Vluchtelingen op Kos
#41
Wat toch ook wel opvalt, dat het allergrootste  gedeelte van de vluchtelingen jonge mannen zijn
Quote
#42
Logisch, ze krijgen geld van hun ouders, hebben meer lef, ga zo maar door. Overigens zag ik bij het 6-uur journaal trieste beelden van Kos en waren er ook jonge vrouwen, kinderen en een baby te zien. Vraag me trouwens af hoelang dit door kan gaan? In de winter wordt het aantal natuurlijk minder, maar toch
Quote
#43
Zoals ik op Lesbos heb gezien zijn pakistanen en afghanen vaak jonge mannen. Vanuit Syrie komen vaker hele gezinnen. Je ziet de laatste dagen een enorme toename van aankomsten. Europa kijkt maar toe en doet niets, je kan er op wachten dat het mis gaat. Griekenland kan dit rcht niet alleen in goede banen leiden. Wat ik echt niet begrijp is, hoe het kan dat Turkije hiermee wegkomt.
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#44
Dat Turkije hiermee "wegkomt" is heel simpel. Turkije vangt al ongeveer een miljoen vluchtelingen op. De meeste vluchtelingen uit het oosten zijn gewoon legaal in Turkije, ongeveer zoals jij en ik vrij mogen rondlopen in Duitsland etc. Het ligt dus allemaal niet zo simpel, maar ik merk steeds dat er een zondebok wordt gezocht. Maar, wat doe jij, ik, etc. Aan deze ellendige toestand? Dat is een vraag die lastig is te beantwoorden, maar een vraag die toch gesteld dient te worden.
Quote
#45
@Chris schreef: "Maar, wat doe jij, ik, etc. Aan deze ellendige toestand?"

Nou @Chris ik weet natuurlijk niet wat jij doet, maar ik ageer en reageer al 'n tijd constant en op vele fronten, tegen het Europese 'beleid' wat ons simpele Europeanen tot deze situatie heeft gebracht. Misschien wordt het weleens hóóg tijd dat wij de handelswijze van de "Europese Familie" zoals onze moderator het eens plechtig noemde, ter discussie stellen....
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#46
Wij gaan binnenkort naar Lesbos en zien erg op tegen de confrontatie met de vele vluchtelingen die in Europa het geluk denken te vinden wat zij in hun thuisland niet hebben. Een bizarre en onwerkelijke situatie met aan de ene kant de vakantievierende Lesbosliefhebber die wil genieten van de natuur, de gastvrijheid van de lokale bevolking, de mooie stranden, het lekkere eten en aan de andere kant de wanhopig zoekende vluchteling. 
We hebben de afgelopen maand waarin het ja/nee debat voor de  nodige spanning zorgde er niet over gepeinsd om onze Lesbosreis om te boeken of te annuleren.  Maar zoals de situatie nu is op Lesbos en ook op Kos, zouden we achteraf toch liever voor een ander eiland hebben gekozen. Ik vermoed dat wij niet de  enigen zijn die er zo over denken.
Quote
#47
@Bart, ik zeg dan altijd maar dat metselen heel wat anders is dan praten over metselen. Dit is een forum met een zeer beperkt bereik, het ter discussie stellen hier levert niks op vor de vluchtelingen.
Quote
#48
(11 August 2015, 19:49)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat Turkije hiermee "wegkomt" is heel simpel. Turkije vangt al ongeveer een miljoen vluchtelingen op. De meeste vluchtelingen uit het oosten zijn gewoon legaal in Turkije, ongeveer zoals jij en ik vrij mogen rondlopen in Duitsland etc. Het ligt dus allemaal niet zo simpel, maar ik merk steeds dat er een zondebok wordt gezocht. Maar, wat doe jij, ik, etc. Aan deze ellendige toestand? Dat is een vraag die lastig is te beantwoorden, maar een vraag die toch gesteld dient te worden.

Al jààààren gaan de opbrengsten van mensensmokkel o.a. gedeeltelijk naar de Koerdische vrijheidsbeweging PKK.

Anderzijds weet ik, uit persoonlijke ervaring, dat samenwerking met de Turkse autoriteiten in deze ook niet evident is. Hiervan kan ik wel enkele frappante voorbeelden van de Turkse onwil aanhalen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#49
(11 August 2015, 20:17)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Bart, ik zeg dan altijd maar dat metselen heel wat anders is dan praten over metselen. Dit is een forum met een zeer beperkt bereik, het ter discussie stellen hier levert niks op vor de vluchtelingen.

Nou @Chris ik metsel naast het praten daarover, eigenlijk al jaren.
Maar mij is inmiddels gebleken dat 'ons' Oriste al 'n tijdje niet meer het platform om de Griekse ellende ter sprake te brengen, en daarom schreef ik hier ook over 'op vele fronten' Chris. Misschien overheen gelezen....
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#50
Ja Bart, dat lees ik echt wel, alleen help je daar die arme vluchtelingen niet mee.
Quote
#51
(11 August 2015, 20:05)Bart0riste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Chris schreef: "Maar, wat doe jij, ik, etc. Aan deze ellendige toestand?"

Nou @Chris ik weet natuurlijk niet wat jij doet, maar ik ageer en reageer al 'n tijd constant en op vele fronten, tegen het Europese 'beleid' wat ons simpele Europeanen tot deze situatie heeft gebracht. Misschien wordt het weleens hóóg tijd dat wij de handelswijze van de "Europese Familie" zoals onze moderator het eens plechtig noemde, ter discussie stellen....

"Ons" Europa gaat naar de haaien, en we gaan er zelf niets kunnen aan doen.  Confused
Quote
#52
Já Chris fijn dat je 't hebt gelezen.
Maar ik haak maar af vóórdat onze Moderator besluit dat dit ook "weer nergens over gaat"!

Geniet van de mooie avond.....
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#53
Pieter, het ligt ook waar je bent op Lesbos. In juni was er nog geen vervoer voor de vluchtelingen en dus moesten zijn 70 km lopen van Molyvos naar Mitilini. Nu heeft artsen zonder grenzen busvervoer geregeld. Misschien kom je ze nog tegen onderweg naar Molyvos, ligt eraan waar ze aan land komen. Ik heb het niet "vervelend" gevonden. Het was een kleine moeite om ze onderweg van water te voorzien en een praatje te maken. Wij hadden altijd trays met water in de auto. Verblijf je bijv. In Petra dan zul je geen vluchteling zien. Het was voor ons de 4e maal op Lesbos (Petra) en als ik morgen kon gaan ging ik zo weer.
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#54
(11 August 2015, 21:33)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja Bart, dat lees ik echt wel, alleen help je daar die arme vluchtelingen niet mee.

Dat zijn geen "arme" vluchtelingen. Als je die sommen kan betalen ben je daar niet arm. (toch niet in de echte betekenis van het woord).

"wij" Europeanen moeten dringend overal in hun wereld de levensstandaard opkrikken door investeringen te doen en die mensen een waardig leven te kunnen geven zonder hen commercieel uit te buiten. Laten we daar al eens mee beginnen.
Quote
#55
(11 August 2015, 21:25)Bart0riste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar mij is inmiddels gebleken dat 'ons' Oriste al 'n tijdje niet meer het platform om de Griekse ellende ter sprake te brengen

Nou, wat let je Bart, vertel dan maar eens hoe volgens jou de vork precies in de steel zit. Graag met eigen woorden, niet simpelweg linken naar uitspraken van anderen; dat doen er al genoeg. Dat heb ik je al enkele keren voorgesteld, maar ik lees vrijwel alleen wat loze kritische spreuken aan het adres van Oríste en mij als moderator van jouw kant. Doe zelf de aftrap en laat eens wat zien zou ik zeggen  Wink
Ik ben reuze benieuwd...........
Quote
#56
(11 August 2015, 21:40)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(11 August 2015, 21:33)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja Bart, dat lees ik echt wel, alleen help je daar die arme vluchtelingen niet mee.

Dat zijn geen "arme" vluchtelingen. Als je die sommen kan betalen ben je daar niet arm. (toch niet in de echte betekenis van het woord).

"wij" Europeanen moeten dringend overal in hun wereld de levensstandaard opkrikken door investeringen te doen en die mensen een waardig leven te kunnen geven zonder hen commercieel uit te buiten. Laten we daar al eens mee beginnen.

Probleem is dat in de meeste van die landen weinigen welkom zijn om de levensstandaard van 'de gewone mens' op te krikken. Tenzij er 'heel veel' aan de strijkstok van de machthebbers blijft hangen. Ik vraag me trouwens af in welke (onzinnige?) projecten het geld, dat door ons als ontwikkelingshulp voorzien wordt, eigenlijk gebruikt wordt.
Laatst zag ik een reportage waarin een ontwikkelingswerker in Afrika hielp om een put te maken om aan water te komen. Nou, was hij grond aan het schrapen met een conservenblik en gaf als commentaar dat dit toch wel heel zwaar was voor de mensen daar om op die manier te moeten werken.
Tja, dan denk ik: Als je beetje verstand hebt, neem dan op z'n minst een spade of een schop mee voor die mens. Maar daar had die brave ontwikkelingswerker helemaal niet aan gedacht.

Maar om even terug te komen op de situatie in Kos (en andere Griekse eilanden). Hoe kan de goegemeente denken dat men daar perfect voorzien is op de opvang van tienduizenden vluchtelingen in een zeer korte tijd? Zeker als je ziet dat een land als België er zelfs niet in slaagt om een degelijke oplossing te vinden voor het onderkomen van goed 2000 vluchtelingen die asiel aangevraagd hebben in 1 maand.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#57
El Greco, denk je niet dat er een andere betekenis voor de term " arme vluchtelingen"?
Quote
#58
Sam

Je kan met een gerust hart naar Samos op vakantie. Big Grin ... wel wat extra geld, kleren en vrije tijd meenemen.... Huh
In het kader van hulp, worden er alleen nog maar buitenlandse vakantie toeristen gebracht.... vliegtuig neemt GEEN toeristen mee terug Angry 
ALLEEN vluchtelingen dus je zal wel wat extra vrijdagen ... weken  ... maanden moeten opnemen.... 

Ja en dat er in Petra ( trouwens een van mijn favoriete plekjes, ben er al menig maal geweest ) , op Lesbos weinig van deze mensen zal vinden is logisch.
Geen vluchteling gaat naar de andere kant van het eiland lopen waar niks te vinden is, de boten naar het vaste land vertrekken vanaf Mitilinie Idea
Denk dat er weinig echt om vakantie te vieren komen of daar geld voor hebben Confused
Quote
#59
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






best NU niet naar Kos vertrekken

idem voor Lesvos
Quote
#60
Heel erg, loopt helemal uit de hand. Toch wil ik ook nog even laten weten, dat dit probleem zich alleen afspeelt in de stad. Toeristen die in Kefalos, Mastichari of ergens anders op het eiland zitten, krijgen hier echt niks van mee. Ook de luchthaven zt aan het andere eind van de eiland.
Quote
#61
Nederlandse restauranthoudster en Bruno Tersago over de problemen op Kos

De Redactie.BE

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#62
De vluchtelingen op Lesbos komen voor amelijk aan in Eftalou en skala sikiminea vanwaar ze lopen naar Molyvos. Vanaf Molyvos is er nu gelukkig vervoer naar Mitilini, er rijden bussen. Maar ze wachten bij de bushalte van Molyvos. En zo kan het dus ook
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





En waarom niet op vakantie naar Lesbos. Ik ken mensen die net zijn geweest en een prima vakantie hebben gehad. Het maakt je niet minder als je vluchtelingen ziet. Het doet je beseffen dat je het goed hebt en een veilig huis hebt. En ga je niet dan dupeerbje ook nog eens de Grieken die wij allen zo'n warm hart toedragen.
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#63
De ferry El. Venizelos van ANEK is door het Ministerie van Binnenlandse Zaken gecharterd om aan boord 2500 vluchtelingen in Kos onder te brengen. Verder zouden nog 2 ferries gehuurd worden om zo'n 3000 vluchtelingen weg te halen op de eilanden (Lesbos, Chios, Samos, Kos,...) in de Egeïsche Zee. Blue Star Ferries zou al ingestemd hebben met het verzoek op voorwaarde dat hun bemanning aan boord bijgestaan wordt door een politie/leger eenheid én een medisch team.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#64
Zo kan het ook
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#65
@Patrick, het is tenminste iets met die boot die 2500 vluchtelingen ophaalt, 
alleen zijn er in een paar dagen weer hetzelfde aantal bijgekomen.....dweilen 
met de kraan open.
Quote
#66
Interessante discussie gisteren over het vluchtelingenprobleem in Hollandse zaken op NPO2.

Voor wie de uitzending niet zag en ze wil bekijken:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#67
Daar waag ik me niet aan, heb expres niet gekeken, te veel ergernis.
Quote
#68
De laatste dagen is zowat het eerste punt in ons tv-journaal (TV1, Vlaamse zender) de niet aflatende stroom bootvluchtelingen op het eiland Kos. Een heel klein videofragmentje daarvan:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.
Heel sporadisch wordt wel eens vluchtig gezegd dat er in Turkije meer dan een miljoen vluchtelingen zitten (te wachten).
Wat ik echter mis: een beeldreportage van hoe het er aan de Turkse kust aan toe gaat. We zien wel steeds de beelden van de bootjes die aankomen op Kos, maar nooit vertrekkende bootjes in Turkije. Beide 'bestemmingen' liggen nochtans amper een 12-tal kilometer van mekaar. Het kan toch niet anders dan dat honderden vluchtelingen aan de Turkse kust zitten te wachten om de oversteek te maken. Waarom is er geen reportage te zien van de boten aan de Turkse kust? Waarom geen reportage over de mensensmokkelaars zelf? Wordt er grof geld verdiend met die bootjes? Ik vraag me zelfs af of er een extra handel ontstaan is met een hogere fabricage van bootjes?
Ik wil maar zeggen: we zien alleen maar de ellende langs de Griekse kant, maar geen enkel beeld van de Turkse kant. Turkije zou in principe toch 'open' genoeg moeten zijn om toe te laten dat een reportageploeg een beeldverslag maakt over hoe de vluchtelingen aan de oversteek beginnen?
Ik snap het wellicht niet helemaal...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#69
Ik denk niet dat die mensensmokkelaars interesse hebben in een intervieuw of cameras bij t vertrek.....
Quote
#70
(13 August 2015, 20:56)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik denk niet dat die mensensmokkelaars interesse hebben in een intervieuw of cameras bij t vertrek.....

Inderdaad, Nanny, dat is meer dan begrijpelijk. Maar er moeten toch ook wel verhalen, opinies, beelden,... zijn aan de Turkse kant? Zelfs ook drama's van mensen die niet op de volle bootjes geraken? Net zoals er reportages waren/zijn van mensen die al dagenlang, zelfs wekenlang, zitten te wachten aan de Kanaaltunnel. 
Ik bedoel: die hele mensenmassa aan de Turkse kant gaat toch niet zomaar ongezien en plots de zee op? 

Niet dat we spektakelgericht moeten zijn, of zowat ramptoerist spelen. Het intrigeert me gewoon om ook iets te weten van wat er voorafgaat aan de oversteek naar Kos en de andere Griekse eilanden.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#71
vandaag hoorde ik op radio 1 dat een plaats in zo'n rubberbootje 1000€ zou kosten, dus zo'n bootje is wel snel terugverdient. er zijn hier individuen die grof geld verdienen op andermans miserie. Ik heb ook zo'n stil vermoeden dat turkye niks liever heeft dat die vluchtelingen naar europa gaan, maar inderdaad vanuit die hoek horen we heel weinig, Ik denk dan ook dat erdolan niet de meest "open minded " persoon is.
Quote
#72
(13 August 2015, 21:11)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(13 August 2015, 20:56)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik denk niet dat die mensensmokkelaars interesse hebben in een intervieuw of cameras bij t vertrek.....

Inderdaad, Nanny, dat is meer dan begrijpelijk. Maar er moeten toch ook wel verhalen, opinies, beelden,... zijn aan de Turkse kant? Zelfs ook drama's van mensen die niet op de volle bootjes geraken? Net zoals er reportages waren/zijn van mensen die al dagenlang, zelfs wekenlang, zitten te wachten aan de Kanaaltunnel. 
Ik bedoel: die hele mensenmassa aan de Turkse kant gaat toch niet zomaar ongezien en plots de zee op? 

Niet dat we spektakelgericht moeten zijn, of zowat ramptoerist spelen. Het intrigeert me gewoon om ook iets te weten van wat er voorafgaat aan de oversteek naar Kos en de andere Griekse eilanden.

Cameraploegen zijn de laatste tijd enkel gewenst in Turkije voor bepaalde onderwerpen en daar hoort dit onderwerp niet bij.

Enkele jaren geleden bijvoorbeeld was (en is het waarschijnlijk nog) de Aksaray wijk in Istanbul het trefpunt voor vluchtelingen, uit Afghanistan, Pakistan en nog enkele andere landen, die onderweg waren naar het Westen. Net zoals er ook in Izmir dergelijke wijk is en onderhand waarschijnlijk in zowat elke grote stad langs de kust tegenover Griekenland.
Ik herinner mij ook dat wij 3 jaren terug in een onderzoek de hand konden leggen op naam en adres van een organisator in Istanbul die vluchtelingen 'leverde' aan een organisatie die 'werkte' op de parkings langs de E40 in West-Vlaanderen. Als loyale collega's hebben wij dat (inbegrepen hard bewijsmateriaal) doorgegeven aan de Turkse politie....Nooit iets mee gebeurd. Dus ik vrees dat er van die kant weinig informatie, weinig (geen) medewerking en ook geen hulp zal komen. Ze zijn ze liever kwijt dan rijk, geloof me vrij.
En de woordvoerster van de EU gisteren en vandaag maar weer ronkende verklaringen afleggen over hoeveel ze wel doen. Als dat echt klopt, hoe komt het dan dat daar geen resultaten van gegeven worden of zelfs maar zichtbaar zijn? Ze zijn er nochtans altijd als de kippen bij om een 'goed nieuws show' te brengen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#73
Dit is nu net één van de interessante zaken aan het forum: dat zo 'n informatie (o.a. het antwoord van Patrick) naar boven kan komen. Alleen jammer dat het niet (of te weinig, of te oppervlakkig) in onze nationale media komt.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#74
(13 August 2015, 22:28)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Alleen jammer dat het niet (of te weinig, of te oppervlakkig) in onze nationale media komt.

Klopt als een bus.
De laatste dagen zijn beelden vertoond van opgewonden menigtes, traangas, wapenstokken, vluchtelingen die in het donker uit een rubberbootje het strand opstappen,......
Wat ik vandaag bijvoorbeeld nog niet zag is dat een ferry van Blue Star 1.500 vluchtelingen opgehaald heeft in Kos. Wat ik in die reportages ook niet gehoord heb is dat er (normaliter) morgenavond een ferry aankomt waarop 2.500 vluchtelingen een onderkomen zullen hebben zodat de stad Kos ontlast wordt.
Dan vraag ik mij af waarom dat niet meegedeeld word in de duiding. Niet spectaculair genoeg of kan de huidige generatie journalisten hun werk niet?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#75
(13 August 2015, 20:44)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De laatste dagen is zowat het eerste punt in ons tv-journaal (TV1, Vlaamse zender) de niet aflatende stroom bootvluchtelingen op het eiland Kos. Een heel klein videofragmentje daarvan:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.
Heel sporadisch wordt wel eens vluchtig gezegd dat er in Turkije meer dan een miljoen vluchtelingen zitten (te wachten).
Wat ik echter mis: een beeldreportage van hoe het er aan de Turkse kust aan toe gaat. We zien wel steeds de beelden van de bootjes die aankomen op Kos, maar nooit vertrekkende bootjes in Turkije. Beide 'bestemmingen' liggen nochtans amper een 12-tal kilometer van mekaar. Het kan toch niet anders dan dat honderden vluchtelingen aan de Turkse kust zitten te wachten om de oversteek te maken. Waarom is er geen reportage te zien van de boten aan de Turkse kust? Waarom geen reportage over de mensensmokkelaars zelf? Wordt er grof geld verdiend met die bootjes? Ik vraag me zelfs af of er een extra handel ontstaan is met een hogere fabricage van bootjes?
Ik wil maar zeggen: we zien alleen maar de ellende langs de Griekse kant, maar geen enkel beeld van de Turkse kant. Turkije zou in principe toch 'open' genoeg moeten zijn om toe te laten dat een reportageploeg een beeldverslag maakt over hoe de vluchtelingen aan de oversteek beginnen?
Ik snap het wellicht niet helemaal...

Ja, ik snap het ook niet, Turkije is nochtans een democratie en staat vrije meningsuiting voor,  als je ze mag geloven ... ...
Quote
#76
Nu is er veel kritiek op Turkije, maar zag ergens wel cijfers dat er in dat land officieel al 1,9 miljoen vluchtelingen in de opvangkampen zitten.
Tel dan nog de 100.000en illegalen erbij, dus zit dat land ook wel in de puree.
Johannes
Uit 1 bericht zender "Euronews": Quote . . . . .
Die
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




hat einen traurigen Rekord aufgestellt: es soll laut Schätzungen das Land mit den meisten Flüchtlingen weltweit sein. Der große Teil der 2 Millionen Flüchtlinge kommt aus Syrien.
Euronews war vor Ort in dem Flüchtlingslager Öncüpınar in der   . . . . .   Unquote
Quote
#77
(15 August 2015, 09:31)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nu is er veel kritiek op Turkije, maar zag ergens wel cijfers dat er in dat land officieel al 1,9 miljoen vluchtelingen in de opvangkampen zitten.
Tel dan nog de 100.000en illegalen erbij, dus zit dat land ook wel in de puree.
Johannes

Ik verwijs even naar een rapport van Amnesty International gepubliceerd eind november 2014. Daarin staat o.a. het volgende:

- 220.000 Syrische vluchtelingen verblijven in 10 vluchtelingenkampen die opgezet zijn door de Turkse autoriteiten. Dit zijn personen die officieel geregistreerd zijn.
- Deze opvangkampen liggen verspreid over diverse provincies in de nabijheid van de grens en zijn voor 100% volzet
- Men vermoedt dat er ongeveer 1.500.000 illegaal in Turkije verblijven/rondzwerven

Maar er wordt ook melding gemaakt (via getuigenissen) dat aan de grens met scherp geschoten wordt op vluchtelingen die proberen de grens over te steken en dat aan de 2 officiële grensposten tussen Turkije en Syrië systematisch toegang geweigerd wordt aan de vluchtelingen die in het bezit zijn van een paspoort. Dat betekent dus dat een onmetelijk aantal moet proberen de grens illegaal over te steken (of met behulp van smokkelaars) en, per definitie, al niet in aanmerking zouden komen voor een plaats in een opvangkamp.

Zoals door enkele forumleden al opgemerkt werd: Tot heden zijn quasi geen beelden/reportages te zien over de Turkse kant van de zaak. Het verwondert mij eigenlijk ook, want dergelijke kans om je land in een positief daglicht te stellen kan je als staat eigenlijk niet naast je neerleggen. En toch....
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#78
aub?? van de week was de correspondent van Nos op Kos , met een reportage bezig, en vertelde hoe het allemaal gaat en hoe traag en slecht alles is. en dat ze allemaal snel naar athene moesten gaan en transport moest geregeld. hij heeft heen idee wat de mensen in athene doen en hoe het gaat. van de week heb ik van de griekse chauffeurs begrepen dat tussen Servie en Hongarije ook veel mensen staan te wachten om eu binnen te komen.
ik zou heel graag willen zien deze correspondent een reportage maken aan de turkse kant , waar al deze mensen staan te wachten en aan bord gaan op de rubberen botjes . wil ik ook zien hoe snel wordt hij afgevoerd en op de vliegtuig wordt gezet richting nederland.
er zijn mensen grieken en buitenlanders die zo veel hulp daar bieden , dit kunnen ze niet meer aan, er is ook niks , eten is niet meer genoeg ze worden met de dag duizenden , zitten klein kinderen tussen , er is een bus die moet 500 mensen vervoeren , ga jij maar regelen wie eerst er in moet en wie last.
nog mals de vraag is wie heeft Syrie en Afganistan zo ver gekregen dat de mensen daar weg willen. wie heeft de helft van de wereld zo arm gekregen dat niemand meer wil daar zijn.
Quote
#79
(13 August 2015, 20:44)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Heel sporadisch wordt wel eens vluchtig gezegd dat er in Turkije meer dan een miljoen vluchtelingen zitten (te wachten).
Wat ik echter mis: een beeldreportage van hoe het er aan de Turkse kust aan toe gaat. We zien wel steeds de beelden van de bootjes die aankomen op Kos, maar nooit vertrekkende bootjes in Turkije. Beide 'bestemmingen' liggen nochtans amper een 12-tal kilometer van mekaar. Het kan toch niet anders dan dat honderden vluchtelingen aan de Turkse kust zitten te wachten om de oversteek te maken. Waarom is er geen reportage te zien van de boten aan de Turkse kust? Waarom geen reportage over de mensensmokkelaars zelf? Wordt er grof geld verdiend met die bootjes? Ik vraag me zelfs af of er een extra handel ontstaan is met een hogere fabricage van bootjes?
Ik wil maar zeggen: we zien alleen maar de ellende langs de Griekse kant, maar geen enkel beeld van de Turkse kant. Turkije zou in principe toch 'open' genoeg moeten zijn om toe te laten dat een reportageploeg een beeldverslag maakt over hoe de vluchtelingen aan de oversteek beginnen?
Ik snap het wellicht niet helemaal...

Blijkbaar lezen ze op de VRT redactie dit forum. Getuige de volgende reportage die gisterenavond in het journaal kwam:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&video=1.2414466
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#80
(15 August 2015, 13:01)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(13 August 2015, 20:44)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Heel sporadisch wordt wel eens vluchtig gezegd dat er in Turkije meer dan een miljoen vluchtelingen zitten (te wachten).
Wat ik echter mis: een beeldreportage van hoe het er aan de Turkse kust aan toe gaat. We zien wel steeds de beelden van de bootjes die aankomen op Kos, maar nooit vertrekkende bootjes in Turkije. Beide 'bestemmingen' liggen nochtans amper een 12-tal kilometer van mekaar. Het kan toch niet anders dan dat honderden vluchtelingen aan de Turkse kust zitten te wachten om de oversteek te maken. Waarom is er geen reportage te zien van de boten aan de Turkse kust? Waarom geen reportage over de mensensmokkelaars zelf? Wordt er grof geld verdiend met die bootjes? Ik vraag me zelfs af of er een extra handel ontstaan is met een hogere fabricage van bootjes?
Ik wil maar zeggen: we zien alleen maar de ellende langs de Griekse kant, maar geen enkel beeld van de Turkse kant. Turkije zou in principe toch 'open' genoeg moeten zijn om toe te laten dat een reportageploeg een beeldverslag maakt over hoe de vluchtelingen aan de oversteek beginnen?
Ik snap het wellicht niet helemaal...

Blijkbaar lezen ze op de VRT redactie dit forum. Getuige de volgende reportage die gisterenavond in het journaal kwam:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&video=1.2414466
Jawel hoor, op dezelfde vrt site is ook een reportage gemaakt over die vluchteningen  vanuit Turkije
 onder het kopje van : 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Die arme stumperds denken dat ze in Duitsland en/of andere Europese landen   1000 tot 2000 Euro in de maand kunnen gaan verdienen, {dat is hun blijkbaar voorgehouden}
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 5 gast(en)