Olijfolie bedreigd in Italië
#1
Zonet gelezen in de krant dat Zuid-Italië kampt met problemen in de olijfoogst.
Hopelijk slaat dit niet over naar Griekenland. Dit kunnen ze zeker missen en zou de zoveelste tegenslag betekenen.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Als de Grieken slim zijn geweest en ze hebben vorig jaar toen de oogst geweldig was niet alles verkocht aan de Italianen en de Spanjaarden kunnen ze nu een goed prijs vragen, maar ja wat is wijsheid de meesten denken toch weg is weg.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#3
Arthur, soms stel ik mij de vraag of sommige Griekse olijfboeren nog wel de keuze hebben.
Hier op Lesvos wordt een zeer groot deel van de olijfolie tegen spotprijzen opgekocht door de Italiaanse "maffia" om dit vervolgens te vermengen teneinde hun minwerwaardige olie te pimpen.
De lekkere olijfolie van Lesvos wordt zelden te koop aangeboden in de winkels. Het is alom vooral "Kreta" die de plak zwaait. Dit heeft alvast zijn redenen...
Quote
#4
Hier een link  van een  bedrijf(je) die olijfolie uit Lesvos verkoopt  ,, 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




,,

Vorig jaar had ik  bij dit bedrijf op een braderie een fles olijfolie gekocht...  Dit vond ik de lekkerste olijfolie die ik ooit  heb  geproefd...
Quote
#5
(23 October 2015, 12:50)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur, soms stel ik mij de vraag of sommige Griekse olijfboeren nog wel de keuze hebben.
Hier op Lesvos wordt een zeer groot deel van de olijfolie tegen spotprijzen opgekocht door de Italiaanse "maffia" om dit vervolgens te vermengen teneinde hun minwerwaardige olie te pimpen.
De lekkere olijfolie van Lesvos wordt zelden te koop aangeboden in de winkels. Het is alom vooral "Kreta" die de plak zwaait. Dit heeft alvast zijn redenen...

"Het is alom vooral "Kreta" die de plak zwaait. Dit heeft alvast zijn redenen..."

Leg eens uit, want dit begrijp ik niet.
Quote
#6
(23 October 2015, 17:44)Lyonesse schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(23 October 2015, 12:50)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur, soms stel ik mij de vraag of sommige Griekse olijfboeren nog wel de keuze hebben.
Hier op Lesvos wordt een zeer groot deel van de olijfolie tegen spotprijzen opgekocht door de Italiaanse "maffia" om dit vervolgens te vermengen teneinde hun minwerwaardige olie te pimpen.
De lekkere olijfolie van Lesvos wordt zelden te koop aangeboden in de winkels. Het is alom vooral "Kreta" die de plak zwaait. Dit heeft alvast zijn redenen...

"Het is alom vooral "Kreta" die de plak zwaait. Dit heeft alvast zijn redenen..."

Leg eens uit, want dit begrijp ik niet.

Ja, dit snap ik ook niet, ik wacht dus ook op een plausibele uitleg ! Big Grin Cool
Quote
#7
Overal waar je komt (zelfs in het buitenland) is het steeds olijfolie van Kreta die te koop wordt aangeboden. De redenen daartoe zijn mij ook onbekend. Dit is geen verwijt, enkel begrijp ik dit niet. Hebben zij een monopolie op de markt?
Ik koop steeds mijn olijfolie bij de lokale boer. Ongelooflijke kwaliteit tegen lage prijs.
Quote
#8
(24 October 2015, 12:56)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Overal waar je komt (zelfs in het buitenland) is het steeds olijfolie van Kreta die te koop wordt aangeboden. De redenen daartoe zijn mij ook onbekend. Dit is geen verwijt, enkel begrijp ik dit niet. Hebben zij een monopolie op de markt?
Ik koop steeds mijn olijfolie bij de lokale boer. Ongelooflijke kwaliteit tegen lage prijs.

Misschien omdat de Kretenzers aan een betere marketing doen? Ik kan natuurlijk de kwaliteit niet vergelijken tussen de olie uit mijn streek (W.Kreta) en die van Lesvos, maar ik wil onmiddelijk aannemen dat ook die van Lesvos van prima kwaliteit is.

Vraag eens aan die lokale boer van jouw of hij zijn olie exporteert, en hoeveel reklame hij maakt met zijn produkt op de internationale markten. Ik denk dat ik het antwoord al weet, en dat is dus waarschijnlijk ook het antwoord op jouw vraag.

De grootste leverancier in mijn buurt is Terra Creta in Kolymbari. Zij doen erg veel aan marketing en staan heel veel op internale beurzen om hun product te promoten. En kennelijk met succes!

Zouden meer Griekse bedrijven moeten doen, maar om de een of andere reden (desinteresse, laksheid, niet willen investeren, wat weet ik) gebeurt dat kennelijk niet, althans niet op voldoende schaal. Jammer.
Quote
#9
(24 October 2015, 14:07)Lyonesse schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Misschien omdat de Kretenzers aan een betere marketing doen? Ik kan natuurlijk de kwaliteit niet vergelijken tussen de olie uit mijn streek (W.Kreta) en die van Lesvos, maar ik wil onmiddelijk aannemen dat ook die van Lesvos van prima kwaliteit is.

Vraag eens aan die lokale boer van jouw of hij zijn olie exporteert, en hoeveel reklame hij maakt met zijn produkt op de internationale markten. Ik denk dat ik het antwoord al weet, en dat is dus waarschijnlijk ook het antwoord op jouw vraag.

De grootste leverancier in mijn buurt is Terra Creta in Kolymbari. Zij doen erg veel aan marketing en staan heel veel op internale beurzen om hun product te promoten. En kennelijk met succes!

Zouden meer Griekse bedrijven moeten doen, maar om de een of andere reden (desinteresse, laksheid, niet willen investeren, wat weet ik) gebeurt dat kennelijk niet, althans niet op voldoende schaal. Jammer.

Budgettair/Financieel niet mogelijk ?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
De zuurtegraad van de Terra Creta in Kolymbari is zeer laag,en een zeer goede kwaliteit,en ik vindt hem erg lekker,
maar wij brengen hem altijd mee van de lokale boer,uit west kreta,is ook heel lekker.
En die van levos zal ook wel lekker zijn,
ik vindt het belangrijk dat de kleine olijfboeren er ook wat aan overhouden ,of het nu kreta of levos is
want ik weet dat het heel hard werken is voor 1 liter over te houden


[Afbeelding: 2cfb9qs.jpg]
Quote
#11
Het laatste jaar koop ik tot volle tevredenheid de olie uit Kreta-West van onze forumsponsor Fodelianakis. Prima olie en een zeer goede prijs. Leuke blikjes om kado te doen.
Quote
#12
Alle olie van West-Kreta heeft een zeer lage zuurtegraad. Ik breng al jaren elke keer dat ik naar Nederland rij,, een paar honderd liter mee. Wordt grif verkocht, alhoewel ik moet zeggen dat de Duitse consument bereid is een betere prijs te betalen.
Een van de redenen dat er veel olie van Kreta op de markt is, is dat er gewoon heel veel op dit hele grote eiland wordt verbouwd.
Quote
#13
voorheen kocht ik hem in duitsland,was 28 euro per 5 liter de Terra Creta
Quote
#14
En deze auto komt elke week in Perama en omgeving een lading halen voor een Italiaan Angry
[Afbeelding: 20gmluo.jpg]
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Caretta-Caretta's op Zakynthos bedreigd Ger 7 4.336 31 August 2014, 23:33
Laatste bericht: vlagreco

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)