Grieksegids nieuws     
5 Weken eilandhoppen in de Dodecanese - De (moeilijke) Start
#1
Het lijkt allemaal zo simpel. Vliegtickets geboekt, online ingecheckt, trein + bus naar de luchthaven, vliegreisje....en we zijn er. Jaaaaah, hallo - effen buiten de waard gerekend.

8 uur 's morgens: 1 van onze dochters komt ons ophalen om ons naar het station te voeren. Treintje is op tijd. In Brussel overstappen op trein naar Charleroi. In Charleroi eventjes wachten op de bus naar de luchthaven. Mooi, kunnen in de tussentijd kennis maken met een sympathiek Luxemburgs koppel die naar Tenerife gaan. Op de bus een Grieks/Limburgse die met haar man op familiebezoek gaat naar Rhodos. Ha, wij vliegen ook naar Rhodos. Leuk.
Luchthaven Charleroi: Enkele jaren hier al niet meer geweest. Precies véél meer reizigers dan toen. Een tijdje later wordt duidelijk waarom.
Bagage ingecheckt bij Ryanair - No problem. Security gepasseerd op weg naar de gates - No problem.
Er kunnen geen problemen zijn, want we zijn op alles voorzien. Op tijd ingecheckt en bagage ook ruim op tijd. Want voor je het weet ben je te laat en dergelijke zaken kosten bij Ryanair duurder dan het ticket zelf.
Opeens klinkt door de PA dat door 'technische problemen" de vluchten naar Bordeaux en Carcassone geannuleerd zijn. Zal wel iets in Frankrijk wezen zeker?
SMS van dochter. Wil ons waarschijnlijk nog goede reis wensen. Neen dus. Of we al weten dat er problemen zijn met radar en dat vluchtverkeer op Belgische luchthavens niet meer mogelijk is? Ooooops. Zal waarschijnlijk maar even duren en dan gaat het waarschijnlijk wel weer zijn gangetje. Denken we.
De ene na de andere vlucht wordt geannuleerd, met uitzondering van een vlucht naar Madrid en ....onze vlucht naar Rhodos. Hoop doet leven. Maar wat als onze vlucht óók geannuleerd wordt? Overboeken? De volgende is pas zondag en dat betekent problemen dus. Wat met de huurwagen die op de luchthaven klaar staat? Wat met de overnachtingen op Rhodos die geboekt zijn? En zondag aankomen en vervolgens maandag al de ferry op richting Tilos. Rhodos verdient meer dan dat.
13.30 uur: Een ingeving. Even de wifi van Charleroi Airport testen: Zijn er andere mogelijkheden om vanuit België naar Rhodos te vliegen vóór zondag? Waarschijnlijk wel. Met een andere touroperator of met Aegean of.... Maar wat gaat dat kosten? Waarschijnlijk heel veel want zijn vliegtickets niet altijd duurder naargelang je dichter bij de datum van vertrek komt?
Eerst even zien bij Jetairfly. Wat? Om 18.00 uur is er een vlucht vanuit Zaventem en een ongelooflijke prijs: 115€ (inclusief administratiekosten) voor 2 personen. Laat Ryanair onze vlucht nu maar afgelasten. Hebben we nog tijd genoeg om in Zaventem te geraken. Andere vluchten worden afgelast, maar niet die naar Rhodos. Voorlopig niet.
15.00 uur: Door technische problemen wordt (eindelijk) de vlucht naar Rhodos geannuleerd. Iedereen in België weet ondertussen dat die technische problemen bij de Air Traffic Control liggen. Maar goed.
Eerst proberen zo snel mogelijk onze bagage te recupereren. Een vriendelijke werkneemster van Charleroi Airport zegt: "Volg mij maar." Enkele magische codes indrukken op muurpanelen en we staan aan de bagage ruimte. Mijn vrouw ontfermt zich over de bagage en ik begeef mij als de weerlicht naar het Jetaircentrum waar een bevallige jonge dame mij vraagt of ze mij met iets kan helpen. Jazeker, kan ik nog 2 tickets krijgen voor de vlucht naar Rhodos om 17.55 uur vanaf Zaventem. Jawel, maar u weet toch ook dat er tot nader order geen vliegtuigen kunnen opstijgen of landen op Belgische luchthavens. Ja dat weet ik maar kan ik 2 tickets kopen. Geen probleem, hoe wenst u te betalen? 2 minuten later heb ik een reservering in de hand en mijn echtgenote heeft de bagage al gerecupereerd. Nu terug bus en trein richting Zaventem. Ondertussen de mensen uit Luxemburg gezien (Wij worden met de bus naar Parijs gebracht en vliegen van daar naar Tenerife - succes en prettige vakantie. Jullie ook heel veel succes en hopelijk lukt het vanuit Zaventem). Ook de Grieks/Limburgse dame zien we nog. Onverrichterzake en verdrietig keert ze terug huiswaarts maar wenst ons veel geluk en een prettig verblijf in Griekenland.
16.00 uur: We zitten al op de trein richting Brussel. Eerst even de autoverhuurder in Rhodos inlichten. Vervolgens een berichtje naar Yannis van Paleos Hotel Apartments in Ialyssos. Antwoord van Yannis: No problem, zend me een berichtje als je vertrekt in Brussel.
17.30 uur: Ja, we zijn in Zaventem. Maar zijn we op tijd? Normaal niet, maar we hopen (en rekenen op de vertragingen). Waarschijnlijk de eerste keer dat we blij zijn en hopen op vertragingen. Een blik op het grote bord: "Delayed 19.30". YES! Maar nu moeten we door een mensenzee helemaal de hal door want de Jetair check-in is natuurlijk helemaal achteraan.
17.40 uur: Goede middag mijnheer, wij zijn waarschijnlijk te laat maar.......... Even kijken....jullie staan niet op de passagierslijst.... Wat???? De Jetair medewerkster in Charleroi heeft verzekerd dat er geen probleem zou zijn. Ogenblikje, even bellen..... Geen probleem, ik kan jullie toevoegen aan de passagierslijst. Wilt u uw bagage op de band plaatsen, hier zijn uw instapkaarten. Prettige reis. Ongelooflijk, het gaat lukken. Nu moet het wel nog mogelijk worden dat het vliegverkeer terug op gang komt.

19.30 uur: Geen Jetair vliegtuig te zien aan de gate. Een vliegtuig van Thomas Cook wordt weggesleept om plaats te maken voor eentje in Corendon kleuren. Verontruste reizigers nemen contact op met het 7/24 uren nummer van Jetair. Geen probleem, wij doen het nodige om u zo snel mogelijk op uw bestemming te brengen. Zodra wij meer nieuws hebben nemen we terug contact op.
21.00 uur: Een medereiziger ontvangt een telefoontje van Jetair. Gezien vele van onze vliegtuigen gestrand zijn in andere landen hebben wij vliegtuigen afgehuurd bij andere maatschappijen, maar .... wij moeten ook nog bemanning vinden die hun vlieguren nog niet overschreden hebben en/of vrij zijn. We vragen nog even uw geduld. Mensen die vandaag niet meer kunnen vertrekken hebben wij al in hotels in de buurt ondergebracht. Goed nieuws, wij zitten nog op de luchthaven en niet in een hotel.
23.00 uur: De passagiers van de Jetairvlucht met bestemming Rhodos kunnen nu inschepen aan gate A63. YYYYYYEEEEEEEESSSSSSSSSS
Het is dus wel degelijk het vliegtuig in Corendon kleuren dat daar al een paar uren aan de gate staat. In werkelijkheid is het van een Estlandse maatschappij met Estlandse bemanning maar in dienst van Corendon.
Vlug een berichtje naar Yannis: We komen er aan, maat het wordt wel 04.00 uur Griekse tijd. No problem my friend. Bel bij aankomst het nummer......en mijn vader, Michalis, komt eraan. Als hij niet antwoordt bel je mij maar.

03.50 uur: Hallo Mr Patrick, Have you arrived? Yes. Good, I'm waiting in arrival hall for pick up of your rental car. Mijn vrouw is ondertussen de bagage expert en dus ga ik ineens de aankomsthal in. In no-time is alles geregeld. Waar moet je zijn? Ialyssos, paleos. Geen probleem, volg mij.

04.00 uur: Hallo, Michalis? We arrived. Where, Airport or hotel? We are at the hotel. Ok I am there in 5 minutes.  Geen 5 maar 3 minuten later is Michalis al ter plaatse en start met de onvergetelijke woorden: "Good morning and welcome. Can I offer you a beer on the house?

---Wordt vervolgd---
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Pff, wat een verhaal!
Gelukkig uiteindelijk op de plaats van bestemming gearriveerd...
Een fijne en probleemloze vakantie verder toegewenst!
Quote
#3
Zo wat een verhaal. Maar de tranen springen je in de ogen van de vriendelijke grieken die bereid zijn om hun nachtrust op te offeren. Heel veel plezier nog op jullie vakantie.
Quote
#4
Ai Patrick, jij had een vlucht op net die éne probleemdag op de Belgische luchthavens.
Intussen is men aan het onderzoeken hoe het probleem precies tot stand kwam bij Belgocontrol. Men had een testing gedaan, maar de aarding bij een of ander toestel bleek niet in orde. Een aarding. Eén. Nu zijn ze aan het onderzoeken of het probleem te wijten is aan het toestel of de installateur of nog ergens anders.
Eén aarding (of een gebrek daaraan) heeft gedurende 1 volle dag het hele Belgisch luchtruim zowat plat gelegd. Dat zoiets mogelijk is!

Geniet vooral met volle teugen van je vakantie.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Nog een weekje NL en dan ....8 weken GR! Corry 11 6.360 23 July 2023, 15:22
Laatste bericht: JohanV
  Van Leros tot Samos - een trip van (bijna) 7 weken Patrick 43 11.275 23 October 2022, 20:53
Laatste bericht: davy
  Eilandhoppen met de Express Skopelitis metaxa 8 5.186 24 June 2018, 01:06
Laatste bericht: jacq1970
  Zoover- Eilandhoppen voor beginners metaxa 2 2.920 04 February 2017, 11:30
Laatste bericht: Patrick
  Van Samos tot Leros: Eilandhoppen in de Egeïsche zee Patrick 42 17.250 20 October 2016, 20:36
Laatste bericht: Patrick
  Eilandhoppen juli met backpack koentina 18 10.016 31 March 2016, 11:55
Laatste bericht: Patrick
  Eilandentrip in de Dodecanese Patrick 31 18.806 03 July 2015, 10:39
Laatste bericht: Patrick
  Drie weken Griekenland: welke plekken bezoeken? RudyL90 7 5.983 07 September 2014, 14:26
Laatste bericht: ElsR
  eilandhoppen marietta 5 4.668 05 February 2011, 13:37
Laatste bericht: marietta

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)