Goedemorgen
#1
Zo ik ben er klaar voor, had van de week al een nieuw schriftje gekocht voor het maken van de verhalen.
Zo'n mooi groen schriftje, 32 lijnen en zeker geen 24 want er moet een hoop in kunnen.
Een goede vlekvrije pen is ook een vereiste want dat verheft het schrijven tot een kunstwerk.
Ik heb vroeger nog op een lagere school gezeten waar we schrijfles kregen, schoonschrift, met de letters kaarsrecht en met mooie krullen.
Deed je goed je best en zag het er netjes uit dan mocht je een week met een rode pen schrijven. 
Zag het er vlekkeloos uit dan mocht men het inkt uit een vulpen laten vloeien.
Ik pak het schriftje en schrijf op het witte etiket aan de voorzijde " Kythira 2015, september".
" De Eduard Douwes Dekker" school in de Jacob van Lennepstraat in de landelijke hoofdstad is alweer wat jaartjes geleden.
Zo dat was weer een stukje pagina vulling, uiteraard heb ik geen schriftje mee, de verslagen tik ik op een toetsenbordje wat zich op de tablet bevindt.
Spelfouten zijn uit ten boze want zodra ik iets verkeerd tik verschijnt er een rood lijntje onder het betreffende woord, klik ik erop en de juiste woordvorming verschijnt.
De avonturen vullen gewoon langzaam het geheugen in het hoofd van de wandelaar, de opslagruimte in de grijze massa volstaat voor drie dagen, hierna wordt bij de vierde wandeling het geheugen van de eerste tocht gewist, dit om genoeg geheugen over te houden.
Feit is dan wel dat het geheugen leeg moet zijn voor aanvang van de tochten.
Het zogenaamde formatteren van de menselijke harde schijf is simpel, je typt het woord Kythira in en vanzelf begint het opschonen van het brein, vloeit alle stress uit het lichaam en is het complete lichaam klaar voor nieuwe avonturen.[Afbeelding: 7A5F9D0D-6AF6-4A2A-94BE-5BB89ABEABC1.png.jpeg]
Wat voor de een vakantie is, is voor ons een planning.
Elke dag op het prachtige eiland dient volledig benut te worden, van te voren wordt gekeken wat het plan is van die dag, dit om de tijd volledig te benutten en te genieten van de vakantie.
Hoofdbestanddelen zijn altijd aanwezig, ontbijten, wandelen, boodschappen, zwemmen en avondeten en ademhalen.....vooral ademhalen, de rest komt vanzelf.
Voorlopig staan er een viertal wandeling vast die we gaan doen, verder zal de plaatselijke VVV wel het een en ander in petto hebben dus geen zorgen en dat moet ook niet, het is vakantietijd.
De eerste dag is altijd de oversteek, Amsterdam - Athene - kythira.
Twee uur in de morgen wakker en om 16.40 uur op het paradijselijke eiland.
Die eerste dag gaat vanzelf, relaxed.
Autootje vliegveld, handen schudden en zoenen met bekende, koffer uitpakken, boodschappen en voor die dag klaar.
IJsblokjes in het glas en langzaam de anijs nectar in je keel voelen gloeien.
De vakantie begint pas de tweede dag, wakker worden in alle rust van het dorpje Potamos, de vogeltjes druk fluitend in struiken van de lage ruïne woninkjes voor de statige Pyrgos woning die ver uit kijkt richting de west kust en het dorp met de onuitspreekbare naam Logothetianika.
Verse eitjes koken van de kippen uit de tuin en een Margarita halen bij de plaatselijke bakker, heerlijk vers brood, glaasje jus en thee erbij en de bodem is gelegd voor een mooie dag. 
Zo de eerste tussenstop op het vliegveld van Athene, we vertrokken ruim op tijd vanuit Amsterdam en met de wind in de rug raken de wielen van het Transavia toestel het asfalt om net voor de klok van 10, 11 uur Griekse tijd.
De bus in en op naar het luchthaven gebouw voor het oppikken van de valies.
Gelijk door naar de drop-off om de enige koffer die we hebben af te geven.
Een koffer?
Ja een staat er namelijk nog, een extra service van Pyrgos House, voor ons een gemak, voor hun de zekerheid dat we weer terugkomen!
Nou eerst maar effe naar buiten.
Nou dat is een klap in het gezicht, een drukkende warmte doet besluiten om eerst maar het lichaam te ontdoen van de overbodige kledingstukken.
Vervolgens twee broodjes, een Fraphe en een espresso.
Dit keer geen zware lunch in de vorm van moussaka of iets dergelijks, we hebben nauwelijks iets verbrand dus het lichaam heeft weinig nodig en bovendien weet ik al waar ik vanavond aan ruik, de heerlijke aroma van een Pita Giros weggespoeld  met een ijskoude ouzo.  
We lopen via de douane richting de gate, de douane en dan met name de controle is een ding op zich.
Op t vliegveld van Athene doet men zijn uiterste best om potentiële  terroristen er uit te prikken.
Wat die eventueel op Kythira moeten is mijn een raadsel...maar goed.
Dus van te voren keer ik mijn rugzak binnenste buiten en vertel in het engels wat er allemaal inzit.
Dat ze daar van de engelse taal geen brood bakken was mij al duidelijk.
Al gauw krijg ik dan ook de goedkeuring om door het poortje door te lopen.
Piep piep, het zoemertje gast af, geen wonder want ik draag mijn riem met koperen sluiting nog.
Eerst een dame maar aan de afmetingen te zien van deze Griekse beambte gaat dit niet lukken, ook zij heeft dit door en geeft t stokje door aan een iets grotere mannelijke versie van eerder genoemde uitgave.
Als een soort aan het kruis gespijkerde Jesus Christus sta ik met beide armen gespreid, niets te vinden.
Het vliegtuigje naar Kythira zit vol, vriendin jeanette wil graag aan het raampje, stoel 11a dus ga jij maar eerst.
Overal raampjes behalve.......juist.
Het is inmiddels zaterdagmorgen en ik wordt iets zweverig in het hoofd wakker, ontwaak in de camara van de pyrgos.
Het is rustig, slechts een paar vogeltjes en een haan "verstoren" de stilte.
Het weerzien met oude bekende was leuk en dat gold niet alleen voor ons, de aankomst hal stond vol.
Bij de desk van autoverhuur Panayotis stond een lange rij wachtende.
Onderweg doen we gelijk boodschappen bij de supermarkt nabij Potamos, de kleine ondernemer moet opboksen tegen de grote supermarkt, dus we brengen ons geld naar diegene die het nodig heeft.
Na twee ouzootjes bij de buren de koffer ontleden en dan even bijkomen van de dag.
Om 20.45 het gezellige plein op van Potamos, het is druk.
Alle tafeltjes van die restaurantjes die open zijn, zijn bezet.
Het doet me goed om te zien dat de crisis hier, de roest op het ijzer nog weggepoetst kan worden en dat is wel zo fijn om te zien.
De bekri meze smaakte voortreffelijk![Afbeelding: 9732FBF1-8D92-4B2C-9B5E-53F95D58767B.jpg]
Quote
#2
Hallo Japio,

Weer een heerlijk vooruitzicht, en wij wachten weer op mooie verhalen van de prachtige wandelingen op het oh zo mooi Kythira.
Kunnen even meedromen en aantekeningen maken voor het volgend verblijf op Kythira.
Super fijne vakantie gewenst, veel wandel plezier.  Als je morgen op de markt komt in Potamos wil je dan Elisabeth en Kosta de groetjes van ons doen? ze staan daar met kraam....
Vilana Studio's....

Groeten Chris en Yvonne.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)