Kithira.........we zitten er weer
#1
[Afbeelding: 18A1EBFB-DE84-4827-A287-7C1AF3C128CB.jpg]
Het is vrijdag 12 juni, een normaal mens ligt op een oor, wij staan om 3.30 uur op Schiphol.
Het is druk en voor de incheck balie staat een lange rij wachtende passagiers, het inchecken verloopt echter voorspoedig
Voor ons staat een stel dat  vergeten is bagage te boeken maar wel een koffer op de band heeft gepland, probleem dus.
De man is duidelijk geïrriteerd en probeert zich eruit te praten en af te dingen op de prijs voor zijn bagage.
De medewerkster van Transavia doet haar werk echter goed en de man kan gewoon zijn portemonnee trekken.
Uiteraard gaan wij weer op stap naar Kythira, het wandelparadijsje voor de rustzoeker avonturier. 
Eerst met Transavia naar Athene en daarna door met Olympic naar Kythira.
Na de gebruikelijke plichtplegingen bij de diverse winkeltjes slenteren we naar de gate, C12 dit maal.
De zitplaatsen vullen zich langzaam met Medelanders en Grieken.
Het is bijna tijd om in te stappen als ik nogmaals de passagiers bekijk, ik ontdek zowaar een inwoner van Kythira maar van Janneke, ook een fervent wandelaarster, geen spoor te bekennen.
Janneke heeft Kythira ook al meerdere malen bezocht, de Trektochten gelopen op het eiland en deelt met ons de liefde voor dit stukje Grieks grondgebied.
Janneke melde ons via de mail dat ze ook deze vrijdag naar Kythira zou vertrekken dus wij wachten op haar komst.
Even later staat het kleine doch stralende gezicht voor ons, ze vertelt ons wat ze gaat doen.
Wandelen uiteraard, van het hoog en centraal gelegen Mitata loopt ze naar het vissersdorp Avlemonas.
Dan de volgende dag twee maal berg opwaarts via het Klooster van de Aghia Moni naar de de haven plaats Diakofti en daarna de resterende dagen in Potamos.
Aanstaande Dinsdag doen wij gedrieën de tocht door de kloof aan de west kust.
Janneke had geboekt, wij moeten min of meer verplicht mee, Pyrgos House had bij voorbaat al besloten dat wij mee moesten, samen met de gids en de plaatselijke fotografe.
Als we met ze drieën  staan te wachten om het vliegtuig in te stappen zie ik achter de beide dames een vrouw aandachtig staan te luisteren naar de verhalen die over en weer gaan over de avonturen op Kythira.
Als de plaatsen Platia Ammos en Kapsalie in het gesprek komen mengt de voor ons onbekende vrouw zich in het gesprek.
"O jullie hebben t over Kythira, daar heb ik een huis"
De vrouw stelt zich even later netjes voor als een van de familieleden van de beroemde ingenieur Koksma.
Het huis boven Aghia Pelaghia is ons bekend en ook de vrouw komt in onze gedachten terug, we hebben haar jaren terug al eens eerder gesproken.
De wereld is klein......
Van de voorgenomen bezigheid slapen in het vliegtuig komt weinig terecht, een iets te enthousiaste piloot meldt ongeveer elk kwart deel van het uur waar we ons bevinden.
Na een uur is de slaap dan ook vertrokken.
Dus ik lees wat en luister wat muziek.
Ik denk verrek ik kan wel vast beginnen met een verhaaltje over vandaag.
Ondanks de 3 uur vliegen gaat de tijd spreekwoordelijk met hetzelfde.
Athene ligt volledig in de zon en de temperatuur is rond de 25 graden.
We vliegen voor het eerst deze keer over de hoofdstad...indrukwekkend om te zien.
We pikken gezamenlijk de koffers op, checken op een nieuwe manier onze vlucht in en geven de koffers af.
Buiten het luchthaven gebouw is het heerlijk in het zonnetje.
We scheiden even onze wegen en zoeken een plekje om wat te gaan eten, niet teveel want vanavond wil ik zowieso aan de inktvis.
Om drie uur gaan we door de controle, een grote chaos....hoe kleiner t vliegveld...hoe groter de chaos.
Even later zien we ook Janneke weer en om 16.00 uur stapt iedereen in de bus die ons naar het vliegtuig brengt.
De vluchtprocedures worden in een onverstaanbaar engels opgebrabbelt.
De motoren gestart en even later gestopt.
Nee he niet weer...........
Ja hoor technische problemen, iedereen weer in de bus en terug naar de vertrekhal klein uurtje wachten, excuses en voor de volgende keer ieder een gratis enkele reis Kythira.
Aan de service van Olympic kan menig andere vliegmaatschappij niet tippen.
I.p.v 16.00 uur werd het 17.30 uur en een kleine 3/4 uur later zetten we voet op Kythiriaanse bodem.
Inmiddels ook kennisgemaakt met nog een stel wandelaars die toevallig ook in het zelfde complex in Kapsali zitten als wij.
Op het intieme vliegveldje schudden wij bekenden de hand, de beide heren van wandelorganisatie Pyrgos House en Panayotis de auto verhuurder.
We nemen afscheid van Janneke, die zien we dinsdag weer voor de grote wandeling.
Het andere koppel rijdt achter ons aan naar Kapsali.
De moeder of schoonmoeder van Janis de eigenaar ziet ons uitstappen en begroet ons vriendelijk in het Grieks, we stellen ons voor en daar stopt het gesprek, we krijgen een planlijst onder ogen en moeten zelf maar even vertellen waar we zitten.
Daar komen we echter niet uit en de oude moeder belt de eigenaar, die is er binnen een minuut en met een brede glimlach op het gelaat schud hij ons de hand.
We zitten een nacht in een studiootje om de volgende dag te gaan verkassen.
Veel uitpakken doen we dus niet en besluiten eerst maar eens langs de boulevard te gaan lopen.
Even kijken waar we gaan eten, de keus is echter gauw gemaakt als we de bekende kok uit Logothetianika zien zitten.
Hij werkt tegenwoordig in Kapsali dus we gaan gelijk zitten.
2 ouzo, water, brood, tarama, tzatziki, inktvis en moussaka staan binnen een mum van tijd op tafel.
We genieten van het mooie uitzicht over zee, krijgen gezelschap van een eigenwijze hond en genieten verder.
Oké het zat even tegen de eerste dag maar dit is toch wel de bekende pleister op de wonden.
Zo mijn verhaal voor vandaag zit erop.
Nu nog een ouzo en even nagenieten van het uitzicht.
Quote
#2
Nou Japio zit alweer met enig ongeduld te wachten op het vervolg!Jullie kunnen er wel
gaan wonen onderhand!Weet nog dat ik jaren geleden ergens een soort van verontschuldiging las
voor het feit dat jullie er voor de 7e ? keer heen gingen.Het is nu niet bij te houden denk ik.
Geniet er !
Quote
#3
Helaas @Japio, de teksten komen prima door, maar de foto's zelf niet.Please try again?
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  scooter verhuurders op Kithira anita 5 2.627 03 May 2018, 11:15
Laatste bericht: jacq1970

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)