Bosbranden
#1
Ik kreeg net de volgende e-mail over Griekenland van een Griekse:

In the last 20 hours, abig part of Greece is on fire, while stormy winds are blowing all over the country, winds that change direction every mibute. Half Peloponnesus (qest part) the island of Evia,  attiki, the mount hymettus near Athens ... 42 forest fires started, almost at the same time, very close to houses. Villages, houses, a camping and monsteries have been evacuated. I am so sorry about those people trying to fight the flames with a branch or with a bucket of water, and those trees... hear that Italy and France offered to help sending planes and helicopters to fight this horror, but the fire front is too large, it is out of control and coming close to inhabited areas... may God help and send a heavy rain...
Quote
#2
Ymittos heuvel - Athene

[Afbeelding: fc0fwg.jpg][Afbeelding: fumdmh.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Heeft het er momenteel over.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#4
Dramatische beelden recent gemaakt vanuit een sateliet

[Afbeelding: nn4fae.jpg]
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#5
Ik hoor alleen over bosbranden op Peloponessos in omgeving Aeropolis (Mani) , met evaluaties tot Aghios Nikolaos, wat toch stuk noordelijker ligt? Bosbranden van natuurlijke origine, hoe erg dan ook voor bevolking horen bij de Griekse natuur. Aangestoken is natuurlijk ander verhaal. Nu de belangrijkste pijler onder Griekse economie Het lijkt mij de Griekse economie die zo zwaar getroffen wordt  londer negatieve beeldvorming,  ik  hopen mag  dat van opzet geen sprake is. Aghios Nicolaos is een van mijn favoriete bestemmingen in Griekenland,  maar het leed dat de bevolking naast alles wat het moet doorstaan hierdoor te verwerken krijgt... Bosbranden horen bij Griekenland. Wij allen weten dat. Bij het doorkruisen van ons geliefde Ellada kunnen we ogen sluiten, maar wegblijven is geen optie. Steun de Grieken juist nu in hun donkerste tijden  sinds hun onafhankelijkheid. Gun hen een Europees bestaan, waardig en respectvol. Als toerist kunnen we een voorbeeld geven: eerlijke beloning voor diensten zoals fooi voor kamermeisjes en kelners. Koop locale souvenirs,  niet made in China. Ik geniet gehele winter van Griekse honing, olijfolie, berghem,  handcrème, en dat koop ik niet op.luchthaven, sorry Chinese opkoper van goedkoop Grieks vastgoed. Het maakt misschien weinig verschil, maar wel een statement! Als Griekenlandfans mogen en kunnen we ons geliefde vakantieland niet in kou laten staan. We kunnen en mogen onze ogen niet sluiten voor hun ellende, voor de vluchtelingen,  voor de armoede. dit is Europa, ons Europa, met onze waarden em onze normen. Ons begrip, onze menselijkheid. Wij maken het verschil,niet  Den Haag , Berlijn, Rijkjavik. Profiteren van van de Euro zou gezamenlijk moeten, niet alleen onze banken en bedrijven. Gun de tavernabaas een eerlijke prijs, de strandstoel verhuurder. Ongemerkt maken we het verschil. Klein gebaar, groot effect, ps denk aan kamermeisjes, zo onzichtbaar maar zo.onmisbaar!
Quote
#6
Volgens mij zijn de bosbranden niet bij Areopoli, wat in de tweede vinger ligt, maar bij Neapoli en Monemvassia in de derde vinger. Dat kun je ook op de satellietbeelden zien.
Maakt het niet minder erg, maar het is dus niet bij in Agios Nikalaos boven Areopoli.
Quote
#7
Inmiddels ook bosbrand op Rhodos in de buurt van Koskinou:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
[Afbeelding: 259lea9.jpg]
Deze foto heb ik deze vrijdagmiddag gemaakt komend vanaf Kreta. Ik heb nog niet kunnen vinden welk eiland het is. Opvallend dat de bronnen op een lijn liggen, niet volgens de windrichting, blijkbaar aangestoken.
Quote
#9
Arjan,
Mooi deze opname,het eiland boven de dikke rook is Elafonissi volgens mij ,op Kythira moet de rookstrook goed zichtbaar zijn.
De windrichting is noordoost,ontstaan door een hogedrukgebied op de Balkan en een lagedruk boven Turkije.
De zgn.meltemi en deze is heftig
Op het satellietbeeld geplaatst door BartOriste ziet men dat deze bosbrand zich in de derde "vinger"van de Peloponnesos bevindt.
Maar hopelijk kunnen ze de branden gauw bedwingen.
Quote
#10
Marianne, dacht dat het Monemvassia was maar jij hebt het haarscherp en goed gezien.
Hoop niet dat het aangestoken is, maar heb de afgelopen weken ook wel peukjes uit autoramen zien vliegen.
Quote
#11
Volgens mij helemaal goed Marianne, de satelliet foto is inderdaad Neapolis vanwaar de ferry vertrekt naar Kythira, paar weken geleden nog vertrokken.
Het lijkt dat ook Monemvasia  ( of iets zuidelijker) een staartje mee krijgt, vreselijk, helemaal als er opzet in het spel is.
De luchtfoto is zo te zien Elafonisos.
Groet Ostria.
Quote
#12
Het lijkt er niet alleen op, het is ook zo dat ze bij Monemvassia brand mee krijgen. Dat las ik althans op websites die aangaven waar de brandhaarden zijn.
Quote
#13
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#14
Hoezo imkers??
En hoe zou het nu met de bosbranden zijn? Ik ga ff informeren nu in Athene. Als ik iets zinnigs te horen krijg, zal ik het hier melden.
Quote
#15
Imkers probeerden de bijen uit te roken. Dat zal wel gelukt zijn. Beetje jammer dat er daardoor nog een dode gevallen is en huizen ook in vlammen zijn opgegaan.
Ik ben ook benieuwd hoe het nu met de bosbranden is. Las nog van Syros en Zakynthos.
Quote
#16
Het schijnt dat de branden (ongeveer 74 (!!) dit weekend) nu onder controle zijn. Waarschijnlijk waren ze het gevolg van brandstichting. Ook vandaag wordt het blijkbaar erg warm daar, met eventueel kans op nieuwe branden...
Quote
#17
Weet iemand hoe het met de branden in Kalamaki (zakynthos) is? Schijnt daar ook te branden....
Quote
#18
Het schijnt dat er weer veel nieuwe branden zijn. Er is blijkbaar ook een straffe Noord-Oostelijke wind.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Bosbranden op Zuid-Kreta Ger 3 4.736 01 August 2011, 07:44
Laatste bericht: Petra
  Eerste bosbranden oriste 2 2.571 17 July 2010, 17:50
Laatste bericht: Eleni
  Enorme bosbranden in Griekenland Ger 3 3.830 23 August 2009, 19:48
Laatste bericht: djdakman

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)