In de spotlights aug 2015: Bijgeloof in Griekenland
#1
[Afbeelding: indespotlights.jpg]

Deze maand  'In de spotlights': Bijgeloof in Griekenland

In de jaren dat ik Griekenland bezoek is het me opgevallen dat de Grieken enorm bijgelovig zijn. Je kunt het zo gek niet bedenken of men heeft wel een bijzondere manier van dingen benaderen, of dat juist niet doen.

Enkele voorbeelden (Bron: Ross Holidays):
  • Als iemand je koffie serveert en daarbij een beetje knoeit over de rand van het kopje, zul je geld ontvangen.
  • Als je bezoek hebt gehad en je wilt liever niet dat deze mensen nog eens terugkomen, gooi je zout achter hen aan als ze jouw deur uitlopen.
  • Als je nadenkt met je hoofd in je handen brengt dit ongeluk.
  • Als je niest, denkt iemand aan je.
  • Als je een zwarte kat ziet op straat mag je er niet naar kijken en moet je van richting veranderen.
  • Als je een nieuw huis binnengaat, ’s ochtends arriveert op je werk, een bezoek brengt in een ander huis of als je als eerste klant een winkel binnenstapt, stap dan altijd binnen met je rechtervoet.
  • Spuug 3x als je een lijkwagen ziet op straat, dit houdt ongeluk en de duivel op afstand.
  • Als je een spiegel breekt krijg je 7 jaar ongeluk.
  • Zeg ‘stin ygeiá sas’, op uw gezondheid, als je wilt proosten met een kop koffie of een glas water, maar tik niet met de glazen tegen elkaar; dat brengt ongeluk.
  • Na de bevalling mag er de eerste 40 dagen niemand op kraamvisite komen.

[Afbeelding: 21nplhe.jpg]


Over het thema 'bijgeloof in Griekenland' is dan ook heel wat te vinden op het internet, bijvoorbeeld:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





of:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Het lijkt me leuk om dit onderwerp eens in de schijnwerpers te zetten deze maand.
Wie kan er nog meer over vertellen, gelooft ook in sommige bijgeloven en/of heeft er zelfs al eens mee te maken gehad in Griekenland?


Klik
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




voor alle eerdere "in de spotlights".
Quote
#2
Ooit gehoord dat in Griekenland dinsdag de 13de als een ongeluksdag gezien wordt. En niet vrijdag de 13de zoals hier.

En in Corfu (misschien ook op andere plaatsen) wordt een granaatappel meegenomen als men op Nieuwjaar bij iemand op bezoek gaat. Die wordt op de dorpel kapotgeslagen zodat het huis en gezin "gezegend" zijn met geluk en voorspoed voor het komende jaar.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Van horen zeggen: babies worden bespuwd om boze oog af te wenden, nieuwe schoenen: zeg het niet tegen een Griek want deze gaat op de neuzen ervan staan om boze oog af te wenden, naar kapper geweest: hou je mond want om het boze oog af te wenden wordt je coiffure geruïneerd. Wat er van waar is, en of het helpt?
Quote
#4
Bijgeloof op Corfu en elders in Griekenland

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
@ Patrick Het klopt dat dinsdag de 13 de ongeluksdag is. Dit komt omdat Constantinopel op een dinsdag in handen viel van de Ottomanen.

@ Erwin, men spuwt niet direct op het kind. Men spuwt omdat men zegt wat een mooi kind. Omdat ze het woord mooi gebruiken en men niet wil dat het anders uitpakt spuwt men dus. Dit spuwen gebruikt men vaak om het "boze" af te wenden.

Op Rhodos komt de naam Tsambikos (jongens) en meisjes Tsambika (meisjes) veelvuldig voor. Dit komt omdat het klooster van Tsambika gebruikt wordt door dames waar ze tot de Heilige Maria bidden om zwanger te kunnen worden. Sommige nemen blauw mee als men een jongen wenst, andere roze ingeval ze een meisje wensen. De dames kruipen op hun knieën naar het klooster. Daarvoor moeten ze eerst zo'n 350 treden beklimmen. Raken ze hierna zanger dan wordt het kind naar het klooster vernoemd. Daarom komen deze namen alleen op Rhodos voor (elders alleen indien vernoemd naar opa/oma)

Nog twee: als je vaak gaapt heeft het boze oog vat op je gekregen. En als je parfum geeft ontvang je een muntstuk.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#6
Haha Maria, die van dat gapen vind ik wel grappig. In juni was ik op Kos en wij hebben daar een Griekse vriendin met een sieradenwinkeltje waar we regelmatig op bezoek gaan. Dit jaar ging het allemaal wat moeizaam omdat ik een hersenkneuzing heb waardoor ik snel erg moe ben dus ik gaapte veel. Ze werd daar een paar keer een beetje geïrriteerd door, omdat ik af en toe vergat mijn hand voor mijn mond te doen. Daardoor ging zij ook gapen en dat wilde ze niet.

Er was ook een keer dat ze zich wat zorgen maakte omdat er een dode vogel voor de deur had gelegen wat volgens haar een slecht voorteken was, ze had haar zoon gevraagd of hij de vogel had zien liggen.  Hij had het niet gezien dus het slechte voorteken had daarom geen betrekking op hem. Dat stelde haar dan wel een beetje gerust maar ze zat er echt mee.
Quote
#7
Wij hebben wel vaker dode vogels voor de deur liggen, maar die zijn van de katjes als bedankje voor het eten, daar maak ik me echt geen zorgen over en voor de rest vind ik al dat bijgeloof flauwekul.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#8
Kijk een Griek niet gedurende lange tijd recht in de ogen. Dit zou betekenen dat je hem vervloekt en ongeluk toewenst.

Mensen met blauwe ogen zouden niet vatbaar zijn voor het "kwade oog" want blauw reflecteert en sturen het kwaad terug. Dus kijk geen mensen met blauwe ogen in het gezicht! 

Overhandig een Griek nooit een mes!! Leg het op de tafel of steek het met de punt ergens in zodat hij het zelf kan oppakken, anders zal je ruzie krijgen met die person.
Quote
#9
Tijdens een vakantie in Stoepa lagen we bij het zwembadterras. Opeens springt de eigenaar drie meter de lucht in: een slang, het ultieme kwaad. Hij had niets anders bij de hand dan een schop en ging daarmee de bewoner van de onderwereld te lijf. De slang kroop gewond weg achter de bar, een bloedsporen achterlatend. De eigenaar durfde niet dichter bij te komen, pakte een ladder en probeerde zo van de andere kant van de bar de slang te doden. Mijn partner verloste uiteindelijk het dier uit zijn lijden. De slang werd over de tuinmuur gekieperd en oma ging met strengennknoflook in de weer om het kwade te verdrijven.
Quote
#10
als je uit huis weg gaat,en je vergeet je auto sleutels,dan moet iemand anders uit het gezin ze je aangeven,maar zelf niet terug naar binnen
dit maken we vaker mee op kreta,zou ongeluk brengen
Quote
#11
Ja ik ken ze ook en wordt er redelijk veel mee geconfronteerd, matia ofwel het boze oog, heeft bij ons aardig invloed gehad in de tijd dat wij in Griekenland woonde. Zo hebben we een peettante en laat die nou niet in het zicht van de kinderen komen of er gaat wat mis zoals een gebroken hand of met de auto uit de bocht. Ook de jaloerse dorpeling kan er wat van en heeft mijn auto aardig wat te voortduren gehad, kapotte voorruit en later achterruit. Geloof het of niet met wat olie en zout is matia vastgesteld en uit de ogen van de peettante en jaloerse dorpeling is het sinds die tijd rustig, natuurlijk klop ik het af op hout, hoezo bijgeloof Dodgy

Wat betreft het aanstoten bij Gia Mas kun je rustig doen, mijn familie was er zeer verbaasd over, natuurlijk aanstoten Big Grin

Ja bijgeloof is een Griekse of Griek niet vreemd, zo heb je ook nog de kikker of meerkleurige kat want die brengen geld in huis al heb ik er niets van gemerkt en ging het er redelijk snel uit.
Als laatste heb ik er nog een die werkelijk helpt, als je weleens (veel) woorden hebt in de auto leg dan achterin een bolletje knoflook en het is voortaan rustig.

Veel plezier nog bij dit onderwerp van de maand!!

Kali Nigta,

Dick
Quote
#12
Je ziet voornamelijk mannen ook met zo'n armbandje spelen op het terras. Heeft dat ook nog een speciale bijgeloof functie?
Quote
#13
Leon het is niet typisch Grieks, maar de uitleg van deze meneer is uiterst vermakelijk.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  In de spotlights sep 2015: Spoorwegen in Griekenland Ger 64 42.377 12 November 2016, 20:19
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  RE: In de spotlights februari/maart 2015: Ikonostasies Ger 19 18.164 19 October 2016, 17:17
Laatste bericht: Patrick
  In de spotlights juli/aug 2016: De Griekse taal leren Ger 15 10.464 29 July 2016, 22:28
Laatste bericht: rohanbouman
  In de spotlights dec 2015: Bronnen en fonteinen Ger 46 27.202 28 December 2015, 18:00
Laatste bericht: Patrick
Information In de spotlights juli 2015: Griekse olijven en olijfolie oriste 16 15.283 05 December 2015, 13:39
Laatste bericht: Wilma
Information In de spotlights nov 2015: Watersport in Griekenland Ger 9 7.309 22 November 2015, 12:17
Laatste bericht: jjohn
  In de spotlights okt 2015: Kamperen in Griekenland Ger 6 6.466 04 October 2015, 21:48
Laatste bericht: chris
  In de spotlights juni 2015: Rhodos Ger 19 14.015 18 June 2015, 20:59
Laatste bericht: Corry
  In de spotlights mei 2015: Naxos Ger 42 30.976 17 May 2015, 13:03
Laatste bericht: metaxa
  In de spotlights april 2015: Pasen op z'n Grieks 2015 Ger 21 16.585 20 April 2015, 15:08
Laatste bericht: Mariët

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)