Grieksegids nieuws
De reders en de crisis
#1
In deze crisis zeggen velen: ga het geld halen bij diegene die tot nu toe weinig bijdragen zoals de Kerk, de reders, enzovoort.
Maar laten we het hier enkel bij de reders houden.
Eerst en vooral moet je die eigenlijk in 2 categorieën onderverdelen: De Griekse reders die het binnenlands verkeer doen en deze die internationaal gaan.

De 'binnenlandse' reders zijn eerst en vooral niet enkel de ferrymaatschappijen maar wel veel meer. Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld EKO. Inderdaad de oliemaatschappij. Die heeft naast zijn raffinaderijen ook een hele vloot tanker(tje)s die vanuit de raffinaderijen zowat alle Griekse eilanden gaan bevoorraden. Hun hele vloot voert ook de Griekse vlag en de bemanningen zijn bestaan (bijna) volledig uit Grieken. Daarnaast heb je ook nog een hele vloot vrachtscheepjes die talloze goederen vervoeren tussen het vasteland en de eilanden of vice versa of tussen eilanden onderling. Ik denk maar aan graan dat bijvoorbeeld naar eilanden gebracht wordt waar bepaalde gewassen niet kunnen gekweekt worden door een bepaalde bodemstructuur. Of zaken voor de bouw en dergelijke. Ook hier geldt dat het overgrote deel onder Griekse vlag vaart en Griekse bemanningsleden heeft.
Voor de belastingen neem ik het voorbeeld van ATTICA GROUP. De Attica Group is de moedermaatschappij van 7 rederijen die onder de Griekse belastingwetgeving vallen. Met dien verstande dat bijvoorbeeld elk schip van Superfast een aparte entiteit vormt (en dus 1 reder is).
Volgens de Griekse wetgeving - Law 27/1975, article 6 - betaalt een rederij waarvan de schepen onder Griekse vlag varen belastingen die berekend worden volgens de bruto tonnenmaat. Er wordt geen rekening gehouden met het feit of er winst of verlies gemaakt wordt.
Daarnaast dienen natuurlijk ook nog de taksen betaald te worden die voorzien zijn per verkocht ticket bijvoorbeeld.
Uit het jaarverslag van het boekjaar 2014 blijkt dat de 7 rederijen van ATTICA GROUP gezamenlijk 165.000€ taksen betaald hebben. Maar er blijkt ook duidelijk uit dat het innen van belastingen in Griekenland, op zijn zachts gezegd, een beetje achter loopt. Voor de periode 2011 - 2014 dient er namelijk nog een belastingaudit te volgen. Het bedrag dat dus in 2014 betaald werd is slechts een provisie.

Maar men kan toch concluderen dat de 'binnenlandse' reders toch belastingen betalen, voor werkgelegenheid zorgen enzovoort.

En dan zijn er de andere reders. Een deel hiervan laat zijn schepen onder Griekse vlag varen, een ander deel niet. Maar eigenlijk is dat iets wat in elk Europees land voorkomt. Ongeveer 43% van de wereldvloot is in Europese handen. Van de Europese vloot is circa 47% in Griekse handen. Dat zorgt er bijvoorbeeld voor dat de Griekse scheepvaart zorgt voor 7% van het Griekse BNP.
In een competitieve business is het natuurlijk evident dat men iets doet om zich niet zwakker voor te stellen dan de concurrentie. Daarom ook dat, net als in zowat alle Europese landen, een deel van de maritieme vloot onder andere vlag vaart (Cyprus, Malta, Panama, Liberia, enzovoort). Procentueel gezien echter hebben Griekse reders zelfs meer schepen onder eigen (Griekse) vlag dan reders in zowat ieder ander Europees land. Om het even over Duitsland te hebben: Er zijn tegenwoordig meer schepen van Duitse reders die onder Cypriotische vlag varen dan onder Duitse vlag. 2de populairste onder de Duitse reders is trouwens de vlag van Antigua & Barbuda.

Het gevolg daarvan is natuurlijk dat er gespeeld dient te worden onder de auspiciën van de vlaggenstaat waartoe een schip behoort, dus ook betaling van belastingen. En ook de regels met betrekking tot bijvoorbeeld de nationaliteit van de bemanning veranderen dan natuurlijk. Wat zich natuurlijk gaat weerspiegelen in o.a. de loonkosten en de daarbij horende belastingen. Een Filipijnse dekmatroos verdient minder dan iemand met een Europese nationaliteit. Een simpel voorbeeld: Enkele jaren terug vertelde iemand van een Belgische rederij me dat ze voor de loonkost van 1 Belg, 3 Filipijnen konden tewerkstellen.
Iets wat misschien weinig mensen weten: Een Grieks bemanningslid wordt door een Griekse reder in Griekenland uitbetaald (of hij nu onder Griekse vlag vaart of niet) wat per definitie inhoud dat hij dus ook belasting op zijn loon in Griekenland betaald. Bij een Duits bemanningslid ligt dat anders. Als hij vaart op een schip van een Duitse reder dat echt echter onder Cypriotische vlag vaart, kan hij zijn loon in Cyprus laten uitbetalen. Dat impliceert natuurlijk dat hij in Cyprus belastingen dient te betalen hierop. Het percentage belastingen ligt echter een pak lager dan in Duitsland.  De conclusie hiervan is dat Griekenland altijd belastingen ontvangt van zijn eigen zeemannen, Duitsland niet.

Maar......wat men in werkelijkheid bedoelt met de roep om de reders aan te pakken, is het aanpakken van de reders die hun persoonlijk fortuin in het buitenland hebben. En dat is natuurlijk andere koek.
En zoals overal zijn er goeden en slechten. Zoals ik in een andere topic een tijdje terug aanhaalde: Dit jaar zal de Stavros Niarchos Foundation 100 miljoen Euro verdelen onder Griekse non-profit organisaties die zich inzetten voor de minderbedeelden. Normalerwijs wordt dit bedrag gespreid over 4 jaren, maar gezien de huidige crisis werd besloten om dat bedrag in 1 jaar uit te geven. Misschien kan dit een voorbeeld zijn voor anderen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
(13 July 2015, 17:59)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In deze crisis zeggen velen: ga het geld halen bij diegene die tot nu toe weinig bijdragen zoals de Kerk, de reders, enzovoort.
Maar laten we het hier enkel bij de reders houden.
Eerst en vooral moet je die eigenlijk in 2 categorieën onderverdelen: De Griekse reders die het binnenlands verkeer doen en deze die internationaal gaan.

De 'binnenlandse' reders zijn eerst en vooral niet enkel de ferrymaatschappijen maar wel veel meer. Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld EKO. Inderdaad de oliemaatschappij. Die heeft naast zijn raffinaderijen ook een hele vloot tanker(tje)s die vanuit de raffinaderijen zowat alle Griekse eilanden gaan bevoorraden. Hun hele vloot voert ook de Griekse vlag en de bemanningen zijn bestaan (bijna) volledig uit Grieken. Daarnaast heb je ook nog een hele vloot vrachtscheepjes die talloze goederen vervoeren tussen het vasteland en de eilanden of vice versa of tussen eilanden onderling. Ik denk maar aan graan dat bijvoorbeeld naar eilanden gebracht wordt waar bepaalde gewassen niet kunnen gekweekt worden door een bepaalde bodemstructuur. Of zaken voor de bouw en dergelijke. Ook hier geldt dat het overgrote deel onder Griekse vlag vaart en Griekse bemanningsleden heeft.
Voor de belastingen neem ik het voorbeeld van ATTICA GROUP. De Attica Group is de moedermaatschappij van 7 rederijen die onder de Griekse belastingwetgeving vallen. Met dien verstande dat bijvoorbeeld elk schip van Superfast een aparte entiteit vormt (en dus 1 reder is).
Volgens de Griekse wetgeving - Law 27/1975, article 6 - betaalt een rederij waarvan de schepen onder Griekse vlag varen belastingen die berekend worden volgens de bruto tonnenmaat. Er wordt geen rekening gehouden met het feit of er winst of verlies gemaakt wordt.
Daarnaast dienen natuurlijk ook nog de taksen betaald te worden die voorzien zijn per verkocht ticket bijvoorbeeld.
Uit het jaarverslag van het boekjaar 2014 blijkt dat de 7 rederijen van ATTICA GROUP gezamenlijk 165.000€ taksen betaald hebben. Maar er blijkt ook duidelijk uit dat het innen van belastingen in Griekenland, op zijn zachts gezegd, een beetje achter loopt. Voor de periode 2011 - 2014 dient er namelijk nog een belastingaudit te volgen. Het bedrag dat dus in 2014 betaald werd is slechts een provisie.

Maar men kan toch concluderen dat de 'binnenlandse' reders toch belastingen betalen, voor werkgelegenheid zorgen enzovoort.

En dan zijn er de andere reders. Een deel hiervan laat zijn schepen onder Griekse vlag varen, een ander deel niet. Maar eigenlijk is dat iets wat in elk Europees land voorkomt. Ongeveer 43% van de wereldvloot is in Europese handen. Van de Europese vloot is circa 47% in Griekse handen. Dat zorgt er bijvoorbeeld voor dat de Griekse scheepvaart zorgt voor 7% van het Griekse BNP.
In een competitieve business is het natuurlijk evident dat men iets doet om zich niet zwakker voor te stellen dan de concurrentie. Daarom ook dat, net als in zowat alle Europese landen, een deel van de maritieme vloot onder andere vlag vaart (Cyprus, Malta, Panama, Liberia, enzovoort). Procentueel gezien echter hebben Griekse reders zelfs meer schepen onder eigen (Griekse) vlag dan reders in zowat ieder ander Europees land. Om het even over Duitsland te hebben: Er zijn tegenwoordig meer schepen van Duitse reders die onder Cypriotische vlag varen dan onder Duitse vlag. 2de populairste onder de Duitse reders is trouwens de vlag van Antigua & Barbuda.

Het gevolg daarvan is natuurlijk dat er gespeeld dient te worden onder de auspiciën van de vlaggenstaat waartoe een schip behoort, dus ook betaling van belastingen. En ook de regels met betrekking tot bijvoorbeeld de nationaliteit van de bemanning veranderen dan natuurlijk. Wat zich natuurlijk gaat weerspiegelen in o.a. de loonkosten en de daarbij horende belastingen. Een Filipijnse dekmatroos verdient minder dan iemand met een Europese nationaliteit. Een simpel voorbeeld: Enkele jaren terug vertelde iemand van een Belgische rederij me dat ze voor de loonkost van 1 Belg, 3 Filipijnen konden tewerkstellen.
Iets wat misschien weinig mensen weten: Een Grieks bemanningslid wordt door een Griekse reder in Griekenland uitbetaald (of hij nu onder Griekse vlag vaart of niet) wat per definitie inhoud dat hij dus ook belasting op zijn loon in Griekenland betaald. Bij een Duits bemanningslid ligt dat anders. Als hij vaart op een schip van een Duitse reder dat echt echter onder Cypriotische vlag vaart, kan hij zijn loon in Cyprus laten uitbetalen. Dat impliceert natuurlijk dat hij in Cyprus belastingen dient te betalen hierop. Het percentage belastingen ligt echter een pak lager dan in Duitsland.  De conclusie hiervan is dat Griekenland altijd belastingen ontvangt van zijn eigen zeemannen, Duitsland niet.

Maar......wat men in werkelijkheid bedoelt met de roep om de reders aan te pakken, is het aanpakken van de reders die hun persoonlijk fortuin in het buitenland hebben. En dat is natuurlijk andere koek.
En zoals overal zijn er goeden en slechten. Zoals ik in een andere topic een tijdje terug aanhaalde: Dit jaar zal de Stavros Niarchos Foundation 100 miljoen Euro verdelen onder Griekse non-profit organisaties die zich inzetten voor de minderbedeelden. Normalerwijs wordt dit bedrag gespreid over 4 jaren, maar gezien de huidige crisis werd besloten om dat bedrag in 1 jaar uit te geven. Misschien kan dit een voorbeeld zijn voor anderen.

Alle schepen waar ik mee in contact kom varen inderdaad onder Cypriotische, Malteese of Antigua & Barbuda-vlag. Die schepen zijn in handen van Duitse, Nederlandse of Italiaanse eigenaars. 
Op geen enkel van deze schepen (chemicaliën & olie) ben ik ooit een Grieks bemanningslid tegengekomen. Het moet zowat tien jaar geleden zijn dat we nog eens een Griekse Capt. of stuurman zijn tegengekomen en dat was op een containerschip. 
(louter informatief dus).
Quote
#3
(13 July 2015, 18:19)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Alle schepen waar ik mee in contact kom varen inderdaad onder Cypriotische, Malteese of Antigua & Barbuda-vlag. Die schepen zijn in handen van Duitse, Nederlandse of Italiaanse eigenaars. 
Op geen enkel van deze schepen (chemicaliën & olie) ben ik ooit een Grieks bemanningslid tegengekomen. Het moet zowat tien jaar geleden zijn dat we nog eens een Griekse Capt. of stuurman zijn tegengekomen en dat was op een containerschip. 
(louter informatief dus).

Tja, die Griekse bemanningsleden varen op schepen van Griekse eigenaars Wink

Al eens nagegaan hoeveel bemanningsleden zelfde nationaliteit hebben als die Duitse, Nederlandse of Italiaanse eigenaars?  1 of geen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
(13 July 2015, 18:22)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(13 July 2015, 18:19)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Alle schepen waar ik mee in contact kom varen inderdaad onder Cypriotische, Malteese of Antigua & Barbuda-vlag. Die schepen zijn in handen van Duitse, Nederlandse of Italiaanse eigenaars. 
Op geen enkel van deze schepen (chemicaliën & olie) ben ik ooit een Grieks bemanningslid tegengekomen. Het moet zowat tien jaar geleden zijn dat we nog eens een Griekse Capt. of stuurman zijn tegengekomen en dat was op een containerschip. 
(louter informatief dus).

Tja, die Griekse bemanningsleden varen op schepen van Griekse eigenaars Wink

Al eens nagegaan hoeveel bemanningsleden zelfde nationaliteit hebben als die Duitse, Nederlandse of Italiaanse eigenaars?  1 of geen. 
Bij de Duitsers = geen
Bij de Nederlanders = kapitein en enkele bootslieden
Bij Italianen = geen

Merkwaardig genoeg zijn Kroatische bemanningslieden aan een opmars bezig na eerdere Letten en Litouwers.
Quote
#5
Ondanks jaren van belastingvoordelen, namelijk sinds kolonelsregime, informeren Griekse reders massaal naar uitwijkmogelijkheid Cyprus. Een kapitaal en belasting vlucht dus. De "gewone" Griek mag maar euro 60,-- per dag pinnen , hier gaan hele bedrijven verkassen naar een ander land. Onbegrijperlijk dat daar niets aan gedaan wordt of aan te doen is. Men probeert kapitaal vlucht tegen te gaan waardoor  Griekse studenten in het buitenland het moeilijk hebben, maar dit kan zomaar. Mijn broek zakt af...
Quote
#6
(13 July 2015, 18:28)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bij de Duitsers = geen
Bij de Nederlanders = kapitein en enkele bootslieden
Bij Italianen = geen

Merkwaardig genoeg zijn Kroatische bemanningslieden aan een opmars bezig na eerdere Letten en Litouwers.

Kroaten waren daar 20-25 jaar terug ook al. Heb er trouwens nog een goede vriend aan overgehouden. Maar bij MSC bijvoorbeeld waren het merendeel van de officieren ofwel Italiaan ofwel Kroaat.

Maar nu dwalen we af. offtopic2
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Volgens mijn man (scheepsagent) zijn op de Griekse schepen de officieren (kapitein, stuurman) nog steeds Grieken, de rest zijn Russen of Filippijnen. Echter wordt dat wel steeds minder. Volgens hem gaan veel Griekse reders nu onder een andere vlag varen.
Quote
#8
(13 July 2015, 22:08)Electra63 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Volgens mijn man (scheepsagent) zijn op de Griekse schepen de officieren (kapitein, stuurman) nog steeds Grieken, de rest zijn Russen of Filippijnen. Echter wordt dat wel steeds minder. Volgens hem gaan veel Griekse reders nu onder een andere vlag varen.

Wat bedoelt je man met 'Griekse schepen'? Onder Griekse vlag of onder vreemde vlag maar van Griekse rederij.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Weet ik niet, ik weet wel dat hij als scheepsagent veel contacten heeft met Griekse rederijen. Ik neem aan, dat die schepen (zijn volgens mij voornamelijk tankers) onder Griekse vlag varen, maar dat zal ik nog navragen.
Quote
#10
Even een kleine zijweg.                               Iemand ooit eens nagegaan hoeveel (charter) zeilboten in griekenland varen, die niet in de marina's aanleggen maar overal gratis aanleggen omdat er toch niemand van de portpolice komt voor geld. Deze laatsten hebben een gouden baan want ze kunnen niet ontslagen worden en zitten soms met 8 man in een klein haventje, dus echt werken doen ze niet.
 Vooral de charters zijn een ware plaag in de kleinere havens en omdat ze de gratis plaatsen goed weten.
Er varen zoveel buitenlandse jachten dat als elk jacht normaal verplicht zou betalen in griekenland het een half miljoen per jaar kan binnenhalen maar ze moeten het wel innen !
(we hebben zelf ook een zeilboot gehad)
Quote
#11
(14 July 2015, 11:40)Gibsea schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Even een kleine zijweg.                               Iemand ooit eens nagegaan hoeveel (charter) zeilboten in griekenland varen, die niet in de marina's aanleggen maar overal gratis aanleggen omdat er toch niemand van de portpolice komt voor geld. Deze laatsten hebben een gouden baan want ze kunnen niet ontslagen worden en zitten soms met 8 man in een klein haventje, dus echt werken doen ze niet.
 Vooral de charters zijn een ware plaag in de kleinere havens en omdat ze de gratis plaatsen goed weten.
Er varen zoveel buitenlandse jachten dat als elk jacht normaal verplicht zou betalen in griekenland het een half miljoen per jaar kan binnenhalen maar ze moeten het wel innen !
(we hebben zelf ook een zeilboot gehad)

Het is wel zo dat bepaalde eilanden (ik denk hierbij aan Lefkada) geen liggeld vorderen om het toerisme te bevorderen. Daar is voor de zeilers wel een voorwaarde aan verbonden: Er moeten zaken verbruikt worden bij lokale ondernemers zoals eten in een plaatselijke taverna, goederen aankopen in de lokale supermarket enzovoort. Als ik me niet vergis is dat in de haven van Sami op Kefalonia ook zo. In Perigiali (Lefkada) gebeurt de omschakeling bij Nissos charters op zondag. De nieuwe zeilers die aankomen worden gewezen op een supermarktje dat 200 meter van de kade ligt. Ze kunnen er hun aankopen gaan doen en die worden dan gratis aan boord bezorgd zodat ze zelf niet moeten gaan sleuren met -tig plastic zakken.
Op zich vind ik dat geen slechte zaak.

Tja en de Port Police (of Coast Guard). Dat is zoals overal ter wereld zeker. Daarmee bedoel ik dat je overal mensen hebt die hun werk graag en goed doen, maar je hebt overal ook klaplopers. 2 jaar terug terug in Piso Aetos op Ithaka waren ze toch goed bezig zag ik. In afwachting van de ferry zetten ze ieder voertuig op zijn plaats (het is een kleine pier in the middle of nowhere) én werden tussendoor ook nog eens alle papieren van de voertuigen - absoluut grondig - nagezien. Dus die deden toch echt wel iets.

Wat mij wel telkens weer opvalt: als je het gebouw(tje) van de Port Police zoekt, kijk naar taverna's of kafeneions. Meestal is hun kantoortje ernaast of erboven Big Grin
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
(14 July 2015, 12:17)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat mij wel telkens weer opvalt: als je het gebouw(tje) van de Port Police zoekt, kijk naar taverna's of kafeneions. Meestal is hun kantoortje ernaast of erboven Big Grin

Uiteraard, dat MOET zo op Griekse eilanden... Big Grin
Quote
#13
(14 July 2015, 13:10)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(14 July 2015, 12:17)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat mij wel telkens weer opvalt: als je het gebouw(tje) van de Port Police zoekt, kijk naar taverna's of kafeneions. Meestal is hun kantoortje ernaast of erboven Big Grin

Uiteraard, dat MOET zo op Griekse eilanden... Big Grin

Big Grin Big Grin Big Grin
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#14
Ik MOET hierop even reageren. Niet op de postings met betrekking tot de rederijen, maar met betrekking tot de Port Police.

Wij hebben van 1995 tot 2013 met onze zeilboot rondgevaren in Italië, Kroatië en Griekenland.
Mbt Italië kan ik kort zijn, in de gemeentehavens betaalden we niets, maar je kon s'nachts ook niet gaan slapen want dan werd je beroofd. Persoonlijk meegemaakt. 
Kroatië, vlak na "hun"oorlog: een paradijs. Mooie ankerplaatsen, gemeentehavens gratis. Marina's (dat zijn de commerciële havens), peperduur. Geld ging niet naar de overheid, maar naar de eigenaren/vereenigingen.

En dan Griekenland.
In het begin overal gratis liggen met je boot, behalve dan in de enkele commerciële marina die er toen was. Tegenwoordig is dat wel anders.
Met name de Ionische kant echter werd snel overspoelt met flotielje bedrijven waardoor je als prive zeiler nergens meer terecht kon vanwege de drukte.
Ondertussen was de Griekse overheid ook wakker geworden en kwam jaar na jaar met allerlei permits enz. die je moest kopen om er te mogen varen. Naar mijn ervaring werd er zelden naar gevraagd, sterker nog, in de meeste plaatsen was de lokale overheid niet eens op de hoogte van het bestaan van zo'n regel. Soms vroeg men wat geld, belachelijk weinig, een paar drachma's. Dit werd niet geïnd door de Port Police maar door de lokale diender. Geen idee waar vervolgens het geld bleef.
Dit tot ongeveer 2010.

Toen werd het ineens serieuze business met die permits. Als ik me het goed herinner kostten die iets van 500 euro, voor een jaar. Geïnd, inderdaad, door de Port Police. Maar daarnaast was men in de kleinere haventjes ook wakker geworden en moesten we vrijwel overal betalen. Niet aan de Port Police, die was onzichtbaar, maar aan de lokale beambte, die elke dag de kades afliep en bij ieder schip stopte. Denk dan aan luttele bedragen, 5 tot 10 euro, die we graag betaalden voor de faciliteiten. En waarvan ik ook bijna zeker was dat die ten goede kwamen aan die voorzieningen, zoals WC's, vuilnisbakken, drinkwater op de kade.

Ik wil alleen maar zeggen dat het beslist niet zo'n zooitje is met het innen van belastingen als men ons wil laten geloven. En de Port Police, in mijn ervaring, doet goed werk. En hun kantoor zit heus niet altijd boven of pal naast een taverna. Hoewel dat natuurlijk niet altijd te vermijden is gezien het aantal taverna's per vierkante kilometer...
Quote
#15
(14 July 2015, 16:29)Lyonesse schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Toen werd het ineens serieuze business met die permits. Als ik me het goed herinner kostten die iets van 500 euro, voor een jaar. Geïnd, inderdaad, door de Port Police. Maar daarnaast was men in de kleinere haventjes ook wakker geworden en moesten we vrijwel overal betalen. Niet aan de Port Police, die was onzichtbaar, maar aan de lokale beambte, die elke dag de kades afliep en bij ieder schip stopte. Denk dan aan luttele bedragen, 5 tot 10 euro, die we graag betaalden voor de faciliteiten. En waarvan ik ook bijna zeker was dat die ten goede kwamen aan die voorzieningen, zoals WC's, vuilnisbakken, drinkwater op de kade.

Ik wil alleen maar zeggen dat het beslist niet zo'n zooitje is met het innen van belastingen als men ons wil laten geloven. En de Port Police, in mijn ervaring, doet goed werk. En hun kantoor zit heus niet altijd boven of pal naast een taverna. Hoewel dat natuurlijk niet altijd te vermijden is gezien het aantal taverna's per vierkante kilometer...

Ik zag in Pothia (Kalymnos) dat men voor zijn boot enkel nog water en elektra kan afnemen d.m.v. een pinpas die daar kan aangekocht worden. Misschien dat dit al tijden zo is en ook op andere plaatsen maar het was eigenlijk de 1ste keer dat mijn oog daarop viel.
Bestaat dat al langer ?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#16
A propos "port police". Waren op vacantie in een huisje direct aan zee. Onze hond mocht ook mee zwemmen - was eind aug/begin sept, zeker tegen de 40gr. De buren schreeuwen, dacht ook wel dat ze bedoelden dat de hond niet in het water mocht, maar ja, we waren de enigen en hinderden echt niemand.
Uurtje later kwamen ze, de port police-agenten. Eruit en dreiging "de volgende keer boete van 10.000 Euro".
In hetzelfde (ons) huisje later in totaal 4 keer ingebroken, geen politie te zien.
Johannes
Quote
#17
De waarheid over de rijkdom van de Griekse reders 

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
De multinationals in Nederland gebruiken allerlei brievenbusconstructies om minder belasting te betalen.
Die zijn dus geen haar beter.
Bovendien kan het best zijn dat de Griekse reders een deel van hun geld in Nederland hebben omdat wij blijkbaar een belastingparadijs zijn waar afspraken te maken zijn.
Onze minister van financiën eist dus van de Grieken iets wat hij zelf niet kan laten!
Quote
#19
(15 July 2015, 23:41)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De multinationals in Nederland gebruiken allerlei brievenbusconstructies om minder belasting te betalen.
Die zijn dus geen haar beter.
Bovendien kan het best zijn dat de Griekse reders een deel van hun geld in Nederland hebben omdat wij blijkbaar een belastingparadijs zijn waar afspraken te maken zijn.
Onze minister van financiën eist dus van de Grieken iets wat hij zelf niet kan laten!

Een mooi voorbeeld is Eldorado Gold
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#20
Wat zou Dijselbloem daarop antwoorden?
(16 July 2015, 00:24)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een mooi voorbeeld is Eldorado Gold
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)