Fodelianakis olijfolie                 
West- of oostkust pillion??
#1
Volgend jaar willen we voor het eerst naar Pillion (ofwel mei ofwel eind september).
Ik heb al veel info opgestoken via dit prikbord.
We gaan op eigen houtje, niet via reisbureau.
We vliegen vanuit Charleroi naar Thessaloniki, en toeren dan rond met een huurauto.
We willen er 2 weken verblijven.
We willen heel graag wandelen, maar ook genieten van een terrasje en van de Griekse uitmuntende keuken...
We houden niet van superdrukke plaatsen, maar willen ok niet ergens moederziel alleen zitten, met alleen maar gesloten restaurants...
Zo iets tussenin...
Hoewel het misschien in deze periodes nog helemaal niet druk zal zijn?
We zijn niet op zoek naar luxe, maar wel naar Griekse gezelligheid...
Iemand van jullie een verblijfstip: zowel wat betreft een plaats als een hotelletje/pension....?
Wat is aan te raden: westkust? Oostkust? Noord? Zuid? Of binnenland?
Quote
#2
Als je toch zelf boekt en je hebt een huurauto lijkt me de oplossing voor de hand liggend: 1 week aan de oostkant en 1 week aan de westkant.
Wij vonden aan de westkant Kala Nera erg leuk en aan de oostkant Agios Ioannis.
Quote
#3
Een bezoek aan Trikeri is ook de moeite waard en aan de oostkust Liri en Platania
Quote
#4
De twee kusten zijn erg verschillend. De oostkust is die van aan de zee en is daardoor ruwer, veelal steiler maar daarom niet minder mooi. Een rit vanuit Volos via kala nera, millies, lambinou, tsangarada en zo weer terug naar Volos is erg mooi. Schitterende vergezichten mooie stranden en dorpjes. De andere kust is die van de golf. Die is wat rustiger en minder steil. Als je met je auto afzakt vanuit b.v. Volos naar argalasti, melina, kottes en agia Kiriaki, heb je een hele mooie route te pakken. Pilion is voor ons het mooiste stukje Griekenland, wij voelen er ons tuis.
Quote
#5
Hoe groot is Pilion eigenlijk. lengte, breedte
Quote
#6
In de lengte schat ik ongeveer 50km, breed ongeveer 15/20km ligt er aan waar je bent.
Quote
#7
[Afbeelding: 2ccv7up.jpg]
behalve de ruige Egeïsche oostkust en de rustiger warmere stranden aan de Pagasitische golf heeft de Pilion ook nog het zuiden: de zeestraat tussen Platania en Evia. Voor ons al 18 jaar het mooiste stukje van het schiereiland: lekker rustig, prachtige natuur, overal oude ezelpaden, mooie dorpen als Promiri en Lafkos.
Deze foto is gemaakt vanaf de  Profitis Ilias, de hoogste top van dit stukje Pilion met een prachtig uitzicht op Milina en in het voorjaar zelfs de besneeuwde Parnassos (150 kilometer verder!). De geuren en geluiden op dit plekje moet je er bij denken..
Quote
#8
Iemand een leuke ervaring in een klein familiehotel/-pension?
Quote
#9
Woopie, als je gaat voor kleinschalig en leuk, google eens op Villa Katherina in Platanias.
Quote
#10
Gisteren aangekomen voor een weekje Kala Nera, hotel Enalion, aan te bevelen ! Gisteren tijdens de rit vanuit Thessaloniki hierheen, prachtig weer, tegen de 30 graden. Vannacht heftig onweer en nu komt de regen met bakken uit de hemel, 17 graden, typisch Hollands weertje dus   Big Grin
Vanmorgen vroeg even een wandelingetje gemaakt, er zijn best wel veel toeristen (maar dit is mijn eerste keer hier, dus heb geen vergelijkingsmateriaal)
De omgeving is prachtig : [Afbeelding: 10n84rm.jpg]
Quote
#11
Sinds de nacht van zondag op maandag, regent het (bijna) onafgebroken, afgewisseld door heftige onweersbuien.  shit We kwamen om de alom geprezen Pilion te bewonderen, maar door dit weer kunnen we eigenlijk het hotel niet uit, de huurauto staat tot de deurdorpels in het water, wachtend tot het opklaart ! Big Grin[Afbeelding: 1exabq.jpg]
Quote
#12
Woopie ben je er al uit? Ga je naar Pilion?
Quote
#13
@Goedas: toch nog in twijfel: ofwel Kefalonia, ofwel Pillion, ofwel toch nog maar weer eens naar ons geliefde lonkende Lesbos.
Zojuist terug van Chalkidiki.
Kassandra vond ik veel te volgebouwd, Sithonia (zuiden en oostkust) daarentegen nog ongerept en mooi om te wandelen. Ook het noorden van Macedonia vond ik erg mooi en groen...
Quote
#14
Dat zal ongetwijfeld niet iedereen met mij eens zijn, maar persoonlijk vind ik Kefalonia veel leuker dan de Pilion. Mooi groot groen eiland met voldoende mogelijkheden.
Quote
#15
@ Vito: je bent waarschijnlijk bekend met Kefalonia.
Waarom verdient het jouw voorkeur?
Haal me over de streep!
Kan je een verblijfplaats aanraden, of regio (noord, zuid,,oost west)?
Heb je nog andere tips?
Quote
#16
Ik vind dat lastig uitleggen. De plaatsjes op Kefalonia spreken me meer aan dan op de Pilion. Verder had ik het idee dat de Pilion heel groen zou zijn en dat viel mij dus enorm tegen.
Verder vond ik het wat ontoegankelijk. Je kunt bv. niet pal langs de Oostkust rijden. Iedere keer had je dan weer een afslag naar beneden via een kronkelweggetje. In Kefalonia kun je bijna het hele eiland over rijden langs de kust. Verder blijft het natuurlijk persoonlijk. Mijn gevoel bij Kefalonia is gewoon veel beter.
Qua plaatsen zijn Sami, Agia Efimia, Svoronata en Poros leuke verblijfsplaatsen. Lassi en Fiskardo vind ik behoorlijk toeristisch maar bv. Lixouri op het schiereiland is ook een leuke stad.
Quote
#17
Ik zoek in Pilion een plaats/hotel/appartement in een natuurlijke omgeving. Met een natuurlijke omgeving bedoel ik een rustige plaats, weinig bebouwing, veel groen en ongerept. Bij voorkeur kamers met zeezicht. Voor mij wordt het de eerste keer dat ik deze regio ga bezoeken. Als dagindeling denk ik aan 3/4 wandelen en 1/4 strand/snorkelen. Kwa oost of westkust maakt het niet uit, auto is ter beschikking. Het gaat om het voorjaar mei/juni, 18 dagen.
Ik land op Thessaloniki en de planning is een combinatie van de regio Pilion en Epirus/Zagoria.

Iemand een tip voor Pilion?
Quote
#18
Tussen Lafkos en Platania liggen een paar kleine nederzettingen. Tussen de vermaarde wandelpaden, de kalderimi's. Bij de Olive Store cottage zit je helemaal goed. Een van de wandelexperts van het eiland.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#19
Bedankt Jan. Tot nu toe alleen naar het centrale gedeelte gekeken. Zuid Pelion eigenlijk niet aan gedacht, ik ga me oriënteren.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Aanbieding Pillion metaxa 44 7.821 12 July 2023, 11:30
Laatste bericht: metaxa
  Afissos of Milina - leuke plek oostkust Pilion Richard 11 11.143 02 December 2014, 01:24
Laatste bericht: Ilse

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)