Fodelianakis olijfolie                 
Het betere griekse restaurant
#81
Duidelijke uitleg. Ik begrijp wat je bedoelt. Bedankt.
Quote
#82
(14 December 2015, 23:45)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(14 December 2015, 23:30)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar zolang men hier in Nederland itt in Griekenland zelf,  imiglykos en retsina als "echt Grieks " blijft promoten, is er nog een hele weg te gaan. 

Is retsina niet "echt Grieks" dan?

Hierbij heb ik het dan wel niet over de kwaliteit of zo, maar over de letterlijke betekenis. Voor het overige kan ik je wel volgen in je betoog. Maar voor mij persoonlijk is een goede wijn een wijn die ik lekker vind, of ie nu 5 of 20 euro kost maakt mij niet uit.

Wel echt Grieks maar niet een algemeen gewaardeerde wijn. Je haalt niet snel een doos Retsina in huis lijkt mij.
Quote
#83
Natuurlijk is retsina echt Grieks maar niet maatgevend voor de Griekse wijn. Een goede wijn is niet per definitie een lekkere wijn. Albert Heijn is een aantal jaren geleden op de vingers getikt toen ze de kluit belazerd hebben door van most opnieuw "wijn " te maken. En dat terwijl wijn volgens de wettelijke normen "vergist druivensap " moet zijn. Druivenmost, water, gist en veel kunstmatige toevoeging die niets met wijn te maken hebben. Maar, het publiek dronk het, dus wtf. 

Goede wijn maken is een kunst. Het vereist kennis, tijd, goede kwaliteit druiven en geluk. Maar met veel kunst en (chemische)  hulpmiddelen kun je veel manipuleren. 

Mvg 
Martin
Quote
#84
(14 December 2015, 23:51)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(14 December 2015, 23:45)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(14 December 2015, 23:30)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar zolang men hier in Nederland itt in Griekenland zelf,  imiglykos en retsina als "echt Grieks " blijft promoten, is er nog een hele weg te gaan. 

Is retsina niet "echt Grieks" dan?

Hierbij heb ik het dan wel niet over de kwaliteit of zo, maar over de letterlijke betekenis. Voor het overige kan ik je wel volgen in je betoog. Maar voor mij persoonlijk is een goede wijn een wijn die ik lekker vind, of ie nu 5 of 20 euro kost maakt mij niet uit.

Wel echt Grieks maar niet een algemeen gewaardeerde wijn. Je haalt niet snel een doos Retsina in huis lijkt mij.

Alhoewel Big Grin

Op een mooie zomerdag in de tuin met een goed boek en een koel flesje retsina. Kan ik wel van genieten.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#85
Ik niet, maar ieder zijn keuze. 

Mvg 
Martin
Quote
#86
John: Ik weet zeker dat ik hier op het forum gelezen heb dat er leden zijn die in de Griekse week van de Lidl een doosje Retsina meenemen. Big Grin Big Grin
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#87
Big Grin  O ja! Big Grin
Quote
#88
(15 December 2015, 00:12)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




John: Ik weet zeker dat ik hier op het forum gelezen heb dat er leden zijn die in de Griekse week van de Lidl een doosje Retsina meenemen. Big Grin Big Grin

1 doosje maar ?  Blush
Quote
#89
Afgelopen zomer heb ik het genoegen gehad in een restaurant op Kreta een aantal avonden verschillende goede Griekse wijnen te mogen proeven om de eigenaar te helpen een wijnkaart samen te stellen.

Ik was verbaasd wat voor een mooie wijnen er in Griekenland worden gemaakt. Er zaten pareltjes tussen.
Van de witte wijnen zijn me die van Alpha Estate bij gebleven. Ze maken meerdere soorten, van lekker tot fantastisch.
Dit was het toppertje (wat mij betreft):

[Afbeelding: product_large.jpeg]
Quote
#90
(15 December 2015, 15:46)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Afgelopen zomer heb ik het genoegen gehad in een restaurant op Kreta een aantal avonden verschillende goede Griekse wijnen te mogen proeven om de eigenaar te helpen een wijnkaart samen te stellen.

Ik was verbaasd wat voor een mooie wijnen er in Griekenland worden gemaakt. Er zaten pareltjes tussen.
Van de witte wijnen zijn me die van Alpha Estate bij gebleven. Ze maken meerdere soorten, van lekker tot fantastisch.
Dit was het toppertje (wat mij betreft):

[Afbeelding: product_large.jpeg]
Daar zal Martin blij mee zijn. Die heeft hem in zijn assortiment.   Big Grin
Quote
#91
Dan is Martin nu blij Wink
Net een flesje wit en rood van Alpha besteld.
Quote
#92
Goeie keuze! 

Mvg 
Martin
Quote
#93
Alpha Estate in Amyndeon, appelation Florina,  ligt in de "koudste " regio van Griekenland. De wijngaarden liggen omgeven door een drietal bergketens en een aantal meren. Boven de wijngaarden heerst een microklimaat waardoor de zon bijna altijd schijnt. Ik heb het zelf meerdere malen ervaren. Heel bijzonder. Overal wolken en specifiek boven Amyndeon niet. 

Door de bergen en meren is het er relatief koel met grote temperatuurverschillen tussen dag en nacht. Een verschil van 15 graden is heel gewoon, en dat is heel goed voor de druiven. 

Kenmerkend voor de regio is de Xinomavro druif, een van de oudste van Griekenland. Duidelijk verwant aan de Nebbiolo uit Piemonte, Italië. Veel tannines waardoor de wijn in zijn jonge jaren moeilijk te drinken is, maar eenmaal op de juiste leeftijd, grofweg vanaf 5-6 jaar, geeft de druif krachtige, volle wijnen, die perfect passen bij de krachtige keuken uit deze streek. Vlees,  wild,  pepers, paprika en veel truffel! 

Kali orexi. 

Mvg 
Martin
Quote
#94
Dan hoop ik maar dat 'mijn' wijntje die leeftijd heeft Wink
Mijn vrouw en ik willen er deze kerst van genieten!
Quote
#95
Dit voorjaar mocht ik het genoegen beleven om op 1 van Martins wijnreizen mee te gaan. Heel bijzonder wijnhuis, dat Alpha Estate. Alles wordt daar wetenschappelijk benaderd, niets gebeurt daar "toevallig" Een heel verschil met ander wijnhuizen in Frankrijk, Duitsland, Italië of elders in Griekenland. Zelfs de wijnproeverij daar is anders dan elders, je krijgt ook gelijk dertien !! wijnen te proeven : [Afbeelding: 1faee.jpg]

Ook flessen hebben ze in alle soorten en maten :
[Afbeelding: j9o48g.jpg]

Kortom, een bezoek aan Alpha Estate is méér dan de moeite waard.

Mijn persoonlijke favoriete Griekse wijn komt niet bij Alpha vandaan, maar bij Gerovassiliou (verkoopt Martin ook Big Grin als tie niet uitverkocht is  Angry )  :
[Afbeelding: 24axrbk.jpg]
Mocht je ooit een bezoek aan Alpha Estate brengen dan is een bezoek aan Gerovassiliou een must, zo mooi en slechts een half uurtje rijden van het vliegveld van Saloniki

[Afbeelding: a5jqcy.jpg]
Quote
#96
Mijn bescheiden mening is dat Gerovassiliou (veel)  beter is in wit, maar Alpha beter in rood. 

En ja, Gerovassiliou is toegetreden tot de top 100 van beste wijnhuizen ter wereld,  volgens Decanter en Wine & Spirits,  en dat werpt zijn vruchten af. 

Inmiddels is de Ktima wit weer op voorraad en de Malagousia volgt volgende week. 

Maar internationaal is de vraag groter dan het aanbod, dus ja,  zolang de voorraad strekt. En aangezien wij jaarlijks grote klanten hebben als Sinne Amsterdam,  the Jane in Antwerpen en Odyssey Geldermalsen,  gaat het hard. En dat is geen verkooppraatje.

Mvg 
Martin
Quote
#97
@Martin Zie, dat je de naam van je bedrijf gaat veranderen.
Een gedurfde zet. Hoop, dat het allemaal goed uitpakt en wens je veel succes.
Wim
Quote
#98
Dat klopt Wim. Naast het grote assortiment Grieks wat we hebben en houden,  ook al gaan we afscheid nemen van een aantal wijnen die niet goed lopen, verkopen we inmiddels al zoveel niet Grieks aan horeca dat de huidige naam de lading niet meer dekt. 

Mvg 
Martin
Quote
#99
Leuk om te lezen Martin ! Een echte ondernemer die durft te veranderen chapeau, binnenkort volgt weer een bestelling
Quote
Tnx !

Mvg 
Martin
Quote
(10 November 2015, 13:06)Bouboulina schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beste Martin. Maar geef dan eens een voorbeeld van een grieks restaurant hier in Nederland dat wel aan jou kwaliteit eisen voldoet?

Ben benieuwd?

(10 November 2015, 13:16)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik ken ze niet allemaal maar waar ik weet dat ze het kunnen is bij Thalassa in Roosendaal,  Irodion Capelle,  Odyssey in Geldermalsen,  Dimitra in Woerden,  en er zullen er nog meer zijn. 

Mvg 
Martin

Gisterenavond wezen eten bij   Odyssey in Geldermalsen. Het eten was zeker goed maar nou ook weer niet buitengewoon goed. Het was zeker prima en de prijs kwaliteitsverhouding was zeker goed. Het was er gezellig en erg druk. Gelukkig hadden wij gereserveerd. Ik wilde een Griekse wijn maar die werd afgeraden en heb op aanraden een Franse(???) merlot genomen. Prima diner gehad!

Klein minpuntje. Wat wij wel iets minder vonden was de eigenaar. Hij liep constant als een soort dictator(ik hoop dat ik het zo kan zeggen) heen en weer door de zaak en kennelijk alles te controleren. Was afstandelijk en een beetje brommerig niet echt sociaal. Daarbij leek hij meer op een sportschooleigenaar dan een uitbater van een Grieks restaurant. Hij droeg sportschoenen, trainingsbroek en t-shirt. Dachten eerst dat het de afwasser is.
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
Een grieks restaurant dat griekse wijn afraadt? Erg vreemd.
Quote
Zie ; Eet nu Odyssey 2 Geldermalsen

Of De Griekse Gids/ Restaurants in Nederland  Odyssey 2 Geldermalsen
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 5 gast(en)