Afvlonomes
#1
Deze morgen stond ik op zonder het gevoel dat ik geslapen had, me lichaam was leeggestroomd maar de hoofdpijn van gisteravond was verdwenen.
Ik had het idee dat ik de gehele nacht in gevecht was geweest met een mug.
Was het de inspanning van gisteren, de 2 halve liters Mythos of iets anders?
Ik was wakker, moeite om verder te slapen deed ik niet, keek mijn mail en de diverse electronische berichten na.
Het verhaal van gister was nog niet af dus maar gauw aan de slag, tussendoor, thee ontbijt en afsluitend koffie.
Gaan we nog wat doen vandaag?[Afbeelding: ic1evk.jpg]
O, een klein wandelingetje Avlemonas kan wel.
Het dorp Avlenomas of Avlenomas is een schilderachtig plekje, door een schilder neergekwakt tussen de kale zwarte rotsen.
De gebruikte kleuren zijn mooi en het gehucht zou zomaar het decor kunnen zijn voor een romantische film.
Heeft een mooie baai die ver doorloopt in het dorp en waar het zomers gezellig is en er altijd wel iemand zwemt.
Verderop het haventje met de kleine bootjes.
Het landschap is er vlak tot aan de bergketen met de bekende 3 witte kerkjes er boven op.
Hoe vaak ik vanuit hier omhoog ben geklauterd, ik denk minimaal 4 keer, ik moet er nu even niet aan denken want ondanks dat we al ver in September zitten wil de zomer van geen wijken weten en blijft het warm, nee heet.
Auto op de parkeerplaats en in de uitvoering van toerist lopen we het dorp binnen.
Gelijk maar naar de haven, vanuit daar loopt een geitenpad richting een baken, groen een soort vuurtoren.
Links langs de haven lopen we het dorp uit met zicht op de oude Venetiaanse burcht.
Het water is helder en de bodem zichtbaar, het pad smal en simpel.
Ik schrik even als er voor me een fluoriserend blauw klein vogeltje razendsnel weg vliegt, een ijsvogeltje.[Afbeelding: 2iadc2q.jpg]
De visser al zo vaak zien vliegen maar nooit kunnen schieten in de lens van een camera.
Hij is vliegensvlug en ik kan niet zien waar hij landt.
De vuurtoren blijkt slechts een kleine toren met een lamp.
Het pad of eigenlijk de geitenallee gaat verder langs de kust die naar het oosten afbuigt.
Tussen de zwarte vlijmscherpe rotsen grote witte zakken, cocaïne denk ik!
Ja Kythira is stiekem het centrum van deze handel en hier de afhandelplek. 
Haha, nee het is zeezout, want verderop staat iemand het droge zout uit de bekkens in een emmer te scheppen en dumpt het vervolgens in een zak.
Verder kom je er veel slangen tegen, geen gevaarlijke maar die exemplaren die gebruikt worden om de bekkens te vullen met zout water.
Je hebt dus natuurlijke zoutbekkens en semi natuurlijke zoutbekkens
In de een stroomt of waait het zeewater, in de ander wordt het door middel van een pomp en slangen aangevoerd.
De verwerking blijft het zelfde, handwerk.
De kustlijn wordt ruiger en iets moeilijker te bewandelen verderop steekt een landtong in zee, wat zoveel betekent  dat er een inham in de kust is dus mogelijk ook een zwemplek.
Na een kleine klauterpartij staan we op een tweepersoons zandstrand waar je tussen de zee-egels kunt zwemmen.[Afbeelding: 2mqjivs.jpg]
Na de pauze gaan we dezelfde weg retour.
Zien we hoe via de zee een schipper de zoutzakken komt ophalen, vliegen er nog eens twee ijsvogeltjes voor me neus langs en komen we tot rust in het restaurantje in het dorp.
Bier en verse jus d'orange, daarbij een pizza waarvan 4 volwassen mensen kunnen eten en wat gevulde wijnbladeren.
De siësta houden we op het strand van Paleopoli, aankomst 16.10 uur, 17.35 uur wakker.
Nu 19:26 is de koffer gepakt, nee geen paniek de verplaatsing is op het eiland.
Morgen Agia Pelagia, maandag naar huis!
[Afbeelding: 343kwut.jpg]
Jv17092015
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)