Crisis op de eilanden
#1
Is de Crisis alleen merkbaar in de grote steden of ook op de eilanden?
Persoonlijk zien wij het niet op de eilanden, ( maar ja schijn bedriegt misschien   )
Quote
#2
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Op het eiland Lesvos, in de buurt waar ik woon, gaat het leven gewoon verder. Deze mensen leven van de visvangst en landbouw en zijn niet afhankelijk van het toeristenseizoen. De inkomsten zijn wel dalend maar zij hebben hun eten en drinken en blijven rustig hun ding doen.
In de toeristiche regio van Lesvos is het toerisme sterk afgenomen en zijn het aantal boekingen voor augustus en september gehalveerd. De hotels hebben noodgedwongen hun prijzen reeds opgetrokken ten gevolge van de nieuwe taksen. In deze sector is de kans groot dat de crisis sterker zal doorwegen.
Ik kreeg wel de indruk dat de Grieken in de steden gingen hamsteren door grotere hoeveelheden aan te kopen in de supermarkten, weliswaar in afwachting van de verhoging van de btw-tarieven.
Quote
#4
Ik hoor van Nedergrieken dat het humeur van Grieken met name in steden tot absoluut 0 punt is gedaald. In agrarische gebieden waar zelfredzaamheid mogelijk is of toeristische belangen spelen zal men zich beter voordoen dan het in werkelijkheid gaat. Glimlachend gratis ouzo en dessert aanbieden terwijl hoofd nauwelijks boven water kan worden gehouden. Wie houdt wie hier voor de gek. Met alle berichtgeving over ingevoerde en aangekondigde maatregelen kan het niemand ontgaan dat de crisis in Griekenland genadeloos toeslaat. Elke ontkenning is kop in zand steken. Merk je er niets van: mijn persoonlijke mening: ***** Het binnenlands toerisme is ingestort, de reisorganisaties bieden dumpprijzen aan. Belastingen, kosten elektra, eerste levensbehoeften omhoog. Ruim 40 % ouderen en kinderen leven onder armoedegrens! IK merk er niets van? Kop in het zand, mijn vakantie mag niet verstoort worden, ik heb het verdiend! Wie niets merkt van crisis is een struisvogel! Lees het nieuws eens ipv een forum bericht over tattoos of aanbevolen restaurants! Dit land wordt tientallen jaren teruggeworpen in de tijd met alle gevolgen van dien. De generaties die nu opgroeien zullen ons dankbaar zijn! De mensen due WO II, burgeroorlog, kolonelsregime hebben moeten doorstaan zullen dankbaar zijn. Merk je niets van crisis? ben je zo narcistisch? Hoe egoïstisch kun je zijn? hoe blind? Signomi, dit topic roept bij mij te veel emoties op. Eenieder met vakantieplannen naar Griekenland: u zult de Griekse gastvrijheid als een warme deken ervaren. U zult weinig merken van de crisis, echter: deze is er wel degelijk. Geniet van uw welverdiende vakantie maar sluit uw ogen voor de problematiek niet. Ik wens u een aangename vakantie, uw komst betekent veel voor de Grieken!
Quote
#5
Mooi gezegd Erwin...
Toeristen zullen inderdaad weinig last hebben van de Griekse miserie en kunnen de bevolking enkel een kleine steun geven met hun uitgaven.
Quote
#6
Ps, lees ook eens mijn column over de Griekse geschiedenisvanaf de onafhankekijkheidsstrijd,of,indien teveel gevraagd: mijn column over Mikis Theodorakis die eind augustus verschijnt. Bij het schrijven ervan wordt ik regelmatig onaangenaam verrast. Wat dit volk moest en moet doorstaan grenst aan het ingelofelijke. Hier zijn over en weer historische fouten gemaakt mbt de crisis, "the winner takes it all" zong ABBA eens: the winners zijn in dit geval de grootbanken. the loosers: de Grieken en...de Europese bevolking. De Grieken zijn als voorbeeld gesteld aan landen als Spanje, Italië en Ierland. Europa heeft miljarden verdiend aan Griekenland. Voorbeekd? Franse en Duitse oorlogsindustrie. Als NAVO lid mocht Griekenland niet bezuinigen op defensie. De diepgewortelde politieke vijandschap tav Turkije, eveneens NAVO lid werd aangewakkerd. Verdiep u eens on deze beerput van machtsmisbruik in alle politieke gelederen binnen en buiten Griekenland en Europa, bv de rol van NAVO en VS. De opeenvolgende Griekse regeringen inclusief de huidige zijn verantwoordelijk voor deze situatie. Er is tav Tsipras ern verschil: hij stond voor het executie peloton en had geen keuze.

Iedere regering in welk land dan ook waar de nood hoog is, komt aan de macht als zij verkiezingsbeloften doen die het volk wil geloven. Zou onder omstandigheden ook hier het geval zijn geweest onder zelfde omstandigheden. Helaas wordt Griekenland door uitslag referendum, hoe voorspelbaar ook verder afgestraft. Dat dit voor de Grieken onacceoteerbaar is wordt verklaard door hun geschiedenis. Lees het eens ipv restaurantbeoordelingen en waar je een leuk strand kunt vinden. Verdiep u eens in het land waaraan u uw hart hebt verloren.
Quote
#7
Er zijn nu eenmaal hele volksstammen die gewoon op vakantie willen gaan en willen genieten. Ze laten hun eigen sores voor even achter zich en willen dan op vakantie ook totaal niet bezig zijn met andermans sores.  Dit is hun goed recht en ze zijn daarom niets minder dan een ieder die daar anders in staat. Dat steeds maar met een vingertje wijzen naar een ander moet maar eens gedaan zijn hier. Ieder zijn mening, maar veroordeel een ander er niet voor.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#8
@ Johan, ik begrijp je, maar men mag niet zeuren als men iets merkt van crisis of vluchtelingenprobleem. Wie het durft hierover te klagen leeft volgens mij op een andere planeet en kan beter een zonvakantie in zonnebank studio boeken. Misschien is dit her verkeerde forum om voor bepaalde kwesties aandacht te vragen. Jammer maar helaas: als betrokken wereldburger kan ik niet anders dan te reageren zoals ik die. Kun je er niet tegen: lees mijn bijdragen niet,maar spreek niet namens volksstammen maar namens jezelf: jij wilt onbezorgde Griekse vakantie zonder armoede en vluchtelingen. Dat is je goed recht. Met name de Peloponessos is nog gevrijwaard van vele problemen op bosbranden na. Kies je bestemming zorgvuldig, misschien een resort zodat je met problematiek niet wordt gecofronteerd. Mijn reactie gaat zuiver over het feit dat een ieder de Griekse crisis kan voelen. Ondanks alle toneelspel van de Grieken. Grieken zijn een trots volk. Zij zullen hun persoonlijke ellende niet ten toon spreiden. Dat wil echter niet zeggen dat het er niet is!
Quote
#9
Enige jaren geleden was ik in Parga, ok,vasteland maar toch. Een oude Griekse dame verkocht verlebberde bloemetjes uit haar tuin of uit de berm. Het zal je moeder of oma maar zijn. Mikis Theodorakis heeft recentelijk zijn verontschuldigingen aan deze generatie aangeboden . (lees op intelnet zijn hartverscheurende verhaal of wacht op mijn column maar lees!)Toen de dame in kwestie aan onze tafel voorbij liep was mijn avond niet meer zoals deze begon...,mijn hart krimpt, slaat over en huilt..., maar ieder zijn mening hoor!
Quote
#10
(07 August 2015, 15:18)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ Johan, ik begrijp je, maar men mag niet zeuren als men iets merkt van crisis of vluchtelingenprobleem. Wie het durft hierover te klagen leeft volgens mij op een andere planeet en kan beter een zonvakantie in zonnebank studio boeken. Misschien is dit her verkeerde forum om voor bepaalde kwesties aandacht te vragen. Jammer maar helaas: als betrokken wereldburger kan ik niet anders dan te reageren zoals ik die. Kun je er niet tegen: lees mijn bijdragen niet,maar spreek niet namens volksstammen maar namens jezelf: jij wilt onbezorgde Griekse vakantie zonder armoede en vluchtelingen. Dat is je goed recht. Met name de Peloponessos is nog gevrijwaard van vele problemen op  bosbranden na. Kies je bestemming zorgvuldig, misschien een resort zodat je met problematiek niet wordt gecofronteerd. Mijn reactie gaat zuiver over het feit dat een ieder de Griekse crisis kan voelen. Ondanks alle toneelspel van de Grieken. Grieken zijn een trots volk. Zij zullen hun persoonlijke ellende niet ten toon spreiden.  Dat wil echter niet zeggen dat het er niet is!

Bah, nou doe je het weer. Je kent mij niet en toch oordeel je over mij. Ik vind mensen die dat doen altijd heel eng. Angry .  Terwijl je had kunnen nagaan waar ik de afgelopen jaren geweest ben in Griekenland. Ik kan overigens wel namens "volksstammen spreken". Kijk maar eens op de social media sites van de vele touroperators. Dan kom je een wereld tegen waar jij (afgaande op je reacties) denk ik niet blij van wordt. Ik in ieder geval niet, maar het is niet aan mij en aan wie dan ook om iemand daarop te veroordelen. Zekers niet als je de situatie van anderen niet kent. Nogmaals: Ieder zijn mening, maar veroordeel een ander er niet op!
Jammer.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#11
Ik spreek namens mezelf,jij haalt volkstammen erbij, ik niet. Ik mag en zal mijn mening verkondigen ondanks jouwbafschuw en waar je geweest bent. Ik vind dat je je kop in zand steekt als je niets merkt van crisis, ga vooral je gang. Wat ik zeg is dat ondanks de crisis iedereen welkom is en wordt overladen met gastvrijheid,maar dat desondanks de crisis er is en jij dat " bah" noemt, blijf ik aandacht hiervoor vragen. Jouw mening is " bah" , je goed recht maar zoek svp een resort in een land van onbesproken gedrag op. Succes ermee, want ik verzeker je: dat bestaat niet. Voor mensen die koppen zand willen steken zal overal paradijs op aarde bestaan. Hoop dat jij het vind, zonder jezelf in zand te begraven.Hier laat ik het bij.
Quote
#12
Uit ervaring kan ik zeggen dat er hier in de dorpen op Kreta bij mij in de omgeving ook best wel crises is.... tot een bepaalde hoogte...
Aan veel mensen kan je toch wel gaan zien dat het eenzijdige en weinig eten zijn sporen achterlaten,  zijn stukken slanker.... nou gewoon vies mager.
Oudjes zie je ook niet zoveel meer buiten en in de kafeneon zitten zij nog wel....met zijn 3én, waarvan er één maar een koffie besteld.
Er rijden veel meer auto's rond.... ja nog steeds zonder kenteken.
Op veel plekken zijn er tussen de olijven nu moestuinen gemaakt en hebben zij meer beesten.
Veel olijven zijn gekapt, hout verkocht, brengt geld.... en stroom...tja dat betaal je gewoon niet.... en olie.... dat krijg je niet op de pof....
Komen meer en meer mensen terug naar hun geboorte dorp, hebben daar nog hun ouders huis, wel of niet een bouwval.... en die worden opgeknapt...
dus geld is er wel, en voordeel, het dorp gaat er beter uit zien.... meer mensen, meer handel,... wel of niet betaald...
Wat WEL opvalt dat 2 van de 3 priesters hier in het dorp volop aan het  (ver)bouwen zijn aan hun woningen EN vakantie woningen die dan  DUUR verhuurd worden
Tja er is en blijft altijd wel een groep van welgestelde...

Bij de bushalte.... daarnaast is tegenwoordig een grote parkeerplaat waar elke dag veel auto's staan.  openbaar vervoer is goedkoper dan de benzine..
De Albanieëers hebben plaats moeten maken voor goedkopere Indiërs en Pakistaner !!!!
Er is nog altijd een slag Grieken die het verdomme om het zelf te doen, liever heel hun uitkering aan een pakistaner betalen dan zelf werken....
De horeca heeft er zeker onder te lijden, je ziet weinig Grieken meer in de taverne's op zondag, terwijl het vroeger DE DAG was om te showen en samen te komen.
Het toerisme is nog steeds niet op het oude pijl en het zal ook niet meer goed komen..
Ben benieuwd hoe en wat het deze komende winter gaat brengen, er zijn bijna geen druiven en olijven al helemaal niet.
Wij zijn er zeker nog niet.... zal nog het nodige moeten gebeuren......  afwachten maar.
Quote
#13
Ach hoe leuk die mensen op een ezeltje, stop even want dan maak ik er een foto van, leuk op Facebook...get real!
Quote
#14
Neen  Erwin

Ezels hebben wij hier niet meer, zijn allemaal stokoude PICKUP's. Angry
Maar er zijn er wel een paar die tegenwoordig paarden houden.... lijkt mij ook geen goedkope hobby Huh
en dat is de realiteit  Blush
Quote
#15
(07 August 2015, 16:21)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ach hoe leuk die mensen op een ezeltje, stop even want dan maak ik er een foto van, leuk op Facebook...get real!

Erwin, je hebt hier tot drie maal toe een melding gemaakt dat we uw column moeten lezen. Ben je de geschiedenis aan het herschrijven met uw eigen kijk op de zaak of wat zijn je bronnen?
Een link naar je Column vindt ik niet , of heb ik dat over het hoofd gezien.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#16
Ach Erwin toch, ik noemde jouw reactie "bah", niet de crisis.  Zucht.  Verder heb ik nergens geschreven dat ik niets merk van crisis?! Natuurlijk mag een ieder zijn mening verkondigen, maar wel zonder te wijzen svp. In navolging van jou laat ik het ook hierbij, case closed.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#17
(07 August 2015, 16:46)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(07 August 2015, 16:21)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ach hoe leuk die mensen op een ezeltje, stop even want dan maak ik er een foto van, leuk op Facebook...get real!

Erwin, je hebt hier tot drie maal toe een melding gemaakt dat we uw column moeten lezen. Ben je de geschiedenis aan het herschrijven met uw eigen kijk op de zaak of wat zijn je bronnen?
Een link naar je Column vindt ik niet , of heb ik dat over het hoofd gezien.

En, Erwin, hoeft dat nou echt: in (bijna) iedere topic verwijzen naar jouw column én naar jullie vereniging? 'Overexposure' werkt soms contraproductief.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
(06 August 2015, 19:28)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Is de Crisis alleen merkbaar in de grote steden of ook op de eilanden?
Persoonlijk zien wij het niet op de eilanden, ( maar ja schijn bedriegt misschien   )

Natuurlijk is er crisis op de eilanden. Dat je er niets van merkt als toerist is alleen maar goed. Toeristen gaan over het algemeen met vakantie om uit te rusten, te ontstressen, te ontspannen en de Griek weet dat donders goed en weet dat een toerist niet terugkomt in zijn zaak als hij de persoon confronteert met zijn stress.

Maar in NL is dat toch niet veel anders? Je ziet in NL toch ook niet aan iemands neus of hij al dan niet in de sores zit? Hebben wij het in NL ook niet over “verborgen armoede”? En als een persoon in NL een onbekende of vage kennis is, spreekt hij je toch ook niet aan op straat, het terras of in het restaurant om te vertellen hoe slecht hij het heeft? En vraag je een vage kennis hoe gaat het, krijg je dan niet terug “goed”? Precies hetzelfde in Griekenland.

Grieken vertellen alleen aan intieme vrienden over hun sores , zeker niet aan een wildvreemde. Uiteraard willen ze wel over de algemene Griekse situatie praten als je echt geïnteresseerd bent, maar hun persoonlijke situatie kom je niet snel te weten. Je wordt er dus niet mee geconfronteerd.

By the way. De armoede in NL is overigens niet te vergelijken met de Griekse. In Griekenland is geen vangnet van sociale zekerheden als een sociale dienst en kwijtschelding van allerlei burgerplichten. Zelfs de WW daar is maar 3 maanden en niets als je parttime werkt. Voor Grieken die in de toerisme werken betekent dit dat ze zich in de zomer veel moeten onthouden om zo mogelijk de winter door te kunnen komen en dat redden ze met de huidige salarissen niet meer. Voor Grieken zonder werk, betekent dit op een houtje bijten. Dus tel maar uit of er op de eilanden ook crisis bestaat.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#19
@ Erwin begrijp je kritiek niet. In Volendam mag je zelf ook op de kiek in klederdracht. Geld moet rollen, dus doe dat dan ook. Get real!
Quote
#20
(06 August 2015, 19:28)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Is de Crisis alleen merkbaar in de grote steden of ook op de eilanden?
Persoonlijk zien wij het niet op de eilanden, ( maar ja schijn bedriegt misschien   )

Mijn ervaringen de laatste jaren leren mij dat de crisis minder snel merkbaar is op de eilanden dan in de grote steden (Athene, Thessaloniki,...). Daarmee bedoel ik ook dat het zich misschien ook later doorzet. Maar je merkt het wel.

- Minder 'Griekse' toeristen op de eilanden
- Minder lokale bewoners in de taverna's tijdens het weekend
- Minder jeugd op de terrasjes
- Meer gebruik van fiets/brommer dan van een auto
- Minder benzine nemen bij een tankbeurt
- Bij meer en meer mensen wordt ieder vrij plekje in de tuin gebruikt voor het telen van groenten
... Enzovoort
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#21
Maria en JohanV, mooi verwoord en ook de waarheid.

@Erwin, als je je als vakantieganger alle ellende moet aantrekken van de plaatselijke bevolking kun je beter naar Afrika gaan. Daar hebben de mensen het nog slechter dan in Griekenland.
Wij kiezen er bewust voor niet naar dat soort landen te gaan. Als je het hele jaar hard werkt voor je geld, het nieuws voorzien is van ellende mag je dan iig op vakantie even uit de stress en ellende van alledag? We geven iig geld uit in Griekenland, dat lijkt me beter dan in een ander land. En dan is het niet aan jou om met een belerend vingertje te vertellen hoe wij ons moeten gedragen op vakantie en of wij ons al dan niet de crisis aan moeten trekken. Wees blij dat er nog mensen naar Griekenland gaan, er zijn er zat die omgeboekt hebben.

Om nu op het onderwerp terug te komen, we zullen het zien in september.
Quote
#22
Inderdaad Vito,we zullen het zien en meemaken als we net als jij in sept.naar Griekenland afreizen.
Als ik het hier zo lees ben ik zelfs wat huiverig geworden om er heen te gaan.
Mag toch wel vakantie hebben? In al die jaren dat we in dit land komen hebben we heel wat armoede gezien,maar ook
omstandigheden van mensen die heel wat jonger waren en in dikke auto's rondreden en de dag op terrasjes doorbrachten als
zijnde gepensioneerd.Ontkennen van de slechte omstandigheden is niet aan de orde en zeker in de steden zal het beroerd tot dramatisch
zijn,op de eilanden wellicht minder duidelijk.Vorig jaar op Evia was het al kommer en kwel de uitbaters zaten te wachten op de toeristen,
welke? Nou die uit Athene,niet zozeer uit Europa.Zouden ze die nu niet met open armen ontvangen?
Ook hier in Nederland zijn er omstandigheden waarvan je denkt:waar is de oplossing? Wij maken het van heel dichtbij mee,en dat er
kinderen bij betrokken zijn,en die hebben er part noch deel aan.
Al met al hopen we toch op een mooi verblijf in ons Griekenland,maar zie het ergens met enige reserve tegemoet door wat er geregeld
met dat "vingertje" geopperd wordt.
Quote
#23
@Marianne Ja een land van uitersten. Jongelui met drankjes en prachtige kleren (Parga)
Zou als ik in jouw schoenen stond gewoon lekker gaan en genieten.
En die "vingertjes"? in Amsterdam zeggen we -stop die lekker in je neus-
Quote
#24
In de tweede helft van de maand mei waren we op het eiland Skyros. Op zich al een vrij kalm eiland. Maar toch waren er al een aantal toeristen, niet veel maar ook niet weinig. Op een bepaalde dag liepen we langs het strand van Molos en Magazia, zowat hét strand langs hetwelk er toch wel enkele taverna's en restaurantjes in de buurt zijn. We waren er rond het middaguur; het was prachtig weer, en we wilden o zo graag op een terrasje iets nuttigen. We liepen langs alle gelegenheden, maar wat een teleurstelling... nergens een zaak die open was. Bij een paar zaken hadden we de indruk dat het open was, maar er zat geen volk. Bij één van die zaken zaten twee jongemannen (duidelijk van de zaak zelf) aan een tafeltje. We spraken hen aan en vroegen of we iets konden nuttigen. Neen. Zelfs geen drankje. Omdat we nog een een aantal dagen op het eiland verbleven, vroegen we wanneer hun zaak en andere zaken zouden openen. Ze haalden ongeïnteresseerd de schouders op en antwoordden kort "next week? maybe next month?". Wij vonden het bijzonder ontgoochelend. Indien hun zaak open was geweest, hadden ze zeker iets aan ons verdiend. En wij waren beslist niet de enigen! Toen we op zoek liepen naar een open zaak, zijn we minstens vijf andere stellen tegengekomen die er ook op zoek naar waren.
Wij hadden het gevoel: komaan, pak aan, open die zaak, en doe verdorie je best om wat toeristen te lokken.
We zijn toen noodgedwongen, en met dorst en honger, maar naar het hoofdstadje gereden om daar iets te eten en te drinken.
Ik wil maar zeggen: zelfs al zijn er niet met drommen toeristen die staan aan te schuiven, doe dan tenminste je best om je zaak te openen. Al is het met een beperkte kaart en met zeer beperkt personeel.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#25
Als belangrijkste motivatie van de actie voor de kleuterschool op Skyros en een aanstaande actie voor kansarrme kinderen in Griekenland, trek ik me vanaf nu terug van dit forum. Dit deden vele vooraanstaande leden voor mij. Ik nu ook. Dit forum gaat. over oppervlakkigheid en daar weiger ik aan toe te geven. Ik was grootste motivatie voor actie Roosmarijn. Wilde soortgelijke aktie voor kansarme kinderen in Griekenland. Dit forum is duidelijk niet geschikt, oppervlakkig en ongeïnteresseerd. Ik trek me vanaf nu direct terug! Geen enkele post van mij vanaf nu. Leden die echt geïnteresseerd zijn weten onze website te vinden. Waarom geen link: simpel omdat ook daar kritiek op kwam: men denkt dat dit een commerciële website is, niets is minder waar. In avonduren schrijf ik columns, krijg interviews binnen en ben uren bezig om dit te presenteren op website. Ik.noem vaak geen adres: te veel commentaar. onze website zou commercieel zijn, niets is minder waar. De opprvlakkigheid van diverse leden heeft mij doen besluiten afscheid te nemen van Oriste. Binnenkort volgt mijn afscheid, echter niet met staart tussen benen maar opgeheven. Oriste ledej met oprechtebbelangstelling Voor Griekenland weten websites te vinden. Ook die van ons waarvoor ik zoveel commentaar heb gekregen als zijnde commerciëel, terwijl alles vrijwilligerswerk is, uren lang. Met dit bericht neem ik, ondanks diverse postings waaronder een prijsvraag afscheid. Na diverse vooraanstaande forum leden. Neem ook.ik nu afscheid. Dit is duidelijk niet het forum wat ik voor ogen had. Ik laat het hierbij, dit was mijn laatste bijdrage, het gaat u goed. Erwin.
Quote
#26
@ Erwin, hopelijk heb je de stekker nog net niet uit getrokken, om dit nog te lezen.
Het wil niet zeggen omdat er geen massa's forumleden zijn die op jouw oproep onmiddellijk en positief op jouw kar gesprongen zijn, dat velen niet in het thema geïnteresseerd zouden zijn.
Ik geef toe: ook ikzelf heb niet op jouw thema hier gereageerd. Nog niet. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat ik er niet aan denk. Toen ik in de maand mei op Skyros was, en voordien en nadien ook op het vasteland, heb ik - weer - voldoende gezien en gehoord om te weten waar de noden zich situeren. En ja, ik heb uitvoerig met Roosmarijn gesproken. En ook uitvoerig met de bij hen betrokken mensen. Het ging hen meer om de algemene toestand van het land, de economie, de crisis, en alles wat de situatie teweegbrengt. Onder andere de toekomst van de kinderen dus. Onnodig om je te zeggen dat het wenen bij sommigen nader staat dan het lachen.
Wat ik wel vaststel, tegenover de voorgaande keer dat ik er was, is een zeker gehalte aan moe gestreden zijn. Ik kan dat best begrijpen. Ik betrap er mezelf zelfs een heel klein beetje op. Wat helemaal niet wil zeggen minder geïnteresseerd te zijn. Ik volg zo veel mogelijk wat er in de Griekse situatie gebeurt. Ook volg ik de zowat dagelijkse postings van Bruno Tersago.
Jouw stelling hierboven "Dit forum is duidelijk niet geschikt, oppervlakkig en ongeïnteresseerd." is dus echt wel zeer sterk te nuanceren, dunkt me. Het wil niet zeggen dat forumleden ongeïnteresseerd zijn als ze niet regelmatig zeggen/schrijven wat hen op het hart ligt.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#27
(07 August 2015, 22:55)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In de tweede helft van de maand mei waren we op het eiland Skyros. Op zich al een vrij kalm eiland. Maar toch waren er al een aantal toeristen, niet veel maar ook niet weinig. Op een bepaalde dag liepen we langs het strand van Molos en Magazia, zowat hét strand langs hetwelk er toch wel enkele taverna's en restaurantjes in de buurt zijn. We waren er rond het middaguur; het was prachtig weer, en we wilden o zo graag op een terrasje iets nuttigen. We liepen langs alle gelegenheden, maar wat een teleurstelling... nergens een zaak die open was. Bij een paar zaken hadden we de indruk dat het open was, maar er zat geen volk. Bij één van die zaken zaten twee jongemannen (duidelijk van de zaak zelf) aan een tafeltje. We spraken hen aan en vroegen of we iets konden nuttigen. Neen. Zelfs geen drankje. Omdat we nog een een aantal dagen op het eiland verbleven, vroegen we wanneer hun zaak en andere zaken zouden openen. Ze haalden ongeïnteresseerd de schouders op en antwoordden kort "next week? maybe next month?". Wij vonden het bijzonder ontgoochelend. Indien hun zaak open was geweest, hadden ze zeker iets aan ons verdiend. En wij waren beslist niet de enigen! Toen we op zoek liepen naar een open zaak, zijn we minstens vijf andere stellen tegengekomen die er ook op zoek naar waren.
Wij hadden het gevoel: komaan, pak aan, open die zaak, en doe verdorie je best om wat toeristen te lokken.
We zijn toen noodgedwongen, en met dorst en honger, maar naar het hoofdstadje gereden om daar iets te eten en te drinken.
Ik wil maar zeggen: zelfs al zijn er niet met drommen toeristen die staan aan te schuiven, doe dan tenminste je best om je zaak te openen. Al is het met een beperkte kaart en met zeer beperkt personeel.

Zéér herkenbaar, ook in het Z-O van Kreta stellen we dat telkens vast. Vermoedelijk liggen de prioriteiten van deze mensen anders/elders. Misschien niet altijd te begrijpen voor ons.
Quote
#28
@ VLAGRECO, IK ga je missen maar evenals Roos trek ik me terug van dit forum.  Het kost  te veel energir om op Oriste en op onze Facebook pagina eiln infobox te reageren. Ik zal jouw bijdragen in bijzonder gaan missen. Ik ken jouw betrokkenheid met Roos, ook zij stopte hier. Ik nu ook, niet dat ik het beter weet, in tegendeel. Ik ga.me. terug concentreren op onze website met aandacht voor Mikis Theodorakis, interviews, etc. Beste VLAGRECO middels persoonlijke mail en onze contact formulier kun je contact houden indien gewenst.
Quote
#29
@ Erwin, ik jouw bijdragen ook missen. Weet echter dat niets definitief hoeft te zijn. Ik begrijp jouw ergernis, maar op een forum zijn er nu eenmaal veel mensen met zeer uiteenlopende meningen. Wat op zich best goed is.
Laat het even bezinken, maar niets staat jou in de weg om toch nog verder op het forum te blijven.
En ja, we kunnen inderdaad contact blijven houden.
indien je niet terugkeert naar het forum: het ga je goed!
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#30
Dagelijks wordt mij ook deze vraag gesteld, inderdaad merkt de toerist niks van de crisis op Kos, 
en vele andere eilanden. (Maar op een eiland dat het moet hebben van de griekse toeristen
is het al weer anders, zoals Skiros) @Maria merkte al op dat het ook maar goed is dat de 
toerist niks merkt, zeker vind ik ook. 
Ik denk dat ik hier helemaal niet mag klagen als ik de verhalen van familie in Athene hoor.
Er blijft geld rollen nu in de zomer dus we rommelen voort. Veel mensen hebben hier 
op t eiland olijven dus die gaan ze zometeen plukken, zorgt voor olie en brandhout. 
Een kip, wat groente uit de tuin, kaas, etc etc allemaal dingen die ze in de steden niet hebben.

Toch missen we hier ook de griekse toerist, en de lokale inwoners die een hapje buiten de deur gaan 
eten. 
Veel minder kinderen die naar engelse les en de frontistiria gaan. (Dus minder kinderen naar 
universiteiten) 
Erbarmelijke toestand in het ziekenhuis
Veel te weinig politiecontrole
Te weinig gemeentezorg voor bijsnoeien van bomen, levensgevaarlijk op de weg 
omdat dat allemaal maar overhangt
Verkeersborden verbleekt, missende strepen op de weg, asfalt in slechte staat
Mensen gaan ook steeds minder gezondheidscontroles doen,
als t niet echt pijn doet laten we t maar zitten zeg maar.

Gezondheidszorg en de kwaliteit van de wegen waren misschien nooit echt 100%
in Griekenland. Maar naar mijn idee is t van matig naar zeer slecht gegaan , hier op Kos, 
in de jaren van de crisis. 

Het verhaal van dat zoeken naar een een open restaurant op Skiros.
Jammer dat mensen bij de pakken neer gaan zitten.
Ik ken ook wel van dat soort verhalen in mijn omgeving,
zal ook aan je karakter liggen? Misschien heb ik t te goed om me er iets
bij te kunnen voorstellen?
Quote
#31
(08 August 2015, 14:50)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het verhaal van dat zoeken naar een een open restaurant op Skiros.
Jammer dat mensen bij de pakken neer gaan zitten.
Ik ken ook wel van dat soort verhalen in mijn omgeving,
zal ook aan je karakter liggen? Misschien heb ik t te goed om me er iets
bij te kunnen voorstellen?

Om hier nog even op door te gaan:
Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat, als je een taverna of snackbar hebt, én je bent aanwezig in die zaak, dat je dan de toeristen niet binnen laat. Tenslotte was het toch al naar einde mei toe. 
Indien IK eigenaar van een taverna of snackbar zou zijn, en de andere gelegenheden zijn gesloten, dat zou ik er een grote opportuniteit in zien om mijn zaak wél te openen (zij het dan met een beperkte kaart). Al heb je dan slechts een half gevulde zaak, of nog maar een kwart gevuld, dan nog is dat vermoedelijk beter dan helemaal niets. 

Anderzijds kan ik me best wel heel veel voorstellen bij de huidige economische situatie. Door bij de locals te logeren (en niet in een all-inclusive, zowat afgezonderd van real life) hoor ik inderdaad heel veel over de zware en terechte bekommernissen van de lokale bevolking.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#32
Ik heb nog zitten nadenken over mijn reactie over Skyros, en wil nog deze nuance toevoegen:
Namelijk dat er einde mei (en eigenlijk alle maanden met uitzondering op juli en augustus) wellicht te weinig toeristen komen om de kosten eruit te halen. Soms komt er in de 'stille maanden' wellicht geen kip langs, soms misschien een paar of enkele stelletjes. Zou er een eigenaar van een zaak zijn die bijvoorbeeld voor laten wij zeggen een zes a tiental consumpties (pakweg tussen de 12 en 26 euro) een hele dag van 11 tot 19 (of langer) zijn zaak open houdt. En van dat geld gaat ook nog eens de helft weg aan de kosten van het drankje zelf en belasting. Bovendien is men op Skyros het meest afhankelijk van Grieks toerisme. Er was in de maand mei een behoorlijk grote groep Fransen maar die zijn - volgens wat ik vernam - inmiddels ook gehalveerd vanwege annuleringen rondom de negatieve reclame ten tijde van de eurogroep vergaderingen.

Ik wou geenszins doen lijken alsof de inwoners van Skyros te lui of te beroerd zijn hun zaak te openen. Vooral de restaurantjes kunnen geen personeel (kok, ober,...) aannemen, en allerlei inkopen doen (anders is de kaart ook te beperkt en komt ook daar kritiek op) waarbij rekening moet gehouden worden met de versheidsdatum. In een café is het misschien anders, maar dan is het wellicht soms zo dat er dagen niemand langskomt of dat je nog geen 10 euro verdienste overhoudt aan een hele dag. Wellicht zullen wij, toen wij er die middag net langskwamen, zeer toevallig een vijftal stellen gezien hebben die naar net hetzelfde op zoek waren. Misschien was er de dagen voordien niemand...

Dit wou ik nog eventjes duiden, zodat jullie zeker niet gaan denken dat Skyros een ingeslapen eilandje is waar men niet wil werken. Integendeel, op de plaatsen waar we wel terecht konden, hebben we mensen gezien die met hart en ziel voor hun zaak werkten.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#33
Zoals op veel plekken in Griekenland zal er op Skyros ook sprake zijn van te veel horeca. De markt blijft gelijk of wordt minder. Helaas blijven dit soort zaken veel te lang doormodderen en dat gaat uiteindelijk ten koste van alle andere horeca.
Quote
#34
Vlagreco. Het zou inderdaad goed kunnen dat men pas later personeel aanneemt zodat bv over de maand mei nog geen verzekering voor het personeel betaald hoeft te worden. Natuurlijk een drankje schenken zou weinig moeite moeten zijn, of ze hebben nog niks ingekocht...
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#35
In het niet zo toeristische gedeelte van Naxos  gaan veel zaken op 1 juni open tot en met 30 september
volgens hun i.v.m. kosten vergunningen en belastingen, plus dat op Naxos veel mensen in de landbouw werkzaam zijn,
en het toerisme een bijverdienste is.
Quote
#36
Inderdaad is het een groot verschil of je een restaurant opent of bijv zoals ik een winkeltje opent.
Quote
#37
Ik kwam vanmorgen hier in Loutra bij de bakker en was verbaasd over het feit dat een brood nog steeds 70 cent kost. Bij ons als de btw stijgt gaat onmiddelijk het brood en alle dagdagelijkse produkten mee de hoogte in. Uitleg van de bakker: 2 jaar geleden hebben we de prijs van 65 naar 70 cent gebracht. Nu nog eens kunnen we toch niet maken?
benzine daarentegen tussen de 152 en de 1,66 per
 liter
Quote
#38
(20 August 2015, 19:23)jerichrome schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik kwam vanmorgen hier in Loutra bij de bakker en was verbaasd over het feit dat een brood nog steeds 70 cent kost. Bij ons als de btw stijgt gaat onmiddelijk het brood en alle dagdagelijkse produkten mee de hoogte in. Uitleg van de bakker: 2 jaar geleden hebben we de prijs van 65 naar 70 cent gebracht. Nu nog eens kunnen we toch niet maken?
benzine daarentegen tussen de 152 en de 1,66 per
 liter

Dat heb ik een bakker (of eender welke kleine zelfstandige) in Belgenland nog nooit horen zeggen. Integendeel.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#39
(20 August 2015, 19:27)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(20 August 2015, 19:23)jerichrome schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik kwam vanmorgen hier in Loutra bij de bakker en was verbaasd over het feit dat een brood nog steeds 70 cent kost. Bij ons als de btw stijgt gaat onmiddelijk het brood en alle dagdagelijkse produkten mee de hoogte in. Uitleg van de bakker: 2 jaar geleden hebben we de prijs van 65 naar 70 cent gebracht. Nu nog eens kunnen we toch niet maken?
benzine daarentegen tussen de 152 en de 1,66 per
 liter

Dat heb ik een bakker (of eender welke kleine zelfstandige) in Belgenland nog nooit horen zeggen. Integendeel.
Inderdaad, Patrick. 
Een week geleden nog werd in België aangekondigd dat de prijs van de aardappelen tot drie keer duurder zal worden omdat... we een aantal weken droog weer gehad hebben. 
Die aankondiging werd gedaan net vooraleer het enkele dagen flink geregend heeft. 
Je kan er donder op zeggen dat de prijs zeer stevig zal stijgen, maar nooit meer zal dalen tot het huidig niveau.
Eventjes enkele weken 'droogte' kan zo een groot (en vooral een blijvend) geschenk betekenen voor de toeleveranciers. 
Hallo??? Droogte??? België ligt nog niet in de Sahara om te besluiten tot dergelijke drastische prijsverhogingen.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#40
(20 August 2015, 21:11)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(20 August 2015, 19:27)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(20 August 2015, 19:23)jerichrome schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik kwam vanmorgen hier in Loutra bij de bakker en was verbaasd over het feit dat een brood nog steeds 70 cent kost. Bij ons als de btw stijgt gaat onmiddelijk het brood en alle dagdagelijkse produkten mee de hoogte in. Uitleg van de bakker: 2 jaar geleden hebben we de prijs van 65 naar 70 cent gebracht. Nu nog eens kunnen we toch niet maken?
benzine daarentegen tussen de 152 en de 1,66 per
 liter

Dat heb ik een bakker (of eender welke kleine zelfstandige) in Belgenland nog nooit horen zeggen. Integendeel.
Inderdaad, Patrick. 
Een week geleden nog werd in België aangekondigd dat de prijs van de aardappelen tot drie keer duurder zal worden omdat... we een aantal weken droog weer gehad hebben. 
Die aankondiging werd gedaan net vooraleer het enkele dagen flink geregend heeft. 
Je kan er donder op zeggen dat de prijs zeer stevig zal stijgen, maar nooit meer zal dalen tot het huidig niveau.
Eventjes enkele weken 'droogte' kan zo een groot (en vooral een blijvend) geschenk betekenen voor de toeleveranciers. 
Hallo??? Droogte??? België ligt nog niet in de Sahara om te besluiten tot dergelijke drastische prijsverhogingen.

Juist. Hallo droogte. In Griekenland regent het (meestal) een aantal maanden naeen niet. Maar je ziet wel overal waterkanonnen staan of er ligt bevloeiing. In Belgenland niet. Dat zou geld kunnen kosten. En dan maar klagen over de droogte (die meestal hooguit enkele dagen aanhoudt).
Misschien eens een Belgische landbouwer enkele weken bij zijn Griekse collega sturen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)