Grieksegids nieuws
Het betere griekse restaurant
#41
In Nederland kom ik maar zelden in een Grieks restaurant, maar ik zat op internet een paar van de genoemde restaurants te bekijken.
En wat dan opvalt: Je ziet hier nergens die typische Griekse houten stoeltjes met een rechte houten rug en een gevlochten rieten zitting. In Grieken land zitten ze goed, maar daar zou je in Nederland geen klanten mee trekken.
Of bestaan ze wel?
Quote
#42
@Ingrid: Het AH menu is wel wat vernederlandst met tomatensoep vooraf Confused maar ik denk vast niet dat het erg is als je dat vervangt door tzatziki, kost ze de kop niet. Het hoofdgerecht is wel een tafel vol mezze  up  Zondagavond hoor je wat ik ervan vond.
Quote
#43
@ Vito 

We hebben vorige week idd een grote partij geleverd. Biologisch wit.....tja kan van alles zijn :

Papagiannakos uit Markopoulo 
Papaioannou uit Nemea 
Porto Carras uit Sithonia 

Griekenland is koploper als het gaat om biologische wijnen. 

Blijft natuurlijk wel de vraag wat biologisch is. De consument heeft meestal geen flauw idee, maar dat is een andere discussie.

Mvg 
Martin
Quote
#44
wat biologish is!! zeker als ik zie dat het uit markopoulo komt. als dat die Markopoulo in Attika is, de grond daar kan alles behalve biologish leveren
Quote
#45
Vertel Tzimis
Quote
#46
wat moet ik vertelen, naast athene en al de industrie biologish is een grapje daar. het stonk toen al in de jaren 80 als wij langs kwamen onderweg naar de zee.daarom dat van Markopoulo vind ik raar. niet dat ik echt vertrouw de rest, ik weet hoe veel gif de griekse boer gebruik op zijn plantages, en mischien deze van jou niet maar de buurman van hun wel.
Quote
#47
Vassilis Papagiannakos is een zeer integer man. 

Mvg 
Martin
Quote
#48
@Martin, het was de Porto Carras. 

@Ingrid, het was idd goed! Wij hebben het super gehad, maar je merkte wel dat hij niet echt fan was van de AH-restaurantactie. Neemt niet weg, dat het eten van uitstekende kwaliteit was  up  We kregen 2 rondes mezes. 
Wij gaan er zeker nog een keer terug.
Quote
#49
Aha de Melissanthi waarschijnlijk. 

Mvg 
Martin
Quote
#50
Mykonos in Lisse   Ook een topper !

Goede wijnkaart ook !


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#51
Wat leuk,Vito. Blij dat je het goed hebt gehad Smile
Quote
#52
Ja jammer dat je een grieks restaurant hier in nederland moet wantrouwen.
Een tijd terug ging ik naar de griek in oud beijerland.
Daar zag ik tot mijn grote vreugde het gerecht Kleftiko staan. Dus ik bestelde dat. Mijn vrouw nam een mixed grill. Niks mis mee tot zover. Toen de gerechten werden uitgeserveerd vroeg ik mij af of men mij verkeerd had begrepen en vroeg ik dus de ober waar mijn Kleftiko bleef en dat mijn vrouw geen twee porties mixed grill hoefde.
Wat bleek, nadat de eigenaar erbij geroepen was: Omdat men in nederland toch niet wist wat Kleftiko was werd er maar een mixed grill geserveerd.
Je begrijpt dat wij dus NOOIT meer naar de griek in oud beijerland gaan.  En volgens mij is de kaart sindsdien nog niet aangepast.

Een koude douche dus voor deze griek.

Big Grin 
Rene
Quote
#53
Multiquote:In Nederland kom ik maar zelden in een Grieks restaurant, maar ik zat op internet een paar van de genoemde restaurants te bekijken.
En wat dan opvalt: Je ziet hier nergens die typische Griekse houten stoeltjes met een rechte houten rug en een gevlochten rieten zitting. In Grieken land zitten ze goed, maar daar zou je in Nederland geen klanten mee trekken.
Of bestaan ze wel?

Uuuuh nee geloof het ook niet. Het verschil met Griekenland is : Elk restaurant heeft daar die houten stoeltjes. Zelfs al is de prijs wat hoger dan normaal. Dus heb je geen keus.
Ben in Kalamata overigens wel restaurants tegen gekomen met "echte" comfortabele stoelen. Maar gaan we naar Dimitris op Chalkidiki Toroni gps:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





dan nemen we nog een biertje of een ouzo extra om de pijn te verzachten. (we komen er regelmatig)
Echt grieks traditioneel restaurant en zeer primitief. Stifado Geit uit de oven met boontjes en gekookte aardappelen moet je wel een paar dagen van te voren bestellen.

Big Grin
Rene
Quote
#54
(13 November 2015, 21:09)arjanw schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In Nederland kom ik maar zelden in een Grieks restaurant, maar ik zat op internet een paar van de genoemde restaurants te bekijken.
En wat dan opvalt: Je ziet hier nergens die typische Griekse houten stoeltjes met een rechte houten rug en een gevlochten rieten zitting. In Grieken land zitten ze goed, maar daar zou je in Nederland geen klanten mee trekken.
Of bestaan ze wel?

Geen idee of ze in Nederland bestaan, ben ze niet tegen gekomen. En ook gelukkig maar, die krengen zitten van geen kant. Big Grin
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#55
eigenlijk zijn dit soort topics flauwekul, wat de een geweldig vind is voor de ander niks, smaken zijn voor niemand hetzelfde,er word vaak geoordeeld omdat het zo leuk is dat je wel of niet een ouzo gratis krijgt(kost niks) en die eigenaar is zo aardig. wat belangrijk is voor een oordeel ,is het eten vers-is het goed bereid en -voor mij belangrijk- is de wijn goed en daar naast ook de wijnglazen.
gun elkaar nu eens het recht om een mening te hebben ergens over en brand niemand af over iets onbelangrijks als war is wel/niet goed  Angel
Quote
#56
Wijze woorden Johan!
Quote
#57
Gisteravond heerlijk gegeten in Amsterdam West bij een Grieks restaurant.
"Plato" aan het Confusiusplein. Naar mijn bescheiden mening een van de betere in Amsterdam. Genoeg gratis parkeerplaatsen en prima bediening. Er werd door het personeel nog wat gedanst, maar dat hoeft voor mij niet zo.
Quote
#58
In februari/maart gaan wij echt de proef op de som nemen.

Een vriendin van Marion en mij kent iemand die op Lesbos woont. Wij hebben deze zeer vriendelijke dame dan ook op Lesbos persoonlijk een paar keer ontmoet. Deze dame komt volgende jaar februari/maart naar Nederland om onze vriendin Sanne te bezoeken. Zij zal ook, samen met Sanne, een paar dagen bij ons op bezoek komen.

We hebben al afgesproken dat wij dan hier naar het Griekse restaurant in Heemskerk gaan. Ik denk dat het oordeel zal zijn dat het eten lekker en goed verzorgd is, maar niet echt typisch Grieks Tongue.

Groet,
Rob.
Quote
#59
Idd Rob, Olympia in  Heemskerk is idd niet echt Grieks, maar wel smakelijk allemaal, En het is daar  Heul gezellig met de kermis Big Grin ze hebben een heerlijk groot  zoning terras... maar daar heb je in feb/mrt natuurlijk niets aan.

In Ijmuiden  Kennemerlaan 116 is ook een,, Griek Grieks Specialiteiten Restaurant Kreta,, Daar heb ik al veel goede berichten over gehoord! en het is ook lekker dichtbij Heemskerk
De inrichting is ook véél gezelliger Wink Deze wil ik ook een keer gaan uitproberen...

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







 
Quote
#60
Tja, voor elk wat wils zullen we maar zeggen. Ik vind dit soort restaurants echt niet meer kunnen hoor anno 2015 en bijna 2016. Oubollige jaren 70 sfeer. En gezien de menu en wijnkaart, als die er al is, not my cup of thea. 

Ik begrijp dat sfeer en gezelligheid belangrijk zijn maar ik wil ook lekker eten en mooie wijn drinken. 

In Dordrecht is er ook weer een pareltje bij waar ik gelukkig van wordt. Restaurant Ammos. 

Mvg 
Martin
Quote
#61
Je bent vaak ook wel aangewezen op wat er in jou omgeving aan griekse restaurants aanwezig is. Of je moet er uiteraard wat verder voor willen rijden.
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#62
Als ik zie wat Griekse restaurants durven te vragen voor bijv 5 lullige lamskoteletjes en een halve liter slobber wijn, en tel daar nog even een voorafje en een dessertje bij alleen voor de ambiance, nee dank je.
Voor iets meer geld eet ik in een beter restaurant met een goed glas wijn erbij.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#63
Er moeten toch wel érgens griekse restaurants zijn in nederland die een goed glas wijn schenken? En een maaltijd verzorgen die qua prijs voldoet?
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#64
(13 December 2015, 14:21)Wilma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Idd Rob, Olympia in  Heemskerk is idd niet echt Grieks, maar wel smakelijk allemaal, En het is daar  Heul gezellig met de kermis Big Grin ze hebben een heerlijk groot  zoning terras... maar daar heb je in feb/mrt natuurlijk niets aan.

In Ijmuiden  Kennemerlaan 116 is ook een,, Griek Grieks Specialiteiten Restaurant Kreta,, Daar heb ik al veel goede berichten over gehoord! en het is ook lekker dichtbij Heemskerk
De inrichting is ook véél gezelliger Wink Deze wil ik ook een keer gaan uitproberen...

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







 

Kijk, dat klinkt interessant!

Als het weer wat beter is, lekker op de fiets naar IJmuiden.... lekker eten.... en weer via een andere route terug Smile.

Bedankt voor de tip!
Quote
#65
En je blijft uiteraard altijd de vraag houden " Wat is een goed glas wijn"?
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#66
Bouboulina, niet zo ,,zuigen,,he...Dodgy
Quote
#67
(13 December 2015, 19:21)Wilma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bouboulina, niet zo ,,zuigen,,he...Dodgy

Het begint inderdaad spam-achtige vormen aan te nemen Undecided
Quote
#68
Ik heb hele positieve reacties gelezen over "de Olijfboom" in Groningen.
Dat gaan wij op 1e Kerstdag zelf ervaren...
Quote
#69
(13 December 2015, 18:29)Bouboulina schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En je blijft uiteraard altijd de vraag houden " Wat is een goed glas wijn"?

ik zou zelfs meer zeggen, je krijgt de wijn die je besteld, bij mijn weten krijg je in de meeste restaurants toch een menukaart of wijnkaart, dus als je slechte wijn krijgt heb je gewoon de verkeerde gekozen.Tenzij ze slecht (koud of warm) opgedient werd.
Bij eten ligt dit anders: je besteld een bepaalde maaltijd bv mousaka en je hebt een bepaalde verwachting ,en die kan inderdaad soms tegenvallen al naargelang het restaurant.
Quote
#70
De vraag is natuurlijk ook, ís griekenland wel een land waar goede wijnen geproduceerd worden? Ik kan er geen oordeel over geven omdat ikzelf geen wijn drink.
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#71
Bouboulina, misschien moet je de topics van Martin eens nalezen voordat je hier deze vragen gaat stellen. Zoek op wijn en Martin en gij zult vinden ;)
Quote
#72
Goeie tip. Zal ik inderdaad eens doen.   efxaristo
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#73
(13 December 2015, 21:23)Bouboulina schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De vraag is natuurlijk ook, ís griekenland wel een land waar goede wijnen geproduceerd worden?  Ik kan er geen oordeel over geven omdat ikzelf geen wijn drink.

Ik vraag me dan toch oprecht af waarom je dit soort vragen stelt als je zelf geen wijn drinkt Huh
Of misschien toch enkel en alleen om je aantal postings zo hoog mogelijk te krijgen? Word er langzamerhand een beetje tureluurs door Confused
Quote
#74
Hier ook weer imsorry  Dat is écht niet de bedoeling. Maar je bent toch niet verplicht om alles te lezen of aan alle topics deel te nemen toch? Als ik me ergens aan zou ergeren, wat ik trouwens nooit doe, zou ik het laten voor wat het is. In dit geval zijn het toch ook maar lettertjes.

Ik neem altijd maar een voorbeeld aan de grieken, die laten elkaar in hun waarde en zeuren of mopperen zelden. (Ondanks dat die daar alle redenen voor hebben op dit ogenblik). Dat is ook 1 van de redenen waarom ik gek op griekenland ben. Maar nogmaals, het is niet de bedoeling om iemand zich te laten ergeren op dit forum.
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#75
Uit elk wijnproducerend land komen goede en minder goede wijnen. Daarbij is de kwalificatie voor veel mensen de belangrijkste maar belangrijker is, voor mij als importeur,  of de kwaliteit van de wijn goed is. 
Ook uit Griekenland komen heel mooie wijnen. De laatste jaren zie je gelukkig dat men in de lokale horeca meer en meer oog krijgt voor deze wijnen en, gelukkig, promoot. Op die manier komen steeds meer toeristen in aanraking met goede wijnen wat goed is voor de bekendheid in binnen en buitenland en dus verkoop verhoogt. 

Mvg 
Martin
Quote
#76
Kwalificatie "lekker " bedoelde ik.

Mvg 
Martin
Quote
#77
Even off-topic.
Een tip welke ik deze week kreeg en bij mij heel goed functioneert.
Klik op de naam van degene waarvan je de posts niet meer wil lezen.
Klik daarna "aan negeerlijst toevoegen".
Je kunt nu alle topics volgen zonder dat je steeds langs de posts van deze persoon moet.
Je mist dus geen posts meer van anderen doordat je afhaakt door toedoen van één persoon.
Je kunt dit op dezelfde manier ongedaan maken.
Quote
#78
(14 December 2015, 10:29)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kwalificatie "lekker " bedoelde ik.

Mvg 
Martin

Martin. Is het wellicht niet zo dat de Griekse wijnen net zoals de Italiaanse wijnen, bij gebrek aan coöperaties, ons alleen bereiken via mensen zoals jij waardoor ze minder bekent zijn als de overige wijnproducerende landen en daardoor ondergewaardeerd worden?
Ik verbaas me namelijk steeds weer om de prijs kwaliteit verhouding van de in mijn geval witte wijnen van Griekenland. En daarmee bedoel ik dat ze gemiddeld erg goed zijn.
Quote
#79
Er zijn meerdere redenen John. Imago is daarbij een belangrijke factor. Als je op straat aan 100 mensen spontaan vraagt waar ze aan denken als je zegt "Frankrijk " komt wijn in de top 5. Als je aan diezelfde 100 mensen vraagt welke wijnlanden ze kennen dan komt Griekenland niet in de top 10 voor. Vraag je ze waar ze aan denken als je zegt "Griekenland " dan komt ook wijn niet in de top 5.

Voeg daaraan toe dat in de Griekse toeristencentra goede wijnen nauwelijks geschonken worden / werden en dat in de afgelopen decennia in Nederland alleen Aridjis in Utrecht wijn importeerde uit Griekenland. Helaas heeft hij de Nederlandse markt verziekt met goedkope rommel. Zie wat er in de slijterijen ligt. Retsina, imiglykos en Samos. Net zo min maatgevend voor de Griekse wijnen als klompen voor Nederland. Maar ja, het imago is bepaald. In veel landen om ons heen kennen ze dit niet en beoordelen ze Griekse wijnen veel objectiever. In Nederland gaat dat moeizaam. 

Coöperaties zijn er in Griekenland wel maar niet zo veel. Zo heb je Creta Olympias in Peza, Kreta. Heracles in Nemea en Amyndeon in het gelijknamige dorpje. En ongetwijfeld zijn er nog meer. 

We zien wel veranderingen,  de Griekse horeca speelt daar een belangrijke rol in,  maar daar is men doorgaans zeer behoudend en bang om te veranderen. 

Internationaal gezien scoren Griekse Wijnen bijzonder goed. Maar zolang men hier in Nederland itt in Griekenland zelf,  imiglykos en retsina als "echt Grieks " blijft promoten, is er nog een hele weg te gaan. 

Mvg 
Martin
Quote
#80
(14 December 2015, 23:30)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar zolang men hier in Nederland itt in Griekenland zelf,  imiglykos en retsina als "echt Grieks " blijft promoten, is er nog een hele weg te gaan. 

Is retsina niet "echt Grieks" dan?

Hierbij heb ik het dan wel niet over de kwaliteit of zo, maar over de letterlijke betekenis. Voor het overige kan ik je wel volgen in je betoog. Maar voor mij persoonlijk is een goede wijn een wijn die ik lekker vind, of ie nu 5 of 20 euro kost maakt mij niet uit.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)