Zondag
#1
Het gezegde dat de ouderdom met gebreken komt blijkt eens te meer dicht bij de waarheid te liggen.
De enthousiaste hardloopsessie van slechts enkele kilometertjes van afgelopen zaterdag is duidelijk voelbaar in de bovenbenen, ik kom de trap van de Pyrgos moeilijk af.
"Schoenmaker blijf bij je leest" is een andere wijsheid die ik eerder had kunnen bedenken, te laat.
We zijn begonnen aan een nieuwe week, de afgelopen dagen was het rotweer op het eiland.
Rot weer?
Ja nee het was warm of liever gezegd het is heet, bloedheet.
Zitten we normaal gesproken rond de 25 graden, de afgelopen etmaaltjes zitten daar 13 a 14 graden bovenop.
Gisteravond rond de klok van 23.00 uur werd op een thermometer 28 graden af gelezen.
Het is gewoon hoog zomer, lekker voor op het strand, om te wandelen absoluut geen aanrader.
De dag van gisteren, de zondag is traditioneel de markt op het noordelijke centrum van het eiland.
En na wederom een heerlijk ontbijt doen we eerst een rondje om en daarna op het plein.
Het is een drukte van jewelste, drie rijen dik met kraampjes en toeristen er tussendoor, kleurrijke figuren van allerlei pluimage.
Honing, groente, likeurtjes en de Sempreviva wordt velen malen herhaalt op de uitgestalde planken.
Grieken van over het gehele eiland zorgen voor een gezellig samenzijn op het bekende plein van Potamos.
We ontmoeten veel bekenden, grieken maar ook  andere vaste volgers van mijn verhalen, Ingeborg, winnares van een eerder door mijn uitgeschreven prijsvraag op Oriste is minstens zo enthousiast als wij over het eiland.
"Come come" de iets gezette bruin gekleurde taxichauffeur Takis wenkt ons en nodigd ons uit voor de koffie, nog voor hij een gesprek kan beginnen krijgt hij telefoon en is verdwenen, taxi-chauffeur is een druk beroep op Kythira!
We bestellen dus zelf maar een fraphe en een wat later blijkt overheerlijke dubbele espresso, hebben de italianen de kunst van dit koffie zetten goed onder de knie, de Kythirianen verdienen een goede tweede plaats.
Een groot glas water met ijs erin is wel zo welkom gezien de temperaturen die weer aardig beginnen te stijgen.
We zitten kennelijk aan de stamtafel van enkele oude dorpsgenoten, want de ouwe lui schuiven gezellig en ongevraagd aan, een typisch Grieks tafereeltje waarin wij betrokken worden, waar het over gaat geen benul maar ik heb het idee dat ik midden in een kippenhok terecht ben gekomen.
Een van de ouderling legt in gebaren uit waar ze over praten, veel wijzer wordt ik er niet van.
Ah Takis komt weer zitten zet een pot honing op tafel voor ons en lacht van oor tot oor........."for you".
Nog voor we hem kunnen bedanken volgt er een krijs diagonaal over het plein.
"Pfff old people" verteld Takis en wederom is hij weg....t zoveelste ritje van vandaag.
Na de koffie maken we het bezoek aan het plein af en lopen richting het kantoor van Pyrgos House, daar staan de mensen geduldig te wachten op hun beurt dus doen we nog een rondje dorp.
Uiteindelijk is het kantoor leeg, we praten wat maar twee tellen later staan er alweer mensen te wachten op hun beurt, we gaan.
Zo nu eerst even me thee opdrinken, ik stond vanmorgen, hoe gek het ook mag klinken, op met keelpijn, thee met honing schijnt hiervoor de oplossing te zijn.
Zo daar ben ik weer, waar waren we gebleven?
O ja, niet aan de wandel dus deze uiterst warme dag, strandspullen inpakken en een strand opzoeken.
Stranden zat op het eiland maar die van Komponade met de mooie kiezels is toch wel favoriet, het kristal heldere water daar laat je de bodem bekijken zonder gebruik te hoeven maken van een duikbril.
Raampjes open en gaan, de wind die langs je armen stroomt lijkt die van ern föhn op de hoogste stand.[Afbeelding: 6h282f.jpg]

Het strand en de zee nodigen uit voor een heerlijk verkoelende duik in de spiegelgladde zee, zo af en toe slechts onderbroken door een bootje wat langs vaart.
Wat lezen, zwemmen en zonnen en dan voor de lunch naar Pelaghia.
De "nieuwe kosmos" aan de eerste boulevard is een prima eettentje met vers gemaakt voedsel en heerlijk vlees.
Zo 16.20 uur op naar het vliegveld, om wat bekenden te begroeten.
Wederom een volle vlucht, grieken maar zeker ook heel veel Nederlanders die gebruik maken van de vele accomodaties die aangeboden worden over het gehele eiland.
Voordat het donker wordt doen we nog een klein wandelingetje rond het dorp, de temperatuur is iets gedaald dus dat maakt t wel zo behaaglijk.
Vanaf woensdag zou t kwik in de thermometer iets dalen, misschien goed wandelweer voor nu rustig aan.
We bekijken het oude gestutte kerkje vlakbij het kerkhof, in het grote boek van Potamos lees ik dat dit het oudste en eerste kerkje is van het dorp.
De wandeling wordt afgesloten met een barbecue in de steeg waar het inmiddels al aardig druk wordt en de voertaal het Nederlands is.



[Afbeelding: XkATnZ.jpg]
Quote
#2
Heerlijk je verhalen te lezen!!!
Wij komen vrijdag
Heb je een PB gestuurd
Quote
#3
(08 September 2015, 22:19)maria alida schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Heerlijk je verhalen te lezen!!!
Wij komen vrijdag
Heb je een PB gestuurd

U zijt wellekome!
Quote
#4
Geniet en kijk reikhalzend uit naar het volgende verhaal.Van wat jullie beleefd hebben zal er na onze vakantie(op Lefkada zoals een alhier wonende
Griek zegt)heel wat in te halen zijn.Hoop alleen dat de thermometer bij 30 stil staat,en voor jullie weer mooi wandelweer!
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  September 2019 Zondag Japio 2 1.289 09 September 2019, 12:35
Laatste bericht: Viviane
  Zondag Japio 6 2.995 26 June 2017, 15:15
Laatste bericht: jacq1970
  Zondag Japio 4 3.085 09 November 2016, 09:07
Laatste bericht: Japio
  Zondag Japio 6 3.541 31 October 2016, 19:04
Laatste bericht: lucy
  Zondag Japio 1 2.456 14 June 2016, 13:11
Laatste bericht: Marianne
  Zondag Japio 8 5.440 23 June 2015, 17:27
Laatste bericht: Japio

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)