Vluchtelingen op Kos
Inderdaad, Knevel heeft makkelijk praten! Je kunt de eilanders echt niets verwijten, die doen hun stinkende best (en zie wat ze er soms voor terug krijgen...) onder de voor hen al niet makkelijke omstandigheden. RESPECT! Ik zou zeggen: Knevel, wees een vent, (i.p.v. een televisie-persoonlijkheid) kap met je inzamelingsactie en laat je handjes eens wapperen daar waar het nodig is! Ik verbaas me sowieso al over het feit dat hij NU pas iets te melden heeft (spuit 11 syndroom), terwijl deze tragedie zich toch al een behoorlijke tijd voortsleept...
Quote
Knevel rapporteerde slechts wat hij gezien heeft en eerlijk gezegd verbaast mij het ook dat er vanuit de bevolking van lesbos niets gedaan wordt. Gelukkig biedt Artsen zonder Grenzen nu hulp op Lesbos.
Quote
(25 August 2015, 16:36)Gerard schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Inderdaad, Knevel heeft makkelijk praten! Je kunt de eilanders echt niets verwijten, die doen hun stinkende best (en zie wat ze er soms voor terug krijgen...) onder de voor hen al niet makkelijke omstandigheden. RESPECT! Ik zou zeggen: Knevel, wees een vent, (i.p.v. een televisie-persoonlijkheid) kap met je inzamelingsactie en laat je handjes eens wapperen daar waar het nodig is! Ik verbaas me sowieso al over het feit dat hij NU pas iets te melden heeft (spuit 11 syndroom), terwijl deze tragedie zich toch al een behoorlijke tijd voortsleept...

Als men het aantal vluchtelingen dat dagelijks aanspoelt op Kos , een eiland met 35.000 inwoners, extrapoleert naar het aantal inwoner van Nederland of België dan kan je er misschien inkomen dat het onbegonnen werk is. Als er dus dagelijks meer dan 100.000 mensen op de kust van België of Nederland aan land komt , dan zou je daar ook mooie reportages kunnen draaien.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Snap het niet helemaal, als er niet wordt gerapporteerd, doet de media het niet goed, nu wordt er gerapporteerd doet de media het ook weer niet goed. Zullen we het er maar op houden, dat de beste stuurlui aan wal staan?
Wat mij juist opviel op bv. Kos, dat er wel vanuit de bevolking hulp geboden werd, daarom snap ik niet dat er op Lesbos niets gedaan werd. Dat is heel on-Grieks.
Het is zo logisch dat de vluchtelingen eerst naar de eilanden komen, dichtbij. De EU zou wat meer haast kunnen maken met goede afspraken en hulp, ook, of misschien wel juist, op logistiek terrein. Dit is zo uit de hand gelopen, dat je 1 land, rijk of arm, niet kan opzadelen met die problemen
Quote
(25 August 2015, 17:24)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Knevel rapporteerde slechts wat hij gezien heeft en eerlijk gezegd verbaast mij het ook dat er vanuit de bevolking van lesbos niets gedaan wordt.

Ik denk dat mensen die op Lesbos wonen/verblijven je in deze zullen tegenspreken.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Hoezo Patrick? Knevel constateerde dit met eigen ogen. Inmiddels is hulp van Artsen zonder Grenzen
Quote
Knevel laat natuurlijk alleen die zaken zien die A> In zijn eigen overtuiging van pas komen en B> Wat hij kan gebruiken voor zijn programma wat binnenkort start. Voor zover de onafhankelijke journalistiek. Confused
Ik ga met Jef mee hierin, zet inderdaad die aantallen maar eens om naar ons welvaartslandje. Kijk maar eens naar de problemen die er nu al zijn met de huidige instroom van asielzoekers in NL. Tevens kan ik me goed voorstellen dat de Grieken zich zo *** voelen door hun eigen overheid dat ze op een gegeven moment denken, laat de overheid het maar zelf lekker oplossen, we kunnen zelf amper ons hoofd boven water houden. Nogmaals, heb ik geen bevestiging van van Grieken op Lesbos, maar niets menselijks is ook hen vreemd, toch?
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
(25 August 2015, 18:51)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoezo Patrick? Knevel constateerde dit met eigen ogen. Inmiddels is hulp van Artsen zonder Grenzen


Zie o.a.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&pid=41905&highlight=lesbos#pid41905

Tja, die Knevel (die ik overigens niet ken - Is dat een Nederlandse mediafiguur?) kan natuurlijk ook zeggen wat hij wil. En een TV reportage is natuurlijk hoofdzakelijk knip- en plakwerk.

En ik meen mij te herinneren reeds weken/maanden geleden ergens gelezen/gezien te hebben dat Artsen zonder Grenzen hulp bood op Lesbos.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Connie, wij wonen op Lesbos en weten dat de bevolking/vrijwilligers veel doen voor de vluchtelingen, in Molyvos worden ze opgevangen en krijgen ze na eerste levensbehoefte vervoer met de bus naar Mytilini, zelfs toeristen helpen.

Ook in Kallonis is een opvang voor vluchtelingen die aankomen op andere plaatsen en ja die lopen eerst naar Kallonis en van daaruit gaan ze ook per bus naar Mytilini, ook daar krijgen ze de eerste levensbehoefte en dan van een grote supermarket/slagerij uit Kallonis.

En ja er zijn (vooral jonge mannen) mensen die je ziet lopen.
Quote
lezen jullie weleens wat anderen schrijven?
Quote
Ja, maar daarom mogen we toch wel een andere mening hebben?
Knevel ziet het door zijn eigen gekleurde bril. Stuur je er Wilders op af, krijg je een heel ander verhaal.

Ik ga meer af op Elena die er woont dan op een zieltjes winnende halve dominee die er toevallig geweest is.
Quote
Ik lees dagelijks de berichten van Grieken die mensen opvangen op Lesbos en aan de grens met Fyrom. Ik wou niks zeggen, maar Knevel is een grote... En de bewijs dat God niet bestaat, want als hij bestond had direct een bliksem op hem gestuurd.
Quote
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Hij vertel ook nog leugens, want het is absoluut niet verboden om vluchtelingen te helpen met vervoer, op de eiland. Zit een groot verschil tussen dat en mensen smokkelen.en hij noem zich ook nog journalist.
Quote
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Mijn hemel, ik geef geen waarde oordeel over wat knevel zegt, of over knevel zeg (sterker nog, hij is niet mijn favoriet), bovendien schrijf ik ook dat ik het on-grieks vind geen hulp bieden. Ook schrijf ik nog dat Artsen zonder grenzen hulp biedt op Lesbos. Conclusie, lezen blijft toch iets moeilijks
Quote
Tzimis, toen de bussen voor de vluchtelingen nog niet geregeld waren is er zelfs een convooi geweest van 40 auto's die de vluchtelingen (vooral vrouwen met kinderen) naar Mytilini reden en dat waren dus eilandbewoners.
Quote
(26 August 2015, 01:04)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




bovendien schrijf ik ook dat ik het on-grieks vind geen hulp bieden.

Ze bieden hulp. Meer kunnen ze ook niet doen. Het is moeilijk om het van afstand te beoordelen. Denk steeds; als wij het allemaal in ons land kregen en je hebt zelf al dikke problemen.....Heb er respect voor zo ze er mee omgaan. Het is voor heel Europa een probleem. Elena heeft het goed verwoord.
Quote
Traangas gebruikt bij opvangcentrum in Hongarije,
brand gesticht bij diverse asielcentra in Duitsland,
geradicaliseerde jongeren bedreigen Syrische vluchtelingen in Vilvoorde België....!

De vraag is, wat staat Nederland nog te wachten!?
Quote
Het is een roerige tijd waar we inzitten, in alle opzichten.
Quote
Voor de 3de maal in 3 dagen is de ferry EL. Venizelos deze morgen vanaf Lesbos vertrokken met aan boord zo'n 2000 tot 2500 vluchtelingen. Dat betekent dat in de afgelopen dagen er zo'n 7.000 van het eiland afgehaald zijn en overgebracht naar Piraeus. Het merendeel daarvan trekt dan dus verder noordwaarts richting FYROM, Servië, Hongarije.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Een paar dagen vrij winderig geweest, dus geen bootjes met vluchtelingen aangekomen. Maar vannacht was t weer rustig, dus gaat t weer gewoon verder....
Quote
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Over stemmingmakerij gesproken, wat een walgelijk stuk. De schrijver zal wel zo'n neo-nazi zijn, die ook geen goed woord overheeft over de Grieken. Vraag me af wat de reden is dat dit hier wordt neergezet?
Quote
(28 August 2015, 11:19)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Over stemmingmakerij gesproken, wat een walgelijk stuk. De schrijver zal wel zo'n neo-nazi zijn, die ook geen goed woord overheeft over de Grieken. Vraag me af wat de reden is dat dit hier wordt neergezet?

Dit soort wangedrag komt helaas steeds vaker voor en is dus gewoon een feit. En als je daar terecht over bericht wordt je dus als neo-nazi neergezet  Huh .  Da's pas walgelijk!
Quote
kijk eens rechts bovenaan die site en lees willekeurig andere stukken, misschien dat je dat iets minder walgelijk vindt.
Quote
@Parakalo schreef: Dit soort wangedrag komt helaas steeds vaker voor en is dus gewoon een feit. En als je daar terecht over bericht wordt je dus als neo-nazi neergezet  [Afbeelding: huh.gif] .  Da's pas walgelijk!

Een ieder heeft natuurlijk zo z'n mening @Parakalo, dus óók het gedachtegoed van E.J. Bron zal z'n volgelingen hebben. Ik hoop alleen niet dat ze de overhand krijgen, want dan pas zijn de rapen gaar......
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
het is nu toch wel duidelijk, er zijn oorlogsvluchtelingen en er zijn gelukzoekers,
deze laatste liften mee over de rug van de mensen die de oorlog ontvluchten
 en  allerlei dwaze eisen gaan stellen  en misbruik maken van alle voorzieningen
die we hier  opgebouwd hebben , en wie is hier de dupe van, juist ja, de oorlogsvluchteling!
Quote
ik zou ze geen gelukszoekers willen noemen, maar goed ik ga hier verder niet over in discussie want dat zou off topic worden. Wel wil ik nog zeggen dat ik het een tendentieus en eng gedachtegoed vind en mij hier fel tegen verzet.
Quote
de goeden lijden altijd onder de kwaden Angry
Quote
Dit jaar zijn al 200.000 migranten en vluchtelingen (volgens Minister van scheepvaart Dritsas zijn het dus niet allemaal vluchtelingen) aangekomen. De helft daarvan was alleen al in de laatste 2 maanden.

Maar volgens Peter R. Devries is de dood van 71 vluchtelingen in Oostenrijk gisteren niet te wijten aan mensensmokkelaars maar aan de falende politiek. 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Soms heb ik toch het idee dat het soort mensen dat problemen heeft bij vluchtelingen en gelukszoekers, ook direct gaan klagen als ze bij een All-Inclusive een te zacht eitje krijgen 's morgens of als hun vliegtuig 5 minuutjes vertraging heeft.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
@connie. Vind het een ranzige site en zal hem ook niet bookmarken. Veel onderbuik in de reacties daar.
Quote
(23 August 2015, 11:10)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(22 August 2015, 22:33)teixo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik merk toch wel op dit forum dat veel reacties zijn gekleurd door hetgeen de media ons wenst voor te schotelen. Blijkbaar moet er nieuws worden verkocht en alleen sensationele plaatjes doen het daarbij goed. Het zijn door de media gekozen en soms geregisseerde momentopnamen die de werkelijkheid geen recht doen. Het zou goed zijn voor een ieder om eerst zelf te komen ervaren wat de situatie is op Kos en bijvoorbeeld te praten met inwoners, en pas daarna een eigen oordeel te vormen.

Wat belet je?

Ik wil toch even melden dat ik op de hoogte gehouden wordt via o.a. berichtgeving van iemand die ter plaatse is (als toerist) maar dagelijks de toestand waarneemt en daarover bericht. denk niet dat je het veel objectiever kan vinden. Net als een mede forumlid die op Kos woont en hier regelmatig een bericht nalaat.

Op Kos heb ik deze zomer wat ervaringen opgeschreven met de bedoeling om deze later te delen. Toen las ik dit forum en kwam ik tot het besef dat er in Nederland wel een heel ander beeld lijkt te bestaan over de situatie met vluchtelingen, niet in de laatste plaats dankzij de media. Ik twijfel ook, want het kan mogelijk bezoekers weer gaan afschrikken terwijl je er als toerist geen hinder van ondervind. Toch is dit de werkelijkheid die ik en veel bewoners dagelijks hebben ervaren. Uiteraard is dit mijn eigen verhaal als tegenwicht voor de berichtgeving in de media, die mij dwars blijft zitten.

Steevast zie ik in de Nederlandse en Engelse media dezelfde soort foto's: migranten komen aan met rubber boot op strand, mensen stappen doorweekt uit het water, huilende kinderen. Ik hoor hier dat fotografen mensen die net droog zijn uitgestapt geld toestoppen om even terug in zee te gaan (“voor het plaatje”). Dat vertelt niemand in de pers. Ook zie ik foto's van ontredderde mensen. Maar daartussen ook van beroepsbedelaars die hier al jaren zitten. Ik ken velen van gezicht en en ze geven een dramatisch plaatje met zielige kindjes. Maar van de migranten die ik dagelijks zie, daarvan nauwelijks foto's in de pers want dat is blijkbaar geen triest beeld.

Wij hebben het “geluk” dat wij vlakbij het opvangcentrum Captain Elias zitten. In de media zie je meestal gezinnen en kinderen. De migranten hier in de wijk Lambi zijn voor het grootste deel jonge mannen naar wat ik heb gehoord uit Pakistan, Afghanistan en Eritrea. Ik zie deze migranten iedere dag met honderden langslopen, opvallend genoeg vaak in groepjes van drie. Ze zijn goed gekleed, hebben groot geld op zak en praten continue in de duurste mobiele telefoon. Ik zie ze dagelijks naar de supermarkt lopen om eten en drinken te halen, of kom ze tegen bij de kassa van de supermarkt. Daarna wordt een plek in de schaduw opgezocht om gezamenlijk alles te consumeren, en ook om even een 'selfie' te maken met de mobiel, waarna aan het einde van de dag alle plastic zakken en andere rommel achterblijft. De behoefte wordt tussentijds gedaan in de begroeiing langs de weg waarna het gebruikte toiletpapier vrolijk door onze tuinen waait. Ineens zitten wij niet meer op ons geliefde Kos maar wanen wij ons in een ontwikkelingsgebied dat we gekscherend maar “Lambidousa” gaan noemen. Onwerkelijk.

Vaak komen migranten aan de deur met de vraag om de telefoon op te laden en de fles met water bij te vullen. Soms spreken ze gewoon Grieks. Toch wel knap als je net met de boot bent aangespoeld. Andere keer met smoesjes. “I'm looking for Hassan, you're Hassan? No? No Greco?” De meest extreme was in feilloos Engels. “Excuse me, I'm a refugee. You saw my situation on the news. Can you please give me some money so I can eat?” Het zijn niet de schrijnende gevallen die ik zie en vaak bekruipt mij het gevoel dat ik gigantisch in de maling wordt genomen. Telefoons opladen doe ik dus niet aan, water blijft een eerste behoefte en dat geef ik. Toch wel een aantal keren onbegrip dat ik die telefoon niet wil opladen. Beetje verontwaardigde blik, er zit toch immers een stopcontact? Dat zijn dan nog de mensen die vragen, meerdere malen klimmen er 's nachts mensen op het balkon om water uit de kraan te halen of om het stopcontact buiten te gebruiken. Dit geeft ons geen veilig gevoel omdat er slechts een rolluik met hordeur tussen zit en we hebben daarom de stroom buiten afgesloten en de buitenkraan voorzien van een slot. Ik heb mij in ruim 25 jaar nooit enig moment onveilig gevoeld op Kos maar dit jaar voelde ik toch spanning en alertheid. Op zich geven de migranten daar geen aanleiding toe. Wij hebben ook geen enkele vervelende ervaring gehad. De doorsnee migrant is vriendelijk, onze was hangt gewoon buiten en er wordt niets gestolen. Maar je weet gewoon nooit of de situatie ineens kan omslaan. Zeker nadat in de stad gevechten begonnen. Het is eenvoudig, bij 0 mensen is er 0 kans dat er iets gebeurd, hoe meer mensen hoe groter die kans, en als er continue grote groepen mensen langslopen....

Daarbij werd het toch steeds meer ongemakkelijk. Op een gegeven moment zat de stoep voor de ingang van ons gebouw zo vol met mensen dat onze buurvrouw haar deur niet meer uit kon. Samen met de buurman hebben we gevraagd of ze weg wilden gaan. Kun je je voorstellen, de enige plek in de buurt waar schaduw was. Toch moet je dan kiezen voor de leefbaarheid van je eigen omgeving. Buurvrouw heeft een kleintje met een tweede op komst en je wilt echt niet dat zij zich door die groep mannen naar buiten moet manoeuvreren. Los nog van eerder genoemde onhygiënische toestanden. De mannen reageerden gelukkig beleefd en deden wat wij vroegen. Wij als bewoners besloten dat vanaf dat moment geen mensen meer bij het gebouw mochten zitten. Dat betekent iedere dag mensen vragen om weg te gaan. Dat ze niet in de schaduw mogen zitten. Vanwege de aanloop gaven we ook geen water of eten meer aan de deur. Zeker nadat er weer een grote groep was neergestreken en verwachtingsvol naar de deur zat te kijken wanneer ze zouden worden bediend. Dat betekent dus dat je met elkaar afspreekt dat je voortaan “nee” zegt als iemand iets vraagt. Ga er maar aan staan. Voor je het weet ben je een racist of mister Malakka.

Aan de andere kant heb ik geen echte schrijnende gevallen gezien, maar weet je gewoon dat die er moeten zijn. Vaak blijft het echte leed verborgen. Je beseft ook dat je onmogelijk iedereen kunt helpen. Alles wat ik over of beschikbaar had zette ik daarom langs de weg of bracht het naar het opvangcentrum. Vervolgens kon ik vragers voor water, voedsel, schoenen, pannen (en waar nog meer naar werd gevraagd) naar het centrum op de hoek verwijzen. Wat mij nog het meeste bijstaat is de keer dat ik een grote tas vers voedsel bracht naar het opvangcentrum. Zoals gezegd kunnen de mannen met de mobieltjes zichzelf prima redden, het zijn de kinderen die hier niet voor hebben gekozen. Ik gaf de tas aan een groepje voetballende jongetjes, nog voor de auto stilstond hadden ze mij al in de gaten en de tas overgenomen waarna ze opgetogen en verrukt hun 'buit' gingen uitpakken. Het gaf mij tranen in de ogen en het deed mij weer beseffen hoe dubbel alles is.

Het opvangcentrum in Captain Elias, een oud hotel, staat helemaal niet aan de rand van de stad zoals de media beweren, maar midden in een woon- en hotelwijk. Het grote hotel Blue Lagoon is omringt met migranten. Captain Elias is dankzij een filantropische bank (ze bestaan blijkbaar) in gebruik genomen door Artsen zonder grenzen zonder dat het voldoet aan veiligheidsvoorschriften. Er is al twee keer brand geweest en ook hier is de toestand ronduit onhygiënisch. Ik hoor dat er regelmatig vechtpartijen zijn en dat één keer zelfs de deur van de dokterspost werd ingetrapt. Er wordt al maanden gevraagd dit gevaarlijke hotel te sluiten. Met Athene is eerder afgesproken dat op Kos geen opvangcentrum wordt gemaakt en vervolgens draait de politiek de boel om en legt de schuld van de chaos bij de burgemeester. Felle debatten op TV waarbij de verantwoordelijke minister zonder schaamte bespottende opmerkingen plaatst naar de burgemeesters van de eilanden en arrogant roept dat in ieder geval zij “geschiedenis maakt”. Naar goed Grieks gebruik gebeurt er dus niets en wijst iedereen naar elkaar. Oplossing is voorlopig de oude veerboot (die overigens in april al door Kos werd gevraagd) die door de Nederlandse media alweer is omgedoopt tot gratis luxe cruiseschip. Dan kan de pers zich helemaal verlekkeren aan de luxe Mega Jet die deze taak zal gaan overnemen. Om u uit de droom te helpen: er is niets gratis. De vluchtelingen betalen gewoon een ticket van 60 euro. Daarnaast kost het de Griekse belastingbetaler een half miljoen euro. Duidelijk is dat de veerboot alleen toegankelijk is voor vluchtelingen uit oorlogsgebieden, het probleem op het eiland met het grootste deel van de migranten wordt daarmee helaas niet opgelost.

En zo gaat iedere dag voorbij met dubbele gevoelens. We gaan naar een concert van de rapper Stavento in het oude sportveld en moeten in de rij wachten voor een kaartje. Dat gaat natuurlijk ontspannen maar even denk ik aan de migranten bij het politiebureau die dit dagelijks doen. Als we naar huis lopen schrik ik van de vele mensen die langs de opgraving van de Agora op straat liggen te slapen op een stuk karton. Hele rijen, diep triest. Terwijl aan de overkant Bar Street vakantie viert. De volgende dag wordt in dit oude sportveld een registratiecentrum geopend, het podium van het concert is net opgeruimd. Direct stormen er tientallen mannen naar binnen, en de vrouwen en kinderen delven daardoor het onderspit. De mannen worden met brandslangen op afstand gehouden om de medewerkers te beschermen. De kantine van het gebouw is in één klap uitgewoond. Ik heb de foto's gezien. Weer vrijwilligers die de boel komen schoonmaken. Ook daarvan natuurlijk geen beelden in de media van deze ravage, alleen weer beelden in de pers van die “agressieve” Griekse politie die migranten “opsluit” op het sportveld en natspuit.

Het openen van het sportveld was een poging van het lokale bestuur om de controle over de stad weer terug te krijgen. De tentenkampen bij de poort van de haven werden verwijderd nadat wekenlang tevergeefs waarschuwingen waren gegeven daar niet te bivakkeren Er was zowel een gezondheids- als een ordeprobleem, zo werd mij verteld, iedereen zat hutje mutje bij elkaar waarbij de fontein werd gebruikt als wasplaats en het openbaar groen in de haven als toilet, omdat de openbare toiletten al door de gemeente waren afgesloten. Verder gingen verhalen dat Syrische vluchtelingen 's nachts werden beroofd door andere migranten waardoor vechtpartijen ontstonden en kwamen er klachten van lokale bedrijven over diefstal van klanten en het lastigvallen van meisjes door groepjes mannen. De gemeentereiniging en vrijwilligers zijn daarna de hele nacht met brandslangen in de weer geweest om de enorme vervuiling op te ruimen die was ontstaan. Of het wat heeft opgeleverd is twijfelachtig, de migranten hangen nu rond bij de ingang van het sportveld en de restaurants langs deze eerder gezellige boulevard hebben geen klandizie meer. Zo blijft het probleem zich door de stad verplaatsen.

Waar ik dan aan moet denken is het gezicht van Panagiotis van de gemeente die 's morgens vroeg vol ongeloof stond te kijken naar de enorme rommel op het veld naast ons gebouw. Hem was gevraagd om het veld schoon te maken. Ik zie nog zijn moedeloze blik hoe dit in zijn eentje aan te pakken met in mijn achterhoofd het besef dat hijzelf door bezuinigingen nog maar 60 euro per dag mag mag opnemen voor zijn boodschappen, maar wel de rommel mag opruimen die grote groepen migranten steevast achterlaten op zijn eiland. Toch ging hij zonder mopperen aan de slag en nam een kop koffie pas aan toen hij klaar was. Helaas, 's middags was het alweer dezelfde puinhoop. Dat is wel een kern van het probleem: er is geen enkel blijk van respect voor de lokale bevolking. Er zijn zelfs verhalen dat migranten, die bivakkeren op een kerkplein, klagen dat zij zich geïntimideerd voelen door de kruizen op de kerk. Dan denk ik: migranten: u bent hier te gast op Grieks Orthodox Kos, dit is de identiteit van waaruit deze mensen u hulp bieden, heb respect en gedraag u dan ook als gast! Waar staat dat je als migrant niet de moeite hoeft te nemen om je rommel op te ruimen? Er staan nota bene op iedere hoek containers! Volgens de Griekse wet bent u illegaal en had u formeel gezien opgesloten moeten worden en ook wat u hier doet, bivakkeren en vuil storten, is gewoon illegaal. Vindt u het raar dat de inwoners steeds minder geduld hebben? Omdat ze, zoals ze zelf zeggen, nu letterlijk in de stront zitten?

De beelden van de Syrische vluchtelingen en de gezinnen met kinderen zijn aangrijpend maar is niet het hele beeld. Ik zie ook veel ontspannen mensen en  lachende gezichten in de stad. Hoe hard het ook klinkt: het is een eigen keuze om met een bootje naar Kos te komen terwijl inmiddels bekend moet zijn hoe slecht de situatie daar is. Niemand heeft gezegd dat het tegenovergelegen Turkse Bodrum onveilig is, dus wat zijn dan de werkelijke beweegreden om te komen naar een eiland zonder faciliteiten? Voor een grote groep wordt dat inmiddels steeds duidelijker. Doorreizen. Maar de argumenten die worden gebruikt zijn anders (opgetekend uit de mond van een migrant) “Het is logisch dat wij boos zijn, wij komen uit een oorlog, wij worden bedreigd, ze moeten ons helpen, wij hebben mensenrechten, ze moeten onze rechten respecteren, ze moeten procedures versnellen, enz.” “Ze” (de Grieken) moeten dus alles, de migranten eisen dat ze zo snel mogelijk door willen naar Noord Europa en de frustratie is dat het niet gaat zoals ze willen. Deze frustratie wordt onderling uitgevochten met stokken en stenen. Er zijn beelden van een migrant die op de grond ligt en kopschoppen krijgt van andere migranten. En dan praten we over mensenrechten en respect?

De politie doet echt wel goed werk hier. We moeten niet vergeten dat veel migranten volgens de Griekse wet illegaal zijn. Dat het registreren langzaam gaat zou ook komen omdat veel migranten hun papieren hebben weggemaakt en weigeren om vingerafdrukken te geven, dit op advies van de hulpverleners. Maar als migranten demonstreren dat het allemaal te traag gaat staat juist een westerse dame (“hulpverlener”?) zichtbaar in de voorste linie het hardst te schreeuwen en de boel op te ruien. Het is gefilmd maar ook dat laat de pers niet zien! Juist bij dit soort explosieve gemoederen is terughoudendheid op zijn plaats. Het is een grote schande dat er oproerpolitie moet komen vanuit Athene naar een eiland waar voor de politie tot voor kort het parkeren in de haven het grootste ordeprobleem was.

Weten de media overigens dat op een dag mijn dochter op de scooter en andere willekeurige automobilisten door migranten zonder aanleiding werden bekogeld met de zo hulpvol uitgedeelde waterflessen? Maar dat is blijkbaar geen nieuws. En dan moet de politie zeker blijven toekijken? Zo gingen beelden de wereld over van een agent die met een mes loopt te zwaaien. Ik hoorde later dat hij dat mes had afgepakt van een migrant. Gaf die man ook nog een vaderlijke corrigerende tik (zo van “wat maak jij me nu?”) en moest daarvoor op het matje komen. Alleen dat vertelt de pers niet! Je kunt trouwens op de beelden zien dat de agent het mes alleen als soort van aanwijsstok gebruikte.

Als de media gewoon zouden laten zien wat hier echt gebeurt dan zou je beter begrijpen wat voor impact de grote groep “doorreismigranten” heeft op de hulp aan de echte vluchtelingen. Ik denk dat de verwachtingenkloof te groot is en de frustraties alleen maar zullen toenemen. En dan kan je het ze niet eens kwalijk nemen dat ze het proberen, na al die mooie verhalen die mensensmokkelaars ze vertellen over het rijke Europa. Het is gewoon een hele industrie geworden. Deze georganiseerde criminelen zouden als eerste aangepakt moeten worden.

Nu dus weer in de media berichten over hulpprogramma's en vrijwilligers die naar Kos afreizen om vluchtelingen te helpen door water uit te delen. Beste mensen, goed bedoeld maar dit doen de gemeente, hotels, restaurants en inwoners al maanden! Het is niet zo dat vluchtelingen aan hun lot worden overgelaten, het zijn er gewoon teveel. Kijk bijvoorbeeld bij Αλληλεγγύη Κως dat heel veel werk verzet. Het is helaas het verhaal hoe een klein eiland helemaal verstikt kan raken. Niet alleen Kos Stad, maar ook plaatsten als Kardamena en zelfs Kefalos hebben te maken met migranten. Een gemeenschap waar in basis hulp voor elkaar nog altijd bovenaan staat maar die er gewoon niet meer uitkomt. Die in een neerwaartse spiraal is beland, want minder toerisme is minder inkomsten en dus nog minder middelen voor hulp. De enige bedrijven die dankzij de migranten extra omzet maken zijn de supermarkten, telefoonwinkels en kleine eetgelegenheden zoals pitagyros. Maar de algehele schade is veel groter. Het is leuk voor de Nederlandse vrijwilligers om zich nu in te zetten op een vakantie eiland, de echte helden zijn de gewone mensen op Kos die hier niet om hebben gevraagd en toch ondanks alles onvoorwaardelijk aan mensen de helpende hand blijven bieden. Terwijl de ouderen met klein pensioen en hoge stookkosten hier ook maar moeten zien hoe ze de winter gaan doorkomen. Maar voor hun komen er vast géén vrijwilligers over uit Nederland om soep uit te delen. Het zou mooi zijn als de media daar eens hun aandacht op zouden richten.
Quote
en toen was het plots zeer stil hier
Quote
En zo heeft iedereen zijn eigen verhaal en/of beleving. De een wat meer gekleurd dan de ander, maar nooit objectief en dat hoeft ook niet.
Feit is dat er een invasie van vluchtelingen gaande is en niemand hier mee kan omgaan.
Ik vind het allemaal diep triest en heb bewondering voor de vrijwilligers, die hulp bieden aan alle vluchtelingen, ongeacht ze 'dure' mobieltjes of mooie nikes hebben. Nu de EU nog!
Quote
Bedankt voor je uitgebreide en mooi geschreven verslag Teixo! Ik heb het met met veel aandacht gelezen; mooi om te lezen hoe iemand die zelf ter plaatse was/is de situatie omschrijft. En een stuk duidelijker én objectiever dan wat er vaak door gelegenheidsjournalisten over wordt geschreven in de pers. Kan de reguliere pers nog héél wat van leren!
Bedankt dat je je ervaringen hier op Oríste met ons deelt efcharisto

Chapeau!
Quote
@ Teixo

Ik heb met heel veel belangstelling je stuk gelezen. Een heel onbevangen beschrijving van wat er effectief gebeurt. Daar kunnen vele journalisten een punt aan zuigen. Ik vond ook een heel aantal herkenbare zaken terug, precies een déjà-vu bij een aantal feiten die je vermeldde.

Het geeft (nogmaals) aan hoe de media in werkelijkheid bericht (of niet bericht) over bepaalde zaken en hoe de politiek op die zaken reageert. Na de gruwelijke ontdekking eerder deze week in Oostenrijk was er geen treffender kop (in The Post Online) dan deze: "Vluchtelingendrama: politici grossieren weer in machteloze clichés." M.a.w. weer veel geblaat maar weinig wol.

En even terzijde: Naast de El.Venizelos zal nu ook de TERA JET (een highspeed vaartuig met 2100 plaatsen van Seatjets) ingezet worden om vluchtelingen over te brengen van de eilanden in de Egeïsche Zee naar het vasteland. Kostprijs voor het charteren van dit vaartuig is 738.000 Euro.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Ik zit momenteel in kos, en herken veel van wat teixo schrijft.
Persoonlijk vallen ze mij niet lastig, maar gelijk welke kant je uitkijkt zie je vluchtelingen, wat toch een vreemd beeld geeft in een griekse stad. Ze lopen steeds in kleine groepjes rond, ik denk dat ze zelf bang zijn om overvallen te worden. Want ze hebben geld bij, waarmee ze eten en drank kopen, vooral pitagyros valt blijkbaar in smaak.
Ik probeer mij kos voor te stellen zonder vluchtelingen, en dan heb ik de indruk dat er niet zoveel toeristen zijn.
Wat mij het meeste stoord is het vuil dat op stranden enz rondzwerft, vandaag zag ik 2 engelse vrijwilligers met een zak de troep opruimen. Kunnen ze niet aan een deel van die mannen vragen om eens op te ruimen, ze zitten toch maar heel de dag onder een boom.
Quote
Goed geschreven Teixo
Quote
Teixo, heel herkenbaar verhaal, ook voor Lesbos.

Wij wonen in een klein dorpje dat niet op de route ligt maar ga je naar Kallonis dan zie je er veel.

Op de weg naar Kallonis komen wij langs een eerste opvang, soms met meer dan 200 vluchtelingen die half op de weg staan of zitten, hun was op de hekken van de tuinen langs de weg hangen, zich onbeschaamd helemaal staan te wassen aan de kraan bij de opvang en de parkeerplaats (met o.a. stoelen en tafels) van een meubelzaak in beslag nemen.

Ik kan me voorstellen dat deze middenstander er niet blij mee is, niemand zal zich door de menigte zittende (ook op de stoelen van zaak) vluchtelingen heen willen wurmen.

De volgende ochtend zijn ze weg, er is vervoer met een bus naar Mytillini geregeld, in de loop van de dag loopt het weer vol.

De rommel die ze achterlaten is onbeschrijfelijk.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)