Fodelianakis olijfolie                 
Virtueel
#1
Ik denk dat t een schoolreisje is of iets dergelijks.
Als we aan het ontbijt zitten stroomt het restaurant vol met jeugd, komen de smartphones op tafel en wordt er om de wifi code gevraagd.
Men praat niet met elkaar maar iedereen is druk bezig met zijn eigen communicatie, digitaal.
Het is niet veel anders als in Nederland waar ook de smartphone een belangrijk deel van het leven is geworden, communiceren met iemand die naast je zit doen we met een telefoon, gekker hoeft t niet te worden, dat is het al.
Vandaag is het weer erop of eronder voor de grieken en terwijl ik dit verhaaltje tik, lees ik dat t weer niets geworden is.
Het is crisis, het verschil is groot, terwijl nog nergens op de stranden de strandbedjes staan, ligt er hier aan de kade een enorm privé jacht en rijden er over de boulevard de dikste auto's.
Discussiëren de grieken dat de rest van Europa fout is en dat hun nieuwe regering het wel zal lukken om de lening kwijt gescholden te krijgen.
Het waait en wolken maken het de zon zo nu en dan onmogelijk om zijn werk te doen.
De terrassen in Kapsali zijn vanaf de zeezijde met plastic beschermd tegen de wind.
Het is koeler dan de dagen ervoor en het windje maakt het een perfecte wandeldag.
Dus we pakken de spullen in, eventueel zwemspullen voor na afloop.
Vandaag een wandeling in het dal te zuiden van Mitata aan de voet van de berg Paliokastro.
Normaal kan het daar behoorlijk warm worden maar met de wind van vandaag zal het aangenaam zijn.
We rijden via Fratsia richting het zuiden, slaan net voor de berg Paliokastro links een dalende weg in en ergens in een bocht parkeer ik het huurautootje.[Afbeelding: C0A115A1-A51D-4B6C-9F20-BFB56F616C6F.jpg]
De tocht van vandaag is geheel op GPS, een qondwandeling, eerst de kloof in richting het zuiden onderlangs de berg, dan omhoog naar de hoofdweg richting vliegveld en vervolgens weer afdalen naar de kloof, een rondgang dus.
De vlakte onder Mitata bestaat uit honderden paden, ik heb geprobeerd die te tekenen die voor ons nieuw zijn.
Op pad dus maar.[Afbeelding: A9F9A1F2-CDFB-4017-AB91-45E39D03244B_2.jpg]
Eerst dalen we af richting de inmiddels bijna opgedroogde rivier die uiteindelijk uitkomt op het strand van Paliopoli.
De rivierbedding staat vol met roze beplanting en de keien zijn allen met een lichtbruine zandsoort bedekt, het water is nog maar net verdroogd.
De brede rivier wordt smaller en daalt dieper de kloof in.
De wanden worden hoger en smaller, mooier en adembenemender.
Water staat er af en toe in de kleine meertjes, niet diep dus we gaan door zolang we kunnen.
Helaas moeten we na een tijdje stoppen, de afzink wordt te stijl en is zonder tuig niet te doen, een ring en een overgebleven stukje touw hangt er ten teken dat men wel door kan.
Helaas, tuig, touw en carabinieri liggen nog in Kapsali.
We genieten van de kloof, schieten wat foto's en keren terug naar het begin.
Kloven zijn mooi maar ik weet inmiddels de teleurstelling van een blokkade te verwerken en neem dit ook op in de route.
We kunnen dus weer verder, domweg het pijltje volgen op de gps.[Afbeelding: 46DA794F-3BFA-4A5F-B0B5-2C98DDC53ADC.jpg]
We lopen zuidwaarts, rechts van ons de Paleokastro met hoog er boven de kerkjes.
Verderop slaan we  links een pad in dat ons oostelijk van Paleokastro een andere berg op doet klimmen.[Afbeelding: 0C1FF850-A448-4E9C-9199-8EAF906E713F_2.jpg]
Het pad is eerst breed, dan door stromend water totaal verdwenen maar gaat verderop weer duidelijk zichtbaar verder.
Het is een oude weg, breed en overgroeid met hoog gras, als we boven zijn hebben we een mooi uitzicht over de omgeving, Mitata, Viaradika en de huisje bij Kaladi.
Recht voor ons de imposante berg, de Paleokastro.  
Een enorme omgeving om in je op te nemen.
Het pad buigt nu naar het noorden en we passeren een oude woning waarvan alleen dat gedeelte nog staat waarvan je zou denken dat stort het eerste in, de 3 bogen.
Naast het huis de waterput en als ik erin kijk zie ik in de diepte beschenen door de zon geen water maar een slang en een hagedis die gebroederlijk naast elkaar in het schijnsel van de zon liggen.
Het kost me wat moeite het stel van bovenaf vast te leggen maar met enig geduld lukt het.
We lopen door nemen af en toe de rust die we denken nodig te hebben en slaan na wat asfalt opnieuw het dal in dat onder Mitata ligt.[Afbeelding: 62650BBD-6A68-4339-9F2F-8DE635A349B3.jpg]
We dalen en rechts zie ik het kerkje liggen dat ik in de route had opgenomen.
Het godshuis ligt echter hoog van de weg af en we moeten door wat terrassen omhoog om er te komen.
Het kerkje ligt mooi in de omgeving, de deur op slot en de sleutel onvindbaar.
Ik draai elke steen maar onder geen de sleutel, ik schrik en neem de situatie in me op als ik de laatste steen draai.
Alekkos de oude maar doch wijze Griek van Kythira Hiking had mij er al eerder voor gewaarschuwd, kijk uit met het optillen van stenen of het steken van handen in spelonken.
Mogelijk kunnen er schorpioenen zitten.
Bij het draaien stond ik dus voor het eerst in mijn leven oog in oog met een levend wezen dat in staat was mij dodelijk te verwonden.
Hij of zij was niet groot, ongeveer 3 centimeter, de staart keurig gekruld over het achterlijf.
Ik greep mijn camera maar helaas t prachtige beestje was snel verdwenen.
We lopen een ander Kerkepad af en komen op mijn geplande route terug, klimmen soms maar de hoofdmoot is dalen.
Geen van de paden die ik gekozen heb, blijken wij eerder gelopen te hebben.
Het is mooi, tenslotte komen we uit waar we begonnen waren, de kloof.
Het cirkeltje was rond, op naar de auto.
Zwemmen, daar was het te laat voor, de verlate lunch kon er nog wel in.
Restaurant Scandeia is hiervoor een uitstekende plek, zo gezegd, zo gedaan!
[Afbeelding: 6E4BD0CC-6CC3-45B9-B20E-4DCF3BC2436B.jpg]
Quote
#2
Weer een prachtig jaloersmakend verhaal.

gr.Juul
Quote
#3
Inderdaad een jaloersmakend verhaal! Mooi in die kloof,over schorpioenen e.d: zijn jullie niet "bang" om daar in korte broek
rond te lopen?
Quote
#4
(19 June 2015, 21:39)Marianne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Inderdaad een jaloersmakend verhaal! Mooi in die kloof,over schorpioenen e.d: zijn jullie niet "bang" om daar in korte broek
rond te lopen?

Ik denk dat de scorpioenen banger zijn!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)