Peiling: Het toerisme in Griekenland is naar mijn mening in vergelijking met vorige jaren:
Je hebt geen toestemming om te stemmen in deze peiling.
Behoorlijk afgenomen
26.98%
17 26.98%
Iets afgenomen
26.98%
17 26.98%
Ongeveer gelijk gebleven
14.29%
9 14.29%
Iets toegenomen
19.05%
12 19.05%
Behoorlijk toegenomen
12.70%
8 12.70%
Totaal aantal stemmen: 63 stem(men) 100%
* Je hebt op deze optie gestemd. [--]

Toerisme Griekenland: meer of minder?
#41
Hier, op Lefkada, oogt het een stukje rustiger dan 'normaal' in deze periode.
Maar, heel veel verschil merken we niet. Enkele restaurantjes gaven half juni zelfs aan dat ze het toen al beter deden dan de hele maand bij elkaar juni in 2014.

Wel heb ik het idee dat de Grieken wat gelaten zijn (of is dát mijn perceptie nav alle berichtgevingen?) sommigen ogen en geven aan moe van het strijden te zijn.

Tegen alle nog twijfelende reizigers zou ik vooral willen zeggen: kom naar dit prachtige land. Men ontvangt je graag, juist nu. Geloof niet alles wat je ziet/hoort/leest. Neem je gezonde verstand mee en wat cash geld en je hebt een fantastische vakantie!
Quote
#42
Hier op Thassos is het beduidend rustiger. Aantal aangekomen toeristen met charter uit Amsterdam deze week: 45! Sad 
In Limenaria kan ik normaal in deze tijd mijn auto nauwelijks kwijt, nu is er altijd wel een gaatje. Kan dus niet anders concluderen dat er ook minder Bulgaren/Roemenen/Turken zijn.
Ik heb ook van meerdere verhuurders gehoord, dat ze annuleringen hebben gekregen, en niet van de laatste week maar al een paar weken geleden. Met dank aan de eenzijdige/onvolledige/en alleen maar negatieve media.
Quote
#43
@Jota, heel zuur voor je. Begrijp ook je boosheid. Wij zijn nu op Kreta en er staan mensen een uur in de rij om een brommertje vol te tanken. Het kamermeisje komt boos vertellen, dat ze gisteren heel lang in de rij bij de kassa stond om een pak melk af te rekenen, achter allemaal hamsterende mensen.
Sterkte op je prachtige eiland. Thassos is een pareltje en verdient meer dan 45 mensen.
Wim
Quote
#44
Deze week is het weer zover: Het Kalymnos Climbing festival.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Op 10 en 11 oktober is Kalymnos weer het mekka van de rotsklimmers. Sedert 2000 wordt in Kalymnos het "Climbing Festival" georganiseerd. En dat zorgt weer voor een extra boost voor het toerisme. Zo'n 2000 extra toeristen (en atleten - want dat zijn rotsklimmers wel degelijk) komen tijdens deze periode afgezakt naar Kalymnos.

Iets wat Kalymnos zo populair maakt voor rotsklimmers zijn de uitstekende kwaliteit van de rotsen waarop ongeveer 2.700 (!!!) routes zijn uitgetekend. Deze routes hebben verschillende moeilijkheidsgraden zodat iedereen (van beginner tot topper) er zijn gading kan vinden. De routes zijn ook uitgerust met permanent ingebouwde bevestigingspunten.


Deze mogelijkheden zorgen er bijvoorbeeld ook voor dat Kalymnos over een langer toeristisch seizoen beschikt dan sommige andere eilanden. Waar op sommige eilanden het enkel de periode Mei - September is, loopt het op Kalymnos over de periode Maart tot November. En dat zorgt er dan toch weer voor dat de lokale middenstand zo'n 4 maanden per jaar toch over wat extra inkomsten beschikt.
Gezien het succes van de rotsklimvakanties wil men op Kalymnos nu ook werk maken van het ontwikkelen van andere vormen van toerisme zoals duikvakanties en trektochtvakanties.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#45
Kalymnos, mijn lievelings eiland, wat alleen weer jammer is de ongecontroleerde vuilverbranding die je als toerist al van verre ziet. En niet alleen hier er zijn er nog meer illegale vuilverbrandingen in Griekenland.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#46
Leuk, dit draadje weer naar boven. Uit eigen bevindingen en navraag bij de plaatselijke bevolking kan ik zeggen dat het toerisme op Kefalonia was toegenomen dit jaar. Kan onder invloed van de vluchtelingen op de Egeïsche eilanden zo geweest zijn maar het was drukker dan verleden jaar.
Quote
#47
Ook op Karpathos dit jaar meer toeristen. Nieuwe toeristen uit Kroatië en Israël en meer uit Italië, maar die laatste maken vooral gebruik van de weinige all-inclusive hotels.
In september was het drukker dan ik ooit heb meegemaakt. De middenstanders waren tevreden.
Quote
#48
Terug van vakantie op Lefkas,midden september:wij vonden het er behoorlijk druk.Veel Bulgaren,Roemenen,Macedoniers,Serven,maar ook Nederlanders en Duitsers. De vier eerstgenoemden komen daar met hun auto op een makkelijke manier:geheel over land.
Ook in de taverna's was het 's avonds goed bezet.Waren er voor het eerst weten dan ook niet hoe het er in andere jaren was,maar al met al
viel het ons erg mee.
Quote
#49
zo was ik op Kreta verbaasd over de vele auto,s met een
bulgaars kenteken,helaas die waren daar niet op vakantie
maar om te werken
Quote
#50
Het zijn natuurlijk niet allemaal toeristen, maar...

In de periode Januari - September steeg het aantal passagiersverkeer op de luchthaven van Athene met 21% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Op de binnenlandse vluchten was er een stijging van meer dan 24%, op het internationaal verkeer 19%.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#51
Mijn Samiotische horeca-kennissen zeggen dat het best wel een goed jaar is geweest Smile
Quote
#52
de griekse staat meld dat het aantal is veel toegenomen, de inkomsten niet.
Quote
#53
Parga had ook niet te klagen. wij vonden het drukker dan het jaar daarvoor. (september)
Komt denk ik ook dat Europa een beetje uit de crisis komt en de mensen weer meer op vakantie durven te gaan.
Het was niet alleen voor Griekenland een goed jaar ook voor andere Europese landen.
Quote
#54
Mijn ervaring is dat er redelijk veel toeristen waren, maar dat ze flink de hand op de knip hielden.
Quote
#55
Door de Hellenic Civil Aviation Authority werden gisteren de cijfers bekend gemaakt voor de periode januari t.e.m. november. Daaruit blijkt volgende:

* Een recordaantal passagiers, nl. 51.456.423 wat een stijging is van 9,7 % tegenover vorig jaar
* De vliegvelden met de meeste passagiers zijn (logisch) Athene, Thessaloniki, Heraklion, Chania en Rhodos
* De luchthaven met de grootste toename van passagiers is Paros met liefst 67,8%
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#56
Het ligt er denk aan waar je naartoe gaat... in juni 2016 waren wij op alonissos en daar was het niet rustiger dan anders vertelde de bewoners maar we waren in september op Samos en daar is het begin van het seizoen wel heel erg slecht geweest, pas vanaf half juni trok het aan...
Ik hoop dat het dit jaar gewoon een super jaar gaat worden en dat ook de eilanden aan de Turkse kust weer kunnen gaan verdienen aan de toeristen, ik gun het de mensen zo !
Quote
#57
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#58
Mensen boeken weer   massaal vakanties ,Griekenland is momenteel populair
vooral Kos,nu vallen de klappen in Spanje waar de hoteliers hun prijzen drastisch
hebben verhoogd,volgens Atilay Uslu eigenaar van Corendon vandaag in een
interview in de PZC
Quote
#59
Corendon vliegt in het voor en naseizoen 5 maal in de week naar Kos
in het hoofdseizoen liefst 6 maal
Quote
#60
Fijn dat er meer boekingen komen. Op Kreta echter is de kritiek veel gehoord dat er wel veel mensen komen, maar dat ze weinig uitgeven. Dat beeld kan ik vanuit vorig wel bevestigen.
Quote
#61
(25 March 2017, 21:33)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Fijn dat er meer boekingen komen. Op Kreta echter is de kritiek veel gehoord dat er wel veel mensen komen, maar dat ze weinig uitgeven. Dat beeld kan ik vanuit vorig wel bevestigen.

dat verhaal  hoor ik  al meer dan 25 jaar,is misschien wel  echt  iets in de toeristen gebieden
hier aan de kust is dat precies hetzelfde
Quote
#62
(25 March 2017, 22:29)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(25 March 2017, 21:33)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Fijn dat er meer boekingen komen. Op Kreta echter is de kritiek veel gehoord dat er wel veel mensen komen, maar dat ze weinig uitgeven. Dat beeld kan ik vanuit vorig wel bevestigen.

dat verhaal  hoor ik  al meer dan 25 jaar,is misschien wel  echt  iets in de toeristen gebieden
hier aan de kust is dat precies hetzelfde

Dat hoor je aan de Belgische kust ook al decennia lang. Middenstanders zijn blijkbaar nooit tevreden.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#63
Corendon vliegt van bijna alle vliegvelden in Nederland en Brussel naar
Griekenland, nu te boeken losse vliegtickets, pakket reizen en all in
vakanties, bij hun dochter maatschappij  Karin Choice   kun je wat
kleinschalige vakanties boeken op diverse Griekse eilanden
Quote
#64
De politieke situatie in Turkije zal ook meespelen.
Daar is het aantal boekingen dramatisch gestegen.
Ik hoop dat Griekenland daarvan kan profiteren, dat zou een mooie opsteker zijn.
Quote
#65
Ik neem aan dat je bedoelt dat de boekingen voor Turkije dramatisch gedaald zijn ipv gestegen ;).
Quote
#66
Volgens de minister van toerisme Elena Kountoura verwacht Griekenland
dit jaar 30 miljoen touristen afgaand op de boekingen die nu al 70 procent
hoger liggen dan in 2016; bron GTP
Quote
#67
(27 March 2017, 09:53)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Volgens de minister van toerisme Elena Kountoura verwacht Griekenland
dit jaar 30 miljoen touristen afgaand op de boekingen die nu al 70 procent
hoger liggen dan in 2016; bron GTP

Ook bij Thomas Cook 40 procent meer boekingen naar griekenland dit jaar
Volgens GTP dit jaar70 procent meer boekingen van uit Duitsland,vooral
naar Rhodos Kreta en KOS
Quote
#68
(26 March 2017, 22:30)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik neem aan dat je bedoelt dat de boekingen voor Turkije dramatisch gedaald zijn ipv gestegen ;).

Ja natuurlijk ! Stom :)
Quote
#69
(26 March 2017, 22:30)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik neem aan dat je bedoelt dat de boekingen voor Turkije dramatisch gedaald zijn ipv gestegen ;).

Maar dan snap ik toch niet dat Turkije op de 2de plaats komt bij Thomas Cook Belgium voor vakanties in de Paasvakantie. Met meer boekingen dan vorig jaar.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#70
(04 April 2017, 23:46)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(26 March 2017, 22:30)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik neem aan dat je bedoelt dat de boekingen voor Turkije dramatisch gedaald zijn ipv gestegen ;).

Maar dan snap ik toch niet dat Turkije op de 2de plaats komt bij Thomas Cook Belgium voor vakanties in de Paasvakantie. Met meer boekingen dan vorig jaar.
Belgen of turken die in Belgie wonen  ???
Quote
#71
Heeft misschien te maken met het stemmen voor/tegen Erdogan?
Stemmen in je geboorteplaats, en gelijk een kort familiebezoek.
Quote
#72
Het aanleggen van cruiseschepen in Santorini zou volgend jaar nog verder beperkt worden. Nadat er vorig jaar en ook dit jaar zo'n 30% minder zijn op topdagen (In 2015 waren er sommige dagen 7 en andere dagen dan weer geen enkel) door een spreiding van de aanloopdagen, wil men dat "spreidingsplan" in 2018 nog verder uitbreiden waardoor er nog gemiddeld 1,5 per dag zullen zijn.
Redenen hiervoor zijn onder andere de enorme verkeersproblemen die ontstonden waardoor er files waren met 2 uur aanschuiven. Hierdoor dienden tourbussen het voorziene programma in minder tijd of in verkorte versie uit te voeren. Het was soms ook uren aanschuiven aan de kabellift. En ook het ferryverkeer ondervond last van het aantal cruiseschepen dat voor anker lag waardoor een paar bijna-botsingen ontstonden.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#73
(05 April 2017, 09:38)Karel schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Heeft misschien te maken met het stemmen voor/tegen Erdogan?
Stemmen in je geboorteplaats, en gelijk een kort familiebezoek.

En dat de belgische scholen 17 dagen paas vakantie hebben,van 1tot 17 april speelt ook wel mee
Quote
#74
Blijkbaar zit het toerisme in Griekenland toch weer redelijk in de lift.

Pasen:
Corfu: Everything indicates that the central hotels and accommodations located in a radius of 10-15 km from the city will be filled.
Syros: In Ermoupolis occupancy of hotels already approaching 100% and 50% in villages. For departures from Piraeus on Holy Thursday, ferry tickets are running out fast.

Pasen en andere periodes:

Kreta: The president of the Association of Hotel Managers Pancretan George Pelekanaki, in turn speaks for the tremendous growth this year showing Crete earlier than any other year. " The messages for tourism are very optimistic. This year started to come tourists in Crete from 17 March 2016 and from April onwards . " George Pelekanaki adds that " this year the Crete would" sink "by English, German, French, Russian and Dutch, and less from Italian customers ." 

Rhodos: " Rhodes this year shows huge increase in bookings compared to last year, and reaches 65%! In early April the Easter appearance expecting our first customers are mainly Germans, Dutch, French and English. Last year our first customers came early May u "says vice president of Hotel Association of Rhodes, John Papavasileiou.  

Santorini, Arahova, Karpenisi, Chalkidiki Trikala Corinthia expected to show high occupancy of 70-90% for the season, with trippers last minute set the final rate.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#75
Na Spanje is Griekenland favoriet  voor de meivakantie bij TUI
Quote
#76
Het zou fijn zijn als ook lesbos, samos en de andere eilanden die hebben geleden onder het vluchtelingen probleem dit jaar veel toeristen krijgen dat de economie daar weer een flinke boost krijgt en dat ze dit jaar het stigma kwijtraken dat er de afgelopen 2 jaar op gedrukt is.. last hebben van vluchtelingen... ik gun het de mensen heel erg.
Wij gaan in juni naar lefkas maar in september zeker weer een eiland voor het Turkse  vasteland.
Quote
#77
Top 5 bij TUI België voor deze zomer:


  1. Spanje
  2. Griekenland
  3. Turkije
  4. Italië
  5. Bulgarije
    En bij Thomas Cook België:
    1. Spanje
    2. Griekenland
    3. Turkije
    4. Marokko
    5. Bulgarije
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#78
Het dun bevolkte en tevens rustige Kythira kent bijna geen toerisme, m.u.v het handje vol Ross Holidays gasten wat er verblijft en in het algemeen rond een plaats inhun huurautootjes blijft rondrijden.
De eilandbewoners moeten het hebben van de maanden July en Augustus als de grieken zelf op vakantie gaan maar daar blijkt dit jaar weinig van te komen omdat de bootverbinding Pireus Kreta Kythira voor.opig uit de vaart is

[Afbeelding: CAF00AC7-CA1C-471D-9B43-499C2855F436.jpg]
Quote
#79
Het dun bevolkte en tevens rustige Kythira kent bijna geen toerisme, m.u.v het handje vol Ross Holidays gasten wat er verblijft en in het algemeen rond een plaats inhun huurautootjes blijft rondrijden.
De eilandbewoners moeten het hebben van de maanden July en Augustus als de grieken zelf op vakantie gaan maar daar blijkt dit jaar weinig van te komen omdat de bootverbinding Pireus Kreta Kythira voor.opig uit de vaart is

[Afbeelding: CAF00AC7-CA1C-471D-9B43-499C2855F436.jpg]
Quote
#80
Die ligt met een motorprobleem op de werf in Piraeus. Maar voor zover ik vernomen heb zou hij overmorgen terug vertrekken vanuit Piraeus. Tenminste dat is de planning.

De burgemeester van Kythira is helemaal niet opgezet hiermee (terecht) en verwees ook naar het contract waarin staat dat de rederij in dergelijk geval moet voorzien in een vervangende ferry van minimaal gelijke capaciteit.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Toerisme Niet verantwoordelijk voor nieuwe besmettingen chris 36 5.379 28 September 2020, 13:11
Laatste bericht: Patrick
  Begin toerisme RenJ 897 109.856 17 July 2020, 21:21
Laatste bericht: cors
  Toerisme en situatie op Kos Markos 1 1.173 09 March 2020, 22:19
Laatste bericht: Nanny
  Wereld Toerisme dag Patrick 2 1.565 28 September 2017, 10:37
Laatste bericht: jacq1970
  Waar of niet waar: topjaar toerisme Vito 21 7.518 09 November 2016, 12:29
Laatste bericht: Patrick
  Toerisme Griekenland 2016: Goede vooruitzichten Ger 33 17.301 19 April 2016, 16:51
Laatste bericht: Marieke
  Toerisme 2013 Bart0riste 38 22.346 05 November 2013, 15:47
Laatste bericht: hilly
  Gaan er minder toeristen naat Kreta ? Gert en Marjanne 35 19.796 21 May 2012, 11:44
Laatste bericht: elena2006
  Toerisme. Leo en Sonja 26 17.093 11 May 2012, 21:13
Laatste bericht: Hugo1964
  Reclamefoto voor toerisme in Griekenland ADO 4 3.725 20 March 2012, 12:53
Laatste bericht: ADO

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 7 gast(en)