Scheepje kopen in Griekenland
#1
Heeft iemand ervaring met het kopen en houden van een boot in Griekenland?

Ik kan een hele leuke traditionele caïki kopen voor een redelijke prijs.

Helaas kan mij niemand vertellen wat dan verder de eenmalige en/of periodieke kosten zijn, zoals, en met name vergunningen, belastingen en verzekeringen.
Dus het gaat niet over onderhoud, als oud-zeiler kan ik dat wel behoorlijk inschatten.

Van onze Griekse vrienden hoor ik alleen maar vage verhalen, variërend van "niks" tot "duizenden euro's".

Ter aanvulling: ik woon op Creta en heb een permanente verblijfsvergunning en AFM.

Ik hoop dat iemand op dit forum ervaring hiermee heeft.

Bijvoorbaat dank,

/Ger
Quote
#2
Moet je Arthur even een berichtje sturen Idea ..... of  wachten..... dan meldt hij zich zelf WEL  Big Grin
Quote
#3
Dat kan ik je wel vertellen, ik ben een van de weinige buitenlanders die een originele kaik heeft. Hoe oud is de boot, in welke staat, is hij helemaal van hout, hoe lang, hoe breed en welke motor met keerkoppeling ligt erin, is hij bij de Port Police geregistreerd, zijn er eigenaars papieren bij.
Dan komt er nog bij in welke plaats je woont, elke plaats heeft zijn eigen taxen.

Deze is door mij zelf helemaal gerestaureerd. 6.50 lang 2.50 breed met een 3 cil isuzu 27 PK, TCM 60E 2:1 KK.
[Afbeelding: 1z70g04.jpg]
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#4
Prachtige boot Arthur. Zelf gerestaureerd???. CHAPPEAU!!!
Damiaatje's signatuur Je hoeft de top niet te bereiken, halverwege de berg is het uitzicht ook fantastisch.Big Grin

Als je met twee voeten op de grond blijft staan, kom je geen stap verder. Cool
Quote
#5
(18 August 2015, 18:31)Damiaatje schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Prachtige boot Arthur. Zelf gerestaureerd???. CHAPPEAU!!!

Ik heb hem in deze staat gekocht.
[Afbeelding: vxj3gm.jpg]
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#6
Je mag trots zijn Arthur. Prachtig. Hoe lang ben je bezig geweest?
Quote
#7
Mooie boot hoor Arthur, maar is er misschien iemand op dit forum die een antwoord heeft op mijn oorspronkelijke vraag?
Arthur, hoeveel ben jij nou jaarlijks kwijt aan belasting en verzekering voor jouw mooie kaïk? Dat zou al een redelijke indicatie voor mij zijn.
Quote
#8
(19 August 2015, 14:35)Lyonesse schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mooie boot hoor Arthur, maar is er misschien iemand op dit forum die een antwoord heeft op mijn oorspronkelijke vraag?
Arthur, hoeveel ben jij nou jaarlijks kwijt aan belasting en verzekering voor jouw mooie kaïk? Dat zou al een redelijke indicatie voor mij zijn.
Ik betaal geen belasting en hoef geen verzekering, deze zaken moet je even bij een verzekeringsmij vragen. Het liggeld kost voor mijn boot ongeveer €55 per jaar in het binnenmeertje en schrik niet in de marina kost het voor mijn boot bijna €750 per jaar.
Dit kan per gemeente verschillen.
De kaik onderhouden is een andere zaak, dat kan aardig in de papieren lopen zeker als je niet alles zelf doet.
Let vooral op hoe het onderwaterschip is, rare bijgeluiden uit de motor en keerkoppeling, of de schroefas speling op de lagers heeft en of er water en smurrie in de bilge staat, er is heel veel schrot te koop.
Het overschrijven is weer een ander verhaal, dat gaat bijna hetzelfde als een auto behalve dat je met een boot bij de Port Police moet zijn en daar ook nog in de buidel moet tasten voor je nieuwe papieren.
Trouwens die van mij is ook te koop, hij kan zo op een trailer.
Laat eens weten hoe het loopt, hoe was het met je auto kopen, is dat nog gelukt?
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#9
(18 August 2015, 19:32)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Je mag trots zijn Arthur. Prachtig. Hoe lang ben je bezig geweest?
Dik 3 maanden non stop.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#10
Arthur,

Bedankt voor je reactie.

Ligplaats hier in de kleine vissershaven is gratis voor inwoners. Ik vroeg me alleen af of je hier voor een boot belasting moet betalen. Verzekering kan ik inderdaad navragen.

Ik betaalde voor mijn vorige boot (12m) onder NL vlag 2500 euro voor overwinteren (5 maanden) (in Preveza) dus ja, ik ben het helemaal met je eens met betrekking tot de prijzen in de marinas.

Bedankt voor je tips mbt onderhoud en staat van het schip, en overschrijven bij de port police.

Heb hiervoor 40 jaar meerdere boten gehad, dus vertel mij niks.
Koop een boot en werk je dood! Van dat laatste is het gelukkig nog niet gekomen haha.


En ja hoor, met die auto is het helemaal goed gekomen, bedankt.
Quote
#11
Mij is altijd gezegd dat je 2 dagen gelukkig bent met een boot: de dag dat je hem koopt en de dag dat je hem verkoopt Big Grin
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Photo Auto kopen in Griekenland, maar... Mbax 8 1.743 29 June 2021, 16:37
Laatste bericht: JohannesGR

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)