pilion
#1
Volgend jaar willen we graag naar Pilion. Lees er al veel over. Heb nog een vraag aan jullie. We gaan dit jaar voor de 4e keer naar Parga, (wil er wel wonen, zo thuis voelen we ons daar, gaat niet gebeuren, heimwee naar de kinderen. Misschien eens voor langere tijd), maar ik heb momenteel rugklachten. In Parga moet je veel klimmen. We willen daarom volgend jaar naar Pilion als uitstap. De vraag; is dat ook veel klimmen? Welke plaats kunnen we het beste aandoen of zeggen jullie kies voor (?????eiland). Hoop eens van mijn lage rugklachten af te komen. (alle tips daarover zijn ook welkom☺)
De eilanden die we hebben gehad zijn Limnos, Kefalonia, Samos, Zakynthos, Karpathos, Skiathos,
We houden niet van populaire eilanden/plaatsen. Net als jullie denk ik, niet het gevoel hebben dat je in Zandvoort zit met mooi weer.
Wat raden jullie ons aan. Bedankt vast
Quote
#2
Pilion is een perfecte keuze. Wij komen er al jaren en wij voelen er ons thuis. De dorpen aan de kust zijn vrij vlak echter de bergdorpen zijn wat meer glooiender. Echter toch goed te bezoeken. Als beste verblijf is aan te raden Kala Nera of Affisos. Nu zijn wij wat onbekend met hotels e.d. aangezien wij Camperen.
In deze dorpen zijn enkele hotels en ook Ross' Holydays heeft er locaties.
Quote
#3
Pilion is inderdaad een schitterende bestemming. Niet lang over nadenken, gewoon doen hoor!
Met klimmen in Parga bedoel je waarschijnlijk de steile straatjes rond het kasteel aldaar en de winkelstraatjes die vrij steil kunnen zijn.
Dat kom je in de bekendste plaatsen van Pilion  (Kala Nera en Afissos) niet tegen, het is er redelijk vlak. Beide plaatsen zijn ook aanmerkelijk kleiner dan Parga hoor; kan je niet met elkaar vergelijken.

Zelf zou ik kiezen voor Kala Nera t.o.v. Afissos, maar dat is persoonlijk en zijn de meningen over verdeeld. Wij waren tot nu toe vier keer in Pilion; één keer in Afissos en drie keer in Kala Nera. Beide plaatsjes liggen op een steenworp van elkaar. Je kunt van deze kant uit diverse mooie tripjes maken; denk bijvoorbeeld aan het uiterste puntje Agia Kyriaki, het bergdorpje (appelstadje) Zagora en het 'balkon van Pilion' Makrinitsa van waaruit je een schitterende view hebt op de vijfde stad van Griekenland, Volos.
Volos is trouwens zeker een bezoekje waard, absoluut leuk voor een dagtripje. Er is van alles te zien/te doen en het bruist er van het leven. Ga maar eens zitten op de promenade met zicht op de haven, erg leuk.
Aanrader is ook een ritje met de 'smeerpoets', het treintje dat rijdt van Ano Lechonia naar het bergdorpje Milies. Onderweg wordt je getrakteerd op schitterende panorama's van onder andere de Pagasitische Golf.
Mocht je een fervent wandelaar zijn dan kom je helemaal aan je trekken; Pilion is dé wandelregio bij uitstek. Er zijn talloze wandelpaden uitgezet; vaak op oude ezelspaden en met schitterende vergezichten.

En zo kan ik nog wel even doorgaan........

Wat mij betreft is Pilion (samen met Kythira) één van de mooiste gebieden die we tot nu toe in Griekenland hebben bezocht.
En we komen er zeker nog eens (of vaker) terug!
Quote
#4
Het begint steeds leuker te worden om naar Pilion te gaan. Ja we zijn zeker wandelaars. Doen dat ook in Nederland. Heb de brochure van Ross aangevraagd. Wij willen ook iets anders doen, anders blijven we in Parga hangen. Niet dat het erg is, maar er nog zoveel meer moois. We zijn nog afhankelijk van verlofdagen en dan moet je keuzes maken.. Parga komen we ook wel weer. Wel een gek idee als we over een paar weken naar Parga gaan om dan te denken we slaan even een paar keer over. We hebben daar ook zoveel lieve mensen ontmoet, wat bijna vrienden zijn.
Volgens mij zijn er ook wandelboekjes van Pilion.
Quote
#5
Quote @Ger : "En zo kan ik nog wel even doorgaan.........." Tongue

Jammer dat je dat niet doet Ger, nog even doorgaan over Pilion Big Grin . Na 42 jaar Griekenland gang, ga ik volgende maand voor de éérste keer naar Pilion ( hotel Enaleon, Kala Nera ) en alle tips zijn welkom. Leuk te lezen dat je Volos een aanrader vind, In een ander draadje kwam juist de opmerking voorbij om Volos te mijden. Ik als geboren stadsmens hou wel van steden ( af en toe ) dus ga ik toch ook graag even in Volos kijken.
We gaan ook vooral wandelen, wandelroutes hebben we genoeg gevonden, maar één dagje de stad lijkt me ook erg leuk, alle tips zijn welkom!.
Quote
#6
Dat lijk een mooi hotel Elanion. (heb het bekeken op tripadvisor) Heb je dat rechtstreeks geboekt? Misschien bij thuiskomst een verslagje van je reis Wink
Ben ook benieuwd naar de wandelingen, uitstapjes enz.
De Meteora kloosters willen we nog eens bekijken. Kun je dat het beste vanuit Parga doen of Pilion?
Quote
#7
Elanion ligt direct aan de 'boulevard', leuk hotel. Ietsjes verder het pad in en op een rustige plek in de schaduw ligt Kamelia, zeker ook het overwegen waard. Mijn absolute topper is echter huize Takos. Weliswaar iets verder lopen om naar de boulevard te lopen (wel door een mooie boomgaard met mooie uitzichten) maar prachtig en erg stil gelegen in een mooie (fruitbomen)tuin.
Alle drie zijn te boeken via Ross Holidays.
(zie m'n reisverslag erover 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




)
Indien gewenst wil ik binnenkort nog wel wat foto's van de buurt plaatsen.

De Meteora-kloosters en het plaatsje Kalambaka zijn goed te bereiken via Pilion (dichterbij dan vanuit Parga). De rit erheen is ook mooi. Zeker even een dag voor uittrekken zou ik zeggen. Boeken kan via de host(ess) of plaatselijk bij het reisbureau van Atropa-travel in Afissos (+/- 5Km van Kala Nera)

Wat Volos betreft: het is een aparte stad; ooit getroffen door een enorme aardbeving en weer geheel nieuw opgebouwd met een Amerikaans ontwerp. Erg veel recht-toe-recht-aan, maar ook veel van die typische achteraf-straatjes waar het heerlijk toeven is. Bezoek ook het oude stationnetje van de stad en bekijk de oude en afgedankte locomotieven die er nog steeds staan. In schil contrast staan de hippe lounge-bars en moderne eet/drinkgelegenheden op de bruisende boulevard.

Reserveer zeker een autootje om zoveel mogelijk van het mooie schiereiland te ontdekken, da's ook de enige mogelijkheid om de oostkust van Pilion te bekiijken. Bijvoorbeeld het strandje van Damouchari, waar de filmopnames van 'Mamma Mia' voor een groot deel zijn opgenomen. Van daaruit zie je ook Skiathos liggen.

Mochten jullie daadwerkelijk voor Pilion kiezen laat het tzt even weten, misschien kan ik jullie van nog wat leuke tips voorzien t.a.v. tavernes en dergelijke.
Quote
#8
Hallo,
wij zaten in app. Pandora, wat verder op de boulevard.Prima appartement.
Huize Takos vonden wij wat te ver weg in de olijboomgaarden liggen. Dan moest je s'nachts door het donker.
Quote
#9
foto's plaatsen zou zeker fijn zijn Ger.
Ik laat het ook weten mochten we boeken voor tips tavernes enz.
De voorpret is zo leuk en zoveel nuttige reacties. Bedankt.
Quote
#10
Van 2008 geleden (wat gaat de tijd snel) ook in Pilion geweest. Verbleven toen in La Luna in Kala Nera. Pilion beviel ons absoluut. Bedoeling was om nog terug te gaan, maar er zijn zovele mooie plaatsen in Griekenland die we ook wel wilden zien. Zodoende is een terugkeer naar Pilion nog niet aan de orde geweest.
Foto's van toen zijn hier te zien:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Schitterende foto's Patrick. Ga het vanavond nog even rustig met mijn man bekijken.
Quote
#12
Goedas, ga voor het avontuur! Laat Kala Nera en Afissos ( en de vaak wat duurdere reizen van Ross) voor wat het is en boek zelf. De retourtjes Amsterdam Thessaloniki zijn erg betaalbaar, zeker als je vroeg boekt. Een auto huur je voor nog geen 25 euro per dag en je verblijf kan je zo duur maken als je zelf wil. Van 35 euro per nacht (eenvoudig), 50 euro (goed en veel duurder voor luxe. Wil je toch met touroperator, ik hoor goede dingen van Elisa was here en een hotel in Lafkos. Maar ga je meer voor de kustdorpjes dan zou ik voor Milina of Platanias kiezen. Beide knooppunten van Kalderimies (oude paden) Ben je op zoek naar alleen strand? Potistika (bij Xinovrisi) is een goede optie, met Argalasti op een 15 minuten. rijden. Als je specifieke vragen hebt over accomodaties dan stuur je maar een pb. Wil je toch in het noorden blijven weet ik een leuk wandelhotel in Ano Gatzea.
Quote
#13
Jan ken jij toevallig Coby en André ook. Volgens mij wonen die ook in Melina..Komen uit Friesland.

Wat ons ook geweldig lijkt, tenminste als het financieel kan; 4 weken verlof. Bv 2 weken Pilion, 1 week Zagoria, 1 week Parga om te afkicken.. Of is dit teveel van het goede.
Quote
#14
Ger, ik heb er niets meer aan toe te voegen, behalve dat ik trots ben dat er zoveel animo is voor het Pelion waar mijn hart ligt en waar ik 11 jaar heb gewoond. Mijn man (een Pilioritis uit Ag. Vlasios) hopen ooit een dag terug te gaan. Mijn favoriete dorpen zijn Agios Lavrentios en Milies, prima om te wandelen. Qua stranden, inderdaad zoals al genoemd hieronder is Xinovrisi erg mooi en vooral rustiger dan het toeristische Ag. Ioannis of Milopotamos.
Quote
#15
Ik hoop dat je wens uitkomt Irini, wat een fijn vooruitzicht voor jullie om weer eens naar je mans vaderland te gaan, voor jou geen straf denk ik. Wink
Quote
#16
Wat tof dat er steeds meer animo komt voor volos , ik kom er zelf al heel lang en heb vaak verbleven op camping sikia tussen kato gatzea en kala nera prima te doen alleen wat prijzig heb vorig zomer voor 350 euro een maand verbleven in plataniadia dat is tussen volos en kala nera in mensen waren super vriendelijk hier een link via booking.com (

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




) maar zoek vooral hun rechtstreekse nummer op dat scheelt kwa prijs en geeft een goeie boost aan de lokale inplaats van met een ross holidays te werken die naar mijn mening zeer schofterige prijzen vragen. Mocht je nog een goedkope auto willen huren hoor ik dat graag heb een nummer van een bedrijf die verhuurt voor 15 euro per dag en die komen je ophalen vanaf het vliegveld met een naam bordje zeer goede service! Volos is echt een aanrader zeker doen!
Quote
#17
Bedankt voor de tip @Kakkos. Ik print dit uit, komt op de stapel. Heb op booking com gekeken. Voor de periode wanneer wij willen is het 532,00 voor 14 dagen. Zal rechtstreeks goedkoper zijn. Auto 15,00 pd krijg je denk ik nergens goedkoper. We willen het voor 4 weken huren. Dat is anders een dikke kostenpost.
Dit soort tips heb ik wat aan. We zijn er nog niet uit welk dorpje we in Pilion 14 dagen willen verblijven, met een auto kunnen we overal naar toe. Daarna 1 week Zagoria en Parga.
Misschien doen we ook een paar dagen Zagoria een week Parga en daarna weer een paar dagen Zagoria. Dan kunnen we op dezelfde luchthaven in en uitstappen, anders wordt het Preveza.
Quote
#18
(28 August 2015, 05:42)Kakkos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat tof dat er steeds meer animo komt voor volos , ik kom er zelf al heel lang en heb vaak verbleven op camping sikia tussen kato gatzea en kala nera prima te doen alleen wat prijzig heb vorig zomer voor 350 euro een maand verbleven in plataniadia dat is tussen volos en kala nera in mensen waren super vriendelijk hier een link via booking.com (

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




) maar zoek vooral hun rechtstreekse nummer op dat scheelt kwa prijs en geeft een goeie boost aan de lokale inplaats van met een ross holidays te werken die naar mijn mening zeer schofterige prijzen vragen. Mocht je nog een goedkope auto willen huren hoor ik dat graag heb een nummer van een bedrijf die verhuurt voor 15 euro per dag en die komen je ophalen vanaf het vliegveld met een naam bordje zeer goede service! Volos is echt een aanrader zeker doen!

Zou het dit kunnen zijn?

( + 30 ) 24280 93625 ( Staat hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




)
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#19
Ja klopt dat is hem! zit zelf nu net naast camping sikia tussen kato gatzea en kala nera in een gloed nieuw hotel/appartementen complex (panorama heet het) voor 60 euro per dag mits je rechtstreeks boekt, rij zelf met de auto terug en zet mijn vriendin af in athene die vliegt terug de planning is om nog 2 dagen in of rond athene te doen willen wel graag aan het strand en ongeveer in een straat van + - 100 km van athene af is er iemand die een leuke plek weet!?

Bvd
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)