Griekenland valt uit de gratie
#1
Dagelijks annuleren duizenden toeristen hun reis naar Griekenland.
De recente protesten in Griekenland tegen het besparingsplan van de overheid waarbij drie slachtoffers vielen, eisen ook hun tol in de toeristische sector. Sinds 5 mei, de dag waarop de slachtoffers vielen bij een brand in een bank, zijn in Athene en de rest van het land al duizenden overnachtingen geannuleerd.

"We hebben dagelijks bijna 2.000 kamers die geannuleerd worden" in de hoofdstad, zei de topman van de Atheense hotelvereniging, Giorgos Tsakiris. Ook op de Griekse eilanden valt het aantal overnachtingen terug. Op Rhodos is er een daling met 18 procent van de reservaties. Op Kreta gaat het om een terugval van zo'n 10 procent. (belga/gb)

Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




18 mei 2010
Quote
#2
Aan de andere kant zag ik vanochtend op TV dat het aantal boekingingen voor zomervakanties dit jaar is gestegen.
Waar ik nou zo benieuwd naar ben is: welke landen profiteren nu eigenlijk van het instorten van het aantal Griekenland-gangers? Met andere woorden; waar gaan de voormalige Griekenland-gangers nu over het algemeen heen?
Ik zou daar best eens een enquete naar willen houden "wat is, nu Griekenland wegvalt, uw tweede keuze?"


Jan(nis)
Quote
#3
Ik zou ook wel eens willen weten wat de tweede keuze van de Griekenlandganger is. ;)
Zelf ga ik dit jaar niet op vakantie in Griekenland, ik heb voor Frankrijk gekozen, op de bonnefooi... Ik heb er zin in!
Net terug van een weekje Nederland en ik heb gemerkt dathet me goed heeft gedaan even uit Griekenland te zijn. Dag en nacht hoor je in Griekenland over de huidige economische situatie.Met grote regelmaat zie ik bedrijven en winkels sluiten en hoor over ontslagen in mijn vrienden en familiekring. Ik wilde even weg van al het gestaak en ellende. Kom ik potjandrie in Amsterdam en zie me daar een berg vuil! Bleek er ook een staking te zijn.Het leek wel AtheneBig Grin ! (Op de dag dat ik terug ging naar Athene 17/5 bleef ik langer op schiphol dan verwacht door de aswolk Undecided)

Griekenland valt bij mij nog niet uit de gratie maar ik denk wel meer na over mijn toekomst in dit land.
Quote
#4
De kans is groot (als er tenminste niet gauw iets gebeurt in Griekenland) dat we het land dit jaar links laten liggen. Als alternatief denken we dan al gauw aan (Zuid)-Frankrijk maar zeker ook aan de betrekkelijke nieuwkomers Kroatië en Macedonië. Ik heb er veel over gelezen en vooral gehoord en daaruit blijkt dat het twee schitterende landen zijn met een erg fijne een gastvrije bevolking en fantastische streken en plekken.
Daarnaast staat ook Cyprus nog steeds op ons "to do"-lijstje.

We zijn er nog niet helemaal uit maar op vakantie gaan we zeker. Maar inderdaad, na 12 jaar aan één stuk wel gegaan te zijn, niet meer naar Griekenland.

Ger
Quote
#5
(19 May 2010, 17:56)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De kans is groot (als er tenminste niet gauw iets gebeurt in Griekenland) dat we het land dit jaar links laten liggen. Als alternatief denken we dan al gauw aan (Zuid)-Frankrijk maar zeker ook aan de betrekkelijke nieuwkomers Kroatië en Macedonië. Ik heb er veel over gelezen en vooral gehoord en daaruit blijkt dat het twee schitterende landen zijn met een erg fijne een gastvrije bevolking en fantastische streken en plekken.
Daarnaast staat ook Cyprus nog steeds op ons "to do"-lijstje.

We zijn er nog niet helemaal uit maar op vakantie gaan we zeker. Maar inderdaad, na 12 jaar aan één stuk wel gegaan te zijn, niet meer naar Griekenland.

Ger

Wij gaan zeker naar Griekenland, meer bepaald Parga; waar we trouwens al bijna 25 jaar naartoe gaan. Ook dit jaar dus, we vertrkken op 29 mei, hopelijk is er dan geen staking of gooit de aswolk letterlijk geen roet in het eten !
Quote
#6
Ger, je zegt “als er niet gauw iets gebeurt” Maar wat zou er dan moeten gebeuren dat je wel naar Griekenland gaat ? Ik bedoel, als vakantieland is het land nog net zo leuk als vorig jaar en nog genoeg te ontdekken toch Cool
Quote
#7
Tuurlijk is Griekenland nog steeds even mooi als vóór de crisis. Wat er zou moeten gebeuren is dat de Grieken eindelijk eens beseffen dat er maar één uitgang is en dat men ophoudt met het land te blijven ontregelen door voortdurend te staken en te demonstreren. Zeker de geweldadige betogingen zoals onlangs in Athene jagen de toerist massaal weg.

Natuurlijk kan een vakantie in elk willekeurig land altijd door wat voor reden dan ook in het water vallen maar de kans dat er problemen met een vakantie in Griekenland onstaan is wat mij betreft veel te hoog.

Ik begrijp hun problemen maar (misschien wat egoïstisch van mijn kant) ik wil graag voor mijn zuurverdiende centen een fijne vakantie en niet in de stress zitten of ik er wel geraak en/of weer op tijd thuiskom.

Ger


(22 May 2010, 10:31)Yvon schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar wat zou er dan moeten gebeuren dat je wel naar Griekenland gaat ?
Quote
#8
Dat begrijp ik wel dat je zo min mogelijk risico wilt met je vakantie. Maar het luchtverkeer doet niet meer mee met de staking (behalve wat binnenlandse vluchten). En op soms in Thessaloniki en Athene na is er in de rest van het land weinig tot niets van stakingen of oproer te merken. Het is wat mij betreft wel erg eenzijdig weergegeven in de buitenlandse media (helaas).
Quote
#9
De toerist zal missschien niets van de rellen in Athene en Thessaloniki merken maar ze merken wel degelijk als er weer eens gestaakt wordt met name door de ferries en de luchtvaart. Δε luchtverkeersleiders houden zich nu even koest maar geloof me , die zullen zeker nog een keer staken!
Bij het boeken van een reis naar Griekenland blijft dan toch de vraag of 'ze weer niet gaan staken'.Met dit soort dingen wil je toch niet bezig zijn als je een reis boekt?
De toerist wil geen ongemakken door stakingen tijdens de vakantie. Het merendeel gaat trouwens(na een dag of twee Athene) naar de eilanden. Wat dacht je van de musea & archeologische bezienswaardigheden die door stakingen gesloten blijven? Door heel Griekenland, dus niet alleen in Athene en Thessaloniki.
Hoe je het ook wendt of keert: het imago van Griekenland als vakantieland is geschonden. Aan het imago zal flink gewerkt moeten worden, investeren in het toerisme is nodig, het is-na de scheepvaart- de grootste inkomstenbron van Griekenland .
Quote
#10
Sylvia, ik wil er ook helemaal niet mee bezig zijn of er dan wel of niet gevlogen wordt, of de ferry wel vaart... enz. en daarom gaan we volgende week dan maar naar Italië. Vlucht geboekt, hotel geboekt, alles in orde.
Maar toch voelde ik mij er niet helemaal goed bij, het is zo'n beetje vreemd gaan Confused vind ik . Ik wist op het moment van boeking al dat ik Griekenland ga missen, dus nemen we het risico er maar bij en gaan in het verlof naar Corfu, weliswaar via Athene en dan verder met een binnenlandse vlucht (tickets zijn geboekt). Bij een staking hebben we enkele dagen "vroeger /later" al ingecalculeerd, dus we zijn voorbereid.
En als alles dan volgens plan verloopt gaan we waarschijnlijk in september nog eens naar een ander eiland. Maar eerst zien hoe het met de Corfu-trip afloopt.
Quote
#11
Volgens het
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




zitten inderdaad Turkije en Kroatië in de lift ten koste van Spanje en Griekenland:

"Kroatie en Turkije in trek voor zomervakantie
Dit jaar zullen naar verwachting weer 8 miljoen Nederlanders hun vakantie in het buitenland doorbrengen. Frankrijk is al jarenlang de populairste vakantiebestemming voor Nederlanders, maar ook Kroatie (+23%) en Turkije (+12%) doen het in deze tijd goed. Door het grote assortiment all inclusive vakanties aan de Turkse kust weten Nederlanders precies wat ze aan hun vakantie kwijt zijn. Bovendien is het land relatief goedkoop. Spanje (-13%) en Griekenland (-9%) blijven achter met het aantal boekingen. De economische crisis en stakingen in Griekenland laat de reizende Nederlander niet ongemoeid. De Griekse eilanden leven grotendeels van het toerisme en de stakingen vinden veelal plaats in Athene en Thessaloniki. Op de Griekse eilanden merkt men hier nauwelijks iets van."

Fleur




(18 May 2010, 19:58)Yiannis schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Met andere woorden; waar gaan de voormalige Griekenland-gangers nu over het algemeen heen?
Ik zou daar best eens een enquete naar willen houden "wat is, nu Griekenland wegvalt, uw tweede keuze?"


Jan(nis)
Fleurootje's signatuur Bij vlagen ben ik geniaal maar helaas is het vrijwel altijd windstil......
Quote
#12
Wij zelf zijn net terug van Parga

En we hebben niks van die problemen meegemaakt,het is er nog steeds gezellig,de Grieken zijn nog steeds even vriendelijk.
Alleen behoorlijk slecht weer gehadConfused bezine prijzen zijn aardig gestegen en het eten en drinken(OUZOTongue)nog steeds redelijk goedkoop.
Quote
#13
Wat er gebeurt in Athene merk je nauwelijks op de Griekse eilanden. Hier op Kreta zijn bijv. alle archeologische sites, musea e.d. gewoon open gebleven, hebben niet meegedaan aan de stakingen want hier denkt men aan de toerist. Ook een dreigende staking van apotheken is hier niet aan de orde geweest, apotheken bleven gewoon open.
Er zijn wel demonstraties geweest - die zijn rustig verlopen en ook daar hebben toeristen geen last van gehad.
Charters konden ook gewoon vliegen, m.u.v. toen de aswolk as in het eten gooide Wink
De media zorgt m.i. voor een grote daling in het toerisme doordat zij het nieuws gekleurd brengen. Alsof er overal rellen zijn in Griekenland!
Overal gebeurd er wat, ook in Frankrijk zijn demonstaties aan de orde van de dag, rellen zijn ook in Nederland niet ongebruikelijk (strandfeest Hoek van Holland, paniek op 4 mei bij dodenherdenking in Amsterdam waardoor er gewonden vielen). Ik heb familie in Bangkok wonen... waar op dit moment het reisadvies is aangescherpt. Waar zij wonen merk je daar totaal niets van de onrust die daar heerst. Terwijl het in de pers uitgemeten wordt alsof heel Bangkok op z'n kop staat.

Mijn advies: relativeer het allemaal - kom gewoon naar Griekenland en geniet van de Griekse gastvrijheid, de prachtige natuur, stranden en het lekkere eten. We hebben de toeristen hier nodig!
Quote
#14
Hoi gast, ik ben het met je eens. Hier bleven de opgravingen en de musea ook gewoon open tijdens de laatste
staking en zelfs het postkantoor, apotheek en de elektravoorziening. In veel toeristengebieden is het gewoon
normaal seizoen. 2 jaar geleden ging het met de stakingen ook zo; veel stakingen voor betere pensioenen,
maar in mei waren de laatste stuiptrekkingen van stakingen en toen hield het op. De hele zomer niets meer aan de hand.
Wel de “belofte” na het seizoen in oktober komen we terug met de stakingen, maar ook dat viel toen erg mee.
Quote
#15
Ben nu bijna 4 weken hier en heb er helemaal ( op een demonstratie in Kalamata na ) niks van gemerkt.
Dat het in Athene er erg aan toe gaat dat zal dan wel, maar daarom hoef je de eilanden en hier in het zuiden niet te mijden.
De media blaast het weer hoog op of heel Griekenland in oproer is.
Het zelfde gebeurde 2 jaar geleden met de grote branden op de Peloponnese de media berichte dat de hele Peloponnese in brand stond.
Gestaakt wordt er overal wel eens.
De benzine en diesel is flink duur geworden maar het biertje of ouzo is nog net zo duur als vorig jaar,dus waarom mijden, schieten de mensen hier ook niks mee op.
Daarom zal de liefde voor GR bij mij blijven bestaan.
Kamaria's signatuur Droom niet je leven maar leeft je droom
Quote
#16
t eilandje kythira waar ik altijd heen ga is normaal heerlijk rustig, wellicht nu nog rustiger maar zal wel meevallen, de natuur en de schoonheid blijven en dan maar een beetje meer water bij de ouzo
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)