Zelf olijfolie laten persen op Samos
#1
Wij laten deze winter voor het eerst olie persen van onze eigen olijven in de plaatselijke perserij op Samos. Ik ben benieuwd!
Quote
#2
Jee Els, dat lijkt me echt een kick je eigen olie. Worden het flesjes of blikjes?
Quote
#3
els dat is heel mooi,is het een kleine plaatselijke perserij
Quote
#4
Ik houd jullie op de hoogte.
Quote
#5
Dus je gaat ook zelf plukken?
Quote
#6
Kan ik een blik bij je bestellen?
Quote
#7
We hebben ze laten plukken door iemand die om werk verlegen zat, zo ondersteunen we de lokale economie. Als loon mag hij zelf wat van de olie houden -de perserij uiteraard ook. En het waren dit jaar "maar" 7 zakken zeg 7 emmers a 5 kilo. Dus het zullen maar een paar flesjes worden. Volgend jaar hopen we er weer meer af te halen.
Overigens als je op Samos bent, in de winkels kun je ook extra vierge van onze lokale perserij kopen. Het is van Markou, 1/2 liter kost ca. €3.50. Lekker op een stukje brood Smile
Quote
#8
(13 November 2015, 09:56)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




We hebben ze laten plukken door iemand die om werk verlegen zat, zo ondersteunen we de lokale economie. Als loon mag hij zelf wat van de olie houden -de perserij uiteraard ook. En het waren dit jaar "maar" 7 zakken zeg 7 emmers a 5 kilo. Dus het zullen maar een paar flesjes worden. Volgend jaar hopen we er weer meer af te halen.
Overigens als je op Samos bent, in de winkels kun je ook extra vierge van onze lokale perserij kopen. Het is van Markou, 1/2 liter kost ca. €3.50. Lekker op een stukje brood Smile


 Ik kon het niet laten!!!


Virgin of Extra Vierge Olijfolie in winkels of supermarkten is een fabeltje, deze worden altijd vermengd met olijven uit 'tig' verschillende olijfgaarden bij de perserijen zowel bespoten als onbespoten/vroeg of laat geplukt en opgeslagen in tanks van 500-10.000 liter en meer! Niks niet extra/Virgin meer, dikwijls daarna nog eens vermengt met lampenolie (lampante).


Wat is dan wel extra vierge olijfolie? Simpel: uit mooi, gezond premium kwaliteit olijven haal je de gezondste en lekkerste olie. Extra Vierge Olijfolie is dan ook precies het pure sap van de olijf in optimale conditie.
Hoe weet je of jouw fles inderdaad Extra Vierge is? Nou, dat staat op het etiket, toch? Nee. Helaas. Je kunt het etiket niet altijd vertrouwen. Ook als er staat dat het Extra Vierge is, kan het in werkelijkheid hetzij 'lampenolie' zijn of kan er geraffineerde olie zijn toegevoegd.
Hoe kun je dan weten wat je koopt / gebruikt? Het goede nieuws is dat onze smaak- en reukorganen ons behoorlijk goed kunnen adviseren. Maar je moet dan wel zelf goed proeven. Smaakt de olie zurig of ranzig? Dan heeft die olie zeker een defect. Een goede Extra Vierge Olijfolie smaakt in min of meerdere mate bitter, bitter aan de zijkant van de tong. Ook is een peper in de keel een goed teken! Wat je proeft zijn de heilzame antioxidanten.

Hoe proef je eigenlijk olijfolie?
  • Schenk een scheut in een (wijn)glas
  • Warm de olie in het glas met je hand. De geuren komen pas goed vrij bij ca. 27 graden celsius
  • Ruik de olie goed. Waar ruikt het naar? Ranzig? Modderig? Of Vers fruit? Blaadjes? Tomaten? Banaan?
  • Neem een slok en laat die enige tijd door je mond gaan. Wat proef je? Smaakt het zurig of ranzig en spuug je het eigenlijk liever uit? Of is de smaak fris en fruitig? Bitter? Voel je een peper in de keel?


Als je werkelijk echte virgin olie wil bemachtigen vraag dan rond in de plaatselijke cafe's waar dan ook ter wereld waar olijvenbomen zijn.
Ik weet 100% zeker dat je op Samos in Ormos o.a. alleen bij Manolie (zijn naam zegt het al) Vourdas Extra Vierge Olijfolie van eigen gaard (zuurgraad 0,2-3%) kunt kopen hij vraagt als je geluk hebt indien hij nog voorraad heeft ongeveer €9,00 per liter.
Manolie Vourdas is dagelijks te vinden bij een van de plaatselijke cafe's aan de haven o.a. bij de Pizzahut en Rest.Lekatis.

Elk jaar koop ik bij hem en de smaak is met geen enkele fles Extra Vierge Olijfolie uit winkel/supermarkt te overtreffen.

Mvgr.Wick
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#9
Wick

Vergeet je Kostas Koukliotis niet ?   Heeft nieuwe installatie op de weg van Ormos naar Marathokampos.  Daar weet je wat je koopt.

groetjes

Dirk
Quote
#10
Dirk,

Kostas Koukliotis is een olijfperserij. Maar koop daar geen extra viergeolie, alleeen als je van de aanbieders daar direct kan kopen. Kostas verkoopt gemengde olie en dat is nooit of te nimmer extra vierge maar ex vierge!!!!!

Ik ben ben bij de opening geweest (2009?) en weet precies wat er speelt. Kijk er bij het testen van de kwaliteit (als je kans krijgt)  hoe hoog de geteste kwal. van de aanbieder is en koop dan direct van deze aanbieder als de kwal. je bevalt.

Nogmaals Vourdas uit Ormos is nog steeds de BESTE in deze omgeving!!!

Mvgr.wick
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#11
ik ben ook benieuwd
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olijfolie van Samos Wick 0 1.889 01 August 2012, 10:41
Laatste bericht: Wick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)