Wat mij wel eens opvalt tijdens vakantie
#1
Wat mij wel eens opvalt als we op vakantie zijn in Griekenland, is de uitspraak van sommige Nederlanders dat ze vinden dat er wel érg veel toeristen zijn op de plek waar zij vertoeven. Ik denk dan altijd bij mijzelf, beseffen die mensen eigenlijk wel dat zij zelf óók toeristen zijn??

Zal dit nou puur Nederlands zijn?   Ik vraag me dit vaak af.    Smile Smile Smile
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#2
Nou, ik was laatst toevallig nog een weekje op Kos. Wij zaten in Kos stad, de meeste toeristen waren Nederlanders. Je kon gewoon Nederlands  praten tegen toeristen die je tegenkwam. In ons hotel waren bijna ook alleen maar Nederlanders en in de stad waren sommige teksten ook in het Nederlands geschreven.
Dat vond ik echt niks hoor! (En het was al oktober!)

En ja, ik ben ook een Nederlandse, maar zulke bestemmingen mijd ik  toch echt.l
Quote
#3
Ik vind het heerlijk om 4-5 weken te verblijven tussen de lokale bevolking en gedurende die tijd geen enkele 'toerist' te ontmoeten. Natuurlijk ben ik op dat ogenblik ook een 'toerist' maar ik probeer om mij zoveel mogelijk aan de lokale geplogenheden aan te passen en mij niet als een 'toerist' te gedragen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Ik krijg dit soort opmerkingen elke dag eigenlijk wel te horen in mijn winkeltje, 
op een van de best bezochte plaatsen op Kos. 
Erg grappig om de opmerkingen zoals jij ze noemt te horen van mensen 
die met een reisleiding een dagtrip maken met 50 andere mensen in een bus. 
Als je je vakantie boekt met ik noem maar wat Neckermann, 
en tijdens je vakantie boek je een eilandtrip per bus met Neckermann 
dan weet je toch wel dat dat vliegtuig niet alleen voor jou vliegt 
en die bus ook meer dan een stoel heeft, 
en die reisleiding die trip ook niet voor t eerst verzorgt?

Ook leuk als diezelfde mensen dan weer een probleem hebben met het feit
dat er geen openbare toiletten in het dorp zijn, 
dat er geen filterkoffie in het restaurant te verkrijgen is en dat er geen pinautomaat is......
Of dit echt nederlands is weet ik trouwens niet, zeurpieten heb je overal...

@Margo, inderdaad begint en eindigt het seizoen hier meestal met bijna alleen Nederlandse toeristen.
Quote
#5
(10 November 2015, 16:26)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook leuk als diezelfde mensen dan weer een probleem hebben met het feit
dat er geen openbare toiletten in het dorp zijn, 
dat er geen filterkoffie in het restaurant te verkrijgen is en dat er geen pinautomaat is......
Of dit echt nederlands is weet ik trouwens niet, zeurpieten heb je overal...

Echt Nederlands zou ik het niet noemen.  Maar wel heel herkenbaar.

Waar ik het echt wel op mijn heupen van krijg is de 'onbeleefdheid' van vele toeristen. Ik vraag me dan ook altijd af: "Doe jij thuis in België, Nederland,....ook zo?"
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
@Patrick, als ik mensen in bikini, en dan heb ik t niet over kinderen of pubers, 
maar ook over 50 plussers die bij mij over t plein zwalken ( dichtstbijzijnde strand is 15 km verderop.) 
dan vraag ik me dat ook altijd af..

Onbeleefd is hier niet t juiste woord misschien, maar ik vind t niet kunnen.
Quote
#7
wij hebben daar het volgende op gevonden
wij gaan dus nooit naar een eiland met een
internationaal vliegveld ,scheelt je een hoop
ergernis
Quote
#8
Iets wat ik dit jaar in Kalymnos zag.

Een (Nederlands) stel, middelbare leeftijd, komt in een taverne. De man was in de namiddag al langs geweest en had gezegd dat het die dag de verjaardag was van zijn vrouw. Aan het einde van hun maaltijd kregen ze van de uitbater een chocoladetaart, groot genoeg voor zo'n 6/8 personen, aangeboden. Niet zelf klaargemaakt maar gekocht in de 'zacharoplasteio'.

Wetende dat de Griekse bevolking het dezer dagen al niet te breed heeft en ook uit beleefdheid zou je denken dat de milde schenkers ook een stuk taart zou aangeboden worden.

Neen dus, de uitbater kreeg de vraag of hij wat overbleef van de taart (meer dan de helft) in de koelkast van het restaurant kon plaatsen tot de volgende dag.

Kijk, daar krijg ik dus het heen en weer van.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
@Patrick, heel erg ja..
Quote
#10
Ik erger me eigenlijk nooit aan de aanwezigheid van toeristen; ben er zelf immers ook ééntje. Zoek wel altijd bestemmingen op waar ik er zo min mogelijk tegenkom en dus zoveel mogelijk onder de plaatselijke bevolking kan vertoeven.  Ik erger me wél aan toeristen die zich niet verdiepen in de plaatselijke gewoonten en fatsoensregels en gewoon doen of ze 'thuis' zijn. Alhoewel ik me soms afvraag of ze zich 'thuis' ook echt zo gedragen.

Met name erger ik me aan mensen die zich niet aan de kledingvoorschriften op religieuze plekken houden. Gewoon in je korte broek en t-shirt (soms zelfs dát niet) een kerk of klooster binnenstappen terwijl ontblote schouders en knieën door de bevolking niet worden geapprecieerd op die plekken. Getuigt van weinig respect en inlevingsvermogen wat mij betreft.

Voor de goede orde, ik heb het niet alleen over Nederlanders en/of Belgen hoor, vind eigenlijk dat die zich over het algemeen redelijk aanpassen, een uitzondering daargelaten (tenminste da's mijn observering/mening). Vooral Russen, Italianen en Britten zie ik op die manier regelmatig in de fout gaan. Daarnaast valt het me op dan Scandinaviërs zich meestal keurig gedragen. Maar nogmaals, dat is wat ik tot nu toe constateerde, er zullen altijd uitzonderingen zijn, zowel positief als negatief.
Quote
#11
Evenwicht vinden tussen zelf toerist zijn in 'den vreemde' en respect voor de locale bevolking, gewoonten, cultuur...is na te streven
Quote
#12
Ik heb ooit op één van de Griekse eilanden (weet niet meer hetwelk, en doet er zelfs niet toe) een viertal Fransen in een restaurantje gade geslagen. De Fransman die zich blijkbaar zeer belangrijk achtte, had bij het eten een fles wijn besteld. Toen de ober de fles presenteerde, wou meneer de Fransman de wijn proeven volgens de Franse 'étiquette' (?). Hij liet de wijn tergend traag in zijn mond ronddraaien en maakte daarbij een zuigend en slurpend geluid. Tenslotte antwoordde hij, in het Frans (!!!), dat de wijn niet lekker genoeg was. De ober mocht ophoepelen met de fles wijn, en een nieuwe fles brengen.
Het ging helemaal niet om een chique restaurant, maar om een gewone doorsnee eetgelegenheid.

Een andere keer, ook in een restaurantje: een Brits gezin. Allen in kledij (?) met schreeuwerige kleuren en shorts ('s avonds!!!). Toen de ober kwam, bestelde de papa de drank. Met een zeer luide stem, hoorbaar voor het hele restaurantje: "FIVE SPRITES PLEASE".

Nog een andere keer waren we, op doorreis, enkele dagen in Hotel Apollonia Bay op Mykonos. Het is al ongeveer 15 jaar geleden, en toen was het nog niet met de benaming en sterren van een luxehotel of 'resort'.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij vonden het wel al een heel kwaliteitsvolle accomodatie, met aandacht voor fijne details. Ze boden er (toen) enkel logies + ontbijt aan. Het ontbijt was geen buffet, maar lekker en zeker met fijne extra's. Er verbleef daar toen ook een Belgisch stel, waarvan de franstalige dame (die naam niet waardig) zich bekloeg en de kwaliteit van het ontbijt bestempelde als "dégueulasse". Dat woord betekent zo ongeveer hetzelfde als "afschuwelijk". Haar uitspraak verwonderde ons uitermate, want wij waren zeer tevreden. Eigenlijk was ik zwaar beschaamd dat ze een landgenote was...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#13
Russen schijnen zeer onbeschoft te zijn. Met name bij accomodaties met een opschep buffet. Zelf heb ik dat nog nooit ervaren.
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#14
Volgens mij heb je onbeschaafde mensen bij alle volkeren. Nederlanders ben ik soms ook niet zo trots op. En Grieken sluit ik niet uit.
Quote
#15
Mijn leukste klanten deze zomer waren Russen..
Quote
#16
Helemaal met je eens Els. En zeker zijn er ook minder leuke Griekse toeristen, 
we zien de laatste jaren door de crisis niet zoveel grieken op vakantie. 
Maar ik heb ook  de tupper met keftedes (van huis meegenomen )gezien 
die dan in het restaurant werd opengemaakt. Of van die griekse parees 
die een ober echt tig keren laten lopen i.p.v. even na te denken van wat willen 
we allemaal nog, en in 1 keer bestellen, lawaaierig, omdat ze grieken zijn denken 
dat ze meer mogen of minder hoeven te betalen etc.
Quote
#17
(10 November 2015, 15:28)Bouboulina schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat mij wel eens opvalt als we op vakantie zijn in Griekenland, is de uitspraak van sommige Nederlanders dat ze vinden dat er wel érg veel toeristen zijn op de plek waar zij vertoeven. Ik denk dan altijd bij mijzelf, beseffen die mensen eigenlijk wel dat zij zelf óók toeristen zijn??

Zal dit nou puur Nederlands zijn?   Ik vraag me dit vaak af.    Smile Smile Smile
Ik hoor dit op Karpathos ook regelmatig van Nederlanders. Het vreemde is dat degene welke dit zeggen bijna altijd de repeaters zijn en die heb je op Karpathos in het voor- en najaar héél veel.  Dodgy
Quote
#18
Quote
#19
Die handdoeken in het (leuke) filmpje hadden net zo goed de kleur rood/wit/blauw kunnen hebben. Handdoekje leggen, dáár zijn de Nederlanders meester in.
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#20
Gelukkig gaan wij nooit naar dat soort acco's.
Ook Russen |(waar best wel over geklaagd wordt) zien we nooit, ook al gaan wij ieder jaar in het hoogseizoen naar GR.
Ik geloof niet dat ik ooit al eens een Rus gezien heb in GR, niet dat ik weet.
Quote
#21
(12 November 2015, 11:53)Margo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Gelukkig gaan wij nooit naar dat soort acco's.
Ook Russen |(waar best wel over geklaagd wordt) zien we nooit, ook al gaan wij ieder jaar in het hoogseizoen naar GR.
Ik geloof niet dat ik ooit al eens een Rus gezien heb in GR, niet dat ik weet.

Op sommige eilanden zijn ze nochtans makkelijk te herkennen aan de huurwagens waar ze mee rijden. Big Grin
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#22
Video 
Off topic, maar ik kon het niet laten.
Quote
#23
Haha vroeger haalde ik zo'n handdoek gewoon weg. En als men dan kwam klagen sprak ik geen Duits/Engels/NL/Frans enz. Flauwekul zeg!
Quote
#24
wat mij opvalt en het zijn niet alleen duitsers,is dat
[Afbeelding: ixqe1j.jpg]
Quote
#25
Big Grin Dat kan inderdaad echt niet maar je ziet het veel.
Quote
#26
Even stoppen onderweg om een bak koffie te drinken. Niks mis mee toch?
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#27
Denk, dat het gaat om die sokken in de sandalen. Ha ha.!!
Quote
#28
Vroeger was er bij ons in het dorp een Russische taverna. De eigenaren waren Russisch, en de kaart was een mix van Griekse en Russische gerechten.
Je kon er heel goed eten. Ook de Russische gerechten, vooral de salades, waren helemaal top.
Met de Russische clientele heb ik destijds regelmatig veel lol beleefd. Heel vriendelijke en aardige mensen, absoluut niks mis mee.
Ik moest wel wennen aan de kleding van aantal van de vrouwelijke Russische gasten. Laat ik zeggen weinig en uitbundig.....

In een dorp een stuk verderop zitten veel Russen in all-inclusive resorts. Daar zitten ook veel keurige gezinnetjes tussen.

Aan de andere kant kom ik ook genoeg Russen tegen die ik als ongelikte beren of proleten betitel. Vooral jegens personeel.
Ofwel: lang niet alle Russen zijn onbeschoft.
Quote
#29
Was ook cynisch bedoeld hoor.   Smile Smile Smile
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#30
Wat te denken van de gemiddelde Amerikaanse toeristen die het Eiland Santorini (een paar uurtjes) aandoen per cruiseschip.  Smile Smile Smile

[Afbeelding: 2ibyeso.jpg]
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#31
het valt best mee met de Russen. en inderdaad als je met 300 nederlanders in een vliegtuig naar een eilandje vliegt ,je kom ze wel tegen. een oplossing zou zijn als transavia of Corendon langs de kustlijn vliegt en om de paar minuten met je partner of familie met parachute af springt.
of probeer eens wat anders buiten de reis catalogus.
Quote
#32
Wat mij opgevallen is, en zéker de afgelopen jaren is dat er veel immigranten in (geheel) Griekenland te vinden zijn, echter alleen op Kreta niet. (of bijna niet) Vraag me altijd af waar dit nou aan ligt?
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#33
Al is het mijn smaak niet om die witte sokken in sandalen te dragen, ook niet die Amerikaanse look, maar ook niet de nederlandse witte legging onder een rok of het rose spaghettiebandje dat verdwijnt in te veel wit of roodverbrand vel bij een engelse toerist, of zoals een russische schone op stiletto hakken,toch heb ik hier totaal geen moeite mee. Integendeel zou ik zeggen heerlijk toch om al die mensen te bekijken? Ik vermaak me daar vele uren mee. sAvonds komen de bussen met mensen die naar de Griekse avond gaan bij ons winkeltje langs. Prachtig. Sommige mensen gaan daar op badslippers  met sokken en shorts naar toe, en anderen zelfs met stropdas.  Ik vind  het erg mooi dat we allemaaal verschillend zijn en er verschillend uitzien. 

Daarentegen vind ik het wel storend als mensen in zwemkleding en te luid pratend een kerk binnen gaan. of zoals bij ons in het bergdorp in bikini gaan shoppen of een taverna binnen gaan. Respectloos.
Quote
#34
de meeste  immigranten uit Nederland en België   wonen volgens
mij  juist op Kreta gezien de reacties op dit forum,
Quote
#35
Ik vergat er bij te vermelden dat ik immigranten van buiten Europa bedoelde.
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#36
@bouboulina ,


wat bedoel je nu   , vluchtelingen of immigranten?
Quote
#37
Immigranten.
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#38
hoe herken je zo.n  immigrant , aan zijn witte sokken? Big Grin
Quote
#39
@BouBoulina : juist op Kreta wonen duizenden 'immigranten' , vooral veel Engelse pensionado's. Of bedoel je dat niet ? Zij dragen meestal geen witte sokken en lopen ook niet in hun bikini ( 50+ of niet) door de pitorteske dorpjes. Vluchtelingen uit Syrie zijn hier niet omdat Kreta niet op de route ligt. Hoewel al die leegstaande hotels(toeristenseizoen voorbij) uitstekende tijdelijke verblijfplaatsen zouden zijn.
Quote
#40
beste Ger, ik las je reactie over de toeristen die geen toerist willen zijn en bedacht dat ik het de laatste jaren juist zo opvallend vind dat die kleding voorschriften juist door heel veel Grieken genegeerd worden,zich verkleden om wat te gaan eten/drinken en ook in kerken lopen veel mensen in korte broek/topje/hemd rond,ook dineren is niet meer heilig voor velen. jammer is dat.
maar je hebt groot gelijk over die toeristen die zich niet aan(kunnen/willen)passen.plekken zoeken ver van de drukte is inderdaad het beste en ach het is vakantie dus een beetje toegevendheid kan geen kwaad en het is zo leuk om mensen te kijken vanaf een terras met een drankje.
groet johan
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Code oranje wel/niet verzekerd repatriëringskosten jansas 10 1.744 23 September 2020, 21:12
Laatste bericht: Nanny
  Wie gaat er dit jaar wel of juist niet? Vito 114 15.735 14 September 2020, 13:25
Laatste bericht: Geni
  Al eens meegemaakt? Margo 8 3.461 17 August 2018, 14:17
Laatste bericht: Arthur
  Is dit echt wel goed nieuws? Aleko 9 4.266 05 July 2016, 13:50
Laatste bericht: metaxa
  Die Grieken zijn zo lui nog niet! Of toch wel? Ger 8 7.698 06 October 2014, 10:01
Laatste bericht: dashboot2005
  Transavia nog wel veilig? Japio 25 12.723 05 October 2014, 14:13
Laatste bericht: Japio
  Wel of geen dagtocht Santorini vanaf Kreta Lootje 9 6.747 05 August 2012, 21:53
Laatste bericht: Rob Stam
  Wat me opvalt aan dit prikbord en alle andere!!!! Marianneke 26 18.219 17 April 2012, 15:33
Laatste bericht: ElsR
  Ik zie ze dat wel doen: elena2006 10 6.611 10 February 2012, 22:53
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  Raki, raki en nog eens raki Ger 6 6.103 20 April 2011, 12:51
Laatste bericht: Xander

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)