1 okt. 1979 explosie Souda
#1
Op bovengenoemde datum is een schip met dynamiet geëxplodeerd met doden, veel gewonden en een enorme ravage tot gevolg. Chaniapost publiceerde daar vandaag foto's Van. Verden weinig Van te vinden op internet. Classified information? Wie Weet hier meer van?
Quote
#2
Dit is de fotograaf. Wellicht hem eens benaderen?
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Het schip dat explodeerde was de PANORMITIS S. Het vaartuig was gebouwd bij de Schotse scheepswerf Ardrossan Dockyard Ltd, voor rekening van de Britse Royal Navy, had als naam MINCARLO en liep van stapel op 28/3/1944. Het werd hetzelfde jaar nog uitgeleend aan de Noorse Marine waar het de naam TROMOY kreeg.

In 1948 werd het gekocht door de Noorse rederij Skibs A/S Rapid, Norway en omgebouwd voor commerciële doeleinden tot een kustvaarder van 498 Bruto Ton. Tot 1977 bleef het vaartuig (onder diverse namen) eigendom van verschillende Noorse rederijen. In november 1977 werd het voor de prijs van 30.000 US $ verkocht en in Griekenland geregistreerd met als eigenaar een zekere Stefanos Sikalos uit Piraeus en kreeg het de naam PANORMITIS S.

De ontploffing in Souda zou het gevolg geweest zijn van een brand in de machinekamer.

2 foto's van het vaartuig (met dank aan 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




) toen het nog in Noorse handen was:

 
[Afbeelding: 31778u9.jpg] [Afbeelding: 2zp5d1g.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
@patrick, dit is preciøs de info die ik ook al had gevonden. Ik blijf het merkwaardig vinden dat er over de explosie en de gevolgen eigenlijk niets te vinden is.
Quote
#5
(02 October 2015, 13:52)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@patrick, dit is preciøs de info die ik ook al had gevonden. Ik blijf het merkwaardig vinden dat er over de explosie en de gevolgen eigenlijk niets te vinden is.

Klopt, er is echt niet veel meer over te vinden. Zoals ik al schreef was er ergens een vermelding dat de explosie kwam na een brand in de machinekamer. En er was ook sprake van 6 doden. Het gebeuren was natuurlijk in de pre-internet periode, misschien dat daar een gedeeltelijke verklaring ligt. En Souda Bay was/is een Amerikaanse basis natuurlijk.....

Zou er meer te vinden zijn in de archieven van lokale kranten? Bibliotheek in Chania?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
[Afbeelding: 35nc3uq.jpg]
Quote
#7
[Afbeelding: 1e9rio.jpg]
Quote
#8
Mooi beeld materiaal met de schepen van @Patrick en jou brandweerauto,s @Chris deels Duits en deels Amerikaans, zo te zien is de explosie wel heftig geweest, maar wat explosieven teweeg brengen hebben we wel in Enschede gezien en laatst nog die chemische reactie in China.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#9
Men zegt dat de oorzaak dynamiet was, maar dat spul explodeert niet zomaar, daar moet je best wat voor doen.
Quote
#10
@Arthur, de Magirus herken ik wel, maar welk merk is de Amerikaan?
Quote
#11
(02 October 2015, 19:59)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Arthur, de Magirus herken ik wel, maar welk merk is de Amerikaan?

Volgens mij een IHC Loadstar Chris.......

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
Die Internationals stonden vroeger op de militaire luchtmachtbasis wat Chania nog altijd is en zijn te hulp geschoten.
Ik heb er in een grijs verleden nog eens mee gereden, het was net als de Mack een no nonsens truck, sommige waren nog zonder stuurbekrachtiging, 2 schakelpoken en natuurlijk dubbel klutsen. cool1  
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#13
Dat Arthur wat van vrachtwagens weet was mij al bekend, maar Ger? Je bent van vele markten thuis.
Quote
#14
(04 October 2015, 07:21)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat Arthur wat van vrachtwagens weet was mij al bekend, maar Ger? Je bent van vele markten thuis.

Da's (net als Oriste) een ietwat uit de hand gelopen hobby van me. Als ik ergens zo'n oudje zie staan kan ik het niet laten om op zoek te gaan naar het merk, type en bouwjaar. Zowel bij personenauto's als vrachtwagens. Deze IHC was ik al enkele keren en op diverse plaatsen in Griekenland tegengekomen, vandaar dat ik het nog wist Wink
Quote
#15
Ik heb lang gewoond naast een brandweer kazerne in Athene. ze hadden toen ook deze grote Internationals , en als ik mij niet vergis ze liepen op benzine en niet op diesel, maar goed in de tijd van de jaren 60 -70 , de amerikanen gaven van alles aan de staat.
als je google met Πανορμιτης εκρηξη ,Σουδα, je komt veel tegen want iedere jaar vieren ze een herdenking. als je echt wil weten wat is gebeurt zou je met de mensen daar moeten praten. even een kafeneio binnen lopen en de oudjes vragen.
op de griekse wegen toen , zag je meer Amerikaanse vrachtauto's, Ford had ook een , ik kom niet op de model naam, en White had zelfs een dealer in Athene.
Quote
#16
en vorig jaar in de buurt van Matala deze nog gespot Big Grin [Afbeelding: 348gas3.jpg]
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Explosie excursieboot Kos ElsR 2 2.620 07 October 2012, 10:14
Laatste bericht: frank65

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)