Gedroogde vijgen uit eigen tuin
#1
Mijn vijgenboom (ooit als stekje meegenomen vanaf Rhodos) zit ook dit jaar weer boordevol vijgen. Zelfs meer dan de afgelopen jaren. Het ziet er naar uit dat ze nog voldoende kans krijgen om te rijpen; het zomerse weer zal naar verwachting nog wel even aanhouden.

Het zijn er veel te veel om straks allemaal te consumeren; daarom vraag ik me af of men zelf ook vijgen kan drogen (in de supermarkt zijn ze immers het gehele jaar door te verkrijgen).
Ik heb echter geen idee hoe ik dat aan moet pakken. Heeft iemand dat zelf ook al eens gedaan? Wat heb ik er voor nodig? Ingrediënten?

Mocht er iemand tips hebben dan houd ik me aanbevolen.

[Afbeelding: 11qhbeu.jpg]
Quote
#2
Wij hadden afgelopen jaar ook heel veeeel vijgen en zaten met de zelfde vraag.
Dit zijn dan wel geen gedroogde vijgen, maar zooooo lekker !!!!    Smile  

Vijgen in rode wijn

1,5 kg vijgen
  1 kg suiker
  1 l    rode wijn
  3      kaneelstokken

samen 1-2 uur zachtjes in laten koken, blijft zeker 1 jaar goed in glazen  pot met deksel.



 warm Vijgentaartje

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Met al die suiker blijft het wel 50 jaar goed.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#4
Ger, zie " vijgenvraag "op het moestuin forum. Succes
Quote
#5
Ger, op you-tube vond ik iets waar ook duidelijk bij staat   hoe je ze in de oven kan drogen ;)
btw...Je kan ze ook invriezen ,  OF wekken in de wijn of port.... OF jam ervan maken

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
Jä Moderator, kennelijk heeft Google en/of YouTube je niet de info kunnen verschaffen op jouw prangende vraag! Nog één dan maar.....

"Dronken Vijgen" Ger, hoe klinkt dat?

Ingrediënten:

500 gram gedroogde vijgen
500 gram twany port


Attributen: Weckpot

Bereiding:

Maak een weckpot grondig schoon.
Doe de vijgen er een voor een in.
Voeg port toe totdat de vijgen helemaal onderstaan.
Zet de pot weg op een donkere koele plek en wacht zes weken.

Smullen maar!
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#7
how to dry figs en dan even op google en je krijgt zowel oven als zon gerelateerde methodes.
Gek eigenlijk dat bijna iedereen hier de vijgen "nat" maakt ipv drogen.?
Quote
#8
(10 August 2015, 20:47)Bart0riste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ingrediënten:

500 gram gedroogde vijgen
500 gram twany port

De vraag is nou juist hoe je die vijgen het beste kunt drogen Bart Smile

En inderdaad, recepten voor het bereiden van verse vijgen zijn er in overvloed te vinden op het www, over gedroogde vijgen is er nauwelijks iets interessants te vinden helaas.
Quote
#9
Ger
Ik heb eens een recept gehoord van een Samioot hier.
Verse vijgen in een aardewerk pot doen. In de oven 2 uur of meer laten drogen op 100 graden. Of zoiets. Ovendeur op een kier.
Simpeler kan niet. Je zult gewoon af en toe moeten checken of ze al goed droog zijn.
We hebben zo'n pak gedroogde vijgen gekregen en trokken er gewoon af en toe eentje af om op te eten. Beter dan mueslirepen volgens mij.
Quote
#10
Ger, fruit heb ik nooit gedroogd. Vlees wel, maar het is een precies klusje.
Wanneer je fruit droogt moet je het even een paar minuten in kokend water leggen.
Dan bestrooien met vitamine C poeder en zuiveringszout (natriumbicarbonaat) Het drogen doe ik in een ruimte met een ventilator en een vochtvreter van bison. Het vlees droog ik in de winter, dan is het vochtgehalte door de buitenlucht en de CV toch al rond de 30 %.
Voor je vijgen zou je een droogkast kunnen timmeren met een 40 watt gloelamp omderin.
Google maar eens op Biltongbox.
Hoor graag hoe het afloopt.
Wim
Quote
#11
Wij drogen vijgen en tomaten in de zon. Op een bedje van laurier tegen het ongediere en afgeschermd met muggengaas. Duurt ongeveer 5 dagen.
Quote
#12
@Jan Platanias, zo wordt het hier in het dorp ook gedaan, wist trouwens niet dat het zo snel droogt. 
En dan doe je ze met sesamzaadjes en basilicumblaadjes in een plastic bakje om ze te bewaren?
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Uit de categorie huis-, tuin- en keukenvragen Tina K. Noume 6 3.889 01 July 2013, 20:23
Laatste bericht: Tina K. Noume

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)