Grieksegids nieuws
De reders en de crisis
#11
(14 July 2015, 11:40)Gibsea schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Even een kleine zijweg.                               Iemand ooit eens nagegaan hoeveel (charter) zeilboten in griekenland varen, die niet in de marina's aanleggen maar overal gratis aanleggen omdat er toch niemand van de portpolice komt voor geld. Deze laatsten hebben een gouden baan want ze kunnen niet ontslagen worden en zitten soms met 8 man in een klein haventje, dus echt werken doen ze niet.
 Vooral de charters zijn een ware plaag in de kleinere havens en omdat ze de gratis plaatsen goed weten.
Er varen zoveel buitenlandse jachten dat als elk jacht normaal verplicht zou betalen in griekenland het een half miljoen per jaar kan binnenhalen maar ze moeten het wel innen !
(we hebben zelf ook een zeilboot gehad)

Het is wel zo dat bepaalde eilanden (ik denk hierbij aan Lefkada) geen liggeld vorderen om het toerisme te bevorderen. Daar is voor de zeilers wel een voorwaarde aan verbonden: Er moeten zaken verbruikt worden bij lokale ondernemers zoals eten in een plaatselijke taverna, goederen aankopen in de lokale supermarket enzovoort. Als ik me niet vergis is dat in de haven van Sami op Kefalonia ook zo. In Perigiali (Lefkada) gebeurt de omschakeling bij Nissos charters op zondag. De nieuwe zeilers die aankomen worden gewezen op een supermarktje dat 200 meter van de kade ligt. Ze kunnen er hun aankopen gaan doen en die worden dan gratis aan boord bezorgd zodat ze zelf niet moeten gaan sleuren met -tig plastic zakken.
Op zich vind ik dat geen slechte zaak.

Tja en de Port Police (of Coast Guard). Dat is zoals overal ter wereld zeker. Daarmee bedoel ik dat je overal mensen hebt die hun werk graag en goed doen, maar je hebt overal ook klaplopers. 2 jaar terug terug in Piso Aetos op Ithaka waren ze toch goed bezig zag ik. In afwachting van de ferry zetten ze ieder voertuig op zijn plaats (het is een kleine pier in the middle of nowhere) én werden tussendoor ook nog eens alle papieren van de voertuigen - absoluut grondig - nagezien. Dus die deden toch echt wel iets.

Wat mij wel telkens weer opvalt: als je het gebouw(tje) van de Port Police zoekt, kijk naar taverna's of kafeneions. Meestal is hun kantoortje ernaast of erboven Big Grin
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Berichten in deze discussie
De reders en de crisis - door Patrick - 13 July 2015, 17:59
RE: De reders en de crisis - door El Greco - 13 July 2015, 18:19
RE: De reders en de crisis - door Patrick - 13 July 2015, 18:22
RE: De reders en de crisis - door El Greco - 13 July 2015, 18:28
RE: De reders en de crisis - door Patrick - 13 July 2015, 18:38
RE: De reders en de crisis - door Erwin - 13 July 2015, 18:35
RE: De reders en de crisis - door Electra63 - 13 July 2015, 22:08
RE: De reders en de crisis - door Patrick - 13 July 2015, 22:32
RE: De reders en de crisis - door Electra63 - 13 July 2015, 23:08
RE: De reders en de crisis - door Gibsea - 14 July 2015, 11:40
RE: De reders en de crisis - door Patrick - 14 July 2015, 12:17
RE: De reders en de crisis - door El Greco - 14 July 2015, 13:10
RE: De reders en de crisis - door Patrick - 14 July 2015, 13:19
RE: De reders en de crisis - door Lyonesse - 14 July 2015, 16:29
RE: De reders en de crisis - door Patrick - 14 July 2015, 18:38
RE: De reders en de crisis - door JohannesGR - 15 July 2015, 09:26
RE: De reders en de crisis - door Jef Dockx - 15 July 2015, 15:05
RE: De reders en de crisis - door jjohn - 15 July 2015, 23:41
RE: De reders en de crisis - door Jef Dockx - 16 July 2015, 00:24
RE: De reders en de crisis - door jjohn - 16 July 2015, 21:06

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)