Worden wij of zij afgezet????
#1
Ik heb zojuist afscheid genomen van een Nederlandse vriendin en haar Griekse gezin, die hier hun vakantie vierden. Doordat mijn vakantie in Griekenland en die van hun hier elkaar nagenoeg overlapte, had ik niet eerder de tijd.

Enfin, zij komen uit en wonen in Grebbena, een kersenregio. Voor een ieder die hiermee niet bekend is, kersen groeien niet op de eilanden. Kersen hebben kou nodig. Vandaar dat wij in NL ze ook hebben.

Gezien de huidige situatie én met name dat ik heel veel zigeuners op het eiland zag die en masse kersen verkochten naast ander fruit, heb ik hun uiteraard gevraagd of het een goed kersenseizoen was geweest. Ik schrok me rot van hun reactie.

Dat ik zoveel zigeuners met kersen zag, was niet zo gek. De zigeuners betalen tenminste direct. Bij de groot-inkoper moet je bijna een advocaat inschakelen om je geld te zien.
En welk geld? Het maakte niet uit, van de zigeuners of de groothandel. Zij kregen slechts 0,35 EUR voor een kilo kersen!!!!!!

Zeg nou, hoeveel West Europeanen zou 100 kilo kersen willen plukken voor slecht EUR 35????
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#2
Volgens mij is dat wel algemeen bekend dat boeren en fruittelers worden afgezet en de winst naar de supermarktketens gaat. Maar wat doe je eraan?
Quote
#3
Goede morgen

Maar ook hier op Kreta worden kersen verbouwt en wel in Gerakari, onder Rethymon, de handelaren staan hier op de markt met prijzen tussen de € 3,99 en € 4,99 per kilo. Angry Angry
Maar er is ook één handelaar die verkoopt zij voor € 1,99 per kilo Big Grin , nog goedkoper als in de speciale aanbieding bij de Lidl. Huh
Trouwens met al zijn producten ligt hij beduidend goedkoper als de rest, en het is er altijd hartstikke druk.
Zij staan er met 5 man te helpen en verkopen een vrachtauto vol per dag, zo zie je maar met geld maak je geld Big Grin
Quote
#4
@machinist, speelt in de fruitteelt ook niet het zwart werken een grote rol? En dan heb ik t niet over een gepensioneerde die een paar uurtjes bijverdient, maar over massaal zwartwerken. Grote groepen pakistanezen die dag en nacht werken voor een habbekrats en die in van die tenten bij de landerijen wonen. Maar als je van Maria hoort over de kiloprijs van 0,35  voor de kersen, kun je voor dat geld je personeel nog verzekeren?
Quote
#5
(13 July 2015, 11:25)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




speelt in de fruitteelt ook niet het zwart werken een grote rol? En dan heb ik t niet over een gepensioneerde die een paar uurtjes bijverdient, maar over massaal zwartwerken. Grote groepen pakistanezen die dag en nacht werken voor een habbekrats en die in van die tenten bij de landerijen wonen.

Gebeurt absoluut. Herinner je wat er, ik dacht 2 jaar terug, gebeurde met die illegale arbeiders die de fruit- of groenteteler waarvoor ze werkten aangevallen hebben omdat ze niet betaald werden.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
@ja Patrick, die beelden heb ik ook nog voor ogen dat was in Manolada, pelloponese bij de aardbeien.
Quote
#7
@machinist. Helemaal waar, je kunt beter 10x een dubbeltje verdienen dan 2x een kwartje. Paar jaar terug waren we op Samos. De terrassen waren overdag heel rustig en de Nescafé heel duur. Mijn man was in discussie met de eigenaar. Waarom is je koffie zo duur. De reden was, omdat het zo rustig was en hij toch wat wou verdienen. De mensen bleven weg. Moraal; maak je koffie goedkoper, terras voller en ze nemen een 2e bakkie en de rest... zonnetje

Hiermee praat ik uiteraard niet goed dat de mensen voor een habbekrats in de kersen werken.
Quote
#8
(13 July 2015, 11:56)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Gebeurt absoluut. Herinner je wat er, ik dacht 2 jaar terug, gebeurde met die illegale arbeiders die de fruit- of groenteteler waarvoor ze werkten aangevallen hebben omdat ze niet betaald werden.

Daders vrijgesproken, plukkers moesten de proceskosten betalen Angry
Dit is helaas ook Griekenland
Quote
#9
(13 July 2015, 12:53)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(13 July 2015, 11:56)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Gebeurt absoluut. Herinner je wat er, ik dacht 2 jaar terug, gebeurde met die illegale arbeiders die de fruit- of groenteteler waarvoor ze werkten aangevallen hebben omdat ze niet betaald werden.

Daders vrijgesproken, plukkers moesten de proceskosten betalen Angry
Dit is helaas ook Griekenland

Klopt. Helaas.

Maar om even op de kersen terug te komen. Die waren inderdaad duur (in vergelijking met vorige jaren) toen ik er was. Meestal tussen 4,50 en 4,99€/Kilo. Dat geeft me er echter niet van weerhouden om er enkele keren te kopen want ze waren echt lekker. In Kos kocht ik die dan meestal aan een jonge kerel die dagelijks met een steekkar ons verblijf passeerde om enkele km verder op de boulevard richting Ag Fokias plaats te nemen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
Ha ha wij hadden een tijdje terug hier opeens een type sportwagen met een paar zigeuners erin op t plein staan. Komt die ene eruit doet de kofferbak open, vier kratten met bakjes kersen komen tevoorschijn en op de binnenkant van de koffer bak een slordig karton, met nog slordiger letters ' kerasia o Sakis' 5 euro. Jammer dat ik geen fototoestel bij me had. Knul ging naast de auto zitten op een omgekeerd kratje frappee erbij....Prachtig gezicht. 
Al besef ik ook heel goed dat er hier iets niet ok is, waarschijnlijk is die jongen onverzekerd, hoogstwaarschijnlijk zijn auto ook, de prijs van de kersen is vele malen verdubbeld maar zou er ergens iets afgedragen zijn aan belastingen?
En is het eerlijk tegenover de groenteboer die wij goed kennen, die huur betaalt, en vaste kosten, en personeelskosten en ga zo maar door?
Quote
#11
Zij & wij worden afgezet, maar dat is niet alleen in Griekenland zo maar ook hier, in Nederland of elders.
De regels is, wij betalen haast voor alles véél te veel. Het zou allemaal veel goedkoper = eerlijker kunnen maar geldgewin is een drijfveer voor een Westerse wereld.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Resterende coronamaatregelen worden opgeheven iakovos 0 917 18 March 2023, 00:34
Laatste bericht: iakovos
  En nu zijn wij aan de beurt….! Bart0riste 3 1.428 20 April 2022, 16:08
Laatste bericht: Bart0riste
  Zo worden de schapen gemolken in Kritsa Arthur 1 1.800 04 May 2017, 20:08
Laatste bericht: kokino17
  asfalteren wij alles of...... TreinopStad 2 2.118 07 December 2016, 23:39
Laatste bericht: kokino17
  Wat worden de bestemmingen in 2017? jjohn 13 5.703 14 October 2016, 19:50
Laatste bericht: Frederique
  T moet niet gekker worden! Japio 2 2.267 07 March 2015, 15:39
Laatste bericht: JohanV
  Belastingontduikers worden aangepakt in Griekenland Bruja 7 5.268 06 August 2014, 12:35
Laatste bericht: Leo
  Syrische chemische wapens worden vernietigd bij Kreta Lyonesse 1 1.813 09 July 2014, 12:54
Laatste bericht: Markos
  Wij zijn allemaal Grieken......een keerpunt? Vasilis 14 11.346 20 February 2012, 22:33
Laatste bericht: Margo
  Grieks onderzoek: koffiedrinkers worden ouder Ger 0 1.848 01 September 2010, 09:52
Laatste bericht: Ger

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)