Crisis - vakantie - reisorganisaties.
#1
Beste mensen,

Langzamerhand beginnen de (school) vakanties in Nederland. De vakantieuittocht zal dus komende week beginnen.
Veel mensen hebben een jaar hard gewerkt en kijken uit naar een vakantie. Er zijn veel mensen die vertrekken naar Griekenland en ook wij (hopen) over 1.5 week te vertrekken naar ons zo geliefde Griekenland(Samos). Smile  Ondanks alle negativiteit die er op dit moment over Griekenland is, hebben wij er nog steeds zin in en kijken er naar uit om op vakantie naar Griekenland te gaan.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat wij er wel met een beetje met argusogen naar kijken Dodgy . Wat treffen wij over 1,5 week daar aan als het land geen steun meer krijgt en failliet is?

Wij volgen eigenlijk bijna alles wel wat er op dit moment in de pers verschijnt of te zien is over Griekenland. Wat mij daarbij opvalt is dat de grote reisorganisaties zoals Jiba, Sunweb, Ross Holidays, Prinos-reizen, Eliza etc. niets hmmm  van zich laten horen. Het zou toch fijn zijn als die ook wat van zich laten horen/zien om hun klanten te adviseren of gerust te stellen. Is het wel verstandig om op vakantie te gaan als het land failliet is en in chaos verkeerd? Doen de pinautomaten het nog wel? Veel contant geld meenemen is nou ook niet echt een goed idee!
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#2
Als nog niemand weet hoe het gaat lopen, weten ook reisorganisaties dit niet. ;)
Anders dan het advies om contant geld mee te nemen en je creditcard kunnen zij ook niet.
Quote
#3
Martino, je hoeft niet bang te zijn om op vakantie naar Griekenland te vertrekken. Er is tot nog toe geen enkele touroperator of reisorganisator die ook maar overweegt om de reizen naar Griekenland aan te passen. Daarom ook dat ze niets van zich laten horen. Maar je hebt gelijk: ze zouden hun klanten wel wat gerust mogen stellen, bijvoorbeeld met een aankondiging over de stand van zaken op hun webpagina.
Veel van jouw antwoorden zal je ook vinden in de discussie "Griekenland: hoe nu verder" op dit forum.
Wat je wél kan doen: iets meer cash meenemen dan gewoonlijk (maar dan wel goed beveiligd), en een creditcard voor eventuele grote betalingen ter plaatse.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#4
Veel geld meenemen is een prima idee! En het natuurlijk flink uitgeven op Samos. Niemand kan er iets over zeggen, maar ik denk dat het voor de gemiddelde toerist wel losloopt.
Quote
#5
(28 June 2015, 11:35)Martino schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




zoals Jiba, Sunweb, Ross Holidays, Prinos-reizen, Eliza etc. niets hmmm  van zich laten horen. Het zou toch fijn zijn als die ook wat van zich laten horen/zien om hun klanten te adviseren of gerust te stellen. Is het wel verstandig om op vakantie te gaan als het land failliet is en in chaos verkeerd? Doen de pinautomaten het nog wel? Veel contant geld meenemen is nou ook niet echt een goed idee!

Dat de touroperators weinig of niets laten horen lijkt me nogal evident. Niemand  weet wat er precies gaat gebeuren, ik niet, de EU niet, de Griekse regering niet, helemaal niemand dus. Het gaat hier immers om een complexe en unieke situatie die nog nooit eerde is voorgekomen in de Eurozone. Eventueel verstrekte informatie zou dus enkel en alleen gebaseerd zijn op speculaties en wees eerlijk, daar heb je toch niets aan? Het blijft afwachten wat er de komende uren/dagen/weken allemaal kan en gaat gebeuren.

De enige tip die ik zou kunnen geven (heb ik al eerder gedaan maar werd meteen afgedaan als 'stemmingmakerij') is:
Zorg dat je wat extra geld meeneemt om de eerste dagen door te komen mochten de geldautomaten (al dan niet tijdelijk) niet werken.
Neem een creditcard mee waarmee je ook altijd kunt betalen (uiteraard alleen bij bedrijven die dat ook ondersteunen). Bijvoorbeeld je huurauto.

En voor de rest: probeer zoveel mogelijk van je vakantie te genieten en laat je vooral niet gek maken. Hou daarnaast de media goed in de gaten v.w.b. eventuele nieuwe ontwikkelingen. Ga je met een touroperator dan zal de host/hostess in de meeste gevallen de boel nauwlettend in de gaten houden en hun gasten eventueel voorzien van tips/nieuws lijkt me.

Fijne vakantie op het mooie Samos!
Quote
#6
Reisadvies Griekenland gewijzigd
Nieuwsbericht | 28-06-2015
Het 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 van het ministerie van Buitenlandse Zaken is gewijzigd. 'Bereid uw verblijf in Griekenland extra goed voor en wees alert op veranderingen in de situatie.'

'Mocht het betalingsverkeer in Griekenland hinder ondervinden door de financiele onrust, dan kan er in Griekenland misschien niet gepind worden. Mogelijk kan er dan ook niet meer met creditcards betaald worden. Zorg daarom voor voldoende contant geld om alle kosten van uw verblijf in Griekenland tot uw terugkeer te dekken, ook onverwachte kosten,' luidt het advies. 'Daarnaast is het verstandig om een goede verzekering af te sluiten zodat onverwachte kosten gedekt zijn.'
Blijf u tijdens uw verblijf in Griekenland informeren over de laatste ontwikkelingen. Dat kan door het reisadvies in de gaten te houden en de media en op Twitter @BZReisadvies te volgen. Ook uw reisorganisatie of hotel kan u nuttige informatie geven........
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#7
(28 June 2015, 11:35)Martino schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beste mensen,

Langzamerhand beginnen de (school) vakanties in Nederland. De vakantieuittocht zal dus komende week beginnen.
Veel mensen hebben een jaar hard gewerkt en kijken uit naar een vakantie. Er zijn veel mensen die vertrekken naar Griekenland en ook wij (hopen) over 1.5 week te vertrekken naar ons zo geliefde Griekenland(Samos). Smile  Ondanks alle negativiteit die er op dit moment over Griekenland is, hebben wij er nog steeds zin in en kijken er naar uit om op vakantie naar Griekenland te gaan.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat wij er wel met een beetje met argusogen naar kijken Dodgy . Wat treffen wij over 1,5 week daar aan als het land geen steun meer krijgt en failliet is?

Wij volgen eigenlijk bijna alles wel wat er op dit moment in de pers verschijnt of te zien is over Griekenland. Wat mij daarbij opvalt is dat de grote reisorganisaties zoals Jiba, Sunweb, Ross Holidays, Prinos-reizen, Eliza etc. niets hmmm  van zich laten horen. Het zou toch fijn zijn als die ook wat van zich laten horen/zien om hun klanten te adviseren of gerust te stellen. Is het wel verstandig om op vakantie te gaan als het land failliet is en in chaos verkeerd? Doen de pinautomaten het nog wel? Veel contant geld meenemen is nou ook niet echt een goed idee!

Even iets OT voor Martino: je hebt mij een privé berichtje gestuurd met allerlei vragen over Ormos. Ik heb je daarop antwoord gegeven maar nooit meer iets van je gehoord. Heb je het bericht niet ontvangen?
Quote
#8
(28 June 2015, 12:03)Bart0riste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Reisadvies Griekenland gewijzigd
Nieuwsbericht | 28-06-2015
Het 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 van het ministerie van Buitenlandse Zaken is gewijzigd. 'Bereid uw verblijf in Griekenland extra goed voor en wees alert op veranderingen in de situatie.'

'Mocht het betalingsverkeer in Griekenland hinder ondervinden door de financiele onrust, dan kan er in Griekenland misschien niet gepind worden. Mogelijk kan er dan ook niet meer met creditcards betaald worden. Zorg daarom voor voldoende contant geld om alle kosten van uw verblijf in Griekenland tot uw terugkeer te dekken, ook onverwachte kosten,' luidt het advies. 'Daarnaast is het verstandig om een goede verzekering af te sluiten zodat onverwachte kosten gedekt zijn.'
Blijf u tijdens uw verblijf in Griekenland informeren over de laatste ontwikkelingen. Dat kan door het reisadvies in de gaten te houden en de media en op Twitter @BZReisadvies te volgen. Ook uw reisorganisatie of hotel kan u nuttige informatie geven........

Daarnaast kun je je ook nog abonneren op de nieuwsbrief van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (dagelijks/wekelijks/bij aanpassingen):
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En je kunt zelfs een app op je smartfone installeren om constant op de hoogte te blijven:
Voor
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en voor
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Als het ministerie adviseert om voldoende contant geld mee te nemen tot terugkeer kan dat aardig oplopen. Ik vertrek het volgend weekend voor 14 dagen en moet daar nog hotel etc. zoeken. Ik zie me nog niet met meer dan 1000 euro contant rondlopen (en op het strand liggen)
Quote
#10
Bijkomstig probleem is dat ook het 'Gilde van de Lange Vingers' het nieuws op de voet volgt en zich echt wel realiseert dat er de komende tijd behoorlijk wat meer te halen valt op een gemiddelde hotelkamer/ tas op het strand / rugzak in de trein/bus  Confused
Als aanvulling op het MvBuZa reisadvies zou ik dan ook zéker adviseren om extra goed op je spulletjes te letten. Hotels hebben vaak goede kluisjes, je kunt je extra geld verdelen over meerdere beurzen/ personen enz. enz.
Quote
#11
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag en de reisorganisatie ANVR adviseren toeristen om voldoende contant geld mee te nemen zodat zij de GEHELE vakantie geen geld hoeven op te nemen bij banken of pinautomaten. Het is bovendien ook mogelijk dat betalingen met creditcards worden geweigerd. Het ministerie benadrukt dat het NIET gaat om een onveilige situatie, het reisadvies is dan ook niet aangescherpt. Wel adviseert het ministerie de berichtgeving ronde Griekenland nauwlettend te volgen. Tip: controleer of uw reisverzekering contant geld vergoedt bij verlies of diefstal. Huur in uw accomodatie een kluisje.

Zojuist: de president van de ECB, Mario Draghi, heeft bekend gemaakt dat er geen verdere noodsteun aan de Griekse Centrale Bank zal worden overgemaakt. Hiermee lijkt een faillissement nu onafwendbaar. 

Persoonlijk maak ik bij beslist geen zorgen over mijn vakantie op Mythilini, ik maak me wel ernstig zorgen over "de gewone Griek" . Juist zij moeten in deze voor hen zo onzekere tijden met een "big smile" ons een prettige vakantie bezorgen.
Quote
#12
(28 June 2015, 14:39)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zojuist: de president van de ECB, Mario Draghi, heeft bekend gemaakt dat er geen verdere noodsteun aan de Griekse Centrale Bank zal worden overgemaakt. Hiermee lijkt een faillissement nu onafwendbaar.

Je hebt het niet goed gelezen cq begrepen Erwin. Momenteel  komt er inderdaad géén steun maar dat besluit kan worden herzien als de noodzaak ertoe wel aanwezig is:
dus: "géén verdere noodsteun" is (nog) niet aan de orde.

NOS schreef:De Europese Centrale Bank geeft geen extra steungeld aan de Griekse banken, maar er is nog wel ruimte om dat besluit te herzien als dat noodzakelijk is. Dat heeft de ECB zojuist bekend gemaakt."

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






en:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
(28 June 2015, 15:13)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(28 June 2015, 14:39)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zojuist: de president van de ECB, Mario Draghi, heeft bekend gemaakt dat er geen verdere noodsteun aan de Griekse Centrale Bank zal worden overgemaakt. Hiermee lijkt een faillissement nu onafwendbaar.

Je hebt het niet goed gelezen cq begrepen Erwin. Momenteel  komt er inderdaad géén steun maar dat besluit kan worden herzien als de noodzaak ertoe wel aanwezig is:
dus: "géén verdere noodsteun" is (nog) niet aan de orde.

NOS schreef:De Europese Centrale Bank geeft geen extra steungeld aan de Griekse banken, maar er is nog wel ruimte om dat besluit te herzien als dat noodzakelijk is. Dat heeft de ECB zojuist bekend gemaakt."

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






en:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





ik heb het artikel wel goed gelezen en begrepen. Je hebt gelijk, daar niet van. Echter: die noodsteun had er voor dinsdag moeten zijn en dat is nu niet meer aan de orde. Dit houdt in dat de kans op lege pinautomaten en gesloten banken toeneemt. En daar gaat het in dit topic over. Op langere termijn, maar nu vertroebel ik het topic, zouden de onderhandelingen wel weer kunnen worden hervat. Ik denk dat dat echter op zijn vroegst na het referendum is, al verwacht ik daar overigens niet veel van. Het zou zomaar kunnen dat de uitslag van het referendum bepalend is of de ECB verdere steungelden gaat overmaken.
Quote
#14
ik weet niet waar jullie lezen dat de ECB geen steun meer verleent. Dit staat op NU.nl

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






De laatste jaren nam ik altijd contant geld mee en dat ruim meer was dan 1000 euro. Betaalde wel gelijk mijn appartement en de rest liet ik in mijn koffer/tas. Mijn appartement lag aan het strand en had altijd de deuren open dag en nacht. Misschien naïef, maar er is nog nooit iets gebeurd. Geef toe dat de ene plek de andere niet is.
Quote
#15
Hier in Hanioti geen geld in de automaten en hoorde net van iemand dat gisteren de creditkaart werd geweigerd omdat de winkelier bang is dat hij dat geld nooit op zijn rekening krijgt. Waren de afgelopen dagen in Ionnia en Arte waar de bevolking van de ene naar de andere pinautomaat gingen. Net op het NOS journaal dat de ECB geen geld geeft
Quote
#16
Volgens
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




zouden de banken in Griekenland morgen dicht zijn en waarschijnlijk dicht blijven tot na het referendum van volgende zondag.
Ekathimerini haalt die informatie wel uit een bericht van Bloomberg en die hebben de bal de laatste dagen wel al een paar keer misgeslagen.

Edit:

Ondertussen heeft Tsipras in een televisietoespraak zelf bevestigd dat de banken tijdelijk dicht gaan.

Maar hij liet ook niet na om (Europese) pogingen om het referendum van volgende week te dwarsbomen "een belediging" en "een schande voor democratische tradities en waarden".
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#17
Ik heb het daarnet ook al vermeld in de discussie "Griekenland: hoe moet het nu verder", maar uitzonderlijk noteer ik het ook hier, voor de toeristen die zich vragen stellen:

Een paar minuten geleden net gehoord in het laatavond journaal:
- de banken zouden 6 werkdagen dicht blijven
- kapitaalbeperking van 60 euro per dag per persoon
- de toeristen zouden onbeperkt geld kunnen pinnen, want met een buitenlandse bankkaart

En dat is dus belangrijk voor de toeristen: niet bang zijn; gewoon op vakantie gaan (je steunt de Griekse economie en het Grieks toerisme); neem voor alle zekerheid toch maar extra cash geld mee, in de wetenschap dat je als buitenlander wellicht voldoende geld uit de muur zal kunnen halen. En vooral: geniet van al het moois dat Griekenland, ondanks alles, blijft bieden.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#18
Hier mijn ervaring van heden avond bij de pin automaten in de buurt van Drama, helaas pindakaas geen geld geheel leeg gehaald. Bericht op de radio dat de komende week maximaal € 60,00 gepind kan worden.

Kali nigta,

Dick
Quote
#19
er is geen limit voor de buitenlandse rekening. pin pasjes van niet griekse rekening pinnen gewoon zo als eerder mits de pinautomaat vol is.
Quote
#20
Wat een toestanden.
Waar ik bang voor ben is dat er weinig boekingen komen.
Ik hoor het om mij heen. Mensen zeggen ik heb vakantie en wil het niet elke dag over de economie hebben.
Wij gaan in september en hebben er ontzettend veel zin aan, maar ik zie met lede ogen hoe het komt.. Het weerhoudt ons en jullie er niet van, maar als iemand nog moet boeken die zoekt zoals ik in de regionale krant las voor een ander land. Niet alleen om het geld, maar ook om je eigen vakantie ontspannen te beleven.
Voor alle duidelijkheid; het zijn niet mijn woorden, wij gaan wel en geven extra geld uit.
Quote
#21
@Goedas, zou me geen zorgen maken. Net voor de leut gepind en er kwam gewoon geld uit en ook geen lange rijen. Er zijn, lijkt het hier veel meer automaten dan in Amsterdam. (Agia Marina/Stalos)
Quote
#22
(29 June 2015, 08:28)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat een toestanden.
Waar ik bang voor ben is dat er weinig boekingen komen.
Ik hoor het om mij heen. Mensen zeggen ik heb vakantie en wil het niet elke dag over de economie hebben.
 maar als iemand nog moet boeken die zoekt zoals ik in de regionale krant las voor een ander land. Niet alleen om het geld, maar ook om je eigen vakantie ontspannen te beleven.

Ik snap die mensen eigenlijk niet. Want ik denk dat het net die mensen zijn die kiezen voor pakketreizen met all-in. Alles is al betaald dus waarom je dan nog zorgen maken. Wat extra cash meenemen voor een souvenirtje of iets anders. En als je het op je vakantie niet over economie wil hebben, dan begin je er gewoon niet over, toch.

Ik had de indruk gisteren dat de honderden, duizenden die op of aan het strand of zwembad zaten in hun hotel/resort zich weinig zorgen maakten over de lokale toestand.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#23
De reiswereld doet er alles aan om alle obstakels voor toeristen weg te nemen:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Het vaste land en zeker de Griekse Eilanden willen de toerist beslist niet kwijt!
Quote
#24
De enige reisorganisatie die iets doet voor zijn gasten is Corendon
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)