Opmerkelijk staaltje belastingontduiking
#1
Financial Crime Police found big tax evasion from the shop inside the archaeological sight in Knossos.
It has to be mentioned that owner of the shop is… the Ministry of Culture!!!
During their search, officers of FCP found no receipts from the cash register!
Tourists made complaints to the FCP that they got no receipts, when they bought some souvenirs from Knossos.
The FCP officers went to Knossos as tourists and watched every transaction by the eight employees of the store.
Every time the employees were getting money, they were writing the amount in a book, without issuing any receipts.
When the officers asked for a receipt… the employees of the store told them that the cash register was out of order!
But… officers found out that the cash register was operating… fine. Then, they discovered that the cash register had not been declared in the Tax Office of Heraklion (TAXIS System)!
The employees were keep telling the FCP officers that they were following “orders”.
It has to be mentioned that FCP officers found 534 infringements in just one day!!!
The Ministry of Culture has only two cash registers declared in Tax Office… in all archaelogical sightseeings all over Greece!
with info from
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Toch overal zo dat diegene die de wetten opstellen de grootste overtreders zijn van hun eigen wetten.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Hypocrite Hypocrite Misschien in België ?
Quote
#4
(07 August 2015, 12:59)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Financial Crime Police found big tax evasion from the shop inside the archaeological sight in Knossos.
It has to be mentioned that owner of the shop is… the Ministry of Culture!!!
During their search, officers of FCP found no receipts from the cash register!
Tourists made complaints to the FCP that they got no receipts, when they bought some souvenirs from Knossos.
The FCP officers went to Knossos as tourists and watched every transaction by the eight employees of the store.
Every time the employees were getting money, they were writing the amount in a book, without issuing any receipts.
When the officers asked for a receipt… the employees of the store told them that the cash register was out of order!
But… officers found out that the cash register was operating… fine. Then, they discovered that the cash register had not been declared in the Tax Office of Heraklion (TAXIS System)!
The employees were keep telling the FCP officers that they were following “orders”.
It has to be mentioned that FCP officers found 534 infringements in just one day!!!
The Ministry of Culture has only two cash registers declared in Tax Office… in all archaelogical sightseeings all over Greece!
with info from
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





YAMMAS
Quote
#5
(07 August 2015, 13:30)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hypocrite Hypocrite Misschien in België ?

ook, zowel als in NL
Quote
#6
Corruptie en fraude aan de top komt in elk land voor. Jammer genoeg gaan de verantwoordelijken steeds vrijuit of worden ze weggepromoveerd zodat alles langzaam in de doofpot verdwijnt.
Quote
#7
(07 August 2015, 13:30)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hypocrite Hypocrite Misschien in België ?

".......al die affaires hebben het vertrouwen in Nederlandse politici en bestuurders uitgehold. Nergens in Europa staan burgers zo wantrouwend tegenover politici als hier, zo bleek uit een internationaal onderzoek dat communicatiebureau Edelman in januari publiceerde. De belangrijkste redenen voor het verminderde vertrouwen in de overheid zijn incompetentie en fraude. De inkt van dat persbericht was nog niet droog toen bleek dat tientallen Kamerleden zich niet aan de regels hielden bij het melden van bijverdiensten en nevenfuncties. Als verdediging voerden de parlementariërs aan dat ze de regels niet goed kenden. De voorzitter van de Tweede Kamer, Anouschka van Miltenburg, reageerde laconiek in een interview met het Algemeen Dagblad. Natuurlijk moeten parlementariërs zich 'net zoals alle burgers' aan de wet houden, maar: 'Ik ga niet als een politieagent achter leden aan en ik ga geen ambtenaren op Kamerleden afsturen.' Volgens VVD'er Van Miltenburg is het een bewuste keuze om de controle aan de publieke opinie over te laten. 'Dat is een mooie en belangrijke taak voor journalisten."

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#8
En in Duitsland waar het aan de lopende band wordt toegepast, in cafetaria's, ijssalons, cafe's en wat nog meer kunnen alles wat ze op de kassa aanslaan nadat de klant betaald heeft ook weer uithalen, er zit geen chip in die dat registreert.
Het zal wel in heel Europa gebeuren op grote schaal.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#9
Arthur

Dat noemen de ingewijden in de horeca een "pretknop",  die schakel je in, meestal zit die onderaan, dus even de kassa iets oplichten...
je slaat het  bedrag aan, krijg je netjes een bonnetje.... maar..... er staat niets in het geheugen van de kassa.
Ik weet het van vaste Griekenland vakantiegangers die zelf een hotel/ restaurant hebben..... 
MAAR de belasting dienst in NL slaapt ook niet.... die rekenen gewoon uit, x aantal glazen uit één fles limonade, mors jij veel, zoals een bekende smoes is..
nou dan ben je DOM bezig !!!!  krijgen gewoon controle en HOGE boete....  dan leren zij  het wel af..
Geeft de man gewoon toe.... gegokt, verloren... nou pech gehad... toch jaren veel plezier van gehad.... maar nu wordt er WEL EXTRA op je gelet....
Kijk dat is iets wat dus hier totaal NIET gebeurt.... controle.... hahahha  ze geven het aan elkaar door als er iemand in de buurt is.... en dan is iedereen poes lief  Smile
Quote
#10
Er is mondiaal maar één manier van betalen die een zwart circuit tegengaat en dat is pinnen en niet cash betalen. Maar ja dat kun je nog niet overal. Zelfs in NL, waar pinnen nagenoeg overal kan en gepromoot wordt, wordt nog 60% met cash betaald. Daar waar je cash hebt betaald werk je gewoonweg mee aan de zwarte markt ook in NL en ook in de NL horeca. Kijk naar Noorwegen waar slechts 5% nog cash betaald wordt.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#11
(07 August 2015, 14:38)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En in Duitsland waar het aan de lopende band wordt toegepast, in cafetaria's, ijssalons, cafe's en wat nog meer kunnen alles wat ze op de kassa aanslaan nadat de klant betaald heeft ook weer uithalen, er zit geen chip in die dat registreert.
Het zal wel in heel Europa gebeuren op grote schaal.

Duitsland Eurpees kampioen wit wassen van zwart geld.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
Beetje klooien moet kunnen. Heb er minder moeite mee wanneer iemand tijdens een plotslinge piek een nichtje een middagje laat schnabbelen op een terras of in de keuken dan een groot bedrijf met een brievenbus op Malta (of Nederland) Weet, dat hier ook van eigen geld een fles jenever uitgeschonken wordt welke op de privé rekening gekocht wordt bij de Makro.
Quote
#13
Vanwaar toch die behoefte om alles min of meer goed te praten? Omdat het overal gebeurt maakt dat niet recht wat krom is. En vergeet niet dat je de btw wel degelijk betaalt.
Quote
#14
(07 August 2015, 18:15)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vanwaar toch die behoefte om alles min of meer goed te praten? Omdat het overal gebeurt maakt dat niet recht wat krom is.

Inderdaad, het is niet omdat het overal gebeurd dat iets wat krom is niet recht is.

Ik krijg hier in de groentewinkel ook niet altijd een kassabonnetje. Waarom zou ik het dan in Griekenland wel gaan eisen?
Waarom moet een ander land/bevolking met het vingertje gewezen worden voor iets wat in eigen land ook gebeurd? Als eenieder eerst begon met voor zijn eigen stoep te vegen zouden we al een pak verder zijn.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#15
Ja Chris helemaal gelijk, maar... een beetje glijmiddel garandeert behalve vlottere liefde een bruisende economie.
Quote
#16
Zéker @Patrick! Ik hoor hier ook maar weinig landgenoten over onderstaand opmerken: Goh, ons Europees probleem wordt daarmee wèl op 't Grieks bordje gelegd.....

"Griekenland heeft alleen al in juli 54.899 vluchtelingen onderschept op de Egeïsche Zee, die tussen het land en Turkije ligt. Bovendien zijn 47 mensensmokkelaars opgepakt. Dat meldde de Griekse kustwacht vrijdag"
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#17
Ik krijg de indruk dat de meeste mensen denken dat btw of vat of wat dan ook bestemd is voor de verkoper. Dat is onjuist, de verkoper heeft zijn prijs en de koper betaalt een x bedrag over de verkoop aan de staat. De verkoper draagt dit vervolgens af aan de staat. Ik weet dat dit heel belerend klinkt maar dat zij dan maar zo.
Quote
#18
(07 August 2015, 18:50)Bart0riste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zéker @Patrick! Ik hoor hier ook maar weinig landgenoten over onderstaand opmerken: Goh, ons Europees probleem wordt daarmee wèl op 't Grieks bordje gelegd.....

"Griekenland heeft alleen al in juli 54.899 vluchtelingen onderschept op de Egeïsche Zee, die tussen het land en Turkije ligt. Bovendien zijn 47 mensensmokkelaars opgepakt. Dat meldde de Griekse kustwacht vrijdag"

Dat zijn er in 1 maand meer dan het volledige jaar 2014 !!!!!

En dan vandaag maar bla, bla,bla van de geitenwollensokken organisaties over de gebrekkige opvang van die vluchtelingen in Griekenland. Tja, opvangfaciliteiten voor dergelijk aantal zijn ook niet op 1,2,3 gebouwd.

En waar ik mij nog meer aan stoor is het feit dat je dergelijke organisaties absoluut niet hoort over de 100.000 -den die in even erbarmelijke omstandigheden in Turkije zitten te wachten  op een mogelijke overtocht. Of mogen/kunnen/durven die organisaties daar niet gaan kijken? Trouwens over die 200 of 300.000 die in een tentenkamp, zonder degelijke faciliteiten, zitten in Jordanië, heb ik ze ook nog niet horen klagen dat het schandelijk, beschamend en mensonterend is.

En de EU maar vergaderen en verklaringen afleggen over het probleem. Maar iets structureels doen om de situatie (proberen) te veranderen? Ho, maar.
Zoals Tsipras vandaag nog zei: "Nu zullen we eens zien of het een EU van solidariteit is of een EU waarin eenieder zijn eigen grenzen beschermd."  Ik denk dat ik het antwoord al ken.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#19
Een verenigd (economisch) Europa heeft ons nog niet veel bijgebracht. Ik ken eerlijk gezegd niemand die er beter van geworden is. Het gaat echt niet goed met Europa en zijn individuele landen.
Het selecte clubje dat de lakens uitdelen proberen in ieder geval hun eigen vel/leven te vrijwaren van alle ongemakken op de rug van de alsmaar kleiner wordende groep werkende Europeanen.
Ooit gaat dit keren, blijft de vraag, wanneer?....
Quote
#20
Dit is echt weer zo'n verhaal dat past in t rijtje bij de minister van verkeer en waterstaat die werd opgepakt 
voor een plastic nummerbord op zn auto, een andere die zwart complete huizen verhuurde, meneer goudendageraad die een hotel runt met zwart betaald personeel en ga zo maar door en door.

Vorige week was hier op Kos trouwens het belastingkantoor gesloten, en werd het personeel naar de dorpen gestuurd om te controleren. Ik heb dit in de 25 jaar dat ik hier ben nog niet meegemaakt. Toeristen werd dus echt gevraagd of ze een bonnetje konden tonen over het aangekochte. Het blijft dan dus wel een ons kent ons sfeertje, maar goed allicht dat er toch meer wordt aangeslagen op de kassa.

Wat betreft die pretknop op de kassa: Voor het eerst dat ik hier over hoor, ik ben zeker te braaf.
Ik hoor juist dat we een nieuw soort kassa krijgen die in direct contact staat met de belastingdienst.
Quote
#21
Vandaag in het Brabants Dagblad.

Griekse inspecteur jaagt gekleed als toerist op belastingcenten
HERAKLION

GRIEKSE ONDERNEMERS KUNNEN DEZE ZOMER BEZOEK VERWACHTEN VAN UNDERCOVER-INSPECTEURS.
Om de grootschalige belastingontduiking aan te pakken zet de Griekse belastingdienst een nieuw wapen in: inspecteurs verkleed als toeristen. ,,Nergens is de zwarte economie zo groot als op de toeristeneilanden.''
EVELINE RETHMEIER
Met een gestreepte polo, zonnebril, kakibroek en een schoudertas zwaait Manole naar zijn twee collega's, die allebei toevallig ook Manole heten. Het lijken vrienden, misschien familieleden, die elkaar ontmoeten voor een rondje door de winkelstraten van Heraklion op het Griekse eiland Kreta.

In werkelijkheid zijn het belastinginspecteurs op jacht naar ondernemers die geen bonnetjes uitschrijven en zwart verdienen. De jongste Manole tegen zijn collega's: ,,Ik zie daar nergens bonnetjes op de tafels.'' Het drietal kijkt vanachter hun zonnebrillen naar het volle terras. De inspecteurs splitsen zich op: één gaat naar binnen om de kassa te bekijken, één houdt een serveerster aan en de derde vraagt een koppel dat net opstaat of ze een bon hebben gekregen.

Rigas Barkoalas, districtshoofd belastingdienst van de Griekse eilanden, startte het undercoverproject vorig jaar. In Athene geeft hij twee dames met lang golvend haar, rinkelende armbanden en kleurige jurken de laatste instructies. Met zonnehoed en strandtas verlaten ze zijn kantoor. Ze zijn op weg naar het eiland Mykonos. Barkoalas lachend: ,,Dat zou je niet zeggen, dat zij van de belastingdienst zijn. Het is de beste manier om ondernemers te verrassen met een controle.''
Cultuuromslag
Op de toeristische eilanden als Lesbos, Kos en Kreta is de belastingontduiking het hoogst: vorig jaar constateerde de belastingdienst van belastingontduiking van een schokkende 50 procent. Dit jaar ligt dat percentage op 30. Barkoalas: ,,We moeten een cultuuromslag creëren. Op de eilanden zijn veel toeristen. Die vragen geen kassabon.'' De belastingdienst heeft een speciaal e-mailadres in het leven geroepen waar mensen kunnen melden als ze ergens geen bonnetje hebben gekregen.

Wanneer Manole, Manole en Manole hun identiteit onthullen, krijgen ondernemers het benauwd. Er is altijd wel íets dat niet helemaal netjes gegaan is. Als de schade beperkt is, komt de ondernemer er met een waarschuwing van af.

De barvrouw van beachclub Aphrodite moet hard lachen als het trio aan haar bar verschijnt: ,,Zijn jullie belastinginspecteurs? Jullie lijken toeristen!'' De vrolijke reactie blijkt terecht: alles is in orde.

Twee dagen eerder werden de inspecteur op Zakynthos een restaurant uitgezet toen ze vroegen om de administratie. Districtshoofd Barkoalas: ,,Dan moeten we de politie inschakelen. We hebben het restaurant 24 uur gesloten.''

Barkoalas: ,,Onze inspecteurs moeten slim en snel zijn, maar ik vind het belangrijker dat ze respectvol met ondernemers omgaan. Die hebben het heel zwaar in Griekenland. Maar juist om uit deze crisis te komen, hebben we dat belastinggeld hard nodig.''
Quote
#22
Tja, over de manier waarop heb ik mijn twijfels, maar die controle, op welke manier dan ook, moet er zeker zijn, want toestanden zoals vroeger dat kan nu eenmaal niet meer, in de Grieken hun eigenbelang !
Mijn ervaring tijdens mijn laatste bezoek in Mei jl. : wanneer ik ergens ging waar ze mij niet kenden heb ik in 90% van mijn bezoeken een ticket gekregen, in het zuiden van Kreta echter, in het dorp waar ik al enkele jaren kom, waar ze mij goed kennen, kreeg ik zo goed als geen ticket, behalve in de superette aan de kassa.
Quote
#23
Vorig jaar in Ikaria kwam ook iemand achter ons aan de kassa staan die nauwlettend keek of alles ingetikt werd op de kassa. Later zagen we die ook nog terug bij restaurants op de plateia van Agios Kyrikos.

Enkele jaren terug werd toch ook dit ingevoerd als afschrikkingsmiddel:

[Afbeelding: 10qf500.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#24
(31 July 2017, 12:00)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Tja, over de manier waarop heb ik mijn twijfels, maar die controle, op welke manier dan ook, moet er zeker zijn, want toestanden zoals vroeger dat kan nu eenmaal niet meer, in de Grieken hun eigenbelang !
Mijn ervaring tijdens mijn laatste bezoek in Mei jl. : wanneer ik ergens ging waar ze mij niet kenden heb ik in 90% van mijn bezoeken een ticket gekregen, in het zuiden van Kreta echter, in het dorp waar ik al enkele jaren kom, waar ze mij goed kennen, kreeg ik zo goed als geen ticket, behalve in de superette aan de kassa.

Als er geen controle is, blijven de mensen proberen. Dat is natuurlijk niet alleen zo in Griekenland maar overal in de wereld. Of het nu gaat om kassabonnetjes, om facturen bij grotere werken of om snelheidsovertredingen, mensen zijn nu éénmaal zo. Geef ze een vinger en ze proberen een hele arm te nemen. 
En dat klopt inderdaad, gaat er precies hetzelfde bij ons in het dorp aan toe. Maar ja, laat ons zeggen dat dit de charmes zijn van in een dorpje te kunnen leven.
Quote
#25
(31 July 2017, 12:00)messara schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Tja, over de manier waarop heb ik mijn twijfels, maar die controle, op welke manier dan ook, moet er zeker zijn, want toestanden zoals vroeger dat kan nu eenmaal niet meer, in de Grieken hun eigenbelang !
Mijn ervaring tijdens mijn laatste bezoek in Mei jl. : wanneer ik ergens ging waar ze mij niet kenden heb ik in 90% van mijn bezoeken een ticket gekregen, in het zuiden van Kreta echter, in het dorp waar ik al enkele jaren kom, waar ze mij goed kennen, kreeg ik zo goed als geen ticket, behalve in de superette aan de kassa.

Of het nu in Nederland is of Griekenland, ik heb een hekel aan die "blauwe gasten" Cool
Quote
#26
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#27
10% controleren heeft niet veel zin natuurlijk, maar dan krijgen ze misschien wel een beter beeld van hoeveel er gefraudeerd wordt op Griekse schaal. 

Ach, het is elders niet anders natuurlijk. Precies of wij hier allemaal heiligen zijn.  Dodgy
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  3 keer opmerkelijk nieuws uit Hellas Eleni 1 2.713 27 May 2010, 09:42
Laatste bericht: Yvon

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)