Griekse vis wordt duurder betaald...!
#1
Levensmiddelen zijn vanaf morgen in Griekenland een stuk duurder. De btw-verhoging die is afgesproken met de internationale geldschieters gaat dan in. Griekse media hebben een overzicht gepubliceerd van de producten en diensten waarvoor het tarief is verhoogd van 13 naar 23 procent.

Vlees, vis, koffie, thee, eieren, suiker, rijst, meel en melkproducten als ijs en yoghurt, maar ook toiletpapier en condooms kosten morgen opeens meer. Het Griekse ministerie van Financiën heeft berekend dat de btw-verhoging de schatkist alleen dit jaar al 800 miljoen euro extra zal opleveren.

Bron: NOS
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#2
Op zich geen verkeerde maatregel, alleen zou dat niet moeten gelden voor de eerste levensbehoefte.
Quote
#3
Dat biedt perspectief voor een levendige handel in 2e hands condooms. 

Mvg 
Martin
Quote
#4
(19 July 2015, 14:33)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat biedt perspectief voor een levendige handel in 2e hands condooms. 

Mvg 
Martin

Viespeuk!  Tongue  Big Grin
Quote
#5
(19 July 2015, 14:33)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat biedt perspectief voor een levendige handel in 2e hands condooms. 

Mvg 
Martin

Over de eenvoudigen van geest gesproken Big Grin
Quote
#6
Every cloud has a silver lightning..... Hoewel, ik zit vanmiddag het boek van Bruno Tersago te lezen. Dan valt er weinig te lachen.......... 

Mvg 
Martin
Quote
#7
@Bart. Die verhogingen zijn heel beschadigend en zullen tot
onderconsumptie en meer honger onder de bevolking leiden.

Ook heel erg is dat met de BTW verhogingen ook de toerisme-
kip met gouden eieren geslacht gaat worden.

Nog even en er wordt helemaal geen geld meer verdiend om
zelfs maar de kleinste 'terugbetalingen' te doen.
Quote
#8
@martin, het kan toch niet zo zijn, dat het boek van Bruno Tersago je op zulke gedachten brengt Huh
Quote
#9
Nee zeker niet.... 

Mvg 
Martin
Quote
#10
Hoi,
Ook ik verbaas me eigenlijk al jaren dat de basisbehoeften voor een gezin neem met jonge kinderen zoal inderdaad,melk, brood,Griekse yoghurt ,eieren e.d. zoveel duurder zijn dan bij ons in de supermarkt.
Nu woon ik op een dorp met alleen een A.H. en een Poeisz supermarkt,waar ik mijn boodschappen doe.
Dus zo als Bart al schreef zullen deze basis-boodschappen voor deze gezinnen vanaf nu nog duurder worden.
Net als Connie en Aleko schreven dit zou niet zo moeten zijn,
Wat de condooms betreft:dit zijn in Griekenland Luxe artikelen,heb dat eens nagevraagd toen ik ze daar kocht en me verbaasde over de prijs. 
En met luxe artikelen bedoelen ze ook b.v. shampoo,wasmiddelen, afwasmiddel e.d.
Fijne zondag en groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#11
Ja de supermarkten zijn duur, daar heb ik mij ook over verbaasd, in verhouding tot het loon. Mensen in de steden die niet een eigen stukje grond hebben zullen het nog moeilijker krijgen. Al hoewel je ook niet alles kunt verbouwen. Hoop dat de toeristen blijven komen, het weerhoudt ons er niet van. Hoor wel van mensen in mijn omgeving die terug komen dat het minder druk is als vorig jaar. Zal ook wel van plaats of eiland verschillen.
Quote
#12
Volgens mij blijven de primaire levensmiddelen in het 13% tarief.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#13
Ook toen ik 4 weken op Samos was in mei/juni dit jaar was het overal veel minder druk.
De vaste Samos liefhebbers zoals wij,de vaste mensen uit Noorwegen,Zweden Finland Denemarken,België en mensen uit Engeland blijven komen,maar ook de Grieken zeggen:wij hebben jonge mensen nodig die net als jullie allemaal blijven terug komen.
Ik hoop het, ze hebben het zo nodig met de lange onzekere winter in het vooruitzicht.
Ikzelf ben daar ook begonnen toen ik 35 was,en blijven terugkomen.

Ik ga in Sept/Okt weer 4 weken en hou mijn hart vast over het aantal toeristen dat wel besluit om toch te komen.
Hoor ook regelmatig om me heen dat mensen  meer en meer besluiten om goedkoop naar Turkije te gaan deze zomer.

Als ik praat over mezelf maakt het niet zo uit dat ik in de restaurants meer moet betalen voor de heerlijke visschotels e.d.,maar ook een Grieks gezin wil wel eens uit eten en dat zal ook voor hun langzamerhand onbetaalbaar worden,met die BTW verhogingen.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#14
(19 July 2015, 13:50)Bart0riste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Griekse media hebben een overzicht gepubliceerd van de producten en diensten waarvoor het tarief is verhoogd van 13 naar 23 procent.

Iemand een idee waar dit overzicht te zien is? Heb even rond gezocht maar helaas (nog) niets kunnen vinden.......
Quote
#15
Gek genoeg is theaterbezoek belast met maar 6% BTW, terwijl basis behoeften onder het 13% tarief vallen.
Quote
#16
Hoewel niet compleet, toch een aardig overzicht van wijzigingen:  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Rico's signatuur
Satellietontvangers Xtrend ET9500 en Xtrend ET6000
Wavefrontier T55 met de volgende posities: 3, 13, 19, 23 en 28 met op 3 graden vele Griekse zenders
Quote
#17
Ik las ergens dat sommige hotel eigenaren de bezoekers die incl ontbijt hebben verzoeken om een meerprijs te betalen of geen ontbijt. (ivm de BTW verhoging) m.i. moeten ze dat met de touroperator onderhandelen. Weet niet meer waar ik het heb gelezen. Heb wel gedacht als je dat overkomt, wat moet je daarmee. Ik denk dat ik het zelf bij de hostess neer zou leggen.
Quote
#18
Ik zou er geen woorden aan vuil maken en de man/vrouw de meerprijs betalen.
Een ontbijt kost tussen de 6.50 en de 9 euro. (Ghania)
Quote
#19
Ik heb het artikel al gevonden, toch maar even knippen en plakken


In het noodlijdende Griekenland is het voor de toerist voelbaar dat de overheid de btw van 13 naar 23% heeft verhoogd. Toeristen die momenteel van hun vakantie in Griekenland genieten, ontvingen gisteren een
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




van het hotel waarin de verhoging per direct wordt aangegeven. Hierin staat onder meer dat de btw voor het ontbijt is verhoogd. Vakantiegangers kregen de keuze: of direct bijbetalen of geen ontbijt.
Quote
#20
Ja daar heb je gelijk aan Wim. Hangt er ook vanaf hoelang je er bent.
Quote
#21
Voor het gemak wordt de derde optie door de uitbaters maar vergeten? Geen verhoging betalen, geen ontbijt nuttigen en vooruit betaalde bedrag voor het ontbijt restitueren? Het is een éénzijdige aanpassing van de overeenkomst die je hebt, dus mag je er onderuit. Simpel.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#22
Dan serveren ze toch een eitje minder? . Eerlijk gezegd vind ik dit niet een hele slimme actie van hoteleigenaren. Hoeveel scheelt het nu echt per ontbijt? Bovendien moeten ze bij de touroperator aankloppen, daar hebben ze de contracten mee, niet rechtstreeks met de gasten.
Edit: ik had even niet aan de optie van rechtstreeks boeken gedacht. Dan zou ik als hoteleigenaar de huidige gasten met rust laten en direct nieuwe prijzen doorvoeren op je prijslijst.
Quote
#23
dat zou zo moeten zijn. maar de touroperator moet ook wat gaan doen. ik was aan het kijken en met verbazing zag ik dat er zijn touroperators die durven extra geld te vragen om de gebruik van de koelkast of de airco.
Quote
#24
Dit bericht kwam van RTL Z en ging over één accommodatie. Ik heb gelezen (ergens op een Griekse website, weet helaas niet meer waar) dat accommodaties dit seizoen zelf het verlies dragen. Het bericht was ook gepost op het facebook van Sunweb en die hadden van gasten ook nog geen klachten gehad dat ze moesten bij betalen. Ik neem aan dat mensen die ter plekke een ontbijt boeken wél meteen de hogere prijs moeten betalen
Quote
#25
(20 July 2015, 20:24)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




dat zou zo moeten zijn. maar de touroperator moet ook wat gaan doen. ik was aan het kijken en met verbazing zag ik dat er zijn touroperators die durven extra geld te vragen om de gebruik van de koelkast of de airco.

Tzimis, voor een airco moet je volgens mij altijd bijbetalen aan de eigenaar van het appartement. € 8,00 per dag is zo'n beetje normaal geloof ik. Nooit gedaan, kan je beter naar Scandinavië gaan als je kou wil. Tongue
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#26
Wanneer in NL de BTW wordt verhoogd, gaat dit ook direct díe bepaalde dag in. Dus logisch dat als je zelf in Griekenland hebt geboekt je moet bijbetalen op datgene waarvan de BTW verhoogd is. Het is netjes van de touroperators dat zij dat zelf dragen. "Zelfboekers" hebben hierbij gewoon pech. Het is voor de hotel/appartement/pensionhouder gewoon duurder geworden.

De touroperators spreken een minimale prijs met de klant af. Dat er dan geen gebruik van koelkast, airco, TV in zit kan ik begrijpen. De stroom daarvan moet ook betaald worden. Er zijn zat mensen die de hele dag de airco laten draaien, terwijl ze zelf op pad zijn, want dan is het lekker koel op de kamer als ze terugkomen. Sad
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#27
Touroperators dragen dat verlies niet, dat doen de accommodaties. En dat bijbetalen voor de airco vind ik op zich ook niet zo gek, om de reden die Maria ook al gaf.
Quote
#28
In de toeristensector/hotels mag de BTW verhoging pas miv. 1 september worden doorgevoerd las ik!
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#29
Doorgevoerd of doorberekend is hierin voor de Griekse ondernemers denk ik belangrijk!
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#30
Ik denk dat het van de contracten afhangt. Het contract dat wij als reiziger met de touroperator afsluiten is incl. BTW. En wordt meestal vooruit betaald, dan staat de overeenkomst vast voor die bepaalde prijs. De touroperator kan mij niets extra's vragen. Zakelijke offertes worden vaak excl. Btw opgesteld, maar de Btw moet wel betaald en door de ontvanger afgedragen aan de staat. Die Btw komt erbij op het moment dat er wordt betaald. Touroperators betalen vaak niet vooruit aan de accomodaties. De eigenaren daarvan zijn m.i. dan ook gerechtigd de hogere Btw die zij moeten afdragen aan de staat bij de touroperator in rekening te brengen. En die draait er dan inderdaad voor op. Als je zelf boekt ligt het aan je offerte/overeenkomst. Als je ter plekke zaken zoals airco bijboekt, dan kan die nu iets duurder zijn geworden. Ik ben benieuwd hoe het in september gaat als wij weer in GR zijn.
Quote
#31
Toeristen sector is een grote bron van inkomsten. Vind het niet zo slim om dat ook aan te pakken met verhoging. Wij gaan er niet minder om naar Griekenland, maar het kost hun toeristen. Ik zou zeggen maak het super aantrekkelijk voor toeristen zodat die de euro's laten rollen. Wij zitten allemaal op deze Griekenland site, ons hart ligt in Griekenland. De zwevende vakantieganger die kiest denk ik volgend jaar voor Kroatië, Turkije enz.. Jammer.
Quote
#32
(21 July 2015, 08:22)Martino schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In de toeristensector/hotels mag de BTW verhoging pas miv. 1 september worden doorgevoerd las ik!

Maar dat geldt dan weer niet voor de BTW verhoging op voeding. Dat is dus een andere zaak.

Wat betreft de airco: sommige verhuurders laten apart (bij)betalen voor airco, bij andere is dat inbegrepen. En dat wordt (meestal) toch wel meegegeven in de aanbiedingen of in hun verhuurvoorwaarden.
De man aan wie we huurden in Kalymnos was daarin heel eerlijk. Hij vroeg of we airco wilden, maar zei dat dit wel 7€/dag extra zou zijn. Hij had een contract met een Scandinavische touroperator en toonde dat ook spontaan. En inderdaad, daarin stond duidelijk hoeveel de huurprijs voor een studio/dag was én bijkomend dat airco 8€/dag was. We kregen dus 1€/dag korting Smile
En zoals @Maria opmerkte: Er zijn dus inderdaad mensen die de hele dag de airco laten draaien, zelfs al zijn ze de hele dag weg.
Nu, er ook al veel eigenaren die de infrastructuur zo aangepast hebben dat dit niet meer kan. En k kan ze geen ongelijk geven.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#33
Wat ik jammer vind is dat er geen enkele poging wordt gedaan om de kostprijs van de producten omlaag te brengen. Gezien de uurlonen, inefficiëntie en bijv. De lage huren voor bedrijfspanden moet er toch best wat aan prijsverlaging inzitten
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Sterven in Athene wordt duurder Patrick 22 2.889 11 February 2021, 20:05
Laatste bericht: vlagreco
  Ikea Griekenland duurder jansas 8 3.821 13 February 2017, 20:59
Laatste bericht: jerichrome
  Vakantie naar Griekenland duurder! Martino 24 8.443 10 January 2017, 20:02
Laatste bericht: Electra63
  Betaald of niet? Patrick 0 1.621 10 July 2016, 18:32
Laatste bericht: Patrick
  Griekenland fors duurder. Aleko 1 2.091 17 October 2015, 22:42
Laatste bericht: messara
  De vis wordt (te) duur betaald Wick 0 1.696 08 April 2013, 08:38
Laatste bericht: Wick
Shocked wordt nu de benzine nog duurder cornelius 4 4.229 26 February 2012, 19:07
Laatste bericht: Jef Dockx
  Griekenland duurder geworden door de crisis? Ger 14 19.243 23 August 2011, 20:27
Laatste bericht: Marcel
  'Vakantie wordt duurder door naheffing' Yvon 15 14.946 13 April 2011, 22:42
Laatste bericht: Mieke

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)