Grieksegids nieuws
In de spotlights sep 2015: Spoorwegen in Griekenland
#1
[Afbeelding: indespotlights.jpg]

Deze maand  'In de spotlights': Spoorwegen in Griekenland

[Afbeelding: 2l94ftu.gif]

We hebben het hier op 't forum al over verschillende manieren van reizen naar, in, en dóór Griekenland gehad. Met het vliegtuig, met de auto of met de boot; het is allemaal al regelmatig behandeld. Echter, over een andere manier van reizen, namelijk met de trein, daar is nauwelijks iets over te vinden op Oriste.

Daarom leek het me een goed idee om het reizen per trein in Griekenland eens in het zonnetje te zetten. Wie heeft er ervaringen met het reizen per trein aldaar? Wie is al eens naar of door Griekenland gereden per Griekse spoorwegen?
Wie heeft er leuke info, tips of anekdotes over?
Of zelfs filmpjes en/of foto's (mogen ook over oude en/of afgedankte locs of treinstellen gaan).
Kortom, alle info over 'Treinen in Griekenland' is meer dan welkom in deze 'In de spotlights' van september 2015.


Klik
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




voor alle eerdere "in de spotlights".
Quote
#2
Het is niet de Ns of de DB, maar ik ben best blij mee. ik heb nu een kaartje voor 9 euro voor 19/9 athene thessaloniki. ik deed het meestal s nachts, maar ik wil nog een keer overdag dat doen , de route is heel mooi. 5 uurtjes valt het mee, als je na gaat dat uurtje metro naar de vliegveld, uurtje van te voren ,wachten al die controles, tegenover 5 uurtjes hartje athene tot hartje thessaloniki, mooi route , veel mensen.
en dezelfde dag als er geen afspraak komt met vrienden in thessaloniki, neem ik de trein van thesaloniki naar Drama, dat is iets langer dan met de Ktel, maar het is goedkoper en mooier.
de enige min punt zijn de vieze wc op de trein en de gebrek aan informatie op stations voor de toeristen en een wat ouderwets en ingewikkelde site van ose om kaartjes te kopen.
Quote
#3
1ste herinnering aan Griekse treinen dateert van 1991. Toen logeerden we in Nea Makri en hadden het plan opgevat om naar Kalavrita te gaan voor een dagtrip !!! Gekkenwerk zou je denken, zeker ook met 4 kinderen. Maar het is gelukt. Het enige probleem was eigenlijk om van Diakopto terug naar Athene te gaan. We hadden namelijk geen heen/terug biljetten gekocht. Komen dus in het station in Diakopto en willen tickets kopen. Loketbediende dus bellen naar Patras of er nog plaats was op de trein. Je kunt je dat heden te dage niet meer voorstellen dat het er toen zo aan toeging. Bleek geen plaats meer te zijn. Ik vragen aan de loketbediende of er dan wel plaatsen waren op de volgende trein. Volgens hem niet en ook niet op alle treinen die die dag nog richting Athene gingen. Waarschijnlijk de enige maal ooit in Griekenland dat ik me echt boos gemaakt heb. Maar goed dan maar een leugentje om bestwil geprobeerd. Kijk, wij hebben hier 4 kleine kinderen en moeten morgenochtend ons vliegtuig terug hebben. Na tig telefoontjes roept de loketbediende mij met de mededeling dat er toch tickets zijn maar wel 5 in 2de en 1 in 1ste klasse. Oef, gelukt. Toen we opstapten bleek de trein meer dan halfleeg. En toen kwam nog het leukste. De kaartjesknipper komt langs en mijn zoon (toen 12 jaar) heeft toevallig het 1ste klasse ticket bij.  Geen lievemoederen aan maar hij moest en zou in 1ste klasse zitten van de kaartjesknipper.

Jaren later hebben mijn vrouw en ik dan ook nog eens aan"treinhoppen" gedaan. Een rondreisje van 3,5 weken: Athene - Kalambaka - Volos - Leptokarya - Athene. Dat wilden we later nog eens overdoen in de Peloponessos, maar net toen werden heel wat trajecten geschrapt zodat het niet doorging.

Hopelijk worden in de toekomst weer wat meerdere lijnen opengesteld want het was echt wel leuk om met de trein door Griekenland te reizen. En ook nog eens (naar West-Europese normen) spotgoedkoop.

Station van Volos
[Afbeelding: jihu8i.jpg]

Bij de bestuurder tussen Volos en Larissa
[Afbeelding: vo2a1h.jpg]

De nu verlaten spoorlijn van Korinthe naar Tripoli
[Afbeelding: 5ygvfs.jpg]

Industrieel erfgoed in Myloi

[Afbeelding: 2qu7k35.jpg]

Het voormalige "Peloponese" station in Athene

[Afbeelding: 2mn42d.jpg]

De spoorlijn in Pilion

[Afbeelding: nxvzaf.jpg]

De Smeerpoets
[Afbeelding: 5plago.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Diakopto - Kakavrita & Diakopto - Athene - Thessaloniki



Athene -> Kalambaka



Tripoli - Korinthe



Pilion



Drama -> Xhanti (Deel 1)



Drama -> Xhanti (Deel 2)

Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
[Afbeelding: 4vfjly.jpg] 

[Afbeelding: 2dwcdxe.jpg]
Quote
#6
Ik zal over een dag of 10 wat foto's plaatsen van oude treintrajecten die mogelijk niet meer bestaan. Ben nu aan het island-hoppen Smile
Quote
#7
[Afbeelding: ma9efa.jpg]
Geweldige rit van Xanthi naar Drama.
Quote
#8
Vanuit het stationnetje in Toxotes (tussen Kavala en Xanthi) kun je heel mooi een stuk van de Nestosdelta zien. Ee prachtige rit!
Vertrek 10.00 of 10.15 meen ik.
In Stavroupoli stap je uit en wacht je een minuut of 10 op de trein uit tegenovergestelde richting (enkel spoor vandaar) en stap je weer op voor de terugrit.
Kost maar een paar euro pp maar voor 100 euro plezier ;)
[Afbeelding: 28anfag.jpg]
[Afbeelding: 10z4409.jpg]
[Afbeelding: 2wd1ox2.jpg]
[Afbeelding: 2eezh38.jpg]
[Afbeelding: 23rph1k.jpg]
Quote
#9
Grapje........... moet kunnen Smile
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Yiannakis's signatuur με την Ελλάδα εγώ ξυπνάω και κοιμάμαι.....

SAB SKY 4900 HD FTAC -  Triax Schotel  78/80 cm. op Moteck SG 2100A Diseqc 1.2 motor -  Single uni  LNB
Quote
#10
SCHITTEREND  Exclamation Big Grin

Alleen heeft deze maatschappij hier een iets ander embleem  Huh  maar gaat zeker WEL die time table bewaren  Idea
[Afbeelding: whlfur.jpg]

[Afbeelding: j9ybl4.jpg]

[Afbeelding: 25gqvy0.jpg]

Bedankt Yiannakis,  van dit soort grappen hou ik wel  Big Grin
Quote
#11
De geschiedenis (en wat technische gegevens) van de ODONTOTOS, beter bekend als 1 van de mooiste treintrajecten in Griekenland nl. van Diakopto naar Kalavrita.

De aanleg van dit spoorlijntje door de Voraikos kloof begon in 1889 toen de toenmalige premier Charilaos Trikoupis het idee opvatte om, beginnende vanaf een centrale spoorlijn, kleinere lokale lijnen met een maximale spoorbreedte van 75 cm uit bouwen. Men had namelijk berekend dat het goedkoper was om personen en goederen te vervoeren met een treintje dan wegen aan te leggen. En een spoorlijntje met die breedte was flexibeler en goedkoper om aan te leggen in bergachtig gebied. De oorspronkelijke bedoeling was eigenlijk om deze lijn daarna door te trekken van Kalavrita to Tripoli. Er werd berekend dat de kosten voor de aanleg voor het 1ste stuk zo'n 1.000.000 Drachme zouden kosten en dat de werken 10 maanden zouden duren. De verdere uitbreiding tot Tripoli zou 3.900.000 Drachme kosten.
Maar iedereen weet wat er gebeurt, ook hedendaags, met een begroting opgemaakt voor openbare werken in opdracht van de Staat. Het duurt veel langer dan voorzien en de kostprijs ligt aan het eind een pak hoger dan vooropgesteld.
Zo ook dus in die tijd in Griekenland. De werken duurden geen 10 maanden maar 5 jaar en de kostprijs was niet 1.000.000 maar werd 3.500.000 Drachme. Dat zorgde ervoor dat de uitbreiding van de lijn tot Tripoli er niet kwam. De werken stonden onder toezicht van Franse technici maar werden veelal uitgevoerd door Italianen wegens hun ervaring met het bouwen van spoorlijnen in bergachtig gebied.

De spoorlijn met een lengte van 22.35 Km werd tenslotte ingehuldigd op 10 maart 1896. Maar ze wordt nog altijd omschreven als een "op zijn geheel opmerkelijk technisch project met houdbare historische monumenten”. Op het traject bevinden zich 49 bruggen. Daarvan zijn er 9 stenen boogbruggen met een spanwijdte tussen 3 en 10 meter. De langste van de 40 metalen bruggen heeft een spanwijdte van 60.9m. Verder zijn er ook nog 6 volledig omsloten tunnels met een totale lengte van 200 meter en een aantal halfopen tunnels.

In 1957 werden 3 nieuwe treinstellen gebruikt die geproduceerd werden in Frankrijk. Deze waren gekend onder de naam BILLARD. In 1967 werden daar nog 3 treinen (de DECAUVILLE) aan toegevoegd.

Iedereen die vroeger wel eens deze rit gedaan heeft kent ze wel: de 2 wagonnetjes met een tussenstuk. Deze treinen reden ook altijd in dezelfde volgorde.
De wagon met de neus gericht naar Diakopto werd het "rijvoertuig" genoemd omdat het uitgerust was met een elektromotor, tanden onderaan voor het tandrad en de wielen voor de voortstuwing.
Het middelste voertuig was het voertuig dat elektriciteit opwekte voor de voortstuwing. De motor op het Billard type heeft een kracht van 350 PK bij 1500 omwentelingen per minuut. Bij het Decauville type is het 500 PK bij 1500 omwentelingen per minuut.
Het voertuig dat altijd met de neus naar Kalavrita gericht staat werd het "leidende voertuig" genoemd omdat het beschikte over het controlesysteem. Het was ook voorzien van tanden voor het tandrad, maar enkel om te remmen.

Vanaf 2003 werd begonnen met de renovatie van de lijn en na 40 jaren dienst werden ook de treintjes vervangen door 4 treinen gebouwd door de Zwitserse constructeur STADLER.

Voor 1957                                                                                           Billard en Decauville type                                                   De nieuwe trein

[Afbeelding: 28mmpoh.jpg]              [Afbeelding: v8ijwo.jpg]                       [Afbeelding: 34xlyiu.jpg]

Onderweg

[Afbeelding: 28cde04.jpg]      [Afbeelding: k4b2gx.jpg]        [Afbeelding: 140x1uc.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
Kop om mensen, er moeten toch wel meer anekdotes, foto's en meer informatie beschikbaar zijn Wink
Het is opvallend stil omtrent dit 'in de spotlights'-onderwerp van deze maand.

Toegegeven, zelf heb ik ook maar weinig te melden over de spoorwegen in Griekenland, behalve misschien deze oudjes, gezien op het stationnetje van Volos:


[Afbeelding: 8wihhd.jpg]
Quote
#13
Já, ook bij Oriste's schijnwerper op de Griekse spoorwegen ontkomen we natuurlijk niet aan de tragedie die zich momenteel afspeelt in ons Griekenland.

"De Syrische vluchteling Talal (26) zit uitgeput op grenspaal 58 tussen Griekenland en Macedonië. Gekleed in een T-shirt van het Griekse eiland Samos, waar hij Europa binnen is gekomen, ziet hij hoe om hem heen tientallen lotgenoten zich op het spoor verdringen om de grens over te kunnen steken, verder het continent op. De Macedonische politie heeft over tientallen meters lengte prikkeldraad gespannen; twaalf agenten houden de enige doorgang, via het spoor, met hun schilden potdicht.
Dat wil zeggen voor nu, want Macedonië laat de vluchtelingen weer toe nadat een wanhopige menigte de grens bij de plaats Gevgelija zaterdag bestormde toen die drie dagen gesloten was gebleven. Ze willen juist hier het land in doordat de spoorbrug een van de weinige overgangen over een rivier vormt; bovendien gaan er vanuit Gevgelija treinen en bussen naar de grens met Servië. De inzet van traangas en flitsgranaten konden zaterdag niet voorkomen dat duizenden het land instroomden. Nu probeert de politie de controle te houden, maar makkelijk is dat niet.

Navigatie-app
"Stop! Op de grond!", roept de aanvoerder van de agenten afwisselend in het Engels en het Macedonisch. "Wanneer mogen we door?" vraagt een van de vluchtelingen. "Binnen een uur. Ga allemaal in rijen van twee op het spoor zitten", roept de agent. De rij wordt snel langer; van alle kanten komen de vluchtelingen in groepjes aanlopen. Dit is het laatste deel van hun Griekse etappe. Ze volgen de navigatie-app op hun telefoon, aanwijzingen van hun voorgangers, of eenvoudigweg het spoor aan van platgetrapt gras en afval. Eenmaal aangekomen krijgen ze voedsel en water van Griekse vrijwilligers.

Wat is nu eigenlijk het beleid van de Macedonische overheid? Een van de Macedonische agenten aan de andere kant van het prikkeldraad haalt zijn schouders op. "Ik heb geen flauw idee, mijn vriend", zegt hij. "Ik dacht dat we alleen gezinnen zouden doorlaten, maar zoals je ziet gaat iedereen door." Het cordon is inmiddels geweken; de grens is weer even een paar minuten open"
[Afbeelding: 42jc2.jpg]
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#14
Já, ook bij Oriste's schijnwerper op de Griekse spoorwegen ontkomen we natuurlijk niet aan de tragedie die zich momenteel afspeelt in ons Griekenland.

"De Syrische vluchteling Talal (26) zit uitgeput op grenspaal 58 tussen Griekenland en Macedonië. Gekleed in een T-shirt van het Griekse eiland Samos, waar hij Europa binnen is gekomen, ziet hij hoe om hem heen tientallen lotgenoten zich op het spoor verdringen om de grens over te kunnen steken, verder het continent op. De Macedonische politie heeft over tientallen meters lengte prikkeldraad gespannen; twaalf agenten houden de enige doorgang, via het spoor, met hun schilden potdicht.
Dat wil zeggen voor nu, want Macedonië laat de vluchtelingen weer toe nadat een wanhopige menigte de grens bij de plaats Gevgelija zaterdag bestormde toen die drie dagen gesloten was gebleven. Ze willen juist hier het land in doordat de spoorbrug een van de weinige overgangen over een rivier vormt; bovendien gaan er vanuit Gevgelija treinen en bussen naar de grens met Servië. De inzet van traangas en flitsgranaten konden zaterdag niet voorkomen dat duizenden het land instroomden. Nu probeert de politie de controle te houden, maar makkelijk is dat niet.

Navigatie-app
"Stop! Op de grond!", roept de aanvoerder van de agenten afwisselend in het Engels en het Macedonisch. "Wanneer mogen we door?" vraagt een van de vluchtelingen. "Binnen een uur. Ga allemaal in rijen van twee op het spoor zitten", roept de agent. De rij wordt snel langer; van alle kanten komen de vluchtelingen in groepjes aanlopen. Dit is het laatste deel van hun Griekse etappe. Ze volgen de navigatie-app op hun telefoon, aanwijzingen van hun voorgangers, of eenvoudigweg het spoor aan van platgetrapt gras en afval. Eenmaal aangekomen krijgen ze voedsel en water van Griekse vrijwilligers.

Wat is nu eigenlijk het beleid van de Macedonische overheid? Een van de Macedonische agenten aan de andere kant van het prikkeldraad haalt zijn schouders op. "Ik heb geen flauw idee, mijn vriend", zegt hij. "Ik dacht dat we alleen gezinnen zouden doorlaten, maar zoals je ziet gaat iedereen door." Het cordon is inmiddels geweken; de grens is weer even een paar minuten open"
[Afbeelding: 42jc2.jpg]
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#15
Het is blijkbaar absoluut geen straf om met de Griekse spoorwegen het land te doorkruisen als ik onderstaande video's zo bekijk. Heb al heel wat Europese steden per trein bezocht maar dit lijkt me ook wel wat. Maar ja, het is wél een hele planning; je zult je overnachtingen toch goed moeten inplannen voor het begin van je vakantie. Wie weet komt het er ooit nog eens van Wink


Van Drama naar Xanthi:







Of van Athene naar Kalambaka/Meteora:

Quote
#16
Met dank aan de SWR:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#17
Mooi hoor Johan; dat was nog de originele 'Moutzouris' (smeerpoets), inmiddels vervangen door een dieselloc........
Quote
#18
Volgend probleempje gevonden op de site van de Griekse spoorwegen (
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




) als je online wil boeken.

Als je tickets voor een trip wil boeken met overstap en 1 van de treinen heeft geen genummerde zitplaatsen lukt je boeking niet.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#19
(25 September 2015, 12:07)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Volgend probleempje gevonden op de site van de Griekse spoorwegen (
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




) als je online wil boeken.

Als je tickets voor een trip wil boeken met overstap en 1 van de treinen heeft geen genummerde zitplaatsen lukt je boeking niet.

Da's inderdaad niet erg handig Patrick als je (een stuk van)Griekenland per trein wilt gaan verkennen en dat vooraf online wilt plannen Confused
Quote
#20
13 november om 21.00 op BBC 2 is er een aflevering van Great Continental Railway Journeys met Michael Portillo. Hij gaat van Athene naar Thessaloníki.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Staat al een clip met kanaal van Korinthe bij.

Cors
Quote
#21
(05 November 2015, 13:21)cors schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




13 november om 21.00 op BBC 2 is er een aflevering van Great Continental Railway Journeys met Michael Portillo. Hij gaat van Athene naar Thessaloníki.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Staat al een clip met kanaal van Korinthe bij.

Cors

Heb het gisterenavond al geprogrammeerd voor opname. Wink
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#22
(05 November 2015, 13:35)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(05 November 2015, 13:21)cors schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




13 november om 21.00 op BBC 2 is er een aflevering van Great Continental Railway Journeys met Michael Portillo. Hij gaat van Athene naar Thessaloníki.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Staat al een clip met kanaal van Korinthe bij.

Cors

Heb het gisterenavond al geprogrammeerd voor opname. Wink

Nog even ter herinnering naar boven gehaald.
Een voorproefje kan je hier zien:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#23
               
Dit keer geen foto's van Platamon station, deze foto's zijn genomen op het station van Thessaloniki.
Treinreis van Thessaloniki naar Platamon augustus 2003
Quote
#24
Beter laat dan nooit: Mijn bijdrage aan dit topic.
Het jaar is 1986. Ik trek met een vriendin al backpackend door de Peloponnesos. Dit smalspoortreintje komt vanuit Patras in het noorden aangereden naar het zandstrand in Kilini. In de zomer stappen er hordes in het zwart geklede γιαγια's (oma's) uit met de kleinkinderen. De kinderen rennen de (vlak aflopende) zee in, de oma's gaan geheel gekleed in het zand zitten. Een heel dappere slaat de rok een beetje omhoog en gaat pootjebaden. Of, vanwege de hitte, met kleren en al in de branding zitten. Leuke herinneringen!

[Afbeelding: 2004j2t.png]
Quote
#25
Komende maandag, 21 maart, is de ultieme datum waarop gegadigden hun interesse in een overname van de Griekse Spoorwegen kunnen bekend maken. De privatisering van 'TRAINOSE" is een onderdeel van de vorig jaar door de Europese Commissie opgelegde maatregelen.

Tot heden zijn er 3 kandidaten die hun interesse bekend gemaakt hebben.

Cosco Pacific uit Hong-Kong
Russian Railways
Het Italiaanse Trenitalia

Ondanks zij eerder interesse vertoonden hebben het Amerikaanse Watco en de Franse SNCF zich blijkbaar teruggetrokken.

De bedoeling is dat op 26 april de bindende voorstellen van de 3 (of eventueel nog meer) kandidaten bekend gemaakt worden. De ontwikkeling heeft waarschijnlijk vooral TAISTED - de autoriteit die de privatiseringen organiseert/begeleidt) een zucht van verlichting doen slaken. Na het afhaken van WATCO en SNCF bleef lange tijd alleen COSCO Pacific over als geïnteresseerde partij. Zij maken deel uit van de COSCO groep waarvan de scheepvaartafdeling al een belang in de haven van Piraeus overgenomen heeft.
Er wordt nu verwacht dat dit ook de interesse zal doen stijgen in ROSCO, de afdeling van TRAINOSE die voorziet in het onderhoud van de Griekse treinen. Beiden - TRAINOSE en ROSCO - worden namelijk afzonderlijk op de markt gebracht door TAIPED.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#26
Grappig is ook het "nieuwe" treintje van Pirgos naar/van Katakolon - de passagiers die van de massale cruise-schepen
in Katakolon, vaak 4 van die schepen per dag met in totaal zeker 10.000 mensen, worden met een boemeltje heen en terug getransporteerd. De lijn Pirgos - Olympia, waar ook veel toeristen meereden, is jammer genoeg passee. 
Johannes
Quote
#27
(16 March 2016, 14:03)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Grappig is ook het "nieuwe" treintje van Pirgos naar/van Katakolon - de passagiers die van de massale cruise-schepen
in Katakolon, vaak 4 van die schepen per dag met in totaal zeker 10.000 mensen, worden met een boemeltje heen en terug getransporteerd. De lijn Pirgos - Olympia, waar ook veel toeristen meereden, is jammer genoeg passee. 
Johannes

Het is wel een moderne trein

[Afbeelding: 1411iyo.jpg]

Het is inderdaad jammer dat alle andere lijnen op de Peloponnesos verdwenen zijn. Ik herinner mij nog dat we eind de jaren 90 nog van Kato Achaïa naar Olympia trokken. Maar toen dienden we in Pyrgos ook al de bus te nemen naar Olympia omdat de spoorlijn onderbroken was.
Nog een anekdote van het station in Kato Achaïa: Ik had mijn tas met fototoestel laten liggen op een bankje op het perron. Toen ik 20 minuten later terugkwam, geen fototas te zien natuurlijk. Stationschef komt naar me toe: "Zoek je iets". Ja, mijn tas met mijn fototoestel in. Vraagt hij: "Hoe ziet die tas eruit?" Uitleg gedaan en toen zei hij: "Kom binnen in mijn koninkrijk."  Big Grin  Mocht ik mee naar zijn bureel waar hij mijn fototas in de lade had.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#28
Als eerste allemaal bedankt voor jullie foto's en verhalen. Wat mij betreft zijn meer verhalen, ervaringen en foto's meer dan welkom. Ik ben zeer geinteresseerd!

Ik ben nog nooit in Griekenland geweest, maar jullie maken ons wel enthousiast hiervoor! Bij deze ook meteen de eerste bijdrage van mij aan de informatie hier: het bod van Tenitalia is het winnende overname bod geworden voor de Griekse spoorwegen. Bron: het nieuwsblad "Op de rails" 2016-7 van de NVBS (Nederlandse Vereniging voor Belangstellenden van het Spoorvervoer).

Trenitalia oftewel de Italiaanse spoorwegen staan nu ook niet echt bekend als een goed gerunde onderneming. Financiele problemen,nvertragingen, overschrijdingen bij aankopen etc. Anderzijds maakt die geschiedenis misschien wel dat ze het spoorbedrijf weer goed op de rails krijgen samen met de grieken, omdat ze elkaar beter begrijpen. Daarnaast is het vermoedelijk goed dat het spoorbedrijf in Europese handen blijft. Juist in Europa zie je met name in Frankrijk en Duitsland dat oude lijnen heropenen als lightrail of tram.

Wat ook nog mee kan gaan spelen is dat Trenitalia meer heeft met het goed verbinden van de veerdiensten naar Italie. Zowel voor goederen, containershuttels en personenvervoer. Met dat in het achterhoofd kunnen gestopte nieuwbouw/verbreding/renovatie projecten bijvoorbeeld van de lijn naar de haven van Piraeus mogelijk ooit weer worden voortgezet. Het is doodzonde dat de Peloponesis bijna geheel treinloos is geworden. Dit moet echt niet te lang gaan duren. Als de sporen eenmaal gelicht zijn, wordt de grond vaak snel een parkeerplaats, bouwgrond en ondergrond voor nieuwe wegen. Met name het verlaten Peloponesis station en tracee in Athene heeft een hoog risico snel bouwgrond te worden.

Wie verdere info heeft: laat het horen. Ook als je weet waar meer foto's filmpjes en te vinden zijn, ik houd mij aanbevolen. Bijvoorbeeld hoe ver de electrificatie Athene-Tessaloniki is en of de oude lijn daar nog rijdt. Heel benieuwd!

Rijden de toeristen lijntjes trouwens alleen in het hoogseizoen of gaat dat nog iets langer door?

Dank voor de reacties.
Quote
#29
(14 August 2016, 18:33)ucsdcom schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat ook nog mee kan gaan spelen is dat Trenitalia meer heeft met het goed verbinden van de veerdiensten naar Italie. Zowel voor goederen, containershuttels en personenvervoer. Met dat in het achterhoofd kunnen gestopte nieuwbouw/verbreding/renovatie projecten bijvoorbeeld van de lijn naar de haven van Piraeus mogelijk ooit weer worden voortgezet.

Het is dan ook heel verwonderlijk dat COSCO Pacific zijn bod op het laatst ingetrokken heeft, nu ze (wel een andere tak van COSCO) vorige week 51% van de aandelen in de haven van Piraeus overgenomen hebben. Spoor en haven hadden zo, onder 1 koepel, makkelijk samen kunnen gaan voor de goederendistributie.

ucsdcom schreef:Het is doodzonde dat de Peloponesis bijna geheel treinloos is geworden. Dit moet echt niet te lang gaan duren. Als de sporen eenmaal gelicht zijn, wordt de grond vaak snel een parkeerplaats, bouwgrond en ondergrond voor nieuwe wegen.

Sporen liggen er nog in de Peloponessos. Weliswaar zwaar verwaarloosd op sommige plaatsen maar de infrastructuur is er nog. Eigenlijk is er enkel wat restauratie en modernisatie nodig.


[Afbeelding: 2pta3km.jpg] [Afbeelding: vffr86.jpg]  [Afbeelding: 11lomc8.jpg]  [Afbeelding: 2zohuaf.jpg]

Dit is trouwens het oude station van Athene enkele jaren terug:

[Afbeelding: 33z7589.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#30
Hier de folder van de lijn Katakolo - Olympia. 

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#31
@ucsdcom

In deze topic staat ook meer over de toeristische lijn Diakofto - Kalavrita:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&highlight=kalavrita

Voor zover ik weet rijdt die trouwens het hele jaar door volgens dit schema:
Diakofto – Kalavrita
08.45 / 11.15 / 12.33* / 14.32 / 15.52*
Kalavrita – Diakofto
09.57 / 12.27 / 14.30* / 15.50 / 17.08*

*: enkel op zaterdag, zondag en feestdagen
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#32
(14 August 2016, 22:15)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ucsdcom

In deze topic staat ook meer over de toeristische lijn Diakopto - Kalavrita:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&highlight=kalavrita

En hier kun je de OSE folder ervan vinden ;

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#33
Mooie plaatjes. Foto 3 + 4 lijkt wel compleet gerenoveerd spoor. Is dit het renovatie stuk tussen Athene en Pireus? Ik ging er eigenlijk vanuit dat daar het smalspoor vervangen zou worden door normaal spoor voor vervoer van en naar de haven en de rest van het land zonder overladen etc. Of is dit wat nog in dienst is voor het vervoer van de cruise toeristen dus Katakalon-Pirgos?

Bij deze een oud filmpje van Pireus-Olympia wat ik op iYoutube vond. Wat mij opviel is dat er bij elke wissel, overweg etc. iemand werkte. Dit terwijl je op de stations bijna niemand zag staan om in te stappen of een uitstapper op te halen. Je ziet bijna geen tegentreinen met goederen of personenvervoer.
Ook op de rechte stukken is de snelheid zeer beperkt.

De lijk:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






In Duitsland heeft ditzelfde jaren terug ook veel lokale lijnen de das om gedaan om nooit heropend te worden helaas: het automatiseren van alle overwegen was te duur. Gevolg: veel onbewaakte overwegen met aanrijdingen. Gevolg daarvan was langzamer moeten rijden wat ook samen ging met het slechte baanonderhoud. Gevolg: de snelheden gingen van 80 naar 50 terug en van 50 naar 30 KMh, waardoor de trein met zijn stations aan de dorpsrand dik verloor van de bus die midden door de dorpen en stadjes ging. Daarnaast ook moderne comfortabele bussen tegenover oude treinen. Op de lijnen die gered zijn heeft men eerst onbewaakte overwegen van boeren verwijderd, vaak door land onderling te ruilen. Vervolgens kleine wegen met overgangen sluiten. Overwegen vlak bij haltes en stations onbewaakt maken gezien de lage snelheid. De rest bewaakt maken. Automatische blokken voor de treinen met laser pistolen waarmee overwegen door de machinist gesloten kunnen worden en waarmee seinen bediend kunnen worden. En tenslotte: moderne energie zuinige treinstellen. Ook de huidige lightrail talent treinstellen etc. kunnen op smalspooronderstellen worden gezet. Die redden in andere landen de lijnen nu.

Toch ziet het er somber uit. Wat zou moeten gebeuren: automatiseren van overwegen. Aanleggen van beveiliging met lichtseinen, onderhoud aan de railinfrastructuur, rechttrekken van bochten, nieuwe comfortabele lightrail treinen. De trajecten lijken te lang om dit als museumbedrijf te kunnen rijden. Teveel om door Trenitalia of de overheid te laten financieren in deze krappe tijden. EU subsidie zou dan de uitweg zijn, maar daar heeft de EU vast geen trek in.

Pireus-Athene is misschien het meest kansrijk voor reactivering binnen enkele jaren als Trenitalia de spoorverbetering die liep en is stopgezet samen met de nieuwe haveneigenaren gefinancierd kan krijgen en vervolgens af kan maken. Dan moet verder verval wel zo snel mogelijk voorkomen worden. Nog beter: inspectie van de baan en kleine reparaties. Al het overtollige materieel scijnt per dieplader naar Piraeus gebracht te zijn. Wie weet nog iets als werkeloosheidsproject om deze op te knappen (en reden voor EU subsidie voor ontwikkeling van het land?).
Quote
#34
(14 August 2016, 22:35)ucsdcom schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mooie plaatjes. Foto 3 + 4 lijkt wel compleet gerenoveerd spoor. Is dit het renovatie stuk tussen Athene en Pireus? Ik ging er eigenlijk vanuit dat daar het smalspoor vervangen zou worden door normaal spoor voor vervoer van en naar de haven en de rest van het land zonder overladen etc. Of is dit wat nog in dienst is voor het vervoer van de cruise toeristen dus Katakalon-Pirgos?

3 + 4 is op de Peloponnesos tussen Miloi en Tripoli ongeveer 3-4 jaar geleden. Men was toen inderdaad bezig met werkzaamheden waardoor de hoop steeg dat men de lijn van Korinthe naar Tripoli en Kalamata terug in gebruik zou stellen maar die hoop bleek ijdel.

Foto 1 is tussen Argos en Miloi, 2 is nabij het station van Miloi.

Bedoel je met het renovatiestuk niet Athene-Patras? Het lijkt mij namelijk dat men toch verder werkt om de lijn naar Patras terug open te krijgen. Nu gaat het slechts tot Kiato waar men de bus naar Patras moet nemen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#35
(14 August 2016, 22:19)Rododafni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(14 August 2016, 22:15)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ucsdcom

In deze topic staat ook meer over de toeristische lijn Diakopto - Kalavrita:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&highlight=kalavrita

En hier kun je de OSE folder ervan vinden ;

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





@patrick en @Rododafni: verkocht!

Dank voor de linkjes en de folders. Een even voorzichtig aan het thuisfront bewerken!
Quote
#36
(14 August 2016, 22:55)ucsdcom schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(14 August 2016, 22:19)Rododafni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(14 August 2016, 22:15)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ucsdcom

In deze topic staat ook meer over de toeristische lijn Diakopto - Kalavrita:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&highlight=kalavrita

En hier kun je de OSE folder ervan vinden ;

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





@patrick en @Rododafni: verkocht!

Dank voor de linkjes en de folders. Een even voorzichtig aan het thuisfront bewerken!

Nog meer lekkers. Big Grin  Dit is het toeristisch lijntje op Pelion:

[Afbeelding: 2116xhh.jpg] [Afbeelding: x5avbo.jpg]

[Afbeelding: 2m65wg0.jpg]  [Afbeelding: i24y8h.jpg]

En dit is de folder met meer inlichtingen: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#37
Xanthi/ Dramaspoorlijntje langs de Nestos-vallei.. Super.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#38
Gisteren de verkeerde kiek geplaatst, dat moet natuurlijk deze zijn.
[Afbeelding: n9nif.jpg]
Quote
#39
Heel mooi! Als je zo'n foto ziet lijkt het of de spoorlijn al jaren buiten gebruik is. Gelukkig is dat in werkelijkheid niet het geval. Wat mij wel verbaast is dat men in Griekenland zijn auto zo makkelijk op de rails parkeert met de aanname dat er wel geen trein meer zal gaan. De lijn naar Olympia is weer open en op google earth zie je bij de omloopwissel aan het einde van de lijn gewoon auto's op de wissel staan. Nu zal dat geen probleem zijn in de gewone dienst, omdat dan met treinstellen gereden wordt met een bestuurderscabine aan beide zijden. Als je echter een keer een bijzondere chartertrein organiseert, met locomotief en rijtuigen, dan heb je meteen problemen helaas.

Op youtube vond ik filmpjes van een chartertrein die nog gereden heeft op de zuidelijke Peleponesis smalspoorlijn. Je hoopt toch dat er redenen zijn om de infrastructuur nog in goede conditie te houden. Wat vind de bevolking er van dat de lijnen sluiten? Vaak zie je op de dag van sluiting wel protest, maar als je dan vraagt of ze wel eens reisden met de trein, dan zegt iedereen nee en wijst naar de bus of de auto. Als bevolking en tourist flink reizen op een lijn is nog altijd het enige wat werkt tegen sluiting.

Een fimpje wat mij zorgen gaf over eventuele mogelijkheden voor herstel is het onderstaande filmpje:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mijn Grieks is 0,0 dus ik kan hieruit niet opmaken of de brug na de lijnsluiting hier gesloopt wordt of dat er juist ruimte wordt gemaakt voor een nieuwe brug. Vooral als ik zie dat meteen na het heffen van de brug pneumatische hamers in de betonnen brugsteunen wordt gezet belooft dat weinig goeds. Weet iemand waar dit is?
Quote
#40
(16 August 2016, 13:26)ucsdcom schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een fimpje wat mij zorgen gaf over eventuele mogelijkheden voor herstel is het onderstaande filmpje:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mijn Grieks is 0,0 dus ik kan hieruit niet opmaken of de brug na de lijnsluiting hier gesloopt wordt of dat er juist ruimte wordt gemaakt voor een nieuwe brug. Vooral als ik zie dat meteen na het heffen van de brug pneumatische hamers in de betonnen brugsteunen wordt gezet belooft dat weinig goeds. Weet iemand waar dit is?

Is een spoorbrug die verwijderd wordt bij de werken aan de snelweg (nou ja?) van Korinthe naar Patras. Het is wel de bedoeling de lijn naar Patras terug in gebruik te nemen. Waarschijnlijk met een nieuwe brug hier  Wink
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Thema vd maand sep 2011: Vergane glorie oriste 82 77.697 23 October 2021, 11:46
Laatste bericht: Patrick
  RE: In de spotlights februari/maart 2015: Ikonostasies Ger 19 18.164 19 October 2016, 17:17
Laatste bericht: Patrick
  In de spotlights dec 2015: Bronnen en fonteinen Ger 46 27.202 28 December 2015, 18:00
Laatste bericht: Patrick
Information In de spotlights juli 2015: Griekse olijven en olijfolie oriste 16 15.283 05 December 2015, 13:39
Laatste bericht: Wilma
Information In de spotlights nov 2015: Watersport in Griekenland Ger 9 7.309 22 November 2015, 12:17
Laatste bericht: jjohn
  In de spotlights okt 2015: Kamperen in Griekenland Ger 6 6.466 04 October 2015, 21:48
Laatste bericht: chris
  In de spotlights aug 2015: Bijgeloof in Griekenland Ger 12 13.228 16 August 2015, 17:52
Laatste bericht: Wim M
  In de spotlights juni 2015: Rhodos Ger 19 14.015 18 June 2015, 20:59
Laatste bericht: Corry
  In de spotlights mei 2015: Naxos Ger 42 30.976 17 May 2015, 13:03
Laatste bericht: metaxa
  In de spotlights april 2015: Pasen op z'n Grieks 2015 Ger 21 16.585 20 April 2015, 15:08
Laatste bericht: Mariët

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)