Vluchtelingen op Kos
Ondertussen gisteren weer een absolute golf toen maar liefst een 10-tal bootjes met zo'n 4.000 vluchtelingen aanspoelden op de eilanden in de Egeïsche zee.  Vooral op Lesbos leidde dat tot chaotische situaties toen o.a. groepen vluchtelingen met elkaar slaags raakten.





Het contract voor de huur van de EL. Venizelos werd intussen verlengd tot 19 september. Samen met de TERA JET (ook gehuurd tot 19 september) wordt constant heen en weer gevaren naar Piraeus en de Egeïsche eilanden om de druk op de eilanden te verlichten.

Triestig dieptepunt dit weekend was een schietpartij tussen de autoriteiten (Kustwacht + Frontex agenten) en smokkelaars toen deze laatsten weigerden te stoppen toen ze opgemerkt werden met een bootje vol met vluchtelingen dat richting Symi ging. Toen het bootje uiteindelijk toch geënterd werd vond men in het ruim een dode 17-jarige vluchteling met een kogel in het lichaam.

En wat doet de EU? Op 14 september gaan de EU ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie een 'buitengewone' vergadering houden. Zodat ze op 8 oktober (!!!!!) op de reguliere vergadering dan besluiten kunnen nemen. Blijkbaar gaan ze uit van het adagio "Haast en spoed is zelden goed". Wel, in deze lijkt langzaam aan ook niet goed.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
De Belgische Staatssecretaris bevoegd voor Asiel en Immigratie wil dat de Europese Commissie geld vrijmaakt voor de westerse landen die vluchtelingen opvangen. En zei daarover o.a. het volgende deze morgen op de VRT-radio: "Meestal is het andersom en geven wij aan de landen die het nodig hebben. Nu moeten wij eens geld krijgen. We hebben al heel veel geld op tafel gelegd voor Griekenland en die mensen blijven hun grenzen niet correct bewaken."

Wat een onzin. Ik denk dat die brave mens niet echt weet hoe het eruit ziet in de Egeïsche Zee. Misschien denkt hij wel dat daar wegen starten aan het strand waar een grensovergang geïnstalleerd is? En dat men enkel op die plaatsen vanaf zee het land kan inkomen? Hoe denkt hij eigenlijk dat het zou moeten gebeuren? Prikkeldraad rondom een eiland leggen? Of een omheining in zee plaatsen?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Vluchtelingen op Leros

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
@teixo. Wat een goed geschreven verhaal. Mooi dat er eens tegengas gegeven wordt. Reageer wat laat maar heb het even op mij laten inwerken. Hoop dat je nog eens in de pen klimt. Sterkte daar.
Wim
Quote
Helaas haalt niet iedereen de veilige haven en ben je 3 en wereldnieuws 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Zouden de wereldleiders ook in shock zijn net als de rest van de wereld?
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
Er bestaan geen simpele oplossingen voor complexe (mondiale) problemen. Wijsheid van Els
Quote
Blog van Monique Samuel voor de Groene Amsterdammer

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Dit verscheen vandaag op een Griekse scheepvaart gerelateerde newssite. Uit de amateurbeelden zou moeten blijken dat Turkse patrouillevaartuigen opzettelijk rubberbootjes met vluchtelingen doen kapseizen.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Ach kom, dat geloof ik niet. Turkije heeft momenteel bijna 2 miljoen vluchtelingen en dan laten ze bootjes kapseizen?
Quote
(03 September 2015, 20:34)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ach kom, dat geloof ik niet. Turkije heeft momenteel bijna 2 miljoen vluchtelingen en dan laten ze bootjes kapseizen?

Ik verwijs alleen naar het artikel en de beelden. Of het waar is of niet kan je natuurlijk moeilijk bepalen. Een uitleg bij 1 van de filmpjes is dat het gebeurde op aangeven van de smokkelaars omdat de inzittenden op eigen houtje een bootje bemachtigden en de smokkelaars daardoor dus een pak centen misgrepen. Om ze een lesje te leren als het ware en een dwangmiddel.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Wij zijn gisteren teruggekeerd van onze 2 weken vakantie in Molyvos, Lesbos en hebben een heel andere kijk gekregen op de vluchtelingenstroom dan we voorheen hadden. We verbleven in een klein appartementencomplex aan de rand van Molyvos, zo'n 500 mtr van het opvangkamp. Elke dag passeerden honderden vluchtelingen ons huisje, veelal groepjes jonge mannen met weinig bagage, meestal een rugzakje en bijna allemaal met de smartphone in de hand. Wat we veel erger vonden waren de groepjes gezinnen, vader, moeder en kleine kinderen op weg naar een onzekere toekomst. We zagen baby's in een draagzak en een kleuter die in een leeg kratje door zijn broertje werd voortgetrokken. In het opvangkamp was het een grote bende. Veel te veel mensenop het veldje naast de plaatselijke school. Er reden af en toe bussen naar de hoofdstad Mitilini, maar de aanwas op het kamp was veel groter dan de instroom. Veel vluchtelingen gingen daarom maar te voet naar Mitilini, 70 km in een temperatuur van ca 34 graden. De weg tussen Molyvos en Petra, het eerste gedeelte van die lange tocht, was bezaaid met kledingstukken die werden weggegooid om zo min mogelijk gewicht aan bagage mee te slepen. We zagen een oud omaatje compleet met wandelstok en op haar sloffen, die waarschijnlijk West Europa niet ziu gaan halen, maar ook veel gezinnen met tal van kleine kinderen. In ons huurautootje hadden we meestal een sixpack waterflessen, die met dank werden aangenomen.
Een van de dingen die we maar moeilijk kunnen verkroppen isde misleidende informatie die in Turkije aan de bootvluchtelingen wordt gegeven. Men vertelt ze dat men bij aankomst op Lesbos met een taxi of de bus naar het inschrijfcentrum wordt gebracht en dat er verder in Europa een veelbelovende toekomst in het verschiet ligt. Er is werk, huisvesting,men kan studeren en gebruikmakenvan de medische verzorging. Bij aankomst van elke rubberboot tussen Eftalou en Skala Sykanineas vroeg men steevast where is the policestation of where can I find a hotel. Nergens dus, iedereen moest gaan lopen naar Molyvos, tussen de 10 en 15 km. Veel van de doorweekte bagage werd al ter plaatse achtergelaten.
Toen wij zondag naar het kamp reden om wat water en koeken af tegeven, bleek dat dit werdafgesloten met gaas en draad. De vluchtelingen moesten het opvangkamp verlaten en werden naar Petra ofMitilini gebracht. Helaas veel te weinig bussen, zodat er velen gingen lopen. Slapen deed men langs de kant van de weg, kortom ellende alom. Het kamp moest ontruimd worden omdat de naastgelegen school weer begon in september. Het is ons niet bekend wat er met de nieuwe vluchtelingen gebeurde.
Op onze terugreis naar het vliegveld, 3 sept, viel het op dat de bermen tussen Molyvos en Kalloni waren ontruimd van alle weggegooide kledingstukken, legeflessen, schoenen, rugzakken enz.
Alhoewel we zelf geen overlast hebben ondervonden van de vluchtelingen, heeft dit toch wel eenhele grote impact gehad op onze vakantie. Je weet dat je het zelf heel goed hebt als Nederlandse pensionado, gunt die vluchtelingen het allerbeste, maar weet ook dat dit een utopie is. West Europa is geen beloofde land, men zal heel wat problemen moeten overwinnen en tegenslagen ondervinden, voordat men een betere toekomst tegemoet kan gaan.
De opvanglanden zullen zich ook gaan realiseren dat er grote financiele offers gebrachtmoeten worden, denk maar aan huisvesting, woninginrichting, scholing vanvolwassenen en kinderen, medische verzorging, psychische hulpverlening, financiele bijstand enz.
Ik ben bang dat deze volksverhuizing het probleem van de eeuw gaat worden, maar we kunnen en mogen die mensen niet aan hun lot overlaten.
Quote
Naast de El. Venizelos en de Tera Jet wordt vanaf vandaag ook de Blue Star Patmos ingezet om vluchtelingen over te brengen van de eilanden naar het vasteland. Een 4de ferry zou morgen volgen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Ik herken het verhaal van Pieter. Maar ik was in juni op Lesbos. Toen kwamen er misschien 3 tot 4 boten per dag aan in Eftalou. Er waren toen geen bussen en iedereen moest lopen. Maar eergisteren zijn er 37 boten Aangekomen. Er zijn ongeveer 30.000 vluchtelingen op Lesbos. 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Na wat ik gezien heb in juni ben ik zeer begaan met de vluchtelingen maar ook met de Grieken. Er zijn er nog velen en andere lokale bevolking die dag in dag uit de helpende hand geven. 
Inmiddels is dit zo'n groot probleem dat ik vrees voor het ergste. Dit kan nooit goed komen. En wat gaat dit brengen voor volgend zomerseizoen voor het toerisme op eilanden zoals Lesbos, Kos, Samos, Leros etc. ik hoop op het beste.......
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
(09 September 2015, 10:14)greece67 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik herken het verhaal van Pieter. Maar ik was in juni op Lesbos. Toen kwamen er misschien 3 tot 4 boten per dag aan in Eftalou. Er waren toen geen bussen en iedereen moest lopen. Maar eergisteren zijn er 37 boten Aangekomen. Er zijn ongeveer 30.000 vluchtelingen op Lesbos. 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Na wat ik gezien heb in juni ben ik zeer begaan met de vluchtelingen maar ook met de Grieken. Er zijn er nog velen en andere lokale bevolking die dag in dag uit de helpende hand geven. 
Inmiddels is dit zo'n groot probleem dat ik vrees voor het ergste. Dit kan nooit goed komen. En wat gaat dit brengen voor volgend zomerseizoen voor het toerisme op eilanden zoals Lesbos, Kos, Samos, Leros etc. ik hoop op het beste.......

Een van de gevolgen is dat de afgelopen weken er 6 cruiseschepen met elk zo'n 5.000 toeristen aan boord hun geplande aanloop van Mytilini of Molyvos afgezegd hebben.

Gisteren werd trouwens een vergadering belegd op het Ministerie van Economie, Infrastructuur en Toerisme waarbij beslist werd om bij de promotie voor toerisme in Griekenland bijzondere aandacht te zullen schenken voor de eilanden die nu getroffen worden door de toestroom van vluchtelingen. Misschien een druppel op een hete plaat maar alle beetjes zullen kunnen helpen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
Ook wij waren verleden week op Lesbos.
Hebben in Petra en in Molyvos heel in onze ogen erge dingen gezien
Gezinnen met kleine kinderen die omdat er te weinig bussen gingen besloten te gaan lopen naar Mitelini .[Afbeelding: w7ha9c.jpg]

Vaak werd Petra als tussenstop gebruikt , met name het speelparkje aan het kruispunt naar Koloni.
Hier sliepen de gezinnen op de grond en bij grote drukte langs de weg.
Natuurlijk waren er ook een hoop jonge mannen.
Met een groepje een poosje staan praten .
Zij vertelde uit Syrië te komen en op de vlucht te zijn voor de oorlog daar.
Onze buren bij huize Gea hadden een dagje op zee geboekt vanuit het haventje van Petra.
Toen ze op zee tussen Turkije en Lesbos vaarde zagen ze een in nood verkerend bootje.
Daar zijn ze heen gevaren en hebben in een gevaarlijke situatie ( doordat mensen uit de zinkende overbevolkte rubberboot allemaal aan een kant aan boord probeerde te komen dreigde hun boot ook om te slaan)eerst de huilende kinderen en toen vaders moeders enz aan boord geholpen. Op de boot moest ieder verdeeld worden om te zorgen dat deze weer stabiel naar Petra terug kon varen.
Ondertussen vaarde er een plezierjacht voorbij onder Amerikaanse vlag waarvan de opvarende geen vinger hebben uitgestoken om te helpen.
In Petra aangesproken door vader met 2 kleine kinderen met de vraag of het nog ver lopen was naar Mitelini.
Nou dat is voor ons al een geweldige wandeling laat staan voor dit gezin.
Kinderen en ouders voorzien van brood en drinken .
Alles bij elkaar kan je zeggen dat er mensen tussen zitten die puur om economische reden komen , maar echt veel zijn op vlucht voor oorlog.
Weet ook niet wat te doen maar je kan deze mensen niet laten stikken.


[Afbeelding: jhzlgw.jpg]
Quote
Kan om de een of andere reden de onderste foto niet staand bij bericht. De fotos zijn genomen in Molyvos van af het kasteel

Jan

*****Opmerking moderator: Foto aangepast naar staand formaat*****
Quote
Nu een jaar later kan ik mij bijna niet meer voorstellen dat dit allemaal is gebeurd. Kos is weer helemaal als vroeger, alles is schoon en wij genieten als vanouds. Jammer dat de media nu geen tijd hebben om te laten zien hoe rustig het eiland is. Het toerisme is helaas afgenomen. Maar Kos is weer top!
Quote
Mee eens @teixo!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)