Nieuwe verkiezingen op komst???
#1
Volgende week zou een vertrouwensstemming gehouden worden in het parlement. Indien Tsipras geen meerderheid bekomt zouden nieuwe (tussentijdse) verkiezingen gehouden worden. dat zou dan op 20 of 27 september zijn.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Tsipras Expected to Announce Early Elections

Amid a growing revolt from the ranks of his own Syriza party and discontent about the course of Greece’s necessary reforms, Greek state broadcaster reported that prime minister Alexis Tsipras will call snap elections after a meeting with his senior advisors, happening now in Athens.

September 20th appears to be the likely date elections will take place.

Bron:THEPAPPASPOST
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#3
Las ook ergens dat Tsipras zijn ontslag indient. Jammer, want ondanks dat de regering momenteel keurig doet wat de EU wil, was ik ervan overtuigd dat het goed ging komen, maar als Tsipras aftreedt, ben ik bang dat oude tijden gaan herleven in Griekenland, waar je niet blij van kan worden, tenminste ik niet
Quote
#4
(20 August 2015, 17:10)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Las ook ergens dat Tsipras zijn ontslag indient. Jammer, want ondanks dat de regering momenteel keurig doet wat de EU wil, was ik ervan overtuigd dat het goed ging komen, maar als Tsipras aftreedt, ben ik bang dat oude tijden gaan herleven in Griekenland, waar je niet blij van kan worden, tenminste ik niet

Denk dat zijn populariteit (nog) groot genoeg is om ook eventuele aanstaande verkiezingen te winnen. Veel zal dan afhangen van de mogelijke coalities die moeten/kunnen gevormd worden.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Tsipras treedt inderdaad af. Dat is grondwettelijk zo bepaald. Er gaat nu een tussenregering opdraven onder leiding van een opperrechter.
Quote
#6
(20 August 2015, 18:09)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Tsipras treedt inderdaad af. Dat is grondwettelijk zo bepaald. Er gaat nu een tussenregering opdraven onder leiding van een opperrechter.

Het is grondwettelijk bepaald dat nu een tussenregering komt opdraven. Niet dat Tsipras gaat aftreden.  Wink

Die tussenregering staat onder leiding van Vassiliki Thanou- Christophilou , voorzitter van het hooggerechtshof.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
VRT-correspondent heeft het volgens mij goed geduid, tijdens ons TV-journaal van deze avond:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Tja, het is maar afwachten wat het resultaat op 20 september zal worden. Als Tsipras inderdaad vlug-vlug de oppositie in zijn eigen partij Syriza een hak wil zetten, zodat ze niet nog vóór de verkiezingen een scheurlijst kunnen indienen, dan kunnen we inderdaad spreken van een zeer tactisch spel. De vraag is of hij de juiste gok zal maken...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#8
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Het gaat mij er niet om wie nu gelijk heeft, maar volgens mij heeft Tsipras toch echt zijn ontslag aangeboden.
Quote
#9
(20 August 2015, 23:22)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Het gaat mij er niet om wie nu gelijk heeft, maar volgens mij heeft Tsipras toch echt zijn ontslag aangeboden.

Doordat hij nieuwe verkiezingen uitgeschreven heeft moet hij dat, volgens de grondwet , inderdaad doen. Daar heb je dus 100 % gelijk in. Ik had je bericht iets anders (verkeerd dus) begrepen.

Even terzijde. Een verschil in visie tussen een Nederlandse en een Belgische krant:
In een Nederlandse krant: "Geld is binnen, ik ben weg."
In een Belgische krant: "Tsipras treedt af om zo mogelijks sterker terug te komen."

Maar of het effectief tot nieuwe verkiezingen komt lijkt evenwel nog niet duidelijk, volgens het volgende dat vandaag in Het Nieuwsblad stond:
Aangezien de regering ontslag heeft genomen minder dan een jaar na de laatste verkiezingen, mag de oppositie volgens de grondwet proberen een regering te vormen. De sterkste oppositiepartij, Nea Dimokratia krijgt eerst drie dagen de kans om een meerderheid te vinden. Als dat niet lukt, is het aan de tweede grootste oppositiepartij, enzovoort. Als alle oppositieleiders falen of hun mandaat teruggeven aan de president, worden vervroegde verkiezingen georganiseerd.
ND-partijleider Evangelos Meimarakis liet al weten er alles aan te zullen doen om binnen het parlement een oplossing te zoeken en zo het negatieve effect van nieuwe verkiezingen te vermijden.
Hij sluit het idee van een eenheidsregering - met ook het extreemrechtse Gouden Dageraad - daarbij niet uit.

Zou dat dat laatste wel de goede oplossing zijn? Of het echter zo ver zal komen is zeer de vraag.
Stavros Theodorakis, partijleider van To Potami, liet al weten niet geïnteresseerd te zijn in een regering waarbij Tsipras niet aan het hoofd staat.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
Volgende week verkiezingen .....en daar is Dijsselbloem al:

The Eurogroup president spoke on the corrupt and inefficient Greek governments that have ruled for decades and noted that it will take a different and honest government for Greece to recover.

“Ultimately, it is up to Greece whether it will become North or South Korea: absolute poverty or one of the richest countries in the world.”

“Both the international creditors and Greece must move forward with the necessary actions, despite the elections."

"Greece must continue to prepare for the implementation of the program."

En "toevallig" is zaterdag een "officieuze" meeting van de Eurogroep over "Het Griekse probleem" gepland. Inderdaad, zaterdag, net de dag voor de verkiezingen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Uitgerekend zondag 20 september, de verkiezingsdag, vlieg ik naar Thessaloniki, onder weg naar Pilion voor een weekje "bijtanken" in Kala Nera en daarna een weekje "zakelijk" in Pireaus. Ik denk dat we zondag gaan lunchen ergens in de Ladadika, hét centrum van Saloniki, waar ongetwijfeld de bevolking de verkiezingen op de voet zal volgen. Zal een enerverende lunch worden voor ons en een enerverende verkiezingsdag voor de Grieken.
Quote
#12
(13 September 2015, 14:07)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Volgende week verkiezingen .....en daar is Dijsselbloem al:

The Eurogroup president spoke on the corrupt and inefficient Greek governments that have ruled for decades and noted that it will take a different and honest government for Greece to recover.

“Ultimately, it is up to Greece whether it will become North or South Korea: absolute poverty or one of the richest countries in the world.”

“Both the international creditors and Greece must move forward with the necessary actions, despite the elections."

"Greece must continue to prepare for the implementation of the program."

En "toevallig" is zaterdag een "officieuze" meeting van de Eurogroep over "Het Griekse probleem" gepland. Inderdaad, zaterdag, net de dag voor de verkiezingen.

Wat is er mis mee dat Dijsselbloem dat als voorzitter van de Eurogroep zegt Patrick? Alle drie de uitspraken zijn 100% van toepassing als geheugensteuntje op de vooravond van de verkiezingen.
Je kunt het de Grieken blijkbaar niet duidelijk genoeg uitleggen dat er afspraken liggen, die net zo stipt uitgevoerd moeten worden als dat de steungelden zijn cq worden overgemaakt.
Daar is men mee akkoord gegaan, een nieuwe regering verandert niets aan de eerder gemaakte afspraken. Goede actie dus van Dijsselbloem, er is geen woord van gelogen.
Quote
#13
(13 September 2015, 14:50)leon10 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(13 September 2015, 14:07)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Volgende week verkiezingen .....en daar is Dijsselbloem al:

The Eurogroup president spoke on the corrupt and inefficient Greek governments that have ruled for decades and noted that it will take a different and honest government for Greece to recover.

“Ultimately, it is up to Greece whether it will become North or South Korea: absolute poverty or one of the richest countries in the world.”

“Both the international creditors and Greece must move forward with the necessary actions, despite the elections."

"Greece must continue to prepare for the implementation of the program."

En "toevallig" is zaterdag een "officieuze" meeting van de Eurogroep over "Het Griekse probleem" gepland. Inderdaad, zaterdag, net de dag voor de verkiezingen.

Wat is er mis mee dat Dijsselbloem dat als voorzitter van de Eurogroep zegt Patrick? Alle drie de uitspraken zijn 100% van toepassing als geheugensteuntje op de vooravond van de verkiezingen.
Je kunt het de Grieken blijkbaar niet duidelijk genoeg uitleggen dat er afspraken liggen, die net zo stipt uitgevoerd moeten worden als dat de steungelden zijn cq worden overgemaakt.
Daar is men mee akkoord gegaan, een nieuwe regering verandert niets aan de eerder gemaakte afspraken. Goede actie dus van Dijsselbloem, er is geen woord van gelogen.

Ik zeg ook niet dat er een woord van gelogen is. De timing daarentegen. Het lijkt wel beïnvloeding, zeker als je er dan nog bijneemt dat ie ook zei: "that it will take a different and honest government for Greece to recover." Volgens mij een duidelijke hint, nl. kies voor anderen dan wat er nu was. Mogen de Griekse kiezers daar misschien zelf eens over beslissen zonder bemoeienissen van buitenaf?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verkiezingen cors 9 2.669 03 July 2023, 09:44
Laatste bericht: cors
  Slecht kaartje verkiezingen.... JipJipster 1 747 20 May 2023, 18:01
Laatste bericht: Kosta
  Verkiezingen in GR door ex-patriotten JohannesGR 0 1.124 05 June 2022, 11:49
Laatste bericht: JohannesGR
  Vervroegde verkiezingen cors 17 7.075 29 May 2019, 17:18
Laatste bericht: metaxa
  Winnaars 9/20 verkiezingen Aleko 15 11.362 24 September 2015, 18:04
Laatste bericht: Patrick
  Griekenland ná de 25-01-2015 verkiezingen Aleko 75 56.279 23 April 2015, 13:16
Laatste bericht: Ger
  Op weg naar de verkiezingen van 25 mei. Aleko 25 16.344 26 May 2014, 23:25
Laatste bericht: Aleko
  Onderweg naar de 17 juni 2012 verkiezingen Aleko 148 120.722 17 June 2012, 10:50
Laatste bericht: ADO
  Griekse verkiezingen definitief op 6 mei Ger 7 5.333 12 April 2012, 09:38
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)