Stemmingmakerij en komkommertijd bij NOS
#1
Komkommertijd en stemmingmakerij bij NOS

Vandaag vliegt met een artikel over de zomervakantie van koning Willem Alexander, NOS koningshuis redacteur Piet van Asseldonk uit de bocht. Slecht geïnformeerd en met de nodige op niets gebaseerde stemmingmakerij haakt hij in op de massale aandacht dezer dagen voor Griekenland. 

Onderstaand enkele citaten met mijn persoonlijke commentaar:

“Het ligt voor de hand dat Willem-Alexander, net als vorig jaar, minimaal een deel van zijn vakantie in zijn Griekse villa op het Zuid-Griekse eiland Kranidi zal doorbrengen.”

Kranidi is gelegen op de Peloponessos, in het departement Argolis en is geen eiland.

“De aanwezigheid in het met schulden beladen land van een vakantievierende koning wiens beeltenis de munten siert van één van zijn noordelijke EU-schuldeisers zal niet elke Griek als (politiek) fijngevoelig ervaren.”

Nog afgezien van het feit of de Griekse bevolking belangstelling voor het Nederlandse koningshuis heeft, brengen legio royals en andere jetset hun vakantie door in Griekenland. De komst van een Hollywoodster krijgt beduidend meer aandacht dan de komst van on ze koning. De heer van Asseldonk probeert de vakantie van het koninklijk gezin kennelijk tot wereldnieuws te maken. De “gewone Griek” heeft momenteel echt wel wat anders aan het hoofd.

“Nederland is vanwege het voorzitterschap van minister Jeroen Dijsselbloem van de Eurogroep, die Griekenland de financiële duimschroeven aandraait, toch al weinig geliefd bij de Grieken.”

Persoonlijk breng ik al tientallen jaren mijn vakantie door in Griekenland, ook tijdens deze zich voortslepende crisis. Ik heb werkelijk nog nooit ervaren dat wij als Nederlanders niet welkom zijn in Griekenland. In tegendeel zelfs: ondanks alle ellende blijven de Grieken even hartelijk en gastvrij. Met dergelijke uitspraken durft de Nederlandse toerist straks niet meer naar Griekenland op vakantie.

“... en spelevaart op de Griekse wateren in een Oranje speedboot (kosten ruim een half miljoen euro)...”

Er liggen vele en duurdere jachten in menige Griekse jachthaven. 

“De Griekse privévilla van de koning is door de ontwikkelingen in Griekenland niet langer een rustig bezit. Er wordt al volop gespeculeerd over een waardedaling met tientallen procenten van zijn pand in geval van een Grexit. Maar zoiets is overkomelijk voor een vermogende eurokoning uit een rijk euroland.”

De waardedaling van onroerend goed is pas interessant als de eigenaar van plan is het van de hand te doen. Voor zover bekend is dit niet het geval, dus onnodig hierover te berichten.

Met de aanstaande vakantie van de koninklijke familie heeft koningshuis redacteur Piet van Asseldonk de komende weken weinig te schrijven: de vakantie van het gezin is immers een privé aangelegenheid. Toch moet hij wekelijks een “stukje” inleveren bij de NOS. Waarschijnlijk heeft hij de inhoud van dit artikel bedacht op het toilet: het is een schoolvoorbeeld van riool journalistiek. Het valt me van een gerespecteerde, nationale omroep als de NOS, dan ook tegen dat dit artikel werd geplaatst.

De Grieken verdienen respect voor de vele offers die zij reeds hebben gebracht. Dergelijke artikelen kunnen mogelijk schadelijk zijn voor de toeristische sector en zetten de Grieken in een kwaad daglicht.[Afbeelding: 2rrkyg4.jpg]

Voor het gehele artikel:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Bovenstaande werd op persoonlijke titel geschreven.
Quote
#2
Jammer dat er alwéér een nieuwe draad wordt geopend over de crisis en de berichtgeving erover. Waarom niet gewoon verder in een al bestaande draad?
Zou leuk zijn als we het ook weer eens zouden hebben over niet-crisis dingen op dit forum Confused
Quote
#3
(04 July 2015, 10:06)leon10 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jammer dat er alwéér een nieuwe draad wordt geopend over de crisis en de berichtgeving erover. Waarom niet gewoon verder in een al bestaande draad?
Zou leuk zijn als we het ook weer eens zouden hebben over niet-crisis dingen op dit forum Confused

Beste Leon10: het gaat mij in dit artikel niet om de crisis, hetb gaat mij voor de kwaliteit van de berichtgeving. Van een gerespecteerde nationale omroep had ik dit echt niet verwacht. Ik erger me dood aan al die stemmingmakerij en ongefundeerde opmerkingen. Natuurlijk is er meer dan de crisis alleen, maar dit soort berichten zetten een heel volk onnodig in een kwaad daglicht en is bovendien slecht voor de toeristische sector waarvan velen afhankelijk zijn.

De NOS vond waarschijnlijk ook dat het artikel niet kon: het is inmiddels verwijderd van de homepage.
Quote
#4
Helemaal met je eens Erwin, het meest irriterende is nog die opmerking over hoe "de Grieken" "de Nederlanders' zouden zien vind ik. Wat een flauwekul.
Quote
#5
(04 July 2015, 10:06)leon10 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jammer dat er alwéér een nieuwe draad wordt geopend over de crisis en de berichtgeving erover. Waarom niet gewoon verder in een al bestaande draad?
Zou leuk zijn als we het ook weer eens zouden hebben over niet-crisis dingen op dit forum Confused

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Wink
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
Riooljournalistiek is in Nederland aan de orde van de dag. Ik lees het niet eens meer. Het ergerlijke is dat er nog veel goedgelovigen het nieuws voor waarheid aannemen. Op die manier wordt de mening voortdurend gemanipuleerd. Het is tenenkrommend. 

Mvg 
Martin
Quote
#7
(04 July 2015, 13:11)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Riooljournalistiek is in Nederland aan de orde van de dag. Ik lees het niet eens meer. Het ergerlijke is dat er nog veel goedgelovigen het nieuws voor waarheid aannemen. Op die manier wordt de mening voortdurend gemanipuleerd. Het is tenenkrommend. 

Mvg 
Martin

En niet alleen in Nederland.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
Met verbijstering lees ik het artikel: "Waarom Geert Wilders gelijk heeft over de Euro" Volkskrant zaterdag 4 juli 2015, geschreven door: Yvonne Hofstede, redacteur economie. Zij schrijft dat minder draagkrachtige landen goedkoop geld konden lenen door te behoren bij de Eurogroep. Hierdoor kon Griekenland boven haar stand leven en bijvoorbeeld geld lenen voorvoe hypodrome van de Olympische Spelen bij abnamro. We zijn nu jaren verder, abnamro is gered. Ons spaargeld dus ook. De staat heeft de waardeloze waardepapieren overgenomen. Dat was toen. Vandaag lees ik dat studenten massaal goedkoop lenen om.later een huis te kunnen kopen. Zij gaan dus naast een studieschuld ook een schuld aan voor onroerendgoed. Wederom mogelijk gemaakt door de banken. Langzamerhand slaat mijn twijfel over de integriteit van banken om in een woede: waar blijft de aangekondigde zorgplicht? Als een land al in de valkuilen van banken trapt, waarom een student theaterwetenschappen dan niet? Waar blijft de verantwoordelijkheid van banken? Waarom.laat onze regering het weer zover komen? 

Mevrouw Hofstede stelt dat de Grieken zelf verantwoordelijk zijn. Dat klopt. Dat geldt voor onze studenten evenzeer. Banken hebben getracht en blijven proberen miljarden te verdienen over de rug van de goedgelovige klant: spiegelen rozengeur en maneschijn voor. Als puntje bij paaltje komt moet de gemeenschap,  lees wij, offers brengen. De schuld ligt altijd bij de klant, nooit bij de bank want als die omvalt dan zijn we ons spaargeld kwijt.

Ook ik dacht bij een eerlijke bank zaken te doen, bij 3 xelfs. De ene keert miljoenen vertrekpremie uit, de ander blijkt niet zo idealistisch ingesteld, is namelijk onderdeel van een grotere bank. Ik heb een bescheiden inkomen en een redelijke buffer bijelkaar gespaard. Banken spelen met vuur en dus met ons spaargeld, hoewel de Nederlandse Bank garant staat Waarom zo ver laten komen. Waarom willens en wetens leningen verschaffen waarvan ingewijden kunnen weten dat terugbetaling moeilijk wordt? Waarom? Je klopt gewoon aan bij de staat. 

Volgens mij slaat mevrouw Hofs de plank volledig mis en is ook dit artikel onvoldoende onderbouw en stemmingmakerij. Zij begint haar merkwaardige betoog dan ook met de opmerking dat haar artikel koren op de.Wilders molen zal zijn.

Mijn geduld met dit soort redacteuren raakt nu echt op. Met banken ook trouwens,mijn vertrouwen is weg terwijl ik bankier bij 2 van 's lands meest betrouwbare banken. 

Geschreven op persoonlijke titel.
Quote
#9
Ps,Mevrouw Hofs merkt fijntjes op dat de genoemde hypodrome op instorten staat. Het IOC en corrupte fifa stelt eisen aan accommodaties. Daarbij worden misstanden door de vingers gezien en onnodig nieuwe accommodaties gebouwd die na een aantal weken leegstaan.

Het was Griekenland destijds niet eens vergund om in het jubileumjaar gastland te mogen zijn. Dit is hoe banken, overheden, oligarchen, met Europese burgers omgaan. Griekeenland zou wel eens een proeftuin kunnen zijn waarin allerlei  theorieën worden uitgeprobeerd.

Wederom: persoonlijke titel.
Quote
#10
Erwin, ben het vaker met je eens, maar nu helemaal. Europa loopt op zijn laatste benen. Een hele generatie wordt gedegradeerd tot dagloners. Jongelui krijgen geen geld/hypotheek omdat zij geen vaste baan hebben. De slimpies hebben hun zakken natuurlijk nooit hoeven legen. Of een bemiddelde pa of een minister die "meedenkt". In Griekenland staat het water de jonge garde tot de lippen, maar hier breekt, op zijn Amsterdams, de Pleuris ook nog wel uit.

ha ha, ook op persoonlijke titel.
Quote
#11
De persoonlijke titel slaat op het feit dat ik ook de pr die voor de Griekse Vereniging Eindhoven.  Deze artikelen zijn politiek neutraal. Zodra ik er persoonlijke titel onder zet, met name bij politiek gevoelige kwesties is dit mijn persoonlijke mening. Zeker nu een en ander zo gevoelig ligt is het manoeuvreren tussen politiek correct en persoonlijke mening. 

Laten we hopen dat de politiek en de bancaire wereld lezing hebben getrokken van wat zich hier voltrekt. Dat zij verantwoordelijkheid nemen en maatregelen om niet alleen tot een aanvaardbare oplossing te komen maar ook om dergelijke rampen in toekomst te voorkomen. Er zijn immers al genoeg landen als Italië,  Spanje en Ierland in gevarenzone,  Maartrojaanse paarden kunnen ook Baltische en andere Oost Europese Staten zijn. 

Volgens mij kun je je afvragen of het samenvoegen van zo diverse culturen wel tot een gemeenschappelijke munt zou kunnen leiden. Economieën en culturen zijn immers te divers. De gewone Europeaan is nude dupe: speelbal op het Brusselse tij. Uitgespeeld aan elkaar terwijl eenheid  ooit de bedoeling was van naoorlogs Europa.
Quote
#12
@Erwin, begreep het wel hoor. Wilde toch even mijn gram kwijt.
De focus ligt nu op Limnos. Wil toch de winter niet in zonder zon en Griekse gezelligheid.
In Zuid Afrika zeggen ze alles sal regkom. Ons hou duimvas vir die Grieke.
Quote
#13
(06 July 2015, 17:50)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Erwin, begreep het wel hoor. Wilde toch even mijn gram kwijt.
De focus ligt nu op Limnos. Wil toch de winter niet in zonder zon en Griekse gezelligheid.
In Zuid Afrika zeggen ze alles sal regkom. Ons hou duimvas vir die Grieke.

Rigt,...Said Fret...fijne vakantie, er is een topic waar jenje reisverslag kunt plaatsen. Come and joyin us in Greece!


.
Quote
#14
@Erwin

Ik ben het niet altijd met je eens , maar met deze over de banken ben ik het wel met je volledig eens.

En of ze hieruit lessen gaan trekken. Neen. Denk ik niet maar ben ik van overtuigd. Ooit al eens opgezocht wie er allemaal in de raad van bestuur van die banken zit? Dan wordt het rap duidelijk.
Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar je moet maar eens proberen om een grote som geld van je rekening op te halen bij de bank. Voor een grotere aankoop bijvoorbeeld. Man, man man, moeilijk dat die doen. Cash gaat niet, cheque hmmm neen, enzovoort. Terwijl het dus wel om je eigen centen gaat. Een paar jaren terug heb ik het zelf megemaakt bij nota bene de grootse bankinstelling van België en pas toen ik ermee dreigde om gewoon mijn rekeningen bij die bank volledig af te sluiten kwam men over de brug. Was ik zo kwaad over dat ik het enkele weken later alsnog gedaan heb. En dan had die directeur nog het lef te komen aanbellen aan mijn deur om met een zeepsmoel te vragen of er een probleem was en ik alsnog niet van gedacht zou veranderen.

Eerlijke banken bestaan gewoonweg niet. Enkel is de ene een ietsje eerlijker dan de andere.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#15
@ Patrick, de banken nemen risico 's en creëren producten waarmee zij winst proberen te maken. Soms kloppen de voorwaarden niet, soms zit de markt tegen maar hoe dan ook: het redden van de banken dient een maatschappelijk belang. De bank nam het risico, maar bij falen betaalt de burger. Ondertussen graait de bank top naar bonussen en zegt dat zij al jaren op 0 lijn staan. Mijn spaargeld staat bij een zogenaamde "bewuste"bank. Helaas maakt deze onderdeel uit van een grotere bank die dat niet is, verre van. Je kunt als fatsoenlijk burgr geen kanto p en wordt aan alle kanten voor de gek gehouden. De overheid laat het koud, zoek het zelf maar uit.
Quote
#16
Vandaag voor derde keer deze week benaderd door media welke op zoek zijn naar: jonge Grieken in Nederland, assertieve Grieken in Nederland en zo meer. Als verantwoordelijke voor  public ralations van onze vereniging probeer ik de gevoeligheid van de materie voor de Grieken uit te leggen. Dat deze crisis een enorme impact heeft op persoonlijke leven van iedere Griek. Dat niemand zit te wachten op sensatieberichten. Wederom bleek dat media juist uit is op sensatie. De Grieken moeten blij zijn met het podium dat geboden wordt. verzoeken om interviews met kinderen van Griekse afkomst. M en deinst nergens voor terug. Als ik doorverwijs naar interview experts door wil en dank hoor ik niets meer. Ik krijg negatieve reacties als ik kritisch ben. Ik probeer de Griekse Gemeenschap in Nederland in luwte te houden. Media, uit op drama ziet dit duidelijk anders. Op mijn aanbod zelf naar studio te komen werd niet gereageerd.  Dat zet te denken...
Quote
#17
Pardon??? Heb je dit ook aan de jonge assertieve Grieken voorgelegd? Wat is jong? Een Griek van in de 20?En heeft de weigering met hun toestemming plaatsgevonden???? Anders vind ik het persoonlijk tamelijk Nederlandse bemoeizucht.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#18
(10 July 2015, 16:36)Maria schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Pardon??? Heb je dit ook aan de jonge assertieve Grieken voorgelegd? Wat is jong?  Een Griek van in de 20?En heeft de weigering met hun toestemming plaatsgevonden???? Anders vind ik het in persoonlijk tamelijk Nederlandse bemoeizucht.
Beste Maria, geloof me, geen enkele Griek kan en wil reageren. Ik ken er velen, plaatste vele verzoeken om interviews. Als ik het niet voor elkaar krijg lukt niemand het. Interviews in verleden waren deceptie voor Grieken. Media zijn uit op provocatie. Wij betalen Grieks schulden, wat vindt jij Grieks meisje van 13 jaar? Walgelijk! Bied je aan zelf te komen als pr man dan hoeft het niet meer... Bovendien een reactie namens vereniging kan uitsluitend namens bestuur plaatsvinden of indirect door mij. Een Griek in Eindhoven spreekt immers niet namens vereniging, daar wijs ik media dan ook op. Verhoudingen liggen nu op scherp, binnen Griekenland, binnen Griekse families. Diplomatie is geboden. Grieken zijn het oprecht meer dan moe: jarenlang offers en onzekerheid. Europese vernedering ondanks alle offers. Het imf lijkt nu deze offers te onderschrijven. Eindelijk. Wanneer geven wij onze winsten op Griekse regering leningen toe?

Als je twijfelt aan mijn  kennis in zake, zeg dat dan.
Quote
#19
Erwin, je klinkt nogal belerend. Ik weet donders goed wat er in Griekenland speelt en wat de Griekse gedachte is en welke offers gebracht worden. Mijn familie zit nl. daar. Maar ik pretendeer niet dat ik ze van iedere Griek weet, want ik ken niet iedere Griek, niet daar en niet in Nederland. Wel weet ik dat een aantal Grieken die ik in NL ken, anders denken dan de Griek in Griekenland en weer anders dan de Griek in Nederland. Dus ook hier in NL zijn meerdere meningen in de Griekse gemeenschap. Die overigens over het algemeen groter is dan de gemeenschap in Eindhoven.

Dat je een 13 jarige niet laat interviewen is correct, maar ik betwijfel of die vraag gesteld is. Per slot van rekening hebben we het dan over een minderjarige en krijgt men te maken met ouders de toestemming moeten verlenen.

Maar ik ben er weer even aan herinnerd waarom ik hier nauwelijks meer reageer. Mijn dank hiervoor.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#20
Ik probeer de Grieken in hun waardigheid te houden, de media zijn uit op tegendeel. Met familie in Griekenland moet je weten @Maria hoe gevoelig eea internatinaal ligt. Ervaringen van Omospondia zijn onze richtlijnen.De belangen van de Grieken ligt mij na   aan het hart. Maar iedere verklaring ligt nu onder vergrootglas. Ieder medium wil thans onder naam van vereniging gelijk halen.


Hierbij een waarschuwing: geen enkel interview, persbericht op naam van de Griekse Vereniging Eindhoven is rechtsgeldig zonder schriftelijke toestemming van het bestuur of van onze public relations fuctionaris. Alle andere uitingen zijn op persoonlijke titel.

Wij waken over zowel onze als over Griekse en Nederlandse berichten en rechten. Zowel op Oriste als op Facebook en andere sociale media.





.
Quote
#21
Maria schreef:Erwin, je klinkt nogal belerend.

(10 July 2015, 16:46)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Als ik het niet voor elkaar krijg lukt niemand het.

Je bent wel erg bescheiden hoor Erwin  Big Grin 
(NB: dit is ook op persoonlijke titel geschreven, m'n buurman was niet thuis  Tongue ) Grapje!
Quote
#22
Nou, de eerste de beste huis-tuin-en-keukenjournalist van de NOS lukt het met twee vingers in zijn neus hoor Big Grin  Net weer twee Grieken zien langs komen in het journaal.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#23
Ik waak zo goed als mogelijk over goede naam Griekse Verening Eindhoven en haar leden. Vele media zijn uit op uitspelen tegenstellingen op diverse valkken en nivieaus. De Grieken daarentegen zijn uitgblust. Ikzelf waarschuwn alleen voor de impact van de media, lever geen namen en telefoonnummers aan. Ieder schoolkrantjournalistm kan naar een Grieks restauranthouder stappen voor interview. ga uw gang: dit beslist niet onderschreven door onze vereniging en dus op persoonlijken titel. De Grieken liggen zwaar onder vuur. De media proberen misbruik te maken.
Quote
#24
(10 July 2015, 18:48)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nou, de eerste de beste huis-tuin-en-keukenjournalist van de NOS lukt het met twee vingers in zijn neus hoor Big Grin  Net weer twee Grieken zien langs komen in het journaal.
 Ik werk daar beslist niet aan mee, mijn belangen liggen bij de Griekse Vereniging Eindhoven, de Griekse en Nederlandse leden en de mensen die Griekenland, ook kritsch, maar ook een warm hart toe dragen. Om stemming makerij ten koste van Griekenland en Nederland te voorkomen hebben wij alle interviews ofwel door verwezen dan wel afgewezen. Ik geef persodonlijk eerder de voorkeur aan met een interview van een goed voorbereide wijkkrant/ schoolkrant journalist dan aan RTL, NOS, SBS en Reuters die doen voordoen dat we blij moeten zijn met hun belangstelling en af moeten wachten met hun intenties tot het interview. Het is een ieder goed recht hun mening te ventileren,echter  zowel als  de pr verantwoordelijke van de vereniging en zeker als woorvoerder dienen we terugoudend en bescheiden te zijn.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Situatie Lesbos op NOS Journaal Ger 55 22.582 26 April 2016, 08:55
Laatste bericht: metaxa
  Komkommertijd Ger 2 3.316 01 July 2009, 22:01
Laatste bericht: Rico

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)