Groeten uit Griekenland - Bruno Tersago
#1
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Begin 2000 trekt Bruno Tersago naar Griekenland, een land met een solide toekomst. Denkt hij. Want wanneer premier Papandreou tien jaar later aankondigt dat de nationale schuld de pan uitswingt en het IMF en de Europese Unie hulp moeten bieden, ziet Tersago de wieg van de democratie in chaos en armoede wegzinken. Ook hijzelf wordt geraakt, samen met zijn Griekse vrouw. Als VRT-correspondent brengt de auteur regelmatig verslag uit over de Griekse crisis maar in dit boek gaat hij verder. Hij schetst beelden: niet van luie, profiterende Grieken maar van mensen die moeten overleven. Van een Griekse middenklasse die volledig dreigt te verdwijnen door een door Berlijn en Brussel opgelegd besparingsbeleid. Van de allerrijkste Grieken die buiten schot blijven. Van een samenleving die gevaarlijk gepolariseerd raakt en uit elkaar dreigt te worden gerukt. Van verzet en strijd. Groeten uit Griekenland is een postkaart zonder zon, zee of idyllische eilandjes met witgekalkte huisjes.
Quote
#2
Ik weet niet waar het idee vandaan komt dat Griekenland in 2000 een solide toekomst had ..... Ik kom er al sinds 1980 en heb nooit dat idee gehad ....
Quote
#3
(27 May 2015, 22:51)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik weet niet waar het idee vandaan komt dat Griekenland in 2000 een solide toekomst had ..... Ik kom er al sinds 1980 en heb nooit dat idee gehad ....

Zo zie je maar ElsR zelfs in 2000 was er al verschil van inzicht Big Grin

Kalo Mesimery

Dick
Quote
#4
@Els en Dick, In 2001 na lange tijd weer eens naar Griekenland op vakantie. Laatste jaar van de Drachme. Op Karpathos kregen we nog snoepjes als klein wisselgeld. Zeg tegen de winkelmevrouw dat het wisselgeldprobleem vogend jaar opgelost is met de komst van de Euro. Ander geld? Ze keek of ze water zag branden. Daarvoor (1974) de Kolonels en de Drachme met de Phoenix herreizend uit de as.
volgende maand naar Kreta. Zit hier maar wat te dromen in een waterig zonnetje.
Quote
#5
“Groeten uit Griekenland” is geschreven voor een publiek dat nog niet meteen vertrouwd is met de Griekse situatie en nog niet zo heel veel weet over de Griekse crisis. Sommigen onder u die hier al langer komen, zullen een aantal zaken al wel eerder gelezen hebben. maar het blijft een goed boek.
Zeker aan te readen.



Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
Ik heb het boek op mijn net afgelopen vakantie gelezen. Heb er niet lang moeten over doen.
Aangrijpend hoe diepgewortelde families in de politiek verweven zitten en dat merk je zelfs al op veel kleinere schaal in kleine dorpen op Kreta. Zij behoren ook steevast tot de begoede families en komen zelden tot weinig te kort in de dagelijkse behoeften.
Het is schrijnend te noemen dat de grote(re) steden zo te lijden hebben.
Politiek is een "pest" & dat is niet alleen zo in Griekenland natuurlijk.
Het boek is dan ook een aanrader!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)