In de spotlights juli 2015: Griekse olijven en olijfolie
#1
Information 
[Afbeelding: indespotlights.jpg]

Deze maand  'In de spotlights': Griekse olijven en olijfolie

Griekse olijven en olijfolie zijn alom bekend om hun goede kwaliteit en voortreffelijke smaak.
Zelf heb ik ooit een
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 mogen bezoeken alwaar ik een uitgebreide rondleiding kreeg alsmede een kijkje achter de schermen. Dit was erg leerzaam om te doen; heb er heel wat van opgestoken.

Wie kan er meer vertellen over de Griekse olijven en de olijfindustrie er omheen? Hoe worden ze geoogst, waar komen de beste/meeste olijven vandaan, waar worden ze naartoe gebracht, wie heeft er eveneens een fabriek(je) bezocht? Kortom, de Griekse olijf staat deze maand juli in de spotlights op Oríste. Alle info is welkom!

Klik
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




voor alle eerdere "in de spotlights".
Quote
#2
De dochter van mijn olijvenboer heeft een filmpje gemaakt over de liefde van haar vader voor zijn bomen. Kijk en geniet!
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Quote
#3
Video 

Een filmpje dat ik twee jaar geleden heb gedraaid in een olijfmolen hier in de buurt.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Vorig jaar bezocht in Zakynthos

[Afbeelding: o7pt9v.jpg]

[Afbeelding: 21bpu0.jpg]



Een bijzondere olijfboom in Miloi, Argolida

[Afbeelding: 2zrme01.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Geïnteresseerd in de herkomst van olijfolie? Maak dan eens een olijfreis! In december 2015 en januari 2016 kun je deze boeken bij Petie van Dinter en John Reintjes van Olijfolie Polyorea.

Petie en John produceren ieder jaar een mooie voorraad olijfolie uit eigen olijfgaard in de Peloponessos en verkopen deze in (de omgeving van) Nijmegen. Ook verhuren zij hun vakantiehuis in Marathea.

Lees meer over Polyorea op Griekenland Markt:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Informatie over de olijfweken vind je op de website van het vakantiehuis:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
Deze foto's heb ik op een avond in 2007 gemaakt achter ons hotel in Parga.
Er is niets aan geshopt.
[Afbeelding: 2v3knz7.jpg]

[Afbeelding: 14b0tpt.jpg]

[Afbeelding: 2n7jhbl.jpg]
Quote
#9
Prachtig John!
Net schilderijtjes...
Quote
#10
Prachtig John, was dat toevallig bij hotel Alfa?
Quote
#11
(01 July 2015, 23:38)Frederique schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Prachtig John!
Net schilderijtjes...
Ik heb ze op canvas laten printen. Erg mooi.
(02 July 2015, 05:58)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Prachtig John, was dat toevallig bij hotel Alfa?

Dit was bij c.q. direct achter het Adams Hotel. Ik ben dus al jaren nieuwsgierig of het er nog zo mooi bij staat.
Quote
#12
@jjohn, ja een heel bijzonder stukje bos. Wij zijn er vanaf Parga doorgelopen en vonden het best "spooky" met al die netten tussen de bomen voor de olijven. (2010)
Daarna met het bootje terug. De Orka, de schipper met zijn markante hoofd. Vorig jaar zag ik, dat hij nog werkte.
Quote
#13
Om even bij de Spotlights te blijven.
Wij hebben de fabriek bezocht in Kolymbari van de heerlijke olijfolie van Fodelianakis.
[Afbeelding: 2w5simd.jpg]
Quote
#14
Op de jaarlijkse olijfolie competitie in New York vielen 14 Griekse olijfolies in de prijzen. Dit zijn ze:

[Afbeelding: BEST.png]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#15
Voor mij heeft deze heerlijk olijfolie uit Lesbos gewonnen...   Big Grin   
besteld bij    
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






De smaak  is fris en fruiting en een beetje bitter, heerlijk voor een Griekse (of andere) salades!
Vorig jaar had ik hier een fles van gekocht en heb  2 weken terug  een blik van 5ltr besteld... Ik ben er blij mee up

Geur: zacht intens aromatisch.
Kleur: zacht gouden- Smaak: rond, iets van gras, hooi,  artischokes, aangename bitter, lichte peperige nasmaak, fragrant en fruitig.

(precies zoals  @Wick het ook al in een andere draadje beschreef!)


[Afbeelding: 2u56fb5.jpg]
Quote
#16
Nou Wilma geniet er van. Want voor 14 euro per liter mag het een heel beste wezen.
Over smaak is hier al veel geschreven.
Quote
#17
@Wim
Als je een blik koopt komt het op incl portokosten op €10.00 per liter, voor ons was het €9.00 p.l  omdat het persoonlijk langs gebracht  werd dus hoefde we geen porto te betalen up  Dus dat was mazzel.

Misschien is het evengoed wel een beetje prijzig , maar op Kreta zag ik dat je voor een beetje knappe  fles  (die ik niet zóó lekker vond )ook al ca 8a9 €  moest neerleggen ...

En dan de risico erbij dat je koffertje te zwaar wordt en daardoor moet  gaan bijbetalen .
Het is maar hoe je het allemaal relativeert en  bekijkt ... Wink
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  In de spotlights sep 2015: Spoorwegen in Griekenland Ger 64 42.379 12 November 2016, 20:19
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  RE: In de spotlights februari/maart 2015: Ikonostasies Ger 19 18.166 19 October 2016, 17:17
Laatste bericht: Patrick
  In de spotlights juli/aug 2016: De Griekse taal leren Ger 15 10.464 29 July 2016, 22:28
Laatste bericht: rohanbouman
  In de spotlights dec 2015: Bronnen en fonteinen Ger 46 27.203 28 December 2015, 18:00
Laatste bericht: Patrick
Information In de spotlights nov 2015: Watersport in Griekenland Ger 9 7.309 22 November 2015, 12:17
Laatste bericht: jjohn
  In de spotlights okt 2015: Kamperen in Griekenland Ger 6 6.467 04 October 2015, 21:48
Laatste bericht: chris
  In de spotlights aug 2015: Bijgeloof in Griekenland Ger 12 13.229 16 August 2015, 17:52
Laatste bericht: Wim M
  In de spotlights juni 2015: Rhodos Ger 19 14.015 18 June 2015, 20:59
Laatste bericht: Corry
  In de spotlights mei 2015: Naxos Ger 42 30.976 17 May 2015, 13:03
Laatste bericht: metaxa
  In de spotlights april 2015: Pasen op z'n Grieks 2015 Ger 21 16.587 20 April 2015, 15:08
Laatste bericht: Mariët

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)