Abrahammetje
#1
Het is 9 september 1965, toen ergens in een gezin een pasgeborene door een dokter bekeken werd, tien vingers, tien tenen.
"Gefeliciteerd Leo, je hebt er een zoon bij!"
Wie goed heeft zitten opletten in de klas heeft kunnen uitrekenen dat we nu 50 jaar verder zijn. 
De baby van toen heeft zijn vaderland verruild voor een prachtig Grieks eiland.
Vaste lezers weten inmiddels welk stukje aarde en zullen ook de jarige job herkennen, voor wie niet, ik zou zeggen lees verder.
Ouders, broer, ooms, tantes, schoonfamilie, vrienden en bekenden zijn onlangs of per vliegtuig of per boot op kythira aangekomen om die woensdag het feest te vieren.
Zo ook wij.
Het is nog dinsdagavond, net voor middernacht als ik van bed gelicht wordt.[Afbeelding: eqwnxl.jpg]
"Kom op, we moeten versieren", de jarige die wel van een borreltje houdt is eigenlijk die avond gaan slapen, natuurlijk weet hij dat er het een en ander op stapel staat maar op het einde is hij toch gaan slapen.
De smalle gezellige steeg in het eeuwenoude Potamos wordt omgetoverd tot een feeststraatje, ballonnen, linten en al het gebruikelijke wat men in Nederland doet om aan te geven dat er iemand Abraham ziet is uit de kast getrokken.
Klokslag 00.00 uur die woensdagmorgen wordt het slachtoffer door zijn broer Joost uit bed getrokken.
Ook levenspartner Thom volgt gewillig.
Nog iets slaapdronken moet de jarige wennen aan de nieuwe omgeving, er wordt gezongen en de champagnekurk komt los van de fles.
Cadeautjes worden uitgepakt en er volgt een tweede en zelfs een derde fles champagne die ontkurkt wordt.
Er wordt gezongen en gelachen, 3.30 is het voor we weer het bed in duiken.
11.00 uur Mylopotamos, koffie en gebak met familie en vrienden.
We krijgen een rondleiding in de kerk van Mylopotamos, een gebeurtenis die voor andere verborgen blijft.
De kerk die wij al eerder bezocht hebben is tot stand gekomen door de Griekse gemeenschap in Myrna, Turkije.
Het altaar toont pracht en praal, we krijgen uitleg over de beeltenissen, de plaatsing en de figuren, het feit dat Johannes de Doper meestal wordt afgebeeld met een schaal met zijn eigen hoofd erop ziet er luguber uit.
De draagbaar, het houten bouwsel dat symbolisch het graf van christus voorstelt, een van de drie, waarvan er een al verwoest is tijdens brand ergens op Griekenland. Hier staat dus ook een bijzonder exemplaar.[Afbeelding: 1235i1j.jpg]
Als je niet weet wat het is, dat is jammer dan.....boek de watermolen excursie!
Uitgebreid verteld de jarige gids zijn verhaal en al is het de tweede keer dat wij dit horen, hij slaat geen detail over, ouderdom komt met gebreken?...nog niet.
Na het verlaten van de kerk volgen we via de bron de weg richting het noorden, dalen het dal in om na uitleg van een watermolen een kijkje te nemen bij de waterval.
Droog, krachtig en extreem we hebben het water zien vallen in allerlei situaties, nu is het wat minder maar het blijft mooi om te zien hoe de waterval met de bijnaam "moordenares" het water doet vallen.
Het pad stroomafwaarts wordt gevolgd tot de gerestaureerde molen van Filipas, een prachtplek.
Diegene die nog niet binnen zijn geweest krijgen een rondleiding van de eigenaar.
We bekijken de tuin, bananenbomen en vele andere vruchten, bijzonder voor mij is de hazelnootboom, nog nooit eerder gezien hoe de vrucht of noot groeit.
Na de tuin terug naar O Platanos, het dorpsplein van Mylopotamos, bier, wijn en heerlijk eten makken de middag compleet, nog meer mensen sieren het plein en er worden er zelfs tot grote teleurstelling weggestuurd.
Het grote restaurant met de tafels onder de oude plataan straalt de Griekse atmosfeer uit.
20.45 het is tijd om te vertrekken richting Aghia Pelaghia, verjaardagsfeest.
Een man of veertig, u vormig geplaatst aan een lange rij met tafels.
Live muziek die klinkt en de avond kompleet maakt.
Weer vult champagne de glazen en later de wijn.
Eten in overvloed en als ik denk nu zit ik vol komt men nog met het hoofdgerecht.
Gedanst wordt er hoofdzakelijk door leden van Frank zijn dansgroep en de meester zelf.
Het was een een mooie drukke dag.
Op naar de 65!

 [Afbeelding: 2zio909.jpg]
Quote
#2
Zo te lezen en te oordelen aan de foto's was het een geweldig feest daar op Kythira.
Je mag Frank nog wel even mijn gelukwensen overbrengen.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)