Vossen en slangen
#1
Beste forum leden,

Het is even geleden dat ik op dit forum was, dit wegens gezondheid problemen, het neemt niet weg dat ik af en toe eens gespiekt heb.


Ook mij laat het niet koud wat er allemaal aan de hand is in Griekenland. Nu het er om gaat spannen en er in dit groot pokerspel een referendum voor a.s. zondag is gepland ben ik bang dat de meeste Griekse eilandbewoners hun stem niet kunnen laten horen.
Ik verwacht dat de nodige formaliteiten niet op de eilanden zullen arriveren om de bewoners hun stem uit te laten brengen...Waarom? omdat deze in het algemeen JA zullen stemmen.
Over de Grieken in het buitenland nog maar niet gesproken.
De vossen en slangen zetten nu alles in.


Denk daar maar eens over na!


Grtz. Wick
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#2
Dag Wick,

Allereerst: fijn dat je weer terug bent op Oríste. Hoop dat het medisch gezien weer snel beter met je gaat.

Wat je opmerking betreft: één week om een referendum op poten te zetten is véél te kort, daar zal ieder weldenkend mens het wel mee eens zijn. Aan de ene kant is het een enorme logistieke operatie, zeker in een land als Griekenland waar niet alles even goed of snel bereikbaar is. Aan de andere kant zou de bevolking véél meer tijd moeten krijgen om zich degelijk in de materie te verdiepen om de gevolgen van beide opties te kunnen bestuderen. Er staat immers ontzettend veel op het spel, daar moet je rustig de tijd voor kunnen nemen. Nu roept er iemand iets en zou dat voor veel mensen reden zijn om dat advies dan maar klakkeloos te volgen.

Momenteel heb ik weinig vertrouwen in de democratie van Griekenland, nota bene hét land dat pretendeert de bakermat ervan te zijn. Als een premier, die helemaal de controle kwijt lijkt te zijn en zijn verantwoordelijkheid bij de bevolking (die hem nota bene als vertegenwoordiger heeft gekozen) neerlegt, valt m'n mond van verbazing open.
Als hij daarna ook nog een ongevraagd stemadvies geeft -en zelfs zijn voorkeur op een prominente plek op het stembiljet zet- vallen m'n schoenen helemaal uit. Democratie??

Het zijn wat mij betreft nogal wat dubieuze handelingen, allemaal gerelateerd aan één persoon. Als ik daarbij bedenk dat men van alle regio's / eilanden vast nog wel de laatste verkiezingsuitslagen heeft liggen, zou het inderdaad zomaar kunnen zijn dat de administratieve benodigdheden op sommige plekken nét te laat aankomen als je begrijpt wat ik bedoel.

Complottheorieën? Daar heb ik meestal niets mee, maar in het geval van deze heer en z'n acties kan ik ze maar moeilijk onderdrukken........
Quote
#3
Multiquote:Momenteel heb ik weinig vertrouwen in de democratie van Griekenland, nota bene hét land dat pretendeert de bakermat ervan te zijn. Als een premier, die helemaal de controle kwijt lijkt te zijn en zijn verantwoordelijkheid bij de bevolking (die hem nota bene als vertegenwoordiger heeft gekozen) neerlegt, valt m'n mond van verbazing open.
Als hij daarna ook nog een ongevraagd stemadvies geeft -en zelfs zijn voorkeur op een prominente plek op het stembiljet zet- vallen m'n schoenen helemaal uit. Democratie??

Het zijn wat mij betreft nogal wat dubieuze handelingen, allemaal gerelateerd aan één persoon. Als ik daarbij bedenk dat men van alle regio's / eilanden vast nog wel de laatste verkiezingsuitslagen heeft liggen, zou het inderdaad zomaar kunnen zijn dat de administratieve benodigdheden op sommige plekken nét te laat aankomen als je begrijpt wat ik bedoel.

Complottheorieën? Daar heb ik meestal niets mee, maar in het geval van deze heer en z'n acties kan ik ze maar moeilijk onderdrukken........

Denk dat je net hetzelfde kan stellen m.b.t. heren (en dames) uit "de instellingen". Die geven net zo goed ongevraagd stemadvies en gebruiken daarvoor methodes die evengoed als chantage kunnen omschreven worden. Zoals: "Als je ja stemt gaan de banken maandag weer open". Als dat geen chantage van de bovenste plank is weet ik het niet meer.

De laatste weken heb ik met redelijk wat eilandenbewoners gesproken. Ze zijn/waren niet allemaal pro-Tsipras, maar wel nog meer voor een "OXI". Iedereen die regelmatig in Griekenland is, weet onderhand wel dat een Griek zich niet zomaar laat commanderen of de wet voorschrijven door een buitenstaander. Ze hebben hun fierheid, trots en zijn zeer zeker behoorlijk nationalistisch. Daarom denk ik dat komende zondag het % "OXI" wel eens hoger zou kunnen liggen dan men verwacht.

Het is wel ook zo dat de invloed van de crisis op vele eilanden zeer dikwijls later voelbaar wordt dan op het vasteland en Kreta. Van files aan geldautomaten, hamsteren, lege benzinepompen is hier dan vooralsnog niets te merken.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
(30 June 2015, 10:07)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Die geven net zo goed ongevraagd stemadvies en gebruiken daarvoor methodes die evengoed als chantage kunnen omschreven worden. Zoals: "Als je ja stemt gaan de banken maandag weer open". Als dat geen chantage van de bovenste plank is weet ik het niet meer.

Nee Patrick, dat is geen chantage maar een vaststaand feit / logisch gevolg. Immers, bij een 'Ja' gaat men akkoord met de eerder gemaakte afspraken; wordt het steunprogramma weer in werking gesteld en, inherent daaraan, de banken uiteraard weer geactiveerd.
Wat me ook verbaast is dat dhr.Tsipras een referendum uitroept, iedereen min of meer dwingt om op zijn keuze te stemmen en er als klap op de vuurpijl meteen bij zegt dat hij een eventuele 'Ja'-keuze van het volk dan tóch niet gaat uitvoeren. Hij zal dan meteen aftreden. Hij werd gekozen om het volk te vertegenwoordigen, zelfs een tweede keer via een referendum maar legt de door het volk gegeven opdracht gewoon naast zich neer, als deze hem niet aanstaat. Komt op mij een tikkie amateuristisch / laf over.......


Maar goed, ik laat het hierbij. Kost me te veel negatieve energie. Bovendien zometeen letterlijk inpakken en wegwezen, morgen gaan we er een weekje tussenuit........
Quote
#5
(30 June 2015, 10:26)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat me ook verbaast is dat dhr.Tsipras een referendum uitroept, iedereen min of meer dwingt om op zijn keuze te stemmen

Dwingt ????? Hoe kom je daar nou bij !Een referendum is democratisch Ger, dat weet jij vast wel !
Quote
#6
@Ger:Tsripas is gekozen om te onderhandelen over de extreme bezuinigingen die de Griekse economie kapot hebben gemaakt. Maar het zogenaamd genereuze eindbod van de EU en de Trojka is meer van hetzelfde. Als Tsipras daarmee akkoord was gegaan zou hij de verkiezingsuitslag negeren. In plaats daarvan geeft hij ze nogmaals de keus: hoe democratisch wil je het hebben?
Quote
#7
(30 June 2015, 10:26)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(30 June 2015, 10:07)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Die geven net zo goed ongevraagd stemadvies en gebruiken daarvoor methodes die evengoed als chantage kunnen omschreven worden. Zoals: "Als je ja stemt gaan de banken maandag weer open". Als dat geen chantage van de bovenste plank is weet ik het niet meer.

Nee Patrick, dat is geen chantage maar een vaststaand feit / logisch gevolg. Immers, bij een 'Ja' gaat men akkoord met de eerder gemaakte afspraken; wordt het steunprogramma weer in werking gesteld en, inherent daaraan, de banken uiteraard weer geactiveerd.
Wat me ook verbaast is dat dhr.Tsipras een referendum uitroept, iedereen min of meer dwingt om op zijn keuze te stemmen en er als klap op de vuurpijl meteen bij zegt dat hij een eventuele 'Ja'-keuze van het volk dan tóch niet gaat uitvoeren. Hij zal dan meteen aftreden. Hij werd gekozen om het volk te vertegenwoordigen, zelfs een tweede keer via een referendum maar legt de door het volk gegeven opdracht gewoon naast zich neer, als deze hem niet aanstaat. Komt op mij een tikkie amateuristisch / laf over.......


Maar goed, ik laat het hierbij. Kost me te veel negatieve energie. Bovendien zometeen letterlijk inpakken en wegwezen, morgen gaan we er een weekje tussenuit........

Misschien ter verduidelijking toch even meegeven dat het referendum gaat over een "draftpaper" voorgelegd door de Europese instellingen. M.a.w. het gaat over een niet-officiële ontwerptekst. Dat impliceert dat daar ook weer opnieuw én opnieuw zal over gedebatteerd moeten worden vooraleer het een definitief voorstel of overeenkomst wordt.

Maar goed, geniet van je weekje tussenuit. zonneschijn
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
(30 June 2015, 10:32)suzan schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dwingt ????? Hoe kom je daar nou bij !Een referendum is democratisch Ger, dat weet jij vast wel !

Nou vooruit, nog eentje dan, hierna ga ik écht inpakken  Wink
Uiteraard is een referendum democratisch van aard Suzan. Maar hij zegt er duidelijk bij dat men op 'OXI' moet stemmen, anders treedt hij af. Da's toch niet kies? Je behoort de uitslag van een referendum te respecteren en de door het volk gekozen opdracht uit te voeren. Da's echt democratisch!

Nogmaals, ik stop ermee. Hoe verleidelijk en interessant zo'n discussie ook is, tijdens m'n vakantie wil ik het even niet over politiek, in welk land dan ook, hebben. Anders bestaat er voor mij een grote kans dat mijn echtgenote een eenzijdig referendum gaat uitroepen met mij als echtgenoot "NAI /OXI" als inzet, waarbij ik een unanieme uitslag vrees  Big Grin
Quote
#9
@Ger : dat Tsipras af zal treden bij een NAI meerderheid  heb ik, hoewel veel tv gekeken de laatste dagen hier op Kreta, nog nergens gehoord !

Ik wens jullie een fijne vakantie !
Quote
#10
(30 June 2015, 11:47)suzan schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Ger : dat Tsipras af zal treden bij een NAI meerderheid  heb ik, hoewel veel tv gekeken de laatste dagen hier op Kreta, nog nergens gehoord !

Ik wens jullie een fijne vakantie !

Hier op tv alsook in de digitale media dus wel al meerdere keren langs gekomen.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#11
Ja, als mogelijkheid. maar niet als feit. Natuurlijk wordt er gespeculeerd !
Quote
#12
(30 June 2015, 12:20)suzan schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja, als mogelijkheid. maar niet als feit. Natuurlijk wordt er gespeculeerd !

Nee hoor, heeft hij echt gezegd op de TV
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Ik verwacht dat de nodige formaliteiten niet op de eilanden zullen arriveren om de bewoners hun stem uit te laten brengen...Waarom? omdat deze in het algemeen JA zullen stemmen.
iets dommer heb nooit gehoord
en Tsipras vraagt de mensen Nee te stemmen op dezelfde manier dat de andere kant vraagt hun mensen Ja te stemmen. en op zondag mag je achter de gordijn stemmen wat je ook wil. Jullie praten zo terwijl de tijden dat wij moesten stemmen wat er opgelegd hebben wij sinds 74 achter de rug.
Quote
#14
@leon10 Dank je, is me helemaal ontgaan !
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Grieken zijn vossen/ zijn Grieken vossen? Wick 0 2.016 22 February 2012, 09:15
Laatste bericht: Wick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)