom. De wijze waarop dat gebeurt zal de prijs bepalen. Mijn familie neemt contact met een "hawala bankier" (dikwijls een vooraanstaand persoon in hun dorp of streek) en betaald hem de som die overeengekomen werd (kan in natura - grond, huis, vrouw, dieren,... - of in liquide). Jij (de smokkelaar) bepaalt waar dat geld naartoe gaat (ook een "hawala bankier"). De "bankiers" bepalen de modaliteiten waarop zij onderling de 'betaling' verrekenen. De smokkelaar ontvangt een bericht van zijn 'bankier' dat de betaling in orde is en zal dan tot de actie overgaan.

Groot probleem in dergelijke onderzoeken is dat je niet kan uitgaan van het systeem "follow the money". Verder is het een hechte kring die echt contacten hebben met soortgenoten in (bijna) alle Europese landen.
Om terug te komen tot de 'etappes'. Jij smokkelt mij voor een bepaald bedrag van Turkije naar Griekenland. Als ik verder wil (Italië bijvoorbeeld) zal ik van jou een telefoonnummer of een naam of een adres krijgen van een smokkelaar in Griekenland. Eens in Italië zal ik weer door iemand anders 'geholpen' worden om bij de juiste persoon in België, Nederland, Frankrijk,... terecht te komen die mij weer verder 'helpt' (bijvoorbeeld als mijn uiteindelijke bestemming Engeland is).
Soms dient voor elk stuk apart betaald, soms wordt een som afgesproken voor het volledige traject. De prijzen daarvoor verschillen dan ook naargelang de wijze van transport. Goedkoopste is altijd het meest gevaarlijke (gammele bootjes, in koelwagens,...). Duurste zijn dikwijls met vliegtuig (en valse of vervalste documenten) of zogenaamde 'gegarandeerde transporten' (= meestal met medeweten van vrachtwagenchauffeur(s) of speciaal omgebouwde ruimtes in vracht- /bestelwagens).

Wat mij in al die tijd het meest verwonderd heeft was hoe weinig van die mensen gebruik wilden maken van het "slachtoffersysteem" zoals dat in België bestaat. Hierbij wordt hen een vast verblijf en verblijfspapieren aangeboden, mits enkele voorwaarden natuurlijk.

Ik heb zo'n verhaal nog nooit gehoord. Ik ken alleen de gevallen die rechtstreeks aan de smokkelaar betaald werden en klaar was Kees! Er kwamen nog wel andere mensen om de hoek kijken maar voor zover ik begrijp was dat allemaal inclusief. Wel werd er een grote som geld betaald. Ik twijfel niet aan je verhaal, Patrick maar dit was bij mij niet bekend. Nu zal dat op het moment misschien ook anders zijn dan een aantal jaar geleden. Ik ken mensen die veelal per vliegtuig in Nederland zijn aangekomen. (uiteraard met een vals paspoort en nadat ze eerst een grote som geld hadden betaald.)
Quote
#30
Zaterdagavond werden in totaal maar liefst 2.000 vluchtelingen van Mytilene overgebracht naar Piraeus met 2 ferry's.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#31
Op Kos is er in ieder geval niets meer aan de hand. Gaan nu gelijk door naar Athene. Wel hebben veel mensen hun vakantie gecanceld. Triest!
Quote
#32
Hopelijk gaat er nu weer wat ten goede verbeteren op Lesbos voor wat betreft de opvang van de vluchtelingen nu de directeur van St Vluchteling Tineke Ceelen op Lesbos is.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




?&tx_ttnews[tt_news]=142685&cHash=aa2bb901847d75a1b251735f6464ea48
Quote
#33
Ik heb het gelezen inderdaad. Ik hoop zo dat er iets gaat gebeuren om de vrijwilligers daar te helpen
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#34
Artsen zonder grenzen gaat een noodhulpteam naar Lesbos zenden volgens de Belgische krant Het Nieuwsblad. Er zal werk gemaakt worden van medische raadplegingen, hulpgoederen uitdelen en te werken aan de verbetering van de hygiëne in Kara Tepe en Moria. De organisatie heeft al een bustransport ingelegd zodat de migranten geen zeventig kilometer meer moeten lopen naar het registratiecentrum in Mitilini, in het noorden van het eiland.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#35
Respect voor deze landgenoten!

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#36
vertederend Smile

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#37
Verontrustend.... Confused

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






[Afbeelding: qzg16s.jpg]
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)