In de spotlights sep 2015: Spoorwegen in Griekenland
#41
Bedankt dat je de locatie voor mij gelocaliseerd hebt! Soms kan dat een speld in een hooiberg zijn.

Is iemand bekend of de overige spoorlijnen die in Grienland nu nog open zijn inclusief zijlijnen open blijven of zijn er nog meer trajecten die met sluiting bedreigd worden?

Het blijft best lastig om informatie over de spoorwegen in Griekenland te vinden en te zien wat de huidige stand van zaken is. Vooral door de taal waar je niets van kan maken, zeker niet in schrift.

Daarom maar eens flink aan het puzzelen geweest om wat meer boven te spitten. Maar even beperkt tot de Peloponesos.

Ik was er niet van bewust dat vanaf Athene een nieuwbouw normaalspoorlijn actief is voor vervoer naar de Peleponesas. Op de sateliet foto's van Google maps zag ik dat de vernieuwing en upgrade van smalspoor naar normaalspoor vanuit Athene tot Kiato gereed is. Je ziet bovenleiding en bij het station een treinstel. Groot station daar gebouwd voor normaalspoor en een spoor die verbind met de oude smalspoorlijn naar Patras. Een stuk terug richting Athene bij station Korinthe ook het spoor wat deze nieuwe lijn verbind naar het zuidelijke smalspoor netwerk. Nu snap ik dat het Peleponesis station in Athene leeg is komen te staan. Mooi gebouw. Is dat al tot beschermd monument verklaard? Op het Flicr account van Jannes Smit heeft hij mooie historische foto's van station en materieel geplaatst. Erg mooi. Ik weet niet of je daar zomaar een link van mag plaatsen aangezien soms voor foto's van professioneel fotografen betaald moet worden.

De normaalspoorlijn gaat verder als zandlichaam waar bouw is voorbereid (maar stilgelegd). richting Patras. Zo te zien zou smalspoor verkeer dus gewoon nog steeds mogelijk moeten zijn. Of ze gaan investeren in een nieuwbouw smalspoorbrug, terwijl men de normaalspoorlijn wilde doortrekken lijkt mij sterk. Ik vrees dat de snelweg daar helaas voorlopig heeft gewonnen. Men spreekt ook over de sterke buslobby die bussen willen verkopen en dus graag treinlijnen dicht zien blijven.

Ik zag ook beelden dat er een lokale trein in de vorm van een lightrail diesel uit 2004 rijdt in en rondom Patras om de suburbs te verbinden met de stad met het commentaar dat de proef uit 2010 een succes is geworden. Ik ga er dus even vanuit dat die nu ook nog zal rijden.

In Kalamata helemaal in het zuiden zag ik nog een complete stoomtrein staan in een park voorbij het station. Zo te zien het laatste stukje van de lijn naar de kleine haven daar. Verder veel grondverzet voor snelweg en een nieuwe rondweg. Er liggen wel viaducten overheen voor het spoor. Je ziet zelfs een lijntje die langs het internationale Peleponesis vliegveld komt. Het is niet te zien of er een halte is/was aangezien het treinverkeer daar stil ligt.

Wat mij op youtube opviel is dat de lijn naar het zuiden vlak voor de sluiting vernieuwd is en dat je daar schijnbaar automatische overwegen langs het tracee ziet (relaiskast naast het spoor ipv. een huisje voor een overwegwachter). De overwegen reageren echter niet op de treinen. Op andere plaatsen luid toeterend over bewaakte overwegen die open blijven staan omdat er geen overwegwachters zijn. Heel bijzonder om te zien. Waar geen overwegen zijn, werd op sommige stukken smalspoor met Alco diesels echt flink doorgereden.

Het lijkt of de Grieken bijzonder weinig liefde hebben voor spoorse zaken en treinen op enkele positieve uitzonderingen na. Er is geen geld om te leven door alle bezuinigingen, tegelijkertijd lijkt de jeugd zakken vol geld te hebben om spuitbussen voor het aanbrengen van grafitty op rollend materieel en spoorgebouwen te kunnen betalen. En dan geven ze juist de nieuwe trein een verfje, terwijl er een heel emplacement vol staat te snakken naar een kleurtje ;)

Tenslotte vond ik nog een EU document waarin in 2009 relatief milde afspraken met Griekenland gemaakt werden, mits men snel ingreep in de torenhoge buitensporige salarissen op het Griekse spoor. Er werd daarin gesteld dat de Griekse spoorwegen de salarisen van nieuw personeen marktconform moesten maken. Dat betekende in de praktijk 50% verlaging van de salarissen tov. wat de politiek door de jaren heen onder druk van de vakbonden was gaan betalen. Voor bestaande medewerkers werd de matsregel zelfs door de EU toegepast: slechts 35% minder salaris voor bestaand personeel.

Als aanvullende maatregen o.a. het afschaffen van de weid verspreide gratis treinkaartjes en afhankelijk van de situatie en prestatie de prijs van de treinkaartjes verhogen naar 75 tot 100% van de buskaartjes prijs. Met 10,- retour vind ik de prijzen van de populaire toeristenlijnen naar Olympia en de berg/tandrad lijn in het noorden van de Peloponesis best nog laag. Voor de lokale bevolking zal dat anders zijn. In ruil hiervoor werden steunpakketten gegeven om alle afschrijvingen te kunnen financieren.

Wrang te zien dat als er volgens een mild scenario gehoor was gegeven aan de spooradviezen van de EU, dan waren de spoorwegen binnen enkele jaren vermoedelijk weer bijna of geheel winstgevend geweest. Met vers vernieuwde infrastructuur op de Peloponesis was het gedeeltelijk opnieuw opstarten van de dienst op het smalspoornet dan eerder werkelijkheid geworden.

Helaas dus nog niet aan de orde.
Quote
#42
(18 August 2016, 23:08)ucsdcom schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Voor bestaande medewerkers werd de matsregel zelfs door de EU toegepast: slechts 35% minder salaris voor bestaand personeel.
Slechts 35 % minder salaris...................Ik begrijp dat 1/3 van je inkomen minder verdienen voor jou geen probleem op zal leveren. Mijn zwager, treinmachinist in Griekenland, denk daar iets genuanceerder over na deze maatregel enige jaren geleden.
Quote
#43
De voornaamste nog actieve spoorlijn is Athene - Thessaloniki. Op deze lijn zijn er nog volgende vertakkingen:

Als je van Athene vertrekt kan je in SKA (ook gekend als Acharnes Railway Center) overstappen op de lijn naar KIATO. Deze lijn wordt de 'Suburban' (of Prostiakos) genoemd en start aan de luchthaven. De bedoeling is eigenlijk om in de toekomst deze lijn tot Patras te laten lopen. Dit zijn de treinen op deze lijn.
[Afbeelding: 6rolea.jpg]

Verder naar het noorden dan is er vanaf Inoi de lijn naar Chalkis (Evia). Evia is eigenlijk een eiland maar wordt verbonden met het vasteland door een brug over de Straat van Euripus.

Nog verder richting Thessaloniki is in Paleofarsalos de aftakking naar Kalambaka (Meteora). Palaeofarsalos is eigenlijk een redelijk groot station dat ook gebruikt wordt als goederen- / rangeerstation. Het ligt ook 'in the middle of nowhere' in een enorme vlakte.
[Afbeelding: 15hj5fk.jpg]

Station van Kalambaka
[Afbeelding: 2hohj74.jpg]

Iets verder op de lijn ligt dan Larissa van waaruit een vertakking naar Volos gaat

Station van Volos, de trein tussen Larissa en Volos en de bestuurderscabine van deze trein

[Afbeelding: 2w38f9w.jpg] [Afbeelding: 2eyhrms.jpg] [Afbeelding: 2mdfqcw.jpg]  

Vanaf Thessaloniki kan men 3 richtingen uit:

Westwaarts tot Edessa, Richting Oosten en Turkse grens naar Alexandroupolis en verder naar het Noorden naar de beruchte overgang aan de grens met het FYROM in Idomeni (zie de vluchtelingencrisis).

Daarnaast zijn er nog de toeristische lijnen: in Pelion, van Diakofto naar Kalavrita en dan voor de cruisepassagiers de lijn van Katakolon naar Olympia.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#44
(18 August 2016, 23:30)Rododafni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(18 August 2016, 23:08)ucsdcom schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Voor bestaande medewerkers werd de matsregel zelfs door de EU toegepast: slechts 35% minder salaris voor bestaand personeel.
Slechts 35 % minder salaris...................Ik begrijp dat 1/3 van je inkomen minder verdienen voor jou geen probleem op zal leveren. Mijn zwager, treinmachinist in Griekenland, denk daar iets genuanceerder over na deze maatregel enige jaren geleden.

Ik begrijp dat dit echt niet is wat je wilt en dat het voor je zwager sowieso nogal een aderlating geweest zal zijn. 35% van een bestaand salaris verliezen is een bom duiten, zeker in Griekenland. Ik ben bang dat je zwager vast ook niet een van de topverdienende machinisten is en dan komt de klap harder aan. 

Toch wil ik eigenlijk wel wat meer weten van de situatie van je zwager voor ik me bij je aansluit. Is het echt moord en brand of ligt het genuanceerder? 
In Nederland kan een machinist ongeveer 1200,- tot 1400 per maand overhouden mits hij of zij aan allerlei extra eisen voldoet: al een jaar of 10 in dienst is, volledige bevoegdheid heeft, overuren draait, nachtdiensten draait en af en toe extra diensten erbij pakt. Een machinist verdient in Nederland grofweg een maximaal inkomen onder de 30.000 euro per jaar.

Het zou wel interessant zijn om een keer van je te horen wat je Griekse zwager verdiende voor de bezuiniging en wat hij nu verdient na de ingrepen. Het bedrag wat er nu af is zorgde ervoor dat hij zijn baan kon houden. Toch blijft het wrang natuurlijk. Iedereen stelt zich in op bepaalde inkomsten, waar dan bepaalde uitgaven die je je permiteert tegenoverstaan. Dat is best schakelen! Los van dat inkomen maakt het natuurlijk ook nog wel uit welke arbeidsvoorwaarden er hiernaast nog zijn. Hoeveel "werkbare dagen" hebben ze in Griekenland, hoe is de ontslagbescherming, hoe klim je in salaris door meer ervaring op te doen of meer dienstjaren te ontvangen, wat regelen de spoorwegen voor de pensioenen, mag je vrij als een naaste ziek is of begraven moet worden etc, allemaal zaken waarop in Nederland door flink wat medewerkers is ingeleverd. In Nederland pushen de vakbonden altijd flink op meer salaris. Als ik echter zie hoeveel andere arbeids voorwaarden daarbij gesneuveld zijn voor mij als voetvolk, dan had ik misschien wel liever die 2% salarisverhoging niet gehad.

Als je misschien wat achtergronden en Griekse salaris getallen zou weten, dan helpt dat voor ons begrip natuurlijk. Als in Griekenland iemand als machinist door regelingen, voordeeltjes, voorrangsposities en belastingvrijstellingen 85.000,- euro binnenharkt dan is een 35%  korting terwijl 50% korting reeel is feitelijk geen reden tot klagen moeten zijn. Er is dan jaren misbruik gemaakt en geprofiteerd van een ziek systeem. Iedereen had kunnen snappen dat dat een keer mis zou gaan. Ondanks dat het voor een individu die zich rijk gerekend heeft altijd wrang blijft te moeten minderen.

Verdiende hij maar 25% van het Nederlandse prijspeil, ja dan is 35% minderen zelfs bij het Griekse prijspeil een haast onmogelijk te overbruggen stap.

Ter vergelijking: iemand die in Nederland werkeloos wordt krijgt een aantal maanden een uitkering. Vanaf dag 1 is dat je oude salaris met daarop een korting van 30%. Iedereen die in Nederland de laatste jaren ongewild werkeloos werd, dus ook na een vaste baan heeft die 30% inkomenskorting gekregen. En na een paar maanden zak je naar bijstandsniveau mits er in je gezin helemaal geen inkomen verdiend kan worden. Anders betaalt ook de bijstand niets. In Griekenland werd je in plaats van werkeloos te worden 35% gekort op je salaris of werd je overgeplaatst naar een andere overheidsdienst. Daarbij was dit niet voor slechts een paar maanden met daarna terugval naar bijstand, maar gewoon blijvend vast werk tegen inlevering van salaris.
Quote
#45
(19 August 2016, 00:01)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De voornaamste nog actieve spoorlijn is Athene - Thessaloniki. Op deze lijn zijn er nog volgende vertakkingen:

Als je van Athene vertrekt kan je in SKA (ook gekend als Acharnes Railway Center) overstappen op de lijn naar KIATO. Deze lijn wordt de 'Suburban' (of Prostiakos) genoemd en start aan de luchthaven. De bedoeling is eigenlijk om in de toekomst deze lijn tot Patras te laten lopen. Dit zijn de treinen op deze lijn.

plaatje

Verder naar het noorden dan is er vanaf Inoi de lijn naar Chalkis (Evia). Evia is eigenlijk een eiland maar wordt verbonden met het vasteland door een brug over de Straat van Euripus.

Nog verder richting Thessaloniki is in Paleofarsalos de aftakking naar Kalambaka (Meteora). Palaeofarsalos is eigenlijk een redelijk groot station dat ook gebruikt wordt als goederen- / rangeerstation. Het ligt ook 'in the middle of nowhere' in een enorme vlakte.

foto

Station van 

foto

Iets verder op de lijn ligt dan Larissa van waaruit een vertakking naar Volos gaat

Station van Volos, de trein tussen Larissa en Volos en de bestuurderscabine van deze trein
  
3 foto's  

Vanaf Thessaloniki kan men 3 richtingen uit:

Westwaarts tot Edessa, Richting Oosten en Turkse grens naar Alexandroupolis en verder naar het Noorden naar de beruchte overgang aan de grens met het FYROM in Idomeni (zie de vluchtelingencrisis).

Daarnaast zijn er nog de toeristische lijnen: in Pelion, van Diakofto naar Kalavrita en dan voor de cruisepassagiers de lijn van Katakolon naar Olympia.

Kwijl kwijl!

Fijne informatie en mooie plaatjes.

Weet je toevallig of er nu nog lijnen risico hebben op sluiting. Als we naar Griekenland gaan dan moet ik bepalen of ik naar de Peloponese wil waar het al stil ligt of naar een lijn die nu in iedergeval nog te berijden en vast te leggen is, maar over een paar jaar ook verleden tijd kan zijn. Weet je daar misschien iets meer van?

En weet je of de suburb lijn in en rond Patras nog steeds rijdt na de sucesvolle proef?
Quote
#46
(19 August 2016, 13:22)ucsdcom schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kwijl kwijl!

Fijne informatie en mooie plaatjes.

Weet je toevallig of er nu nog lijnen risico hebben op sluiting. Als we naar Griekenland gaan dan moet ik bepalen of ik naar de Peloponese wil waar het al stil ligt of naar een lijn die nu in iedergeval nog te berijden en vast te leggen is, maar over een paar jaar ook verleden tijd kan zijn. Weet je daar misschien iets meer van?

En weet je of de suburb lijn in en rond Patras nog steeds rijdt na de sucesvolle proef?

Het lijkt er vooralsnog niet op dat nog lijnen zullen verdwijnen in de eerstkomende tijd. Hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor plannen Trenitalia heeft.

Wat betreft Patras is hier meer info te vinden:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  Het (voorlopige?) eindpunt van deze lijn, Psathopyrgos, ligt ongeveer 20 km van Patras, aan de Golf van Korinthe. Een mogelijkheid is dus wel dat dit in de toekomst zal uitgebreid worden tot Kiato waar aangesloten kan worden op de lijn naar de luchthaven en Athene. Iets wat waarschijnlijk zou verwelkomd worden door toeristen die aankomen in Patras vanuit Italië of omgekeerd. In het verleden was Athene-Patras best een drukke lijn.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#47
Super fijne info allemaal!

Nog 1 vraag: ik heb al even gezocht in andere bijdragen of er nog tips en truuks te vinden zijn over autohuur bijvoorbeeld vanuit Athene (airport). Ik ben blijkbaar nog niet handig genoeg met zoeken op het forum, en kon daar helaas niets over vinden.

Wat ik vond ging over de echte vakantie eilanden Wat ik zelf al ondervond dat je zelfs bij de grotere verhuurders betere prijzen krijgt als je boekt via hun Griekse website ipv. je via de Nederlandse website laat doorlinken. Hebben jullie nog tips voor autohuur bij Athene (Airport) of in Griekenland in het algemeen? Een link naar het passende topic voor deze vraag zou ook al super zijn.

Ik wil graag een goede kwaliteit auto huren, dus hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang.Ook ben ik nogal lang, dus in veel klasse A (budget, mini klasse etc.) en soms klasse B (compact) huurauto's pas ik niet of slecht door mijn lange bovenbenen. Dus kom meestal uit op C niveau Zelf heb ik
Quote
#48
In de Peloponessos, omgeving Kalamata helaas geen treinverkeer meer. In Kalamata wel een heel leuk openlucht spoorwegmuseum. Gratis toegang en veel ouwe treinen te zien.

[Afbeelding: n9kqu.jpg]
[Afbeelding: 2hsad21.jpg]
[Afbeelding: 2vam7pt.jpg]
[Afbeelding: rka7op.jpg]
[Afbeelding: 25kluf4.jpg]
[Afbeelding: k4f9ug.jpg]
[Afbeelding: 6srkgy.jpg][Afbeelding: 2lcmrlz.jpg][Afbeelding: 2crvjwx.jpg]
Quote
#49
Kijk dat verklaart wat ik in een van mijn vorige posts dacht te zien op Google maps:

"In Kalamata helemaal in het zuiden zag ik nog een complete stoomtrein staan in een park voorbij het station. Zo te zien het laatste stukje van de lijn naar de kleine haven daar. Verder veel grondverzet voor snelweg en een nieuwe rondweg. Er liggen wel viaducten overheen voor het spoor. Je ziet zelfs een lijntje die langs het internationale Peleponesis vliegveld komt. Het is niet te zien of er een halte is/was aangezien het treinverkeer daar stil ligt."

Weet je toevallig of het spoorwegmuseumpje in Kalamata een naam heeft? Dan voeg ik hem toe aan Google maps.

Wat ik ook vond is dat er tot nu toe jaarlijks op verzoek een paar dagen treinen rijden op de "Messini lijn" richting Kalamata voor het "Messini Festival" wat eind september wordt gehouden. Kennen jullie dat festival? Hier vond ik een youtube filmpje met een cabride een ander jaar. De overwegen waren al buiten werking. De baan is weer vrijgemaaid en er is een treinstel. Let ook op de drukte op Kalamata station.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Wat ik via Google translate uit het Griekse stuk kon begrijpen was het ook voor dit jaar weer aangevraagd om treinen te laten rijden tijdens het festival, maar wist men niet of het dit jaar wel zou lukken door de overname perikelen van de OSE door Trenitalia.

We wilden sowieso kijken of we eind september naar Griekenland kunnen. Zou de trein dan toch het geluk hebben dat hij weer een paar dagen rijdt voor het festival, dan zou het wel mazzel zijn om deze daar toch nog een keer rijdend te zien.
Quote
#50
(30 August 2016, 16:57)ucsdcom schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nog 1 vraag: ik heb al even gezocht in andere bijdragen of er nog tips en truuks te vinden zijn over autohuur bijvoorbeeld vanuit Athene (airport). Ik ben blijkbaar nog niet handig genoeg met zoeken op het forum, en kon daar helaas niets over vinden.

Wat ik vond ging over de echte vakantie eilanden Wat ik zelf al ondervond dat je zelfs bij de grotere verhuurders betere prijzen krijgt als je boekt via hun Griekse website ipv. je via de Nederlandse website laat doorlinken. Hebben jullie nog tips voor autohuur bij Athene (Airport) of in Griekenland in het algemeen? Een link naar het passende topic voor deze vraag zou ook al super zijn.

Ik wil graag een goede kwaliteit auto huren, dus hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang.Ook ben ik nogal lang, dus in veel klasse A (budget, mini klasse etc.) en soms klasse B (compact) huurauto's pas ik niet of slecht door mijn lange bovenbenen. Dus kom meestal uit op C niveau Zelf heb ik

In de bovenste keuzelijst "zoeken" aanklikken en dan autoverhuur aanklikken. Krijg je een lijst van topics in dit forum waar over autoverhuur geschreven is.

Goede (naar mijn mening) verhuurfirma's om een wagen te huren vanaf de Atheense luchthaven die ik al gebruikt heb zijn:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Wel iedere maal de 'algemene voorwaarden' of "Terms and conditions" even doornemen want soms zitten er verschillen in wat inbegrepen is in de getoonde prijs. Bijvoorbeeld wat verzekerd is en wat niet.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#51
Goede links! Die vind je anders niet zomaar. De laatste 2 lijken op een constructie zoals bij "Car del Mar", "sunnycars", "AutoEurope" etc, bemiddelingskantoortjes die zelf niets verhuren en via het web je autohuur onder brengen bij een verhuurorganisatie, zonder dat je vooraf weet met welke verhuurder je uiteindelijk te maken krijgt. Het kan een grote naam zijn met flinke korting, maar ook een kleine onbekende lokale verhuurder.

Wat het ook voordelig maakt is het verzekeringspakket. Zij vergoeden in plaats van super cdw bij te moeten kopen achteraf je eigen risico bij schade etc via een eigen verzekering. Dat kan honderden euro's schelen ten opzichte van de CDW en super CDW tarieven van de verhuurders. Mocht je schade hebben, dan heb je wel meer werk en risico dat er iets mis gaat: Die kosten zal je wel vooraf zelf moeten betalen/voorschieten aan de verhuurder. Over of je dan ook echt vergoeding krijgt lees je op internet zowel goede verhalen als horror stories.

Inmiddels heb ik een American Express creditcard die iedere autohuur die je er mee boekt totaal verzekerd en terugbetaling van eigen risico en schades dekt. Nu ik dit zo doe merk ik dat de afkoop van het eigenrisico in veel gevallen bijna evenveel kost als de kale huurprijs.

Met die bemiddelingsbureaus hebben we zelf wel goede ervaringen. Het bekende kantoor waar wij vaker huurde bleek echter opeens failiet en wie toen een boeking had zat zonder auto. Sindsdien wat voorzichtiger. Ook gelukkig nooit schade bij een huur via een boekingskantoor gehad. Als er iets mis is of mis gaat, dan kan het bij een boekingskantoor moeilijk zijn om een oplossing te krijgen bij dit soort kantoren. De bovenste 2 links klinken wat vertrouwenwekkerder voor mij.
Quote
#52
Geen idee of het spoorwegmuseum in Kalamata een naam heeft. Heb zelf ook nog gezocht maar niet gevonden.
Quote
#53
Het noemt Kalamata Municipal Railway Park.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Hier staan ook nog enkele leuke foto's:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En dit zijn 2 filmpjes:



Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#54
Mooi hoor!

Ik heb het intussen ook aangemeld voor opname in Google maps

De trein die vanwege het "Messini festival" is aangevraagd en net als andere jaren tijdens het festival zou rijden lijkt dit jaar helaas niet van de grond te komen door de overname perikelen. Dat zou wel jammer zijn.
Quote
#55
Bijgaand een update: dankzij jullie informatie en het warme welkom hier zijn mijn vriendin en ik helemaal overtuigd geraakt dat een reis naar Griekenland absoluut de moeite is. Kortom: de reis geboekt. En ials jullie dit lezen, dan zijn we ook onderweg.

Als er nuttige zaken te melden zijn, dan horen jullie dat natuurlijk.
Quote
#56
(23 September 2016, 22:56)ucsdcom schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bijgaand een update: dankzij jullie informatie en het warme welkom hier zijn mijn vriendin en ik helemaal overtuigd geraakt dat een reis naar Griekenland absoluut de moeite is. Kortom: de reis geboekt. En ials jullie dit lezen, dan zijn we ook onderweg.

Als er nuttige zaken te melden zijn, dan horen jullie dat natuurlijk.

En mogen we ook weten waar precies jullie naar toe gaan ? Wink
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#57
Ter info:

De lijn tussen Drama en Xhanti wordt vanaf morgen (25 september) afgesloten voor 6 tot 9 maanden wegens onderhoudswerkzaamheden en aanpassingen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#58
(23 September 2016, 23:01)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(23 September 2016, 22:56)ucsdcom schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bijgaand een update: dankzij jullie informatie en het warme welkom hier zijn mijn vriendin en ik helemaal overtuigd geraakt dat een reis naar Griekenland absoluut de moeite is. Kortom: de reis geboekt. En ials jullie dit lezen, dan zijn we ook onderweg.

Als er nuttige zaken te melden zijn, dan horen jullie dat natuurlijk.

En mogen we ook weten waar precies jullie naar toe gaan ? Wink

Inmiddels zijn we onderweg. We maken een rondreis over het vaste land van Griekenland en dan met name het midden. Op het programma staan Delphi, de oude treinpas Thitorea-Lianokladi die het komende jaar gesloten wordt als de nieuwe hogesnelheidslijn en tunnel af is, en dan meteen ook even de Gorgopotamusbrug ook meenemen. Daarna Volos en de Pelion, Kalambaka/Meteora, de Vikoskloof en dan terug naar Athene.

De pakketreizen jagen je door het land heen, zonde van zo'n mooi land, dus geen pakketreis voor ons. We overnachten in appartementen of eenvoudige hotels, waar mogelijk buiten de drukte van de stad. We regelen ze telkens een paar dagen vooruit, zodat we flexibel zijn afhankelijk van wat lukt in ons programma en het weer.

De WiFi is over het algemeen buiten de lobby's matig met vandaag een positieve uitzondering. 2G en 3G internet werkt op mijn Nederlandse mobiel beperkt tot niet in de avond wordt je eraf gegooid. Dus onze ervaringen zal ik vermoedelijk pas na terugkeer kunnen delen.

De eerste ervaringen zijn dat de grieken je even warm welkom heten in het land, als dat jullie deden op dit forum. Dus dat is alvast een zeer goede start.

En voor wat betreft Xanthi-Drama: je bent vlot en zeeg goed opbde hoogte dat je dit nu al weet te melden hier!

ik ben er echt bang voor dat deze lijn lang of voorgoed stil zal komen te liggen. Er wordt hier in de media gezegd dat het te maken heeft met aanpassingen voor de veiligheid. De staat van die oude lijn is volgens zeggen even matig als de oude treinpas die ik hierboven noemde.  Voor deze reis heb ik het een beetje in de gaten gehouden, de afgelopen weken lag daar treinverkeer stil door wateroverlast/aardverschuivingen en een ontsporing op de Gorgopotamus brug. Dat spoor hoeft nog maar enkele maanden mee, maar toch rijden ze na iedere onderbreking weer door met soms een kleine aanpassing in de lokale trajectsnelheid. 

Nu een totale stillegging geeft of aan dat de staat van onderhoud zeer slecht was en nu onacceptabele grenzen heeft bereikt, of dater om andere redenen even geen rendabel verkeer mogelijk is. Bij weinig reizigers is de bus een vervelende concurrent. Zeker nu de wegen telkens verbeteren. 
Een ander iets kan zijn dat er te weinig diesel materieel beschikbaar is wat voldoende onderhoud heeft. Binnen 6 tot 9 maanden wordt de lijn Athene - Thessaloniki door electrische tractie of electrische treinstellen bereden. De huidige Ad-Tranz diesellocomotieven van deze lijn zouden dan vrij komen voor de Xanthi - Drama lijn. Ik heb geen idee welke diesels de Xanti - Drama spoorlijn nu bereden en wat de staat van onderhoud daarvan is. Ik ben er intussen wel achter dat Griekenland vol staat met trein kerkhoven. Eigenlijk overal waar een spoortje over is staan oude wagons en geplukte diesel + soms stoomlocomotieven na een tweede of derde leven weg te roesten.

Dat Xanthi - Drama nu plotseling gesloten wordt met de mededeling dat het gepland onderhoud is, komt volgens mij voor de meesten als een verrassing. Bijna alle lijnen boven Tessaloniki zijn nu dus tot nader order dicht.

We zullen zien. Ik hoop echt dat de lijn weer in bedrijf komt. Na de plaatjes hier stond hij op mijn lijstje voor een volgende keer Griekenland.

Alvast even een plaatje van de "Railjunkyard" in het Griekse Tithorea van gisteren.

[Afbeelding: 29lzdjb.jpg]
Quote
#59
Dan hebben wij een van de laatste treinen zien rijden op 14 september vanuit een kano op de Nestos.
Prachtige tocht en zeker aan te raden.
Quote
#60
Even een update:  We hebben een prachtige reis gehad door het vaste land van Griekenland. Ze hebben ons goed weten warm te maken voor land, cultuur en de bevolking. Het was een hele bijzondere ervaring, echt super goed!

We vlogen op Athene met Transavia vanaf Eindhoven. Dat ging vlot en goed en was betaalbaar. Andere opties voor de vlucht die we hebben overwogen is vliegen naar Kalamata op de Peloponesos of naar Tessaloniki. Transavia heeft de KLM route naar Tessaloniki overgenomen en met KLM heen en Transavia terug leverde een zeer ongunstig tarief op..

Vanaf Athene per huurauto. Uiteindelijk bij Budget de beste verhuurdeal gekregen met bij afhalen een upgrade naar een mooie BMW. Wel wat moeten aandringen om alle schade voor vertrek goed aangetekend te krijgen. Dat heeft ons bij het terugbrengen behoed voor flinke kosten voor een bestaande schade. De schade die men niet eerst niet nodig vond om aan te tekenen was bij het inleveren meteen de kras waar het personeel op af vloog.

Dat inleveren verliep trouwens soepel en zonder extra kostenposten. Wel even je bonnetjewat je op de verhuur parkeerplaats krijgt bij het inleveren meenemen naar de verhuurbalie binnen om een eindnota op te laten stellen. Dan ben je voor alles gedekt als er toch opeens nog extra geld van de creditcard afgeboekt zou worden.

Dan de reis: eerst naar Delphi. Geslapen in het dorpje Chrisso vlakbij wat een warm welkom was en een goede start. Het is de moeite vroeg naar de opgravingen te gaan. Prachtig als je er voor de bussen uit Athene etc. bent en er bijna alleen rond loopt. Daarna wordt het opeens druk! Ook het museum is de moeite. Let wel op dat de openingstijden van opgraving en museum iets later geworden zijn dan je in boekjes zal vinden.

Daarna naar Gorgopotamus gegaan om de oude brug van de WOII sabotage te zien nu de treinen er nog over rijden.

Een youtube filmpje van de trein vind je hier:  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Hij isonderdeel van de lijn die in de loop van 2017 gesloten wordt als de nieuwe hogesnelheidslijn Athene - Tessaloniki af is. De nieuwelijn is grotendeels gereed. Op demeeste plaatsen ligt de rails en werd er gewerkt aan het neerzetten van bovenleiding. Denieuwelijn gaat met een aantal viaducten en tunnels om de bergen heen en onder de oude treinpas door.

Het is gelukt nog goede plaatsen te krijgen van Lianokladi naar Tithorea en terug, om de treinpas nog in volle glorie mee te maken.

Vervolgens naar Volos. De spoorlijn Volos Parsifalos is een smalspoorlijn met meter spoor die gesloten is. De lijn Volos naar Lamia ligt in een driehoek met de meter spoorlijn en de lijn AtheneThessaloniki. Volos naar Lamia is eerder al omgebouwd naar normaal spoor en is vol in bedrijf. De lijn gast dicht voor electrificatie. Dus daarom de huidige MAN 2000 DMU diesel treinstel vastgelegd op beeld:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Jullie hadden mij ook de Pelion aanbevolen. Ik ben daar wel gaan kijken. Erg mooie lijn door een mooi gebied! Inderdaad een aanrader. Het reserveringsnummer werd nooit beantwoord helaas. Helaas had ik de pech dat de treinen in het najaar vaak door groepen vol zijn geboekt. Helaas kon ik dus niet mee omdat alles uitverkocht was. Tip voor wie die kans niet wil lopen: volgens mij kan je vanaf ieder bemand OSE station reserveren en kaartjes voor de Pellion/Pillion trein kopen.

Vanaf daar naar Kalambaka gereden om de Meteora kloosters te bezoeken. Adembenemend!

Dan de nieuwe tolweg met de vele tunnels genomen van oost naar west. Het is net of je door Zwitserland of Oostenrijk gaat. Wat een fantastische weg! klus moet die weg geweest zijn! Volgens de lokale bevolking meer dan 60 tunnels. En ik geloof dat dat klopt. En ik durf ook wel te zeggen: de Gotthard tunnel was er niets bij! (Bewijs zien:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en dat was niet de langste). Opvallend: niet alle tolpleinen zijn al open. Je rijdt er dan gratis doorheen. Verder waren wij bijna de enigen die er gebruik van maakten. Vooral na Llojanniha reed er bijna niemand meer..

Een paar dagen in de bergen doorgebracht bij Momodendri en Vokos en de Vikos kloof bezocht.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Toen werd de tijd krapper. Veel standaard rondreizen gaan vanuit Thessaloniki en gaan vanaf de Vikos kloof naar boven om Edessa aan te doen of om al terug te keren naar Thessaloniki. Wij hadden de vrijheid om aan de westkust af te zakken naar Patras. Heel mooi die route!  En nog een paar bruisende haast Arabisch aandoende stadskernen waar je via de oude weg doorheen reist.

Kust, drukte en ook veel rust. Zee, kastelen, bergen, kleine dorpjes, meren etc. En ook de wetlands waren de moeite van het omrijden waard!
NB. Ook daar wordt gebouwd aan de wegen. De nieuwe snelweg naar Patras is ook grotendeels af lijkt het, maar nog niet open. Het leek erop of de opening van het belangrijkste deel niet lang meer op zich zal laten wachten.

Nog het stuk van de oude gesloten spoorlijn gevolgd tussen Agri, de zoutvelden en de vermoedelijke voormalige spoorhaven tegenover Patras. Helaas heb ik tot op heden nergens iets kunnen vinden over deze lijn. Zelfs op een oude spoorkaart in het spoorwegmuseum is hij niet vermeld. Ik heb niet kunnen vinden of de lijn nog verder ging dan Agri. Daar bij de stad verdwijnt hij in de bebouwing van de stad. Ook heb ik niet met zekerheid kunnen vinden of deze lijn voor de sluiting eindigde in een spoorhaven, waar de wagons op een ferry werden geladen en waar ze dan bij Patras weer aan land kwamen. Wel ergens een plaatje gezien van een spoorferry. Wie wat weet mag het posten.

Wisten jullie dat er voor het halve bedrag tov. de tolbrug naar Patras nog steeds met de veerboot naar de overkant kan varen? Tijdig afslaan naar de lokale wegen en op de rotonde vlakbij de brug rechtuit de haven in. Wij kregen de tip van een andere vakantieganger die graag de brug vanaf het water wilde bekijken. Dat was een goede! Fijn vaartochtje tussen de Griekse locals die ook nog steeds de pont pakken voor 6,- euro. En mooi uitzicht op de brug. 

Vanaf daar de Patras suburban railway bekeken. Dit deel van het Peloponese meter spoor smalspoor netwerk is 1 van de 2 stukken die nog open is door lokale inspanningen. En deze trein wordt echt druk gebruikt! Goed nieuws vond ik dat verlenging van deze lijn nu wordt voorbereid. Er wordt langs het nu nog gesloten uitbreidings stuk al beton gestort voor nieuwe lightrail perrons en de lampen in de overweg bewakings seinen waren nieuw.

Na een nachtje slapen aan de kust nog even langsgereden bij de industrie ruines aan de kust, waar het gesloten meterspoor min of meer over de boulevard gaat. Als je de oude fabrieksgebouwen daar langs het spoor ziet lijkt het wel of er een bommenregen op is gevallen. Is dat echt verval of zit daar een verhaal aan vast? Ik blijf erg nieuwsgierig.

Tenslotte nog bij Diakopto de tandradbaan zien binnen komen en vetrekken.

Nu te weinig tijd en veel te ontdekken. Volgende keer dus een vakantie op de Peloponese was onze conclusie.

Top land, lieve bevolking die onevenredig hard geraakt wordt door politieke beslissingen en jaren lange corruptie. En dan toch vriendelijk tegen ons blijven, niets was ze teveel. Echt bijzonder goede mensen!

Iedereen hier bedankt voor jullie info en plaatjes. Hopelijk hebben anderen die een reis overwegen iets aan deze terugkoppeling.
Quote
#61
Even een update:  We hebben een prachtige reis gehad door het vaste land van Griekenland. Ze hebben ons goed weten warm te maken voor land, cultuur en de bevolking. Het was een hele bijzondere ervaring, echt super goed!

We vlogen op Athene met Transavia vanaf Eindhoven. Dat ging vlot en goed en was betaalbaar. Andere opties voor de vlucht die we hebben overwogen is vliegen naar Kalamata op de Peloponesos of naar Tessaloniki. Transavia heeft de KLM route naar Tessaloniki overgenomen en met KLM heen en Transavia terug leverde een zeer ongunstig tarief op..

Vanaf Athene per huurauto. Uiteindelijk bij Budget de beste verhuurdeal gekregen met bij afhalen een upgrade naar een mooie BMW. Wel wat moeten aandringen om alle schade voor vertrek goed aangetekend te krijgen. Dat heeft ons bij het terugbrengen behoed voor flinke kosten voor een bestaande schade. De schade die men niet eerst niet nodig vond om aan te tekenen was bij het inleveren meteen de kras waar het personeel op af vloog.

Dat inleveren verliep trouwens soepel en zonder extra kostenposten. Wel even je bonnetjewat je op de verhuur parkeerplaats krijgt bij het inleveren meenemen naar de verhuurbalie binnen om een eindnota op te laten stellen. Dan ben je voor alles gedekt als er toch opeens nog extra geld van de creditcard afgeboekt zou worden.

Dan de reis: eerst naar Delphi. Geslapen in het dorpje Chrisso vlakbij wat een warm welkom was en een goede start. Het is de moeite vroeg naar de opgravingen te gaan. Prachtig als je er voor de bussen uit Athene etc. bent en er bijna alleen rond loopt. Daarna wordt het opeens druk! Ook het museum is de moeite. Let wel op dat de openingstijden van opgraving en museum iets later geworden zijn dan je in boekjes zal vinden.

Daarna naar Gorgopotamus gegaan om de oude brug van de WOII sabotage te zien nu de treinen er nog over rijden.

Een youtube filmpje van de trein vind je hier:  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Hij isonderdeel van de lijn die in de loop van 2017 gesloten wordt als de nieuwe hogesnelheidslijn Athene - Tessaloniki af is. De nieuwelijn is grotendeels gereed. Op demeeste plaatsen ligt de rails en werd er gewerkt aan het neerzetten van bovenleiding. Denieuwelijn gaat met een aantal viaducten en tunnels om de bergen heen en onder de oude treinpas door.

Het is gelukt nog goede plaatsen te krijgen van Lianokladi naar Tithorea en terug, om de treinpas nog in volle glorie mee te maken.

Vervolgens naar Volos. De spoorlijn Volos Parsifalos is een smalspoorlijn met meter spoor die gesloten is. De lijn Volos naar Lamia ligt in een driehoek met de meter spoorlijn en de lijn AtheneThessaloniki. Volos naar Lamia is eerder al omgebouwd naar normaal spoor en is vol in bedrijf. De lijn gast dicht voor electrificatie. Dus daarom de huidige MAN 2000 DMU diesel treinstel vastgelegd op beeld:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Jullie hadden mij ook de Pelion aanbevolen. Ik ben daar wel gaan kijken. Erg mooie lijn door een mooi gebied! Inderdaad een aanrader. Het reserveringsnummer werd nooit beantwoord helaas. Helaas had ik de pech dat de treinen in het najaar vaak door groepen vol zijn geboekt. Helaas kon ik dus niet mee omdat alles uitverkocht was. Tip voor wie die kans niet wil lopen: volgens mij kan je vanaf ieder bemand OSE station reserveren en kaartjes voor de Pellion/Pillion trein kopen.

Vanaf daar naar Kalambaka gereden om de Meteora kloosters te bezoeken. Adembenemend!

Dan de nieuwe tolweg met de vele tunnels genomen van oost naar west. Het is net of je door Zwitserland of Oostenrijk gaat. Wat een fantastische weg! klus moet die weg geweest zijn! Volgens de lokale bevolking meer dan 60 tunnels. En ik geloof dat dat klopt. En ik durf ook wel te zeggen: de Gotthard tunnel was er niets bij! (Bewijs zien:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en dat was niet de langste). Opvallend: niet alle tolpleinen zijn al open. Je rijdt er dan gratis doorheen. Verder waren wij bijna de enigen die er gebruik van maakten. Vooral na Llojanniha reed er bijna niemand meer..

Een paar dagen in de bergen doorgebracht bij Momodendri en Vokos en de Vikos kloof bezocht.



Toen werd de tijd krapper. Veel standaard rondreizen gaan vanuit Thessaloniki en gaan vanaf de Vikos kloof naar boven om Edessa aan te doen of om al terug te keren naar Thessaloniki. Wij hadden de vrijheid om aan de westkust af te zakken naar Patras. Heel mooi die route!  En nog een paar bruisende haast Arabisch aandoende stadskernen waar je via de oude weg doorheen reist.

Kust, drukte en ook veel rust. Zee, kastelen, bergen, kleine dorpjes, meren etc. En ook de wetlands waren de moeite van het omrijden waard!
NB. Ook daar wordt gebouwd aan de wegen. De nieuwe snelweg naar Patras is ook grotendeels af lijkt het, maar nog niet open. Het leek erop of de opening van het belangrijkste deel niet lang meer op zich zal laten wachten.

Nog het stuk van de oude gesloten spoorlijn gevolgd tussen Agri, de zoutvelden en de vermoedelijke voormalige spoorhaven tegenover Patras. Helaas heb ik tot op heden nergens iets kunnen vinden over deze lijn. Zelfs op een oude spoorkaart in het spoorwegmuseum is hij niet vermeld. Ik heb niet kunnen vinden of de lijn nog verder ging dan Agri. Daar bij de stad verdwijnt hij in de bebouwing van de stad. Ook heb ik niet met zekerheid kunnen vinden of deze lijn voor de sluiting eindigde in een spoorhaven, waar de wagons op een ferry werden geladen en waar ze dan bij Patras weer aan land kwamen. Wel ergens een plaatje gezien van een spoorferry. Wie wat weet mag het posten.

Wisten jullie dat er voor het halve bedrag tov. de tolbrug naar Patras nog steeds met de veerboot naar de overkant kan varen? Tijdig afslaan naar de lokale wegen en op de rotonde vlakbij de brug rechtuit de haven in. Wij kregen de tip van een andere vakantieganger die graag de brug vanaf het water wilde bekijken. Dat was een goede! Fijn vaartochtje tussen de Griekse locals die ook nog steeds de pont pakken voor 6,- euro. En mooi uitzicht op de brug. 

Vanaf daar de Patras suburban railway bekeken. Dit deel van het Peloponese meter spoor smalspoor netwerk is 1 van de 2 stukken die nog open is door lokale inspanningen. En deze trein wordt echt druk gebruikt! Goed nieuws vond ik dat verlenging van deze lijn nu wordt voorbereid. Er wordt langs het nu nog gesloten uitbreidings stuk al beton gestort voor nieuwe lightrail perrons en de lampen in de overweg bewakings seinen waren nieuw.

Na een nachtje slapen aan de kust nog even langsgereden bij de industrie ruines aan de kust, waar het gesloten meterspoor min of meer over de boulevard gaat. Als je de oude fabrieksgebouwen daar langs het spoor ziet lijkt het wel of er een bommenregen op is gevallen. Is dat echt verval of zit daar een verhaal aan vast? Ik blijf erg nieuwsgierig.

Tenslotte nog bij Diakopto de tandradbaan zien binnen komen en vetrekken.

Nu te weinig tijd en veel te ontdekken. Volgende keer dus een vakantie op de Peloponese was onze conclusie.

Top land, lieve bevolking die onevenredig hard geraakt wordt door politieke beslissingen en jaren lange corruptie. En dan toch vriendelijk tegen ons blijven, niets was ze teveel. Echt bijzonder goede mensen!

Iedereen hier bedankt voor jullie info en plaatjes. Hopelijk hebben anderen die een reis overwegen iets aan deze terugkoppeling.
Quote
#62
misschien google translate er overheen laten.het gaat over een spoorverbinding tussen Patras en Agrinio voor de oorlog
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#63
Ha! Bedankt, wat een goede link! Top.

Als je een Griekse website gevonden hebt, dan loopt Google translate er op verzoek automatisch overheen als je Google Chrome als internetbrowser gebruikt. Heel handig inderdaad. Via Google translate kan je de sites steeds beter lezen. Daar heb ik al heel veel gebruik van gemaakt.

Zie echter de Grieks talige websites maar te vinden als je een zoekopdracht in google search intypt of als je iets zoekt op Google maps. Je komt bijna altijd alleen op de websites in "gewoon westers" schrift tegen.

Bij de voorbereiding van onze rondreis heb ik met behulp van Google maps veel proberen te vinden. Helaas zoek je daar ook alleen het gewone schrift en niet in het Grieks. Het zou mooi zijn als Google daar een 2 talige oplossing voor zou vinden. Sommige punten die ik heb toegevoegd op de kaart bleken er al in het Grieks te staan, maar dus voor niet Grieks schrift niet te vinden.

Hoe doen jullie dat? Heeft een van jullie daar nog tips voor? Hoe vind je online Grieks talige inhoud in Google search en Google maps makkelijker? Misschien sowieso eens zoeken of ik een toetsenbord met Griekse tekens kan toevoegen aan mijn Ipad.
Quote
#64
Ik zag ook nog onderstaande link:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Als ik Google translate goed begrijp dan is goedkeuring gegeven aan het benodigde herstel van de spoorlijn Xanthi-Drama inclusief het toewijzen van de daarbij behorende miljoenen.

Hoopvol dus.
Quote
#65
een grieks toetsenbord voeg je zo bij de instellingen van je toetsenbord op je pc of laptop. welke letter onder welke toets staat dat leer je zo.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Thema vd maand sep 2011: Vergane glorie oriste 82 77.700 23 October 2021, 11:46
Laatste bericht: Patrick
  RE: In de spotlights februari/maart 2015: Ikonostasies Ger 19 18.166 19 October 2016, 17:17
Laatste bericht: Patrick
  In de spotlights dec 2015: Bronnen en fonteinen Ger 46 27.203 28 December 2015, 18:00
Laatste bericht: Patrick
Information In de spotlights juli 2015: Griekse olijven en olijfolie oriste 16 15.284 05 December 2015, 13:39
Laatste bericht: Wilma
Information In de spotlights nov 2015: Watersport in Griekenland Ger 9 7.309 22 November 2015, 12:17
Laatste bericht: jjohn
  In de spotlights okt 2015: Kamperen in Griekenland Ger 6 6.467 04 October 2015, 21:48
Laatste bericht: chris
  In de spotlights aug 2015: Bijgeloof in Griekenland Ger 12 13.229 16 August 2015, 17:52
Laatste bericht: Wim M
  In de spotlights juni 2015: Rhodos Ger 19 14.015 18 June 2015, 20:59
Laatste bericht: Corry
  In de spotlights mei 2015: Naxos Ger 42 30.976 17 May 2015, 13:03
Laatste bericht: metaxa
  In de spotlights april 2015: Pasen op z'n Grieks 2015 Ger 21 16.587 20 April 2015, 15:08
Laatste bericht: Mariët

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)