verhuizing naar Rhodos
#1
Hallo Forumleden

Wij gaan binnenkort de overstap maken naar rhodos. Zijn er mensen die onlangs ook de overstap hebben gemaakt naar griekenland, en die met ons hun ervaring willen delen via de email.

Vooral de gang van zaken met de Ika ben ik in geintreseerd, maar uiteraard ook andere dingen.
Zoals, hebben jullie het allemaal via het griekse consulaat in nederland geregeld.

hebben jullie de auto meegenomen en zo ja waar liepen jullie tegen aan Enz enz.

Alvast bedankt voor de reacties
Chiel
Quote
#2
niemand de overstap gemaakt onlangs?
Quote
#3
Goede avond Chiel

Ik denk het niet, zelf zijn wij 10 jaar geleden geëmigreerd en zeker de laatste jaren zijn er veel dingen veranderd en zeker niet ten goede Angry

Wel merk je dat er MEER mensen terug gaan.
Denk dat je , je auto als verhuisboedel WEL kan meenemen, maar dat moet tegelijkertijd met de rest, dus NIET zelf hierheen rijden, mits in één shipment. Idea
Dus goed navragen en of het dan nog waard is om een auto mee te nemen.... Huh
Quote
#4
hartelijk dank voro je reactie machinist

Het is zeker allemaal anders geworden, en ben er vanmiddag achtergekomen dat de overheden het zelf ook niet helemaal niet meer snappen.

Ik belde het griekse consulaat in den haag om te vragen waar ik belastingplichtig ben, het antwoord van het consulaat was u krijgt een pensioen uit nederland dus u betaalt daar belasting. (dit was mijn gedachten ook)
Toen heb ik de belastingdienst in nederland gebelt en gevraagt of dit klopt, je raadt het al niet dus.

Nederland heeft een overeenkomst met griekenland dat als men langer dan 6 maanden gaat wonen in griekenland dat je in griekenland belasting plichtig bent.

Toen even een kennis in griekenland gebeld hoe het bij haar gregeld was, en toen kwamen we er achter dat zij al jaren geen belasting betaald alleen maar premie in nederland

het is een zooitje. maar je weet van tevoren dat als zij erachterkomen dat jij de klos bent, al is het hun fout.

De auto meenemen heb ik al uit mijn hoofd gezet want die problemen wil ik ook niet aan mijn hoofd hebben.

De volgende stap is de IKA en de zorgverzekering.

groeten
Chiel
Quote
#5
Ik denk dat die termijn van 6 maanden te maken heeft met de EU-bepaling wat je woonland is. Als je ergens officieel (!) langer dan 6 maanden woont, gaat men ervan uit dat dat je woonland is. Valt aan te vechten trouwens maar dat is een juridisch verhaal. In je woonland ben je in principe belastingplichtig en moet je je ziektenkostenverzekering afsluiten. Je kunt aftrek van belasting krijgen als je in een ander land al belasting betaalt, dit geldt bijv. voor de vermogensbelasting (box 3 in NL, ENFIA in Gr). De vermogensbelasting is in Gr trouwens stukken lager dan in NL/B.
Van de IKA weet ik niks af, dacht dat dat sociale premies waren die je moet betalen als je werkt en/of mensen in dienst hebt -net als de sociale premies in NL/B voor werkloosheid, arbeidsongeschiktheid ed.
Quote
#6
Ha Els

bedankt voor je reactie.
Overigens kan je wel in Nederland belasting blijven betalen, maar als de grieken het dan het verdrag boven water halen dan moet je het betaalde bedrag in nederland gaan proberen terug te halen en dan kom je in een molen terecht waar je niet wilt inzitten. liefst draag ik alles af in nederland want dan blijft de opbouw van mijn aow ook doorgaan.

groeten
Chiel
Quote
#7
(01 November 2015, 15:52)Chiel schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ha Els

bedankt voor je reactie.
Overigens kan je wel in Nederland belasting blijven betalen, maar als de grieken het dan het verdrag boven water halen dan moet je het betaalde bedrag in nederland gaan proberen terug te halen en dan kom je in een molen terecht waar je niet wilt inzitten. liefst draag ik alles af in nederland want dan blijft de opbouw van mijn aow ook doorgaan.

groeten
Chiel

Hallo Chiel.
Als je langer dan 183 dagen buiten Nederland woont dan ben je bij wet verplicht om je uit te laten schrijven uit het gemeentelijke administratie kantoor en moet je je in laten schrijven in het land waar je woont (ondanks dat je eventueel een woning bezit in Nederland ook dan moet je, je uit laten schrijven in Nederland).
Doe je dit niet dan ben je in strafbaar, Je moet dan ook belasting betalen in het land waar je woont en je verzekeren tegen ziekte kosten via een E121 formulier want het is dan ook niet meer mogelijk om je te verzekeren in Nederland voor ziektekosten.
Ik weet dat vele Nederlanders de wet ontduiken maar de Nederlandse overheid kontroleerd steeds strenger en als je betrapt wordt dan moet je een  fikse boetes betalen, wij vinden dat ook terecht.
Wij doen het helemaal volgens de Nederlandse wetgeving en betalen hier netjes de Belasting enz, gevolg is inderdaad dat wij gekort worden op onze AOW (twee procent per jaar) maar dat hebben wij er voor over.
Wil je meer info over hoe wij het allemaal volgens de Nederlandse wetgeving geregeld hebben stuur ons maar een een emailbericht naar ans.vandijk48@gmail.com.
Groet Ans van Dijk.
Quote
#8
Bedankt Ans voor je reactie wij willen het juist volgens de wet gaan regelen, om een valse start te voorkomen..
ik heb een email gestuurd.
Quote
#9
Ik heb geen mail ontvangen Chiel, heb je het juiste adres gebruikt te weten ans.vandijk48@gmail.com let op de punt tussen ans en vandijk.
Groet Ans en versturen via je eigen e-mailprogramma.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ervaring auto meenemen bij de verhuizing naar Griekenland Beems 58 18.244 02 March 2024, 00:05
Laatste bericht: AlikiR
  Emigreren naar Rhodos Rhodoslover 1 2.859 15 November 2016, 00:19
Laatste bericht: Maria
  verhuizing Elena 1 3.292 09 October 2014, 10:33
Laatste bericht: Toula
  Emigratie/Verhuizing Marianneke 2 3.334 03 August 2012, 15:58
Laatste bericht: Jota
  verhuizing naar Griekenland Kos Helma-William 23 16.655 19 October 2011, 16:56
Laatste bericht: Caroline

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)